حالت شب

مقایسه ذهن انسان با کامپیوترها در معامله‌گری فارکس

by مقالات عمومی بورس in 2021-08-17
حالت شب

مقایسه جالب ذهن انسان با کامپیوترها در معامله‌گری فارکس

مقدمه:

این روز‌ها در آموزش فارکس نرم‌افزارهای معامله‌گری فارکس زیادی وجود دارند. کافی است در گوگل عبارت «نرم‌افزارهای معامله‌گری فارکس» یا «ربات‌های معامله‌گری فارکس» را جستجو کنید و میلیون‌ها نتیجه ظاهر شود. ظهور این برنامه‌های نسبتاً جدید برای تحلیل بازار و اجرای معاملات، باعث بوجود آمدن این سؤال می‌شود که «کدام یک در تحلیل بازار و انجام معاملات کارآمدتر هستند، ذهن انسان یا برنامه‌های کامپیوتری؟»

در این مقاله به جنبه‌های مثبت و منفی ذهن انسان و نرم‌افزارهای معامله‌گر کامپیوتری می‌پردازیم و در انتها توضیح می‌دهم که چرا معتقدم ذهن انسان بدون تردید بهترین ابزار برای تحلیل و معامله‌گری فارکس است.

پرایس اکشن منعکس‌کننده برایند باورهای تمامی مشارکت‌کنندگان بازار است

بازارهای آزاد را انسان‌ها بوجود می‌آورند، بنابراین برایند نظرات و باورهای انسان‌ها مشخص می‌کند که قیمت یک سهام، کالا، جفت‌ارز یا … خیلی زیاد، خیلی کم یا مناسب است. بطور کلی، بازارها منعکس‌کننده احساسات انسان‌ها هستند و پرایس اکشن تصویری است که احساسات انسان‌ها آن را ترسیم می‌کند.

درست همانطور که حالات و احساسات انسان‌ها تغییر می‌کنند، بازارها هم ممکن است یک لحظه آرام و در لحظه‌ای دیگر پرنوسان باشند. با توجه به همین مطلب، به نظر می‌رسد خیلی منطقی نباشد که انتظار داشته باشیم نرم‌افزارهای معامله‌گری بهتر از ذهن یک انسان خبره، کار تحلیل و معامله‌گری را انجام دهند. بعلاوه، کامپیوترها به هیچ وجه احساساتی نیستند، بنابراین کمی غیرمنطقی است که کار پیش‌بینی آینده چیزی را که تقریبا بطور کامل بواسطه احساسات انسان‌ها شکل می‌گیرد را به یک نرم‌افزار معامله‌گر مکانیکی واگذار کنیم. اما با اینحال، قطعاً نرم‌افزارهای معامله‌گر کامپیوتری نسبت به ذهن انسان برتری‌هایی دارند، به ویژه از نظر روانشناسی معاملاتی.

کامپیوترها احساساتی نیستند

یکی از ویژگی‌های جالب برنامه‌های معامله‌گری کامپیوتری این است که اساساً امکان ندارد گرفتار مشکلات روانشناسی شوند که اکثر معامله‌گران فارکس درگیر آن هستند، اما از طرفی در نرم‌افزارهای معامله‌گری مانند انسان‌ها، در طول زمان آن «حس و غریزه معامله‌گری» شکل نمی‌گیرد. هیچ نوع احساسی در روند کاری کامپیوترها خللی وارد نمی‌کند و آن‌ها دقیقاً به همان صورت که برنامه‌نویسی شده‌اند، عمل می‌کنند. یعنی بطور مثال اگر در یک معامله شکست بخورد، هرگز همان لحظه معامله‌ای از روی عصبانیت و به قصد جبران ضرر وارده انجام نمی‌دهد. بلکه صبر می‌کند تا موقعیت دیگری که شرایط آن از پیش تعریف شده است، شکل بگیرد و سپس معامله بعدی را انجام می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت عدم توانایی کامپیوترها در تحلیل و بررسی احساسات انسان‌ها، در عین حال هم عیب و هم مزیت و برتری نرم‌افزارهای معامله‌گری کامپیوتری محسوب می‌شود.

اما در زمینه کنترل احساسات به هنگام معامله‌گری، چه درسی می‌توانیم از کامپیوترها یاد بگیریم؟ ما می‌توانیم از کامپیوترها یاد بگیریم که نباید براساس اتفاقاتی که در معامله قبلی رخ داده، در بازار عمل کنیم. بلکه بایستی برمبنای شرایط حال حاضر بازار و اینکه آیا معیارها و قوانین ورود به معامله برقرار هستند یا خیر، کار کنیم. لزومی ندارد برای انجام معاملات از ربات‌های معامله‌گر استفاده کنیم، اما همین ربات‌ها می‌توانند درس‌های بسیار مهمی به ما آموزش دهند. ما باید از توانایی خود در تحلیل احساسات به نفع خود استفاده کنیم، نه اینکه اجازه دهیم احساسات ناشی از معاملات منفی یا مثبت به ضرر ما تمام شود.

دلیل اصلی عدم سودآوری مستمر اکثر معامله‌گران، همین خطاهای احساساتی و روانشناسی است و کامپیوترها صرفا از همین لحاظ که به هیچ عنوان مرتکب اشتباهات احساساتی نمی‌شوند، نسبت به ذهن انسان برتری دارند. اما در زمینه تحلیل بازار و ورود به معاملات، ذهن انسان بسیار بهتر از کامپیوتر عمل می‌کند، به ویژه اگر انسان‌ها آموزش ببینند که براساس استراتژی‌ها و اصول پرایس اکشن معامله کنند. برای اینکه کامپیوترها بتوانند در تشخیص معاملات بسیار محتمل با انسان‌ها رقابت کنند، بایستی از هوش مصنوعی استفاده شود، اما هنوز کامپیوترها تا این حد پیشرفت نکرده‌اند.

حس معامله‌گری بسیار مهم است 

بله، در طول زمان، در بازار سیگنال‌های معاملاتی مشابهی شکل می‌گیرد، اما تصمیم‌گیری درباره ورود یا عدم ورود به یک معامله به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که کامپیوترها قادر به محاسبه تمامی آن‌ها نیستند. بخش بزرگی از موفقیت در حرفه معامله‌گری فارکس به حس و غریزه معامله‌گر مربوط می‌شود. با وجود اینکه صحبت‌های زیادی علیه معامله کردن براساس حس معاملاتی وجود دارد، اما در واقع معامله‌گران بایستی حس و غریزه معامله‌گری را در خود ایجاد کنند. نکته اینجاست که شما باید حس و غریزه معاملاتی خودتان را حول یک استراتژی مانند تحلیل پرایس اکشن ایجاد کنید و همین امر سبب می‌شود دیدگاه شما نسبت به بازار در یک چارچوب مشخص قرار بگیرد.

ما می‌توانیم به مرور زمان حس و بصیرت معاملاتی خود را برمبنای پرایس اکشن ایجاد کنیم و در این صورت دیگر با هر سیگنال و نشانه‌ای به معاملات ورود نمی‌کنیم. بلکه یاد می‌گیرید که موقعیت‌های پرایس اکشن را براساس شرایط حال حاضر بازار و همچنین تلاقی سطوح حمایتی و مقاومتی، معامله کنید. بنابراین، دیگر فقط به دنبال سیگنال‌ها یا ستاپ‌های پرایس اکشنی نیستیم، بلکه به دنبال سیگنال‌هایی هستیم که در شرایط مناسب بازار یا روی سطوح حمایتی و مقاومتی مناسبی شکل می‌گیرند. من (امینو) در دوره پرایس اکشن فراکتالی، همین نوع مهارت معامله‌گری و چگونگی رسیدن به دیدگاه صحیحی از بازار را آموزش می‌دهم، خودم هم شخصاً به همین روش معامله می‌کنم و به همین صورت در این حرفه به موفقیت رسیدم. یک برنامه کامپیوتری مثلا یک «پین‌بار» یا چیز دیگری که بطور مشخص برای آن قابل تعریف باشد را می‌بیند، اما قادر نیست براساس مهارت‌های معاملاتی که انسان‌ها می‌توانند به آن دست یابند، تصمیم بگیرد که آیا این پین‌بار قابلیت معامله کردن را دارد یا خیر.

به نظر من، موفقیت در زمینه معامله‌گری فارکس به ایجاد دیدگاه صحیحی نسبت به حرکات قیمت و بازار و همچنین رعایت سرسختانه نظم و دیسیپلین مانند یک برنامه کامپیوتری، بستگی دارد. بنابراین ما سعی داریم بهترین ویژگی نرم‌افزارهای معامله‌گر کامپیوتری، یعنی توانایی آن‌ها در اینکه اجازه ندهند نتایج معاملات پیشین روی تصمیمات مربوط به معاملات آینده اثرگذار باشند را بگیریم و این ویژگی را با توانایی ذهن انسان در تفسیر و تحلیل احساسات که از طریق پرایس اکشن و روی نمودار ساده قیمت منعکس می‌شود، ترکیب کنیم.

کامپیوتر نمی‌تواند به شما آموزش دهد که چگونه معامله کنید

یکی دیگر از کارهایی که کامپیوترها قادر به انجام آن نیستند این است که آن‌ها نمی‌توانند به شما آموزش دهند که چگونه معامله کنید. معامله‌گران موفق دنیا کورکورانه و صرفاً برمبنای چند سیگنالی که از طرف ربات‌های معامله‌گر صادر می‌شوند، خرید و فروش نمی‌کنند. بلکه آن‌ها براساس سال‌ها تجربه و غریزه و بصیرت معاملاتی که در بلندمدت و از طریق تحلیل پرایس اکشن شکل گرفته، عمل می‌کنند. من می‌توانم همان استراتژی‌های پرایس اکشن که در طول سالیان گذشته برای من نتیجه‌بخش بوده‌اند را به شما آموزش دهم. اما شما هم باید درست مثل یک کامپیوتر، نظم و دیسیپلین کاری خود را رعایت کنید و از انجام معاملات بیش از اندازه یا استفاده از اهرم‌های سنگین خودداری کنید. اگر واقعا بتوانید این کار را انجام دهید، در این صورت به احتمال قوی می‌توانید به درآمد خوب و مستمری از طریق معامله‌گری دست پیدا کنید. توصیه می کنیم مقاله” ربات های معامله گر فارکس واقعا کار می­کنند؟ ” را نیز در این زمینه مطالعه کنید.

 

 

گردآوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع: learntotradethemarket

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

 

5/5 - (68 امتیاز)
16 Comments
  1. مرتضی رضایی 2021-08-17 at 18:42 پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر باشه یاد ی خاطره ای افتادم یکی از دوستان برادرم پیش من اومد و گفت ک ی اندیکاتور گرفتم و قراره بترکونم هم خط روند میکشه هم حمایت مقاومت نقطه ورود و خروج رو هم میده خلاصه ک گفت پولدار شدم بهش گفتم سیستمتو بیار ی نگاه بندازم /منم سریع ی چارت طلا باز کردم و حرکات قیمتو بررسی کردم دیدم این برنامه رو گذشته چارت کار میکنه و چند کندلی تاخیر داره بهش گفته بودن ۲ ۳ هزار دلار حسابتو شارژ کن و مثلا ترید بزن. موندم به خدا بعضیا انصافشون کجا رفته

  2. پس امضای نهایی ترید رو خود تریدر باید پای معامله بزنه

  3. ممنون استاد
    بنظرم استفاده رباتیک تو ترید در حد گذاشتن آلارم کافیه 🙂 که همه پلتفرم ها دارن

  4. مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  5. ممنون از این مقاله مفید
    “به نظر من، موفقیت در زمینه معامله‌گری فارکس به ایجاد دیدگاه صحیحی نسبت به حرکات قیمت و بازار و همچنین رعایت سرسختانه نظم و دیسیپلین مانند یک برنامه کامپیوتری، بستگی دارد. بنابراین ما سعی داریم بهترین ویژگی نرم‌افزارهای معامله‌گر کامپیوتری، یعنی توانایی آن‌ها در اینکه اجازه ندهند نتایج معاملات پیشین روی تصمیمات مربوط به معاملات آینده اثرگذار باشند را بگیریم و این ویژگی را با توانایی ذهن انسان در تفسیر و تحلیل احساسات که از طریق پرایس اکشن و روی نمودار ساده قیمت منعکس می‌شود، ترکیب کنیم.”
    مهمترین قسمت مقاله این پاراگراف بود

  6. سلام به همه
    به نظرم هوش مصنوعی بالاخره این بازار هم تصرف میکنه ، اوایل همه از شکست کامپیوتر از کاسپاروف تو شطرنج تعجب می کردند ولی الان دیگه هیچ خبری از مسابقه با کامپیوتر نیست.

  7. عرض ادب و احترام

    ذهن انسان معجزه است که همانند ندارد.
    کامپیوتر که جای خود دارد.ممنون از استاد عزیز

  8. خیلی عالی بود استاد امینوی عزیز

  9. یکی از مهمترین نکاتی که ربات داره و توی مقاله بیان شد عدم تاثیر پذیری از نتایج تریدهای قبلی هستش ، وقتی یک اکسپرت رو توی بک تست میبریم میبینیم در یک دوره ای شاید ۲۰ تا پوزیشن استاپ پشت سر هم داشته و افت زیادی بوده اما اون بدون هیچ تاثیری ادامه داده، معاملات بعدی رو عینا گرفته بدون کوچکترین تغییری در چک لیست و ….
    ممنون بابت این مقاله مفید

  10. یاشار صاحب قران 2021-08-19 at 15:02 پاسخ

    مغز انسان از نظر پیچیدگی قابل قیاس با یکسری کد از قبل نوشته شده نیست.حتی با اینهمه تحقیقات های عظیم سرتاسر دنیا هنوز ساختار مغز به قول رفتارشناس ها بلک باکس مونده . خیلی بعید میرسه حتی در چند دهه (حتی چندقرن) اینده هوش مصنوعی قابلیت رقابت با مغز رو داشته باشه. در بخش معامله گری شاید در کارهایی که از پیش تعریف شده اند مثلا قبل فلان خبر ببنده پوزیشن هارو یا بعد گرفتن حدسود اجازه ترید بیشتر رو نده یا حجم پوزیشن رو معلوم کنه و.. بشه ازشون استفاده کرد.

  11. فوق العاده بود. ممنونم از لطفتون

  12. ممنون استاد

  13. ممنون از مقاله مفیدتون واقعا داشتن دیسیپلین یک کامپیوتر و پرایس اکشن امینو یک دستور عمل قطعی برای موفقیت هست

  14. همه این حرفا داستانه . کلا پشت پرده بازار ربات هست مخصوصا در فارکس . ربات ها هستن که بازار رو شکل میدن . نقشه کار هم دارن . چیزی به اسم عرضه و تقاضا وجود خارجی نداره. بنابراین چیزی که ربات شکل بده توسط ربات هم قابل پیش بینی هست . همین الان هم این کار داره انجام میشه. پس الکی نظر ندین

  15. سیدالرحمن نظری 2023-06-23 at 02:17 پاسخ

    سلام به همگی
    در این مقاله اصل شناخت خودی تعریف شده است.
    و انسان را وا داشته تا به خود اندیشی بیشتر تمرکز کنند.
    خود شناسی و خود خوانی مساویست با موفقیت.

  16. پرایس اکشن منعکس‌کننده برایند باورهای تمامی مشارکت‌کنندگان بازار است . بازارهای آزاد را انسان‌ها بوجود می‌آورند، بنابراین برایند نظرات و باورهای انسان‌ها مشخص می‌کند که قیمت یک سهام، کالا، جفت‌ارز یا … خیلی زیاد، خیلی کم یا مناسب است. بطور کلی، بازارها منعکس‌کننده احساسات انسان‌ها هستند و پرایس اکشن تصویری است که احساسات انسان‌ها آن را ترسیم می‌کند.

    اگر کامپیوتر در یک معامله شکست بخورد، هرگز همان لحظه معامله‌ای از روی عصبانیت و به قصد جبران ضرر وارده انجام نمی‌دهد. بلکه صبر می‌کند تا موقعیت دیگری که شرایط آن از پیش تعریف شده است، شکل بگیرد و سپس معامله بعدی را انجام می‌دهد

    موفقیت در زمینه معامله‌گری فارکس به ایجاد دیدگاه صحیحی نسبت به حرکات قیمت و بازار و همچنین رعایت سرسختانه نظم و دیسیپلین مانند یک برنامه کامپیوتری، بستگی دارد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart