حالت شب

نظریه داو در بازارهای مالی

توسط مقالات تکنیکال که در 2023-12-12
حالت شب

نظریه داو در بازارهای مالی

نظریه داو در بازارهای مالی چیست؟

نظریه داو یک نظریه مالی است که در آموزش فارکس اصل و زیربنای همبستگی شاخص ها در تحلیل تکنیکال به شمار می رود. نظریه داو می‌گوید اگر یکی از میانگین‌های بازار (مثلا میانگین شاخص‌های صنعتی یا حمل و نقل) از سقف مهم قبلی خود بالاتر برود، بازار در یک روند صعودی قرار دارد و در این صورت میانگین شاخص‌های دیگر نیز مشابه همین صعود را تجربه می‌کند. برای مثال اگر میانگین صنعتی داو جونز (DJIA) از سقف میانی خود بالاتر برود، انتظار می‌رود میانگین حمل و نقل داوجونز (DJTA) نیز در یک بازه زمانی معقول از این حرکت پیروی کند.

درک نظریه داو

نظریه داو یک رویکرد معاملاتی است که توسط چارلز هِنری داو مطرح شد. داو به همراه اِدوارد جونز و چارلز بِرگ‌استرِسر شرکت داو جونز را تأسیس کردند و در سال ۱۸۹۶ میانگین صنعتی داو جونز را محاسبه نمودند. داو در چند شماره از روزنامه وال‌استریت که خود از بنیانگذاران آن بود، به توضیح این نظریه پرداخت.

داو در سال ۱۹۰۲ درگذشت و به همین دلیل او هیچگاه نظریه کامل خود را در مورد بازارها منتشر نکرد، اما بسیاری از دنبال‌کنندگان و همکاران او کارهایی منتشر کرده‌اند که می‌توان گفت بسط و توضیح بیشتری از مطالب خود داو هستند. بعضی از مهمترین مطالبی که در خصوص نظریه داو منتشر شده‌اند عبارتند از:

  • «فشارسنج بازار سهام» از ویلیام همیلتون (۱۹۲۲)
  • «نظریه داو» از رابرت رِیا (۱۹۳۲)
  • «چگونه به بیش از ۱۰٫۰۰۰ سرمایه‌گذار در سودآوری از بازار سهام کمک کردم» از جورج شفر (۱۹۶۰)
  • «نظریه داو در بازارهای امروزی» ریچارد راسل (۱۹۶۱)

داو معتقد بود که بازار سهام به عنوان یک کل، معیاری قابل اعتماد برای سنجش شرایط تجارت در اقتصاد است و افراد می‌توانند با تحلیل کلیت بازار، این شرایط را به دقت ارزیابی و جهت اصلی روندهای بازار و همچنین مسیر محتمل پیشروی هر یک از سهم‌ها را شناسایی کنند. البته این نظریه در طول تاریخ بیش از ۱۰۰ ساله خود دستخوش تحولات زیادی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مباحث ویلیام همیلتون در دهه ۱۹۲۰، رابرت ریا در دهه ۱۹۳۰و جورج شفر و ریچارد راسل در دهه ۱۹۶۰ اشاره کرد. بعضی از جنبه‌های این نظریه مانند تأکید آن بر بخش حمل‌ونقل یا راه‌آهن به شکلی که در ابتدا مطرح شد، کارایی خود را از دست داده‌اند، اما با اینحال رویکرد داو همچنان پایه و اساس تحلیل تکنیکال مدرن را تشکیل می‌دهد.


اجزاء نظریه داو

در این قسمت ۶ اصل اساسی نظریه داو شرح داده خواهد شد:

۱- همه چیز در بازار (قیمت) لحاظ شده است

نظریه داو برمبنای فرضیه بازار کارآمد مطرح شده که بیان می‌کند قیمت دارایی‌ها، تمام اطلاعات موجود در بازار را دربرمی‌گیرد. به عبارتی دیگر، این رویکرد دقیقا نقطه مقابل اقتصاد رفتاری است.

بنابراین تمام عوامل مؤثر بر ارزش سهم‌ها و دارایی‌ها مانند میزان پتانسیل درآمدزایی شرکت‌ها، صلاحیت مدیران، رقابت‌ها و بسیاری دیگر بصورت قیمت در بازار جلوه می‌کنند، حتی اگر مردم از تمام یا هیچیک از این جزئیات خبر نداشته باشند. در برداشت دقیق‌تری از این نظریه، حتی رویدادهای آینده نیز به شکل ریسک در قیمت لحاظ شده‌اند.

۲- در بازار سه روند اصلی وجود دارد

بازار بطور کلی روندهایی را تجربه می‌کند که بیش از یک سال یا حتی بیشتر طول می‌کشند، مانند روند صعودی یا نزولی. در داخل این روندهای بزرگ، روندهای ثانویه‌ای وجود دارند که اغلب در خلاف جهت روند اصلی هستند، مانند برگشت قیمت (پولبک) در داخل یک روند صعودی یا صعود قیمت در داخل یک روند نزولی. این روندهای ثانویه بین سه هفته تا سه ماه طول می‌کشند. در آخر روندهای کوچکی نیز وجود دارند که کمتر از سه هفته طول می‌کشند که اکثراً نویز محسوب می‌شوند.

۳- روندهای اصلی سه فاز دارند

براساس نظریه داو، روندهای اصلی از سه فاز عبور می‌کنند. در یک بازار صعودی، این سه فاز عبارتند از فاز تجمع، فاز مشارکت عموم مردم (حرکت بزرگ) و فاز افراط یا خرید مازاد. در یک بازار نزولی، این سه فاز عبارتند از فاز توزیع، فاز مشارکت عموم مردم و فاز وحشت (یا ناامیدی).

۴- شاخص‌ها باید یکدیگر را تأیید کنند

برای اینکه یک روند تثبیت شود، شاخص‌های فرضی داو یا میانگین‌های بازار بایستی یکدیگر را تأیید کنند. به این معنی که سیگنالی که در یک شاخص وجود دارد، باید با سیگنال یک شاخص دیگر مطابقت یا ارتباط داشته باشد. برای مثال، اگر شاخصی مانند میانگین صنعتی داو جونز شروع یک روند صعودی جدید را تأیید کند، اما شاخص دیگری همچنان در یک روند نزولی قرار داشته باشد، معامله‌گران نباید تصور کنند که یک روند جدید در حال شکل‌گیری است.

داو از دو شاخص که خودش و همکاران او معرفی کردند استفاده می‌کرد، یعنی میانگین صنعتی داو جونز (DJIA) و میانگین حمل‌ونقل داو جونز (DJTA). این دو میانگین با این فرض مطرح شدند که اگر شرایط کسب‌وکار خوب و سالم باشد، شاهد صعودی در DJIA خواهیم بود و در این صورت شرکت‌های حمل‌ونقل و راه‌آهن باید از کرایه حمل باری که از این شرکت‌ها بدست می‌آورند منتفع شوند. بنابراین اگر قیمت دارایی‌ها در حال افزایش باشد، اما شرکت‌های حمل‌ونقل وضعیت مطلوبی نداشته باشند، این روند احتمالاً دوامی نخواهد داشت. عکس این مورد هم صادق است، یعنی اگر وضعت درآمد شرکت‌های حمل‌ونقل مطلوب باشد، اما بازار در یک روند نزولی قرار داشته باشد، در این صورت روند واضحی بر بازار حاکم نیست.

۵- حجم باید روند را تأیید کند

اگر قیمت در جهت روند اصلی حرکت کند، حجم باید افزایش یابد و همینطور اگر قیمت در خلاف جهت روند اصلی حرکت کند، حجم باید کاهش یابد. حجم پایین نشان از وجود ضعف در روند دارد. برای مثال در یک بازار صعودی، همینطور که قیمت افزایش می‌یابد، حجم باید زیاد شود و در هنگام افت قیمت حجم باید کاهش یابد. حال اگر در همین مثال، در طول پولبک قیمت حجم افزایش یابد، می‌تواند نشان از این باشد که روند بازار در حال تغییر است، چرا که افراد بیشتری دیدگاه نزولی گرفته‌اند.

۶- روندها ادامه دارند تا زمانی که یک برگشت واضح رخ دهد

تغییر روندهای اصلی ممکن است با روندهای ثانویه اشتباه شوند. تشخیص اینکه مثلاً یک نوسان صعودی در بازار نزولی یک تغییر روند است یا صرفاً یک صعود کوتاه‌مدت و در ادامه بازار کف‌های پایین‌تری ایجاد می‌کند، بسیاری مشکل است. در اینجا نظریه داو تأکید دارد که احتیاط کنید و صبر کنید تا این تغییر احتمالی روند تأیید شود.

بعضی ملاحظات خاص

در ادامه به بیان چند نکته اضافی درخصوص نظریه داو می‌پردازیم.

بسته شدن قیمت‌ها و محدوده‌های سایدوِی

چارلز داو فقط قیمت بسته شدن کندل‌ها را مد نظر قرار می‌داد و اصلا به حرکات میان‌روزی قیمت شاخص‌ها توجهی نمی‌کرد. به عنوان مثال برای اینکه سیگنال شکل‌گیری یک روند صادر شود، قیمت تمام‌شده روز باید این سیگنال را صادر کند، نه حرکات میان‌روزی قیمت.

موضوع دیگری که در نظریه داو مطرح است، محدوده‌های نوسانی قیمت است که در تحلیل تکنیکال از آن‌ها به عنوان نواحی سایدوی نام برده می‌شود. در دوره‌های سایدوی (یا دوره‌هایی که قیمت یک محدوده افقی را طی می‌کند) حرکات قیمت محدود به یک بازه مشخص می‌شود و معامله‌گران پیش از نتیجه‌گیری در مورد حرکت بعدی قیمت، باید صبر کنند تا خط روند این محدوده شکسته شود. برای مثال اگر قیمت بالای خط حرکت کند، احتمالاً بازار روند صعودی را پیش می‌گیرد.

سیگنال‌ها و شناسایی روندها

یکی از جنبه‌های مشکل اجرای نظریه داو، تشخیص دقیق تغییر روند است. فراموش نکنید که معامله‌گرانی که با نظریه داو کار می‌کنند، در جهت روند اصلی بازار معامله می‌کنند. بنابراین خیلی مهم است که بتوانند نقطه تغییر جهت بازار را تشخیص دهند.

یکی از تکنیک‌های اصلی مورد استفاده برای تشخیص تغییر روندها در نظریه داو، تحلیل سقف و کف‌های بازار است. یک سقف بصورت بالاترین قیمت در یک حرکت و یک کف بصورت پایین‌ترین قیمت در یک حرکت تعریف می‌شود. توجه داشته باشید که نظریه داو فرض می‌کند که بازار در یک خط مستقیم حرکت نمی‌کند، بلکه از یک سقف به یک کف در حرکت است و در کل نیز در یک جهت یا روند مشخص پیش می‌رود.

یک روند صعودی در نظریه داو بصورت مجموعه‌ای از سقف‌های متوالی بالاتر و کف‌های متوالی بالاتر تعریف می‌شود. یک روند نزولی نیز بصورت مجموعه‌ای از سقف‌های متوالی پایین‌تر و کف‌های متوالی پایین‌تر تعریف می‌شود.

اصل ششم نظریه داو بیان می‌کند که یک روند تا زمانی که نشانه واضحی از تغییر آن وجود نداشته باشد، همچنان ادامه پیدا می‌کند. این اصل شباهت زیادی به قانون اول نیوتن دارد که می‌گوید یک جسم حرکت خود در یک جهت واحد را حفظ می‌کند، مگر اینکه نیرویی مانع از این حرکت شود. به طریق مشابه، بازار هم به حرکت خود در یک جهت اصلی ادامه می‌دهد، تا زمانی که نیرویی مانند تغییر در شرایط کسب‌وکار، قدرت کافی برای تغییر جهت حرکت آن را داشته باشد.

تغییر روند

سیگنال تغییر روند اصلی زمانی صادر می‌شود که بازار دیگر قادر نباشد سقف و کفی در جهت روند اصلی ایجاد کند. برای یک روند صعودی، نشانه تغییر روند عبارت است از عدم توانایی بازار برای تشکیل یک سقف جدید و به دنبال آن عدم توانایی بازار برای تشکیل یک کف بالاتر. در این شرایط، بازار از دوره‌ای متشکل از سقف و کف‌های بالاتر به دوره‌ای با سقف و کف‌های پایین‌تر رسیده است که این‌ها یک روند نزولی را تشکیل می‌دهند.

تغییر یک روند نزولی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار دیگر سقف و کف‌های پایین‌تری ایجاد نکند. این امر هنگامی صورت می‌گیرد که بازار سقفی بالاتر از سقف قبلی و به دنبال آن کفی بالاتر از کف قبلی ایجاد کند، که این‌ها یک روند صعودی را تشکیل می‌دهند.

برای شناخت و درک بهتر از روند در مارکت مقاله” چگونه جهت روند قیمت را پیدا کنیم؟ “را مطالعه نمایید.

 

گردآوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع: investopedia

یوتیوب آکادمی ویو

اینستاگرام آکادمی ویو

 

4.7/5 - (70 امتیاز)
نظرات 30
  1. سلام و خداقوت
    تشکر از زحمتهای فراوان گروه ترجمه و جناب دهقان عزیز
    مقالات فوق العاده ارزشمندی هست که بنده خود را مکلف کردم که هر شب یک مقاله رو بخونم و ارشیو کنم تا پرینت بگیرم و به صورت یک جزوه مطالعه کنم برای دفعات بعد . خیلی جالب هست که میبینم تمامی این نظریات برمیگرده به اصول اصلی که جناب دهقان به ما اموزش میدهند که همون شناخت و تشخیص های و لو نرمال و یک نکته مهم دیگه اصالت روند که الان بعد از دیدن تمامی فایلها خیلی راحت میشه درک کرد حرکات بازار رو در فراکتالهای مختلف . ممنون از شما که خیلی دقیق و زیر پوستی تمام اینها رو در ناخوداگاه ما دارید قرار میدید استاد عزیز
    پیروز و پرسود باشید .

  2. درود .این مقاله فوق العاده بود انگار همین الان خود آقای داو منتشر کرده بود واقعا از خواندنش لذت بردم .اگر در دوره پرایس آمینو شرکت نکرده بودم شاید اصلا درکش نمی‌کردم .سپاس

  3. سلام خسته نباشید بابت مقاله عالی
    در قسمت ۶ اصل از نظریه داو گفته شده که همه چیز در قیمت لحاظ شده. این موضع یعنی به تحلیل تکنیکال خییلی اهمیت بیشتری داده میشه نسبت به فاند
    تا دو سال پیش این موضوع کاملا روشن بود ولی این یک سوال پیش میاد: برای اتفاقات غیر قابل انتظار باز هم همه چیز در قیمت لحاظ شده؟؟؟
    مثلا اواخر ۲۰۱۹ ویروس کرونا جهانی شد و قیمت نفت رو به قع قع ها کشد، این نزول قیمت در خوده قیمت لحاظ شده بود؟یعنی قابل پیش بینی بود با تحلیل تکنیکال؟
    و یا مثلا الان هم از نظر فاند هم تکنیکال احتمال صعود سهام تسلا زیاده ولی شاید یه اتفاق غیر قابل پیش بینی (مثلا در مورد نایابی برق ) پیش بیاد و این شرکت در چند سال اینده کلا از دور خارج بشه (صرفا مثال بود)
    فک کنم همه چیز در قیمت لحاظ شده بجز اتفاقات غیرمترقبه. نظر شما چیه استاد!

    • سلام
      بله دقیقا و صددرصد همه چیز در قیمت لحاظ شده.
      همه چیز..

      • سلام خدمت استاد عزیز

        استاد این همبستگی بین جفت ارزها هم میتونه ربط به این نظریه داشته باشه؟
        مثلا در اکثر موارد دیدیم جفت ارزهایی که دلار در مخرج هست زمان تغییر روند اگر پوند هنوز مثلث انتهای روند رو تکمیل نکرده باشه اوزی هم تغییر روندی درش صورت نمیگیره تا پوند حرکتش رو تکمیل نکنه.این دیدگاه میتونه با این نظریه در ارتباط باشه؟
        سپاسگذارم

  4. این نظریه ساده اساس کار یک معاملگر هست

  5. سلام وقت بخیر
    همه چیز در قیمت لحاظ شده.همه چیز…

    • سلام استاد عزیز
      در بیان قسمت اول نظریهٔ آقای داو، گفته شده: «نظریه داو برمبنای فرضیه بازار کارآمد مطرح شده»
      و تو توضیحات ویکیپدیا در مورد بازار کارآمد اینجوری نوشته شده که : «فرضیه بازار کارا به مفهوم – گام تصادفی – نزدیک است، منطق این مفهوم این است که اطلاعات موجود در بازار به شکل تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی (با انتظارات هم‌جهت یا غیرهم‌جهت) هستند؛ در نتیجه تغییرات قیمت سهام نیز در بازارهای کارا باید تصادفی باشد. بازار کارا حافظه ندارد این تعبیر به این معنی است که از قیمت‌های دیروز در مورد قیمت‌های فردا نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد»

      برداشت من از این دو مقدمه اینه که:
      با توجه به اینکه نظریهٔ آقای داو بر مبنای بازار کارآمد مطرح شده، و فرضیه بازار کارا به مفهوم «گام تصادفی» نزدیک بوده و منطق این مفهوم این است که اطلاعات موجود در بازار به شکل تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی
      درنتیجه تحلیل تکنیکال بر اساس نظریهٔ آقای داو، کارآمد نخواهد بود

      لطفا توضیح بدید

  6. محمد زندی 2021-03-31 در 15:19 پاسخ

    سلام . ممنونم بابت مطالب خوبتون

  7. مرتضی رضایی 2021-03-31 در 15:38 پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز و بقیه دوستان فوق العاده بود.

  8. سلام . بسیارعالی بود . بارها استاددر دوره پرایس اکشن به مطالبی از این مقاله و نظریه داو اشاره کردن . الان با مطالعه چند باره این مقاله بهتر متوجه شدم . سپاسگذارم

  9. مهدی موذن 2021-04-02 در 02:45 پاسخ

    سلام به نظرم بعد معامله پرایس اکشن و ساختار این مقاله بهترین مقاله سایت است ممنون

    قیمت خود آینه ای از تمام پشت پرده های حرکات خود می باشد

  10. بسیار عالی و مفید بود
    سپاسگزارم

  11. سلام استاد
    عالی بود سپاس از زحمات شما

  12. ۱٫حس
    ۲٫ تغییر روند تغییر نیرو پایین تر توضیح دادم
    ۳٫اصلا اخبارو چک نمیکنم
    ۴٫شخاص ها همدیگر تایید کردن
    ۵٫اصل که اقای داو میگه بازار ۳ روند دارد قبول ندارم به هیچ عنوان چون بازار …
    ۶٫بخش اخرم که تغییر روند است چون من روند قبول ندارم برام بی معنی میشه و کاربردی نداره.
    اما تو اصل ۶ حرف از قانون اول نیوتن رو میزنه F=MA بزارید فارسی بگم که متوجه بشین نیرو برابر است با شتاب شما در میزان جابه جای شما مثال نقصم دارد که میگن اقای حسین رضا زاده وزنه ۲۵۲ کیلوی بلندی میکنه و از زمانی دقت کنید از زمانی تکرار میکنم عمود وزنه رو نگه میداره هیچ عملی انجام نداده است خب این حرف یعنی چی یعنی اقای حسین رضا زاده درسته بنده خدا به خودش فشار اورده و… با تمام تلاش و توان خودش وزنه رو بالا برده اما عملا هیچ کاری نکرده کرده توی موقعیتی که عمود وزنه ۲۵۲ کیلوی رو نگه داشته است.
    توضیحات تکمیلی برای عدم قبول حرف اقای داو که میگوید تغییر روند
    زمانی که حسین رضا زاده به زحمت وزنه ۲۵۲ کیلوی برده بالا و قهرمان جهان شناخته شده
    حالا چرااا تغییر روند نداریم؟؟؟
    اولین دلیلم اینکه بگم که چرا؟ دلیل اول و بسیار بسیار موشکافه است
    اینم واسه اینکه دارین وقت میزارید و پست بنده رو میخونید لذت ببرید و با شوق فراوان به خوندن ادامه بدهد.
    دلیل دومم اینکه چیزی من برداشت کردم از فرمول اول اقای نیوتن اینکه وقتی کاملا عمود باشد میزان جابه جای ما یعنی اینکه جابه جای صفر است. خب اینرو متوجه شدیم چه معنی میده ازتون میخوام به فرمول شماره اول نویتن فکر کنید حالا اگه جا به جای صفر باشد یعنی اون یک طرف تساوی که ضرب هسته حاصل صفر میشه ونتیجه ای که میگیریم اینکه اون طرف تساوی دیگه که نیرو هسته برابر صفر میشود. این به این معنی است که حرکت های بسیار عمودی و شارپ در بازار داریم نشانه بعداز صفر شدن جا به جای تغیرو نیرو داریم بزارید مثالی بزنم
    حسین رضا زاده با تمام قدرتی که که دارد امده وزنه رو بلند کرده کاری نددارم اعمال درستی بود یا غلط از دید هر شخصی چه نیوتن چه داور های مسابقه چه خود اقای رضا زداه بهترین برداشتی که میشه کرد اینکه حسین رضا زداه امده تعادل ریخته بهم فکرش بکنید ۲۵۲ کیلو گرم بلند کرده تا اخرو زمون که میتونه بالا نگه داره ی بازه زمانی خاصی حداکثر ۳ دقیقه میتونه بالا نگه داره بعدش وزنه ۲۵۲ کیلو گرمی میاد سر جا خودش و به تعادل خودش برمیگرده.
    الان وقتی دارم بررسی میکنم اولین پست از وبلاک اکادمی ویو که درمورد ذات ایچی هسته
    توی ذات ایچی اقای گن استاد فارادی رو به عنوان استاد خودش در نظر گرفته است اینجوری میگوید که دنیا هیچ چیز ندارد فقط نقاط نیرو دارد.
    پس حرف اقای فارادی درست در نظر بگیرم بازار نه بالا داره نه پایین داره فقط چیزای داره نیرو هسته که قصد بالا رفتن دارن یا قصد پایین امدن داره
    حالا مییخواد هر چی باشه اخه مهم نیستو دنیا قانون داره و برمیگرده به شرایط تعدل خودش
    چیزی میتونم بگم که کاربردی باشه اینکه هرج تو چارت حرکت عمودی بوده سریعا قیمت برشگته نمیگم تغییر روند داده میگم نیرو ها دارن کار خودشون به خوبی میکنن و ما باتوجه با اصالتی که از اون منطقه داریم میتونم معامله بسیار خوبی بزنیم

  13. مقالات به قدری ارزشمند هستند که یک بار خوندنش کفایت نمیکنه

  14. فوق العاااااده…وقتی مقالات سایت میخونم هر روز علاقم بیشتر میشه به کاری که شروع کردم.شما بی نظیرید

  15. عالی و خیلی لذت بخش بود.
    ممنونم ازتون.

  16. مقاله فوق العاده مهمی هست جز مقالاتی هست که باید بوکمارک بشه

  17. عالی بود🌱👍

  18. سلام استاد خیلی ممنونم
    نمیدونم چی بگ که بتوانم منظورم را انتقال داده باشم
    راستش مقاله خیلی پر محتوا و پر مغزی است
    مثل بقیه مقاله های خوب استاد گرامی .
    ممنونم که زحمت میکشید .

  19. بسیار عالی

  20. تشکر از مقاله ی عالیتون…

  21. همه چیز در خود قیمت نهفته است و بس…

    سپاس از استاد عزیز

  22. ممنون و تشکر✔

  23. سپاس. طلاعات مفیدی بود که اساس آموزشهای آکائمی ویو رو به ما نشان داد.

  24. سلام استاد،یک مقاله درباره آقای همیلتون اگه میشه بنویسید،ممنون☺️

  25. سلام استاد عزیز راجع به تئوری گن هم یه مقاله بزارید برامون

  26. سلام استاد عزیز راجع به تئوری گن هم یه مقاله بزارید برامون.ممنون

  27. همه چیز در بازار (قیمت) لحاظ شده است:
    نظریه داو برمبنای فرضیه بازار کارآمد مطرح شده که بیان می‌کند قیمت دارایی‌ها، تمام اطلاعات موجود در بازار را دربرمی‌گیرد.

    براساس نظریه داو، روندهای اصلی از سه فاز عبور می‌کنند. در یک بازار صعودی، این سه فاز عبارتند از فاز تجمع، فاز مشارکت عموم مردم (حرکت بزرگ) و فاز افراط یا خرید مازاد. در یک بازار نزولی، این سه فاز عبارتند از فاز توزیع، فاز مشارکت عموم مردم و فاز وحشت (یا ناامیدی).

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید