حالت شب

انواع بروکرهای فارکس Dealing Desk و Non Dealing Desk

by مقالات عمومی بورس in 2022-05-15
حالت شب

انواع بروکرهای فارکس Dealing Desk و Non Dealing Desk

مقدمه

بروکرهای فارکس انواع متفاوتی دارند.انتخاب بروکر مناسب یکی از ارکان موفقیت در آموزش فارکس است برای اینکه بروکر (کارگزاری) مناسبی انتخاب کنید، باید ابتدا در مورد انواع بروکرها و تفاوت‌های آن‌ها اطلاعات لازم را داشته باشید. انتخاب یک بروکر می‌تواند روی سود و ضررها و حتی سبک معاملات شما تأثیرگذار باشد. بطور کلی بروکرها به دو دسته تقسیم می‌شوند: Dealing Desk (DD) و Non Dealing Desk (NDD).

Dealing Desk

معمولا به این نوع از بروکرها، بازارگردان یا بازارساز (Market Maker) می‌گویند. اگر در یک بروکر Dealing Desk (DD) معامله‌ای انجام دهید، معمولا بطور مستقیم طرف مقابل شما قرار می‌گیرند و جهت مقابل معامله شما را به عهده می‌گیرند. اما چگونه؟

فرض کنید در یک بروکر DD، روی جفت‌ارز EUR/USD با حجم ۱۰۰ هزار واحد وارد یک معامله خرید شده‌اید. بروکر ابتدا سعی می‌کند یک سفارش یکسان در جهت مخالف معامله شما از طرف یکی دیگر از مشتریان خود پیدا کند. آن‌ها با این کار ریسک کار خود را به حداقل می‌رسانند، چرا که در این صورت خودشان طرف مقابل معامله شما قرار نمی‌گیرند و سود خود را از طریق اسپرد (اختلاف قیمت‌های خرید و فروش) دریافت می‌کنند.

اما اگر هیچ معامله‌ یکسانی در جهت مخالف معامله شما وجود نداشته باشد، بروکر بایستی خودش طرف دیگر معامله را به عهده بگیرد. در این صورت، به هر میزان که شما سود کنید، بروکر ضرر می‌کند و بالعکس. یعنی اگر مشتری معامله موفقی انجام دهد و سود کند، بروکر باید از جیب خودش سود مشتری را پرداخت کند.

ریسک کار بروکرها اینجاست که اگر مشتریان زیادی معاملات موفق داشته باشند و سود کنند، بروکر ورشکسته می‌شود و لذا قادر نخواهد بود سود مشتریان را پرداخت کند. البته این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد، ولی توجه داشته باشید که هر بروکری، سیاست‌های مدیریت ریسک مختص به خود را دارد.

من توصیه می‌کنم با این نوع از بروکرها کار نکنید. اما اگر به هر دلیلی مجبور هستید که با این نوع از بروکرها کار کنید، بروکری را انتخاب کنید که قانونی و ثبت شده باشد و از شهرت و اعتبار خوبی برخوردار باشد.

Non Dealing Desk

همانطور که از نام این دسته از بروکرها پیداست، آن‌ها طرف مقابل معامله شما را به عهده نمی‌گیرند. آن‌ها فقط مشتری‌ها را با تأمین کنندگان‌نقدینگی (Liquidity provider) ارتباط می‌دهند که شامل مؤسسات مالی مانند بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پوشش ریسک (Hedge funds) و غیره می‌شود.

بروکرهای NDD نرخ‌های بین‌بانکی را ارائه می‌دهند و برای سود خودشان، یا کمی به اسپرد اضافه می‌کنند و یا اینکه برای هر معامله‌ای که انجام می‌دهید، کمیسیون کمی از شما دریافت می‌کنند.

بروکرهای NDD می‌توانند دو نوع باشند: STP یا STP+ECN

بروکر STP

بروکرهای فارکسی که سیستم STP (Straight Through Processing) دارند، سفارشات مشتریان را مستقیماً به تأمین‌کنندگان نقدینگی (Liquidity provider) وصل می‌کنند که به بازار بین‌بانکی دسترسی دارند. معمولا بروکرهایی که هم NDD و هم STP هستند، تأمین‌کنندگان نقدینگی زیادی دارند که هر کدام از آن‌ها نرخ‌های خرید و فروش (Bid و Ask) خودشان را دارند

بروکر STP+ECN

بعضی از بروکرهای STP سفارشات شما را با سفارشات سایر مشتریان در یک شبکه ارتباطی الکترونیک (Electronic Communication Network) در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند. یک بروکر ECN واقعی به شما امکان می‌دهد به بازار بین‌بانکی دسترسی داشته باشید و بتوانید قیمت‌های واقعی طرف‌های مقابل که در جهت مقابل معامله شما قرار دارند را مشاهده کنید. طرف‌های مقابل شما ممکن است بانک‌ها، مؤسسات مالی و یا حتی سایر بروکرها باشند. بنابراین معاملات شما با معاملات افراد یا نهادهای دیگر و با شفافیت کامل در ارتباط هستند. در این صورت شما می توانید با خیالی آسوده بر اساس حجم معاملات خود، وارد مارکت شده و سود یا زیان کنید. اطلاع از حجم صحیح معاملات می تواند عاملی مهم در موفقیت شما باشد.اماچرا حجم معاملات در فارکس مهم است و منظور از حجم صحیح چیست؟برای دریافت پاسخ این سوالات مقاله”چرا حجم معاملات در بازار فارکس اهمیت دارد؟” را مطالعه کنید.

 

گردآوری و ترجمه: آکادمی ویو

منبع: bigwinforex

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.7/5 - (113 امتیاز)
41 Comments
  1. سلام خدا قوت به دوستانی که در کنار جناب دهقان عزیز مسئولیت افزایش اگاهی ما رو بر عهده دارند.
    ممنون که در کنار ما هستید .

  2. ممنون از زحمات تیم آکادمی ویو

  3. درود بر تیم عالی، فقط اگه امکان داشت منابع و سورس هایی که صحت این بروکر ها رو هم ارایه میکنن ارایه میکردید، که میتونستیم صحت و ویژگی بروکر ها رو هم مقایسه کنیم و متوجه بشیم. عالی.

    • در کشورهای مختلف سازمان هایی وجود دارند که وظیفه قانون گذاری و نظارت بر فعالیت بروکرهای فارکس را دارند. اصطلاحا به این سازمان ها نهادهای رگولاتوری گفته می شود. به بروکری که از یکی از این نهاده مجوز داشته باشد،بروکر رگوله آن سازمان گفته می شود.اگر بروکری که قصد معامله با آن را دارید رگوله معتبری داشته باشد می توانید به نوعی به آن اعتماد کنید.

  4. سلام و ممنونم برای اشتراک این آگاهی

  5. خیلی مختصر و مفید
    واقعا استفاده کردیم ❤️💱

  6. سلام استاد
    ممنونم بابت این مقاله مفید

  7. سلام و تشکر از زحمات شما
    لطفا از هر مورد که توضیح دادین بروکرهای مرتبط رو هم معرفی کنید.
    با تشکر

  8. حمیدرضا 2021-06-28 at 18:39 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان❤❤💯💯

  9. مرتضی رضایی 2021-06-28 at 18:51 پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر باشه ی مطلبی همیشه برام سوال بود اینکه وقتی ما اردر خرید میزنیم ارز صورت رو میخریم و ارز مخرج رو میفروشیم و در اردر فروش بلعکس ایا این برداشت درسته و اینکه اگه درست باشه چ نیازی ب لیکوئیدی پرووایدر داریم؟؟؟؟؟؟؟

    • سلام بله کاملا درسته.یک بخش برای تامین اهرم هست و یکی برای متعادل نگه داشتن مارکت به عنوان یک اکسچنجر

  10. سلام استاد شما تجربه خیلی زیادی از بروکرها دارین لطفا یکی دوتا از بروکرهای که مورد تایید اکادمی هست معرفی کنید ممنون

  11. سلام استاد شما تجربه خیلی زیادی از بروکرها دارین لطفا یکی دوتا از بروکرهای که مورد تایید اکادمی هست معرفی کنید ممنون

  12. hamidreza_ebrahimkhani 2021-06-28 at 21:27 پاسخ

    خیلی ممنون بابت مقاله خوبتون ، لطفا چند بروکر معتبر رو هم معرفی کنید تشکر

  13. استاد اینجوری نمیشه
    باید بروکر wave.fx راه اندازی بشه
    🙂

    • به امید خدا
      بروکر aminoFT

      • ابراهیم 2022-05-16 at 10:35 پاسخ

        انشالله راه حلهمین است البته از نوع ECN چون در غیر اینصورت احتمال ورشکستگی بسیار زیاد است

        • ابراهیم 2022-05-16 at 10:56 پاسخ

          البته بدلیل وچود این استاد و شاگردان درچه یک راستی در این مقاله جای خالی صدای آرامش بخش استاد کاملا حس می شود

        • سیدجواد حسینی حتکنی 2022-07-16 at 13:01 پاسخ

          سلام وقت بخیر جناب اقای ابراهیم

          جناب دهقان ادم با اصالتی تو این بازار قطعا از پس هر مشکلی برمیاد

          تازه تعهد خودشونم نشون داده تو این بازار که به ثروت بی انتها رسیده هم مادی هم معنوی نشونشم امینو اف تی

          و از خداوند میخوام در این مسیر جناب اقای امین دهقان رو کمک کنه تا بروکر aminoFT
          را به درجه ای برسونه بتونیم ازش نیاز هامون برطرف کنیم.

          جوادی

      • سیدجواد حسینی حتکنی 2022-07-16 at 12:55 پاسخ

        ان شاالله خیر

  14. ممنون از لطفتون جناب امینو مثل همیشه عالی.و یکی از ارزو هام اینه که شما یه بروکر بزنین تا بدون استرس و با خیال راحت بتونیم کار کنیم

  15. ممنون از لطفتون جناب امینو مثل همیشه عالی.و یکی از ارزو هام اینه که شما یه بروکر بزنین تا بدون استرس و با خیال راحت بتونیم کار کنیم.

  16. شاهين كورجاني 2021-06-29 at 01:46 پاسخ

    خيلي دوست دارم به تيم شما بپيوندم

    شماها ميتركونين عالي هستين

    استاد من دارم يه راهي براي ديدن حجم هم پيدا ميكنم البته پيدا كردم دارم بررسيش ميكنم❤️

  17. بسیار عالی
    ممنون

  18. بسیار عالی بود ممنونم از لطفتون

  19. مقاله بسیار مفیدی بود ممنون از تیم اکادمی ویو

  20. ممنون از زحماتتون

  21. درود بر شما استاد شدیدا به این مقاله نیاز بود خود من که ذهنم خالی خیلی سوال برام بود چه فرقی بین اکانت ECN و بقیه اکانت ها هست
    تشکر

  22. سلام برشما وتیم مجربتون یکی از بچه ها یادمه یه ویدئوی کاملی دریکی از پستها گذاشته بود اما اینم بسیار مختصرومفیده ممنونم ازشما

  23. سلام استاد خیلی خیلی ممنونم از لطف شما

  24. Alireza Rouzegarian 2022-05-16 at 02:44 پاسخ

    خیلی شانس اوردیم که جناب امینو ایرانی هستند.خیلی کم اتفاق میوفته که توی ادوار تاریخ انسانی توانمند و اینگونه سخاوتمند مثل جناب امینو زندگی کنند و دقیقا توی کشور و هم زبان ما باشند و از قضا سر راه ما قرار بگیرند.فکر میکنم در بهترین جای چرخه تاریخ ایستادم.ممنونم از جناب امینو و همه بچه ها اعضای خانواده آکادمی ویو

  25. سلام بسیار عالی ،یک سوال ما که در ایران هستیم و تحریم قطعا بروکراسی مارکت میکر میتونند به ما سرویس ارائه بدن این برداشت درسته؟سوال دوم هم این است اگر بروکر ecnارائه بده کافی که ما فرض کنیم مارکت میکر نیست ؟سوال سوم اینکه دیدن کلمه ecnکفایت میکنه ؟

  26. ممنون از لطفتون استاد واقعا عالی عالی هستین مقاله ها واقعا اگاهی رو میبرن بالا .ممنون از تیم اکادمی ویو

  27. خیلی ممنون برای راهنمایی های موثر و عالی تیم آکادمی ویو.

  28. عرض ادب و احترام
    مثل همیشه عالی.ممنون از شما و تیم خوب اکادمی

  29. مفید و عالی🙏❤

  30. با سلام و خسته نباشیدخدمت شما دوستان عزیز
    در متن آخر مقاله هیچ ارتباطی بین مقاله و انتهای مقاله یعنی از جمله “در این صورت شما می توانید با خیالی آسوده بر اساس حجم معاملات خود، وارد مارکت شده و سود یا زیان کنید. اطلاع از حجم صحیح معاملات می تواند عاملی مهم در موفقیت شما باشد.” برقرا نیست مقاله ارتباطی با حجم معاملات نداره ممنون از شما و گروه پر تلاش شما
    مثل همیشه عالی بود

  31. انواع بروکر 2023-08-07 at 13:02 پاسخ

    انواع بروکر و خیلی خوب و کامل توضیح دادین. ممنون

  32. متشکر

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart