حالت شب

موفقیت در بازار فارکس با روتین های روزانه و هفتگی

by روانشناسی بورس و بازار فارکس in 2021-01-26
حالت شب

موفقیت در بازار فارکس با روتین های روزانه و هفتگی(How To Improve Your Trading Results With Daily & Weekly Routine)

مقدمه

ما انسان‌ها زمانی که طبق یک روتین (عادات جاری) رفتار می‌کنیم، بهترین عملکرد خود را اجرا می‌کنیم. اکثر ما بنا به طبیعت انسان‌ها سعی می‌کنیم از شلوغی و هرج و مرج دوری کنیم. در زمینه آموزش فارکس و معامله‌گری، داشتن یک روتین سبب می‌شود به اندازه‌ای انضباط و دیسیپلین را رعایت کنیم که همین امر به بهبود عملکرد معاملاتی کمک می‌کند. داشتن یک روتین معاملاتی به شما کمک می‌کند تا از یک فرایند معاملاتی پیروی کنید و در عین حال باعث می‌شود از تصمیمات ناگهانی اعم از ورود و خروج‌های عجولانه پرهیز کنید. معامله‌گران حرفه‌ای، خواه ارزها، اوراق قرضه یا سهام شرکت‌ها را معامله کنند، همگی مطابق یک روتین کار می‌کنند.

 

با این توضیحات، چه نوع روتینی بهترین نتیجه را به دنبال دارد؟ گام‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند، به شما کمک می‌کنند تا روتین معاملاتی خود را ایجاد کنید.

فارغ از اینکه از چه نوع روتینی تبعیت می‌کنید، همه آن‌ها به احتمال زیاد در طبقه‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • روانشناسی: جنبه روانشناسی یک روتین معاملاتی می‌تواند به شخصیت و روحیات معامله‌گر مربوط شود. برای بعضی افراد، آغاز روز با کمی ورزش می‌تواند مفید باشد، در حالیکه برای عده‌ای دیگر انجام مدیتیشن هم نتیجه‌بخش است. یافتن روتین مناسبی که ذهن شما را برای روز پیش رو آماده کند و همچنین تمام انحرافات و افکار مزاحم را از ذهن شما پاک کند، رابطه مستقیمی دارد با اینکه شما چطور با احساسات خود در حین معاملات کنار می‌آیید.
  • اطلاعات: جنبه اطلاعاتی معامله‌گری به دنبال کردن بازار مربوط می‌شود. گذری سریع بر اتفاقات روز گذشته و مطالعه‌ای در مورد اینکه در طول روز یا هفته پیش رو به دنبال چه چیزی باشید، باعث می‌شود در عوض انتخاب تصادفی یک جفت‌ارز، روی جفت‌ارزهای محدودی متمرکز شوید.
  • تحلیل: قسمت تحلیلی روتین معاملاتی یعنی صرف زمان برای تحلیل نمودارهای قیمت. در این مرحله باید چیزهایی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید و اقدامات پایه مانند مدیریت ریسک و غیره را انجام دهید.
  • اجرا و مدیریت: در بخش اجرای روتین، تمام اقدامات قبلی شما آزمایش می‌شوند. اجرای یک معامله شاید ساده باشد، اما مدیریت معامله به نحوی که یک معامله در سود تبدیل به یک معامله زیان‌آور نشود یا کاهش ضرر معاملات ناموفق، اهمیت بیشتری دارد.

برای معاملات برنامه داشته باشید و برنامه خود را اجرا کنید

آیا برنامه‌ریزی برای یک معامله به این معنی است که نمودار را تحلیل و سپس به معامله ورود کنید، یا اینکه نکات بیشتری هم دارد؟

برای معامله‌گرانی که خیلی فعال و پویا در بازار فارکس کار می‌کنند، آخر هفته‌ها که بازار تعطیل است، تنها زمان خالی و آرام آن‌ها محسوب می‌شود. برنامه‌ریزی برای معاملات به شما کمک می‌کند جفت‌ارزهایی که باید روی آن‌ها متمرکز باشید را انتخاب کنید و بعلاوه زمانی که تحلیل تکنیکال و عوامل محرک و فاندامنتال بازار را با هم ترکیب می‌کنید، احتمال موفقیت شما افزایش یابد.

ایجاد یک روال کاری

ایجاد یک روتین یا روال کاری باعث می‌شود تا مسیر مشخصی را دنبال کنید. برای مثال، اگر در زمینه معامله‌گری واقعا جدی هستید، کار خود را با تحلیل نمودارها در طول آخر هفته آغاز کنید. در این زمان با خیالی آسوده و در حالی که بازار تعطیل است، می‌توانید نمودارها را تحلیل و از آن‌ها نتیجه‌گیری کنید.

وقتی برنامه‌های معاملاتی خود را در طول آخر هفته طراحی کردید، که بهتر است هر دو نوع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را با هم ترکیب کنید، باید روی اجرای معامله یا مدیریت ریسک آن‌ تمرکز کنید. نکات ریزی مانند اینکه چقدر روی یک معامله ریسک کنید یا پیدا کردن جفت‌ارزهای همبسته، باعث بهبود استراتژی شما می‌شوند.

بعضی از معامله‌گران تمایل دارند هر دو روتین روزانه و هفتگی را دنبال کنند.

 

مراحل ایجاد یک روتین هفتگی

  • رویدادهای فاندامنتالی که در طول هفته اتفاق افتادند را مطالعه کنید و همچنین تمام اخبار و نظراتی که روی هفته آینده بازار موثر هستند را بررسی کنید.
  • تقویم اقتصادی هفتگی را نگاه کنید و هرگونه اتفاق فاندامنتالی پیش رو که ممکن است برای حرکت قیمت مانند کاتالیزور عمل کند را یادداشت کند.
  • نمودارها را در طول آخر هفته تحلیل کنید. از تایم‌فریم هفتگی (یا ماهانه) شروع کنید و به درکی از بازار برسید.
  • زمانی که یک موقعیت معاملاتی مناسب پیدا کردید، می‌توانید با مراجعه به تایم‌فریم‌های پایین‌تر، معاملات خود را زمان‌بندی کنید.
  • تحلیل‌های خود را به دو دسته «لیست مشاهدات» و «فرصت‌ها» تقسیم‌ کنید. لیست مشاهدات شامل جفت‌ارزهایی می‌شود که به آن‌ها علاقه دارید، اما یا هنوز از چگونگی حرکت قیمت آن‌ها مطمئن نیستید، یا اینکه منتظر ظهور یک فرصت معاملاتی مناسب در آن‌ها هستید. از طرفی دیگر، بخش فرصت‌ها شامل معاملاتی می‌شود که به احتمال زیاد قصد اجرای معامله روی آن‌ها را دارید، البته با این فرض که تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال را پیش از این بصورت تمام و کمال انجام داده باشید.
  • در مورد موقعیت‌های معاملاتی مناسبی که پیدا کرده‌اید، مدیریت ریسک خود را اعمال کنید تا به این ترتیب سود و ضررهای احتمالی حاصل از آن‌ها را بدست آورید.
  • از لیست «فرصت‌ها» سعی کنید هر معامله‌ای که کاملا از آن اطمینان ندارید را حذف کنید و تنها روی معاملاتی تمرکز کنید که بطور کامل به آن‌ها باور دارید و مطابق تحلیل‌های شما هستند.
  • به عنوان آخرین بررسی، مجددا اخبار یا نظرات مربوط به جفت‌ارزهایی که قصد معامله روی آن‌ها را دارید، جستجو کنید. سپس فرصت‌های معاملاتی خود را مجددا ارزیابی کنید.
  • با آغاز هفته، تنها نمودارهایی را نگه دارید که قصد معامله روی آن‌ها را دارید تا به این ترتیب وسوسه نشوید که سایر جفت‌ارزها را نیز بررسی کنید و احتمالا معامله‌ای هم روی آن‌ها انجام دهید. در این صورت این اقدام خارج از چارچوب برنامه معاملاتی شما خواهد بود.

مراحل ایجاد یک روتین روزانه

  • می‌توانید این عادت را در خود ایجاد کنید که در ابتدا تمام اخبار و رویدادهای روز را با توجه به موقعیت زندگی خود، مطالعه کنید. اگر در آسیا زندگی می‌کنید، اخبار مالی ساعات کاری (Session) امریکا مربوط به روز گذشته و همچنین اخبار ساعات کاری فعلی آسیا را بررسی کنید. اگر ساکن اروپا هستید، ببینید در ساعات کاری آسیا چه اتفاقاتی افتاده و اخبار منتشر شده را پیش از آغاز به کار، مطالعه کنید. اگر مقیم امریکا هستید، ببینید بازار آسیا چطور بسته شده و بازار اروپا به چه صورت پیش می‌رود.
  • دقایقی برای نمودارهایی که در طول آخر هفته تحلیل کرده‌اید، وقت صرف کنید تا به این ترتیب تمایلات کلی و هرگونه عامل فاندامنتالی که می‌تواند تغییری در حرکت بازار ایجاد کند را مشخص کنید.
  • همیشه پیش از اینکه معاملات خود را شروع کنید، ضررهای احتمالی ناشی از حرکت بازار در خلاف جهت معاملات و تحلیل‌های خود را بسنجید. تمرکز روی ضررها حداقل باعث می‌شود در صورت عدم موفقیت، افسوس نخورید. چرا که در غیر این صورت این افسوس‌ها و پشیمانی‌ها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و در نهایت باعث می‌شوند در عوض انجام معاملات تحلیلی، بطور هیجانی یا احساسی معامله کنید.

ایجاد روتین های روزانه یا هفتگی به شما کمک می کند تا بهترین عملکرد را در بازارهای مالی داشته باشید.برای آشنایی بیشتر عادت های معامله گران حرفه ای مقاله معامله‌گران مبتدی فارکس و عادت های مفید“را حتما مطالعه کنید.

 

گرداوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع: orbex

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.7/5 - (175 امتیاز)
23 Comments
  1. عالی

  2. سلام. ممنونم از شما بابت این مقاله فوق العادتون.

  3. علی شعبانی 2021-01-26 at 22:20 پاسخ

    درووود بر شما خیلی خوب بود حتماً در آینده بعد از اتمام آموزش هام از این مقاله استفاده میکنم.متشکرم

  4. مهدی اسفندیاری 2021-01-27 at 11:15 پاسخ

    گاهی اوقات دیدم قبل از اعلام اخبار مالی ساعت کاری بازار واکنش نشان میده و این اتفاقات هر روز در یک جفت ارز در ساعت های خاصی اتفاق میفته البته این رو همین این هفته تمرین کردم متوجه شدم خیلی این مقاله برام مفید بود و ممنونم از تیم آکادمی ویو این مقاله باعث شد از خیلی ابهاماتی که داشتم در ذهنم بیرون بیام
    متشکرم

  5. با سلام
    بسیار مفید و آموزنده
    پیشنهاد میکنم یک گزینه برای پرینت هم بزارید که بلافاصله بشه بدون کپی بشه متن رو پرینت بگیریم.
    ممنون

  6. سلام و ارادات
    برنامه ریزی روتین روزانه واقعآ مفید و عالی میباشد
    ابتدا واتچ لیستی از جفت ارزها و سهام های مورد علاقه امر را انتخاب کردم برای ترید که جز مسیر رسیدن به هدفم میباشد.
    تحقیق و برسی هایی که بدست میآورم نتیجه مطلوبی خواهم گرفت تا اینکه ندانم دنبال چی هستی و زمان را از دست بدهم این مقاله عالی میباشد.

  7. سلام ، خیلی ممنون ب خاطر زحماتتون
    چند تا سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدید .
    اول از همه اینکه ما داریم روی ارز کشور های بزرگ ترید می‌کنیم ، اونم جفت ارز ، ینی دو تا کشور با اقتصاد بزرگ . حالا مسأله ای که پیش میاد اینه که عوامل خیلییییی زیادی برای بررسی و تاثیر گذاری روی ارزش یک ارز وجود داره و تقریبا کار کسیه که فاندامنتال رو با دانش دانشگاهی یاد گرفته باشه .
    حالا بریم سراغ اخبار : خبر هایی که بصورت ماهانه یا هفتگی منتشر میشن ، یا همجهت با تکنیکال هستن یا اگر باعث ایجاد حرکت خلاف جهت روند بشن، سریع پر میشن
    خبر هایی که بصورت ناگهانی میاد هم ، مثل ترور ها ، بلایای طبیعی و… هم که اصن قابل پیش بینی نیستند و فقط باید سریع واکنش نشون بدیم و خارج بشیم
    حالا من سوالم اینه که ما واقعا برای تحلیل فاندامنتال باید چه چیزی رو بررسی کنیم یا اصن لازمه ؟
    یا بقول آقای داو قیمت همه چیزه ، و حتی اگر مافیا بازی و تبانی رخ بده ( که بعیده ) آخرش ما تو قیمت تاثیرش رو میبینیم
    خلاصه که تکنیکال بدون فاندامنتال کافیه ؟

    • در مورد اینکه گفتین قیمت همه چیزه کاملا درست گفتین، تمام ترید هایی که چه بر اساس اخبار، چه بر اساس الیوت، چه بر اساس روش های معاملاتی گن، چه بر اساس اوسیلاتور ها، چه با ایچیموکو و یا فیبوناچی و هر سیستیمی که زده بشه انعکاس همه ی اینها و نتیجه ی همه ی اینها در قیمت نشون داده میشه و اخبار میاد اتفاقی که قرار هست بیفته رو خیلی سریع انجام میده، مثلا طبق تحلیلی قیمت قرار هست یک لو رو بزنه ولی با اخبار با ۲ کندل فول بادی و سریع این تارگت رو میزنه ولی در حالت عادی خیلی با پیچ و تاب این کار رو انجام میده

      پس پرایس شد برآیند همه و همه ی معاملات بر اساس تمام سیستم ها و خبر ها و روش ها که قطعا پرایس میشه اصل کار هر تریدر چون از هر سیستمی و از هر چیزی مهمتره و اصل و تمام کار تریدره
      خبر هم گفتیم تقریبا همیشه اتفاقی که قراره تکنیکالی انجام بشه رو خیلی سرعت میده نه اینکه بیاد همه چیز رو باطل کنه و تریدر ها حتی می دونند با اعلام خبر tp هاشون سریع میخوره

      البته خبر نانفارم که جمعه ی اول هر ماه اعلام میشه قضیه اش یکم متفاوته و پر ریسک هست بهتره شروع تایم آمریکا در friday اول هر ماه ترید نکنید و بگذارید نانفارم رخ بده که به صورت حرکت های شدید کاملا توی نمودار قابل تشخیصه

  8. درود فراوان
    تشکر از استاد برزگ و دل سوز و با وجدان.

    • در مورد اینکه گفتین قیمت همه چیزه کاملا درست گفتین، تمام ترید هایی که چه بر اساس اخبار، چه بر اساس الیوت، چه بر اساس روش های معاملاتی گن، چه بر اساس اوسیلاتور ها، چه با ایچیموکو و یا فیبوناچی و هر سیستیمی که زده بشه انعکاس همه ی اینها و نتیجه ی همه ی اینها در قیمت نشون داده میشه و اخبار میاد اتفاقی که قرار هست بیفته رو خیلی سریع انجام میده، مثلا طبق تحلیلی قیمت قرار هست یک لو رو بزنه ولی با اخبار با ۲ کندل فول بادی و سریع این تارگت رو میزنه ولی در حالت عادی خیلی با پیچ و تاب این کار رو انجام میده

      پس پرایس شد برآیند همه و همه ی معاملات بر اساس تمام سیستم ها و خبر ها و روش ها که قطعا پرایس میشه اصل کار هر تریدر چون از هر سیستمی و از هر چیزی مهمتره و اصل و تمام کار تریدره
      خبر هم گفتیم تقریبا همیشه اتفاقی که قراره تکنیکالی انجام بشه رو خیلی سرعت میده نه اینکه بیاد همه چیز رو باطل کنه و تریدر ها حتی می دونند با اعلام خبر tp هاشون سریع میخوره

      البته خبر نانفارم که جمعه ی اول هر ماه اعلام میشه قضیه اش یکم متفاوته و پر ریسک هست بهتره شروع تایم آمریکا در friday اول هر ماه ترید نکنید و بگذارید نانفارم رخ بده که به صورت حرکت های شدید کاملا توی نمودار قابل تشخیصه

  9. لنس میگه” تریدر باید برنامه مرور داشته باشه …
    بهتره ستاپ های عالی رو برای خودتون پرینت بگیرین و اونها رو بررسی کنین، بهترین معاملات و فرصت های معاملاتی رو مرور کنین تا در آینده هر وقت در حال تشکیل بودن سریع تشخیص بدین و بتونید ازشون به خوبی استفاده کنید”

    به نظرم یکی از بهترین روتین های معامله گر مرور کردن بهترین ستاپ ها، مرور کردن معاملاتی که منجر به ضرر او شدن، مرور کردن چک لیست خودش هست ….

    کامنت خوب تقدیم به استاد مهربون

  10. هر روز با نبردی جدید دست به گریبان هستیم. و این حقیقت درباره تمام موجوداتی که برای بقای خود تلاش می‌کنند، صادق است؛ اما بزرگ‌ترین جنگ ما با خودمان است، یعنی با نقاط ضعف، هیجانات و بی‌ارادگی در دیدن پایان هر چیز!

    ما باید در مقام رزم‌آور زندگی، به نبرد خوشامد بگویید. و آن را راهی برای اثبات خویشتن، بهبود مهارت‌هایتان، کسب شجاعت و شهامت و تجربه بدانیم.

  11. خیلی ممنون از مقاله مفیدتون

  12. عبدالعزیز 2021-04-08 at 12:09 پاسخ

    سلام استاد گرامی نکات فوق العاده ای بود متشکرم

  13. سلام خدمت استاد عزیز و دوستان آکادمی
    مقاله بسیار مفید و کاربردی و عالی بود… سپاس بی کران

  14. بسیار عالی بود.ممنونم ازتون

  15. خیلی جالب بود استاد

  16. مقاله بسیار مفیدی بود

  17. خیلی جالب بود.ممنون از مقاله مفیدتون

  18. حمیدرضا 2023-02-12 at 23:48 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان ❤💯💯

  19. خوب بود 😊

  20. تشكر

  21. عالی بود

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart