حالت شب

در مواقع ضرر اعتماد به نفس خود را حفظ کنید

by روانشناسی بورس و بازار فارکس, مقالات عمومی بورس in 2022-10-25
حالت شب

در مواقع ضرر اعتماد به نفس خود را حفظ کنید

مقدمه 

در دورانی که به کار معامله‌گری اشتغال دارید، مواقعی پیش می‌آید که دچار ضرر و زیان می‌شوید.نحوه برخورد با این وضعیت بخشی مهم از آموزش فارکس است.این امر اجتناب‌ناپذیر است و برای همه معامله‌گرانی که برای مدتی طولانی در این حوزه فعالیت دارند، اتفاق می‌افتد. این دوره‌ها زمانی رخ می‌دهند که شرایط بازار یا شرایط معامله گر از نظر روانی تغییر می‌کند و شما به این وضعیت عادت ندارید، استراتژی شما در شرایط جدید مثل سابق جوابگو نیست و به این ترتیب بیشتر از معمول ضرر می‌کنید. مجددا یادآور می‌شویم که همه افراد چندین بار در طول دوران حرفه‌ای خود چنین زمان‌هایی را تجربه می‌کنند. بنابراین چیزی نیست که خیلی بابت آن نگران شوید، اگرچه همه ما در این شرایط مضطرب می‌شویم.

اغلب داستان‌هایی را می‌شنوید که فردی برای چندین ماه یا حتی چندین سال متوالی بدون یک ماه فاصله سودآور بوده، اما به مرور اوضاع تغییر کرده و معاملات آن شخص دیگر حتی برای یک ماه متوالی هم به زحمت مثبت بوده است. علت اصلی این اتفاقات روانشناسی فردی معامه گری است.این اتفاقات رخ می‌دهند و شما هم مستثنی نخواهید بود. این دوران می‌تواند خیلی ناامیدکننده و استرس‌زا باشد و لذا ممکن است خود را بابت اشتباهاتی که رخ می‌دهد مورد سرزنش قرار دهید و به همین دلیل شاید خیلی موارد دیگر که به خوبی و درستی انجام می‌دهید را نادیده بگیرید. این یکی از ویژگی‌های ذاتی انسان‌هاست که روی عوامل منفی تمرکز می‌کنند.

مشکل داشتن چنین رویکردی این است که اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. وقتی کاری را بد انجام می‌دهید و فرد دیگری به شما بگوید که چقدر آن کار را بد انجام می‌دهید، واکنش شما چه خواهد بود؟ بسیاری افراد شرمنده می‌شوند و سعی می‌کنند بدون اینکه بیشتر تلاش کنند خود را از آن مساله خلاص کنند، اما بعضی دیگر کاملا تسلیم می‌شوند و آن کار را رها می‌کنند. این دقیقا همان واکنشی است که ذهن شما در مواقع ضرر و زیان از خود نشان می‌دهد. در این مواقع افکار و احساسات منفی به شما هجوم می‌آورند و لذا تمرکز روی اشتباهات تنها باعث می‌شود قدرت تخریب افکار منفی افزایش یابد.

به همین خاطر باید این توانایی را داشته باشید که ذهن خود را روی جنبه‌های مثبت متمرکز کنید. اوضاع و شرایط پیش از این عالی بوده و دوباره عالی خوهد شد. حفظ روحیه و اعتماد به نفس در این مواقع بحرانی بسیار کار دشواری است. اما  در این مقاله روش‌هایی را بیان می‌کنیم که می‌توانند به شما در حفظ اعتماد به نفس در این مواقع کمک کنند. ممکن است این روش‌ها برای همه جوابگو نباشند، اما خوب است از آن‌ها اطلاع داشته باشید و امتحان کنید. حال بیایید با این راهکارها آشنا شویم.

خودخوری نکنید، عمل کنید

وقتی یکی از این مواقع بحرانی را تجربه می‌کنید، اینکه بنشینید و به جنبه‌های منفی و هر اشتباهی که پیش آمده فکر کنید، خیلی کار ساده‌ای است. این طبیعت انسان‌هاست. شما باید فکر کنید این شرایط چطور می‌تواند به شما کمک کند، اما پاسخ این است که این وضعیت به شما کمکی نخواهد کرد. اینکه بنشینید و روی افکار منفی تمرکز کنید، تنها باعث می‌شود روحیه خود را از دست بدهید و اعتماد به نفس شما هر چه بیشتر افت کند، یا حتی ممکن است سبب شود کلا تسلیم شوید و از این کار کناره‌گیری کنید. آنچه باید انجام دهید این است که عمل کنید. شما باید یک ژورنال معاملاتی داشته باشید، از آن استفاده کنید تا به دلیل اشتباهات خود پی ببرید و سپس برای برطرف کردن آن کاری انجام دهید. اگر تلاش نکنید و آنچه باعث بروز این اشتباهات می‌شود را تغییر ندهید، در این صورت به سختی ممکن است بتوانید به زودی از این بحران خارج شوید. بنابراین یک جا ننشینید و فقط فکر کنید، عمل کنید و عادات منفی و هر آنچه باعث وقوع این اتفاقات ناگوار می‌شود را کنار بگذارید.

اقدامات مثبت خود را ببینید

اینکه بتوانید هر لحظه تمرکز خود را از یک موضوع به موضوع دیگر منتقل کنید بسیار مهم است. روی چیزی تمرکز کنید که به خوبی پیش رفته است. بیان این توصیه از عمل کردن آن آسان‌تر است، اما برای رها شدن از شرایط بحرانی و ناگواری که در آن حضور دارید، ضرورت دارد. قطعا معاملات مثبتی هم داشته‌اید، به آن‌ها رجوع کنید و ببینید دلایل موفقیت آن‌ها چه بوده است. بخش‌هایی از استراتژی‌ شما همچنان معتبر است و هنوز می‌توانید از آن استفاده کنید. فراموش نکنید که شما در گذشته موفق بوده‌اید، بنابراین یک بار دیگر می‌توانید به موفقیت برسید. اینگونه اقدامات سبب می‌شوند بتوانید اعتماد به نفس خود را مجددا بدست آورید. پس وقتی در چنین شرایطی قرار دارید، سعی کنید به عوامل مثبت فکر کنید و نه عوامل منفی.

از سیستم ساختار فراکتالی امینو استفاده کنید

اگر استراتژی شما صرفا در شرایط ویژه‌ای (مثلا فقط روند صعودی) جوابگو باشد، در این صورت مقصر شما نیستید که گرفتار چنین بحرانی شده‌اید. بازار در حال حاضر از شرایط قبلی فاصله گرفته و لذا سودآوری و انجام معاملات مثبت به آسانی گذشته نیست. در اینجاست که باید وارد عمل شوید. اگر روی سیستم ساختار فراکتالی امینو مسلط شوید براحتی می توانید در هر شرایطی معاملات سودده داشته باشید.در صورت عدم دسترسی و تسلط به سیستم ساختار فراکتالی امینو، خوب است از چند استراتژی مختلف به خوبی آگاه باشید تا بتوانید در شرایط مختلف بازار از آن‌ها استفاده کنید. به این طریق هر گاه یک استراتژی کارایی خود را از دست می‌دهد، می‌توانید بدون اینکه اوضاع وخیم شود و گرفتار ضررهای متوالی شوید، استراتژی متناسب دیگری را انتخاب کنید. البته باز هم خطاهای عملکردی وجود خواهد داشت، اما اینکه بتوانید استراتژی خود را تغییر دهید خیلی راحت‌تر از تلاش برای خروج از یک وضعیت بحرانی خواهد بود، یا حداقل میزان خسارت وارده را کاهش می‌دهد.

تخصص خود را پیدا کنید

منظور از این مورد این است که روی یک جنبه مشخص از کار معامله‌گری خود تمرکز کنید. چنین اقدامی سبب می‌شود در یک سبک معاملاتی مشخص متخصص شوید و همچنین باعث می‌شود از عدم انطباق یا ابهام استراتژی‌ها و نظرات مختلف اجتناب کنید. شما باید کاملا اطلاع داشته باشید که در چه زمینه‌ای به خوبی عمل می‌کنید و سپس از آن به عنوان علامتی برای معاملات خود استفاده کنید و آن را در رأس استراتژی خود قرار دهید. زمانی که به تخصص خود پی بردید، آن را رها نکنید و روی آن کار کنید و در این صورت ممکن است حتی در شرایط بحرانی نیز از معاملات خود لذت ببرید.

با دیگران صحبت کنید

وقتی گرفتار ضررهای متوالی می‌شوید، احتمالا فرد دیگری هم مشکل شما را دارد. عضویت یک انجمن معاملاتی به شما امکان می‌دهد تا با دیگران ارتباط بگیرید و ببینید آن‌ها چگونه عمل می‌کنند. شاید صورت خوشی نداشته باشد، اما اطلاع از اینکه دیگران نیز اوضاع و احوال خوبی ندارند، باعث می‌شود خود را در تجربه ناگواری که دارید تنها نبینید و لذا می‌تواند سبب شود اعتماد به نفس خود را بدست آورید. سپس می‌توانید با کمک این افراد به ایده‌ها و ابتکاراتی برای رها شدن از این وضعیت دست پیدا کنید. ببینید آن‌ها در گذشته برای خروج از این مواقع بحرانی چه اقداماتی انجام داده‌اند و آیا شما هم می‌توانید به آن‌ها در این زمینه کمک کنید، یا اینکه می‌توان با اعمال تغییراتی روی نظرات آن‌ها حساب کرد. اجازه ندهید این ارتباطات سبک معاملاتی شما را به کلی تغییر دهد. شما باید نسبت به کلیت استراتژی خود متعهد بمانید، اما در عین حال شنیدن نظرات دیگران نه تنها ضرری ندارد، بلکه باعث می‌شود قدری امیدوار شوید.

 

موارد بالا از جمله اقداماتی بودند که می‌توانید با انجام آن‌ها در دورانی که ضرر و زیان‌های زیادی را تجربه می‌کنید، روحیه و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. این شرایط اصلا مطلوب نیست و معامله‌گران پول‌های زیادی را در این مواقع از دست داده‌اند یا حتی به کلی از کار معامله‌گری کناره‌گیری کرده‌اند. سعی کنید روی آن کار کنید، به جنبه‌های مثبت توجه کنید و اینکه مطلقا هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید از این وضعیت خارج شوید. ممکن است قدری طول بکشد، اما بالاخره از پس آن بر می‌آیید. بنابراین سر خود را بالا بگیرید و به معامله کردن ادامه دهید. از طریق بازار و معامله گری  ما فرصت خوبی برای فهمیدن عادت هایی که به صورت الگوی رفتاری در ما در آمده اند خواهیم داشت.برای دریافت اطلاعت بیشتر در این زمینه مقاله” بهانه تراشی و عادتهای منفی در معامله گری فارکس “را مطالعه نمایید.

 

گردآوری و ترجمه: آکادمی ویو

منبع: forexacademy

اینستاگرام اکادمی ویو 

یوتیوب آکادمی ویو

4.8/5 - (250 امتیاز)
33 Comments
  1. ممنون

  2. مقاله هایه شمارو با جون ودل میخونم و وقتی میبینم مقاله جدیدی اپلود شده لذت میبرم
    هنوز تو شوکه مقاله قبلی هستم (معاملات متعصبانه)

  3. استاد عزیز خیلی ممنون واقعا ارزشمند بود

  4. استاد هنوز به این مقطع نرسیدم ولی اگر به این مشکل بخورم با جونه دل میپذریمش و شکستش میدم
    چون یادم نرفته دلایلم و…
    یادم نرفته تغییرای بزرگ و سختی که برای موفقیت تو این کار انجام دادم
    مطمعنم از پسش بر میام
    من شاگرد شمام و تعصب اسم و رسمتون رو هم میکشم
    باید پرچم خانوادمون جهانی بشه♥️

  5. بسیار عالی
    همین امروز از مقالتون استفاده عملی کردم
    سپاس

  6. بسیار عالی بود .ممنون ازتون

  7. مثل همیشه عالی بود سلطان💯❤

  8. سلام وقت بخیر
    یعنی چی های امینو اصولمه
    دوتا سوال
    سوال اول
    میشه بگین اعتماد بنفس یعنی چی؟
    سوال دوم
    عزت نفس یعنی چی؟
    جوادی

    • سلام!

      تعریف اعتماد به نفس چیست؟
      اعتماد به نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد.

      دنیل گلمن تعریف دیگری از اعتماد به نفس ارائه کرده است:
      اعتماد به نفس یعنی این‌که انسان خودش را عمیقاً ارزشمند و توانمند بداند.

      تعریف عزت نفس چیست؟
      عزت نفس به صورت ترکیبی از دو مولفه‌ی احساس ارزشمندی و احساس توانمندی تعریف می‌شود.

  9. عرض سلام و ادب
    مثل همیشه بسیار مفید و پر محتوا بود…
    سپاس بیکران

  10. بسیار عالی بود ممنونم ازتون

  11. مقاله فوق العاده مفیدی بود

  12. امروز تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    به این مقطع رسیدم
    به لطف خدا
    امروز روزه عمل و تعهده

  13. بسیار عاااالی و لذت بخش بود ممنون از تیم قدرتمند اکادمی ویو

  14. سلام وقن بخیر بسیار عابی بود نکات مهمی در این مقاله بود اگر قطعا به این موضوع برخورد کردم حتما از توصیه هایی که شد استفاده میکنم ممنون از استاد عزیز و تیم محترم اکادمی ویو

  15. سلام به استاد عزیزممم و خسته نباشید به ایشان و تیم قدرتمند آکادمی ویو.مقاله بسیار کاربردی و راهبردی هست.انشاالله از نکاتش در شرایط اضطراری بهترین استفاده را مییبریم.به امید موفقیت و خوشحالی استاد عزیزممم امینوی دوست داشتنی سخت تلاش میکنم.

  16. مثل همیشه یک مقاله پر مغز و درجه یک
    ممنون جناب امینو

  17. Soroush bozorgi 2022-10-25 at 21:28 پاسخ

    سلام خدمت دوستان عزیز و جناب امینو ، این مطلب از اون مطالبی هست که میتونه ۳۰% از ۶۰% درصد روانشناسی فردی و بازار رو پوشش بده .
    (ژورنال )من زمانی که تریدم میزنم از صفحه مانیتور ویدیو ضبط میکنم و زمانی که تریدم رو زدم و اون احساسات و هیجانات خوابید ،( معمولا ۵ تا ۱۰ ساعت زمان میبره) میرم اون ویدو رو نگاه میکنم به توضیح هاتی که دادم گوش میدم و بررسی میکنم ( چون در لایو مارکت نیستم ، خیلی بهتر میتونم اشکالات و نقطه قوتم رو بررس کنم ) متوجه یه سری موضوعات در مورد خودم میشم و این تاثیر خیلی زیادی در ترید های بعدیم میزار و خیلی هم لذت بخشه . وقتی ویدیو های رکورد شده خودم رو میبینم که طبق اصول و چک لیستم ترید زدم و هیجانی نشدم . خیلی به خودم افتخار میکنم و اعتماد به نفسم افزایش پیدا میکنه . امیدوارم این رو تجربه کنید .
    موفق و پیروز باشید .

  18. سلام خدمت تیم پر قدرت.
    چرا رادیو تیوب دیگه قرار نمیگیره؟
    ممنون.

  19. ابراهیم یزدانی 2022-10-25 at 23:14 پاسخ

    سلام مثل همیشه عالی، ممنون که هستید🌹

  20. مقاله مال یک سال ونیم پیش بود؟؟؟/

  21. رضا عزیزی 2022-10-26 at 17:18 پاسخ

    بسیار عالی استاد عزیز و دوست داشتنی مثل همیشه این مقالات چراغ راه ما هستند و بسیار لذت بخش🌹❤️

  22. این دفعه دومه که مقاله های سالهای پیش را میگذارید دلیلتان چیست

    • Mohammad.Hashemi 2023-05-21 at 23:39 پاسخ

      دو دلیل میتونه داشته باشه اولی که مهمتر هم هست اینه که مقالات قدیمی بیان بالا تا دانجشوهای جدید هم مطالعه کنن چون تعداد کمی میرن مقالات رو از اخر شروع به خوندن کنن و دومی هم میتونه یه یاداوری مجدد باشه برای کسانی که قبلن مقاله رو مطالعه کردن

  23. بسيار سپاس گذارم از مقاله ي ارزشمندتون 🌹

  24. سپاس. بسیار عالی مثل همیشه

  25. از شما سپاسگزارم بابت تک تک زحماتی که برای بچه ها و دانشجوهاتون میکشید استاد عزیز امینوی بزرگ .استاد در ۱۰۰ سال اینده از شما به عنوان پدر معامله گری در این بازار یاد خواهد شد در نور و عشق باشید

  26. سپاس از امینو

  27. عالی و بینظیر مثل همیشه

    در خصوص ژورنال نویسی بیشتر مطلب بزارید

  28. مثل همیشه عالی

  29. موقعی که میخواهم وارد پوزیشن بشم علت ورود را در کامپیوتر رکورد میکنم و بعدا این ویدیو را میبینم و عملکردم را مورد بررسی قرار میدهم

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart