حالت شب

چگونه گرفتار فلج تحلیلی نشویم؟

by روانشناسی بورس و بازار فارکس in 2021-02-28
حالت شب

چگونه گرفتار فلج تحلیلی نشویم؟

مقدمه

در مباحث روانشناسی آموزش فارکس فلج تحلیلی مشکلی است که بسیاری از معامله‌گران فارکس با آن برخورد می‌کنند. معامله‌گران لازم است عملکرد سریعی داشته باشند، اما افرادی که از این شرایط رنج می‌برند، تمایل دارند اطلاعات را بیش از اندازه تجزیه و تحلیل کنند که در نتیجه می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌های معاملاتی شود. در بعضی از موارد، معامله‌گران به حدی در حجم زیادی از اطلاعات سرگردان می‌شوند و تصمیم‌گیری برای ورود به معامله را به تعویق می‌اندازند که در نهایت اصلا هیچ معامله‌ای انجام نمی‌دهند.

اجرای تعداد زیادی اندیکاتور روی نمودار به این مساله دامن می‌زند، چرا که این اندیکاتورها سیگنال‌های بسیاری صادر می‌کنند و سبب می‌شود حجم اطلاعات بسیار افزایش یابد. در این شرایط، معامله‌گران به دلیل اینکه با حجم بالایی از اطلاعات مواجه می‌شوند و از طرفی نمی‌دانند به کدامیک از سیگنال‌ها می‌توان اطمینان کرد، تصمیم‌گیری خود را به تاخیر می‌اندازند. در این مواقع معامله‌گران دو نوع رفتار از خود نشان می‌دهند: یا مدت زمان زیادی را صرف تحلیل حجم سنگینی از اطلاعات می‌کنند، تا حدی که در زمانی به معامله ورود می‌کنند که دیگر شرایط مطلوب معامله از دست رفته، یا اینکه به دلیل تاخیر بسیار زیاد در ورود به معامله، کلا از آن صرفنظر می‌کنند. همین مساله باعث می‌شود بسیاری از معامله‌گران تسلیم شوند و حرفه معامله‌گری را برای همیشه کنار بگذارند.

اگر شما نیز از این مشکل رنج می‌برید و به دنبال راهی هستید تا به آن غلبه کنید، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم. پیش از هر چیز لازم است بدانید که این مشکل احتمالا بواسطه حجم بالای اطلاعات ایجاد می‌شود و می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. ما همیشه می‌خواهیم بهترین تصمیم ممکن را بگیریم و داشتن گزینه‌های مختلف برای انتخاب به نظر خیلی جذاب می‌رسد، چرا که تصور می‌کنیم گزینه‌های بیشتر به معنی تصمیم و انتخاب بهتر است. محدود کردن تعداد اندیکاتورهای مورد استفاده می‌تواند باعث شود اطلاعات را راحت‌تر تحلیل کنید و سریع‌تر تصمیم‌گیری کنید. در این زمینه به ارجحیت کمیت به کیفیت فکر کنید. بعضی معامله‌گران حرفه‌ای حتی توصیه می‌کنند که در ابتدا با نمودار خالی از هر اندیکاتوری کار کنید.

مورد دیگری که نباید فراموش کنید این است که لزومی ندارد (یا ممکن نیست) که تمام تصمیمات معاملاتی شما کاملا درست و صحیح باشند. اگر قرار باشد زمان زیادی را برای بررسی اطلاعات صرف کنید اما اصلا معامله‌ای انجام ندهید، در این صورت هرگز درآمدی نخواهید داشت. امتحان کنید ببینید اگر خود را به یک بازه زمانی محدود کنید، آیا می‌تواند در تسریع تصمیم‌گیری موثر باشد. بعلاوه، به خاطر داشته باشید که خود تصمیم نگرفتن نیز نوعی تصمیم است. یعنی اگر به یک موقعیت معاملاتی ورود نکنید، در واقع انتخاب کرده‌اید که معامله‌ای انجام ندهید. این انتخاب می‌تواند حاکی از این باشد که شما به اندازه کافی به آن موقعیت معاملاتی اطمینان نداشته‌اید. همچنین ممکن است علامتی باشد مبنی بر اینکه شما باید تحقیقات بیشتری انجام دهید یا برنامه معاملاتی خود را کمی تغییر دهید تا احساس اطمینان بیشتری نسبت به موقعیت‌های معاملاتی خود داشته باشید.

داشتن یک برنامه معاملاتی به شما کمک می‌کند تا اهداف خود و آنچه نیاز است به آن رجوع کنید را سریع‌تر ببینید. همچنین می‌تواند به شما در انتخاب اینکه چه اندیکاتورهایی را باید از نمودار خود حذف کنید نیز کمک کند. آگاهی از آنچه به دنبال آن هستید باعث می‌شود گرفتار مشکل فلج تحلیلی که بسیاری از معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داده است، نشوید. ضمنا سادگی یک برنامه نیز می‌تواند اثرگذار باشد، چرا که برنامه‌ای با قوانین و موارد بررسی کمتر باعث تصمیم‌گیری سریع‌تر می‌شود.

فلج تحلیلی به شاخه روانشناسی معاملاتی مربوط می‌شود. احساسات روی نحوه تصمیم‌گیری ما در معاملات اثرگذار هستند و مساله فلج تحلیلی قطعا از اضطراب و نگرانی نشات می‌گیرد. این مشکل مهمی است که گاهی اوقات یا همیشه معامله‌گران را از تصمیم‌گیری باز می‌دارد. اما امیدواریم که نکات گفته شده در این مقاله بتواند به معامله‌گران در غلبه به این مشکل کمک کند. شما باید در ابتدا یک برنامه خوب و ساده که نسبت به آن احساس اطمینان داشته باشید، تنظیم کنید. سپس تعداد اندیکاتورهای مورد استفاده روی نمودارها را محدود کنید تا به این ترتیب اطلاعات خیلی زیادی برای تحلیل و بررسی نداشته باشید. فراموش نکنید که حرفه معامله‌گری ریسک و خطر بالایی دارد و تصمیمات ما هم نمی‌تواند به کلی صحیح و بی‌عیب و نقص باشند. آموزش دیدن و پیروی از گام‌های گفته شده، احتمال موفقیت شما را افزایش می‌دهد و همچنین سبب می‌شود گرفتار اضطراب و نگرانی مربوط به فلج تحلیلی نشوید. برای پی بردن به تاثیر استرس در زمان معامله توصیه می کنیم مقاله” آیا استرس در هنگام معامله کردن نقش مثبتی دارد؟ “را مطالعه کنید.

گرداوری و ترجمه: آکادمی ویو

منبع: forex.academy

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.6/5 - (232 امتیاز)
19 Comments
  1. سلام، تذکر به جا و نکات مهمی بود. ممنون

  2. تغییر یک باور اشتباه . باور به اینکه تکنیک و ابزار بیشتر. پس موفقتر

    عالی بود مرسی

  3. سلام و خدا قوت
    تمام اینها بر میگرده به نداشتن یک استراتژی و هدف . که خوشبختانه هدف جناب دهقان از اموزشهای خوبش اموزش کاربر برای ساخت یک استراتزی معاملاتی مخصوص خود دانشجو و مهمتر از ان هدف روزانه است .
    ممنون از مقالات عالی شما

  4. مرتضی رضایی 2021-02-28 at 23:05 پاسخ

    عرض سلام و ادب خدمت استاد عزیز،من خودم ابتدا در یک چارت سطوح حمایت و مقاومت و خطوط روند تایم مبدا رو رسم میکنم ودر چارت دیگری اندیکاتورهام رو میندازم و کمی از شلوغی چارت کم میکنه گفتم شاید کمک کننده باشه برا دوستان موفق باشین شبتون بخیر.

  5. بسیار عالی و کاربردی.

  6. مثل همیشه عالی بود ممنون از عمو امینو و از بهترین اکادمی

  7. بسیار عالی بود

    فقط فکر میکنم در انتهای پاراگراف سوم که نوشته شده “در این زمینه به ارجحیت کمیت به کیفیت فکر کنید.” بایستی نوشته میشد “در این زمینه به ارجحیت کیفیت به کمیت فکر کنید.” بنظرم جمله دوم درست تر هست. شاید بنده اشتباه کنم. بهرحال این قسمت، قسمت نظرات در مورد مقاله هست و من هم نظرم رو گفتم (:

    با تشکر از تیم آکادمی ویو

    • سلام وقت بخیر
      بله اشتباه متوجه شدین چون به مطالب قبل این جمله دقت نکردین:)
      قبل از این جمله گفته شده تریدرها فکر میکنن تعداد زیاد انتخاب و گزینه‌های بیشتر به معنی تصمیم و انتخاب بهتر است.
      و در ادامه گفته: محدود کردن تعداد اندیکاتورهای مورد استفاده می‌تواند باعث شود اطلاعات را راحت‌تر تحلیل کنید و سریع‌تر تصمیم‌گیری کنید.
      یعنی تریدر بعد از بررسی چارتش و آموزشش و نوشتن چک لیست و تمرین(در تمرین چارت بسیار میتونه شلوغ باشه) حالا باید شروع کنه به شخصی سازی و کم کردن دیتا و ابزار.
      پس در این زمینه کمیت ارجحیت داره به کیفیتی که تریدر فکر میکنه با زیاد بودن (کمیت) میتونه کیفیت بالاتری داشته باشه.

  8. سلام جناب دهقان
    نگرانی یعنی چی؟

  9. عرض سلام خدمت استاد امینو و دوستان آکادمی
    مقاله به شدت مفید بود، خلاصه و جمع بندی موضوع پیشگیری از فلج تحلیلی این شد که : اولا یک برنامه و پلن معاملاتی باید داشت و طبق آن عمل کنیم و ثانیا اطلاعات ورودی به ذهنمان را محدود و کارا کنیم (با محدود کردن اندیکاتور هایی که بررسی میکنیم) تا به موقع بتوانیم از تحلیلمون استفاده و به معامله ورود کنیم…

  10. بسیار عالی و آموزنده با تشکر از شما محمد علی/ بوشهر

  11. عالی بود ممنونم ازتون

  12. بسیار ممنونم استاد

  13. مقاله بسیار مفیدی بود واقعا موفقیت در تحلیل چارت در هر چه ساده دیدن اونه

  14. سلام استاد عزیز
    مقاله عالی بود،مخصوصا اون قسمت که در مورد تصمیم گیری و تعلل هست
    به نظرم اون قسمت مربوط به ناخودآگاه ما میشه که دلش میخواد از هر کاری نتیجه مطلوب رو کسب بکنه و شاید شکست های گذشته در موقعیت هایی که داشتیم عامل تحریک کننده برای تعلل در زمان ورود به معامله میشه

  15. حمیدرضا 2023-02-13 at 00:02 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان ❤💯💯

  16. ممنون مثل همیشه عالی بود

  17. بسیار سودمند و عالی. با تشکر.

  18. مقاله بسیار عالی و کاربردی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart