چرا باید در بورس سرمایه‌گذاری کنیم ؟

توسط بورس ایران که در 2020-05-17
حالت شب

به چه علت در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

مقدمه:

در سال ۱۳۹۶ دولت ایران تصمیم گرفت به شکل دستوری و ناگهانی بهره بانکی را تغییر دهد. ازیک ‌طرف اقتصاد ما نمی‌توانست بهره بیست‌وچند درصد را تحمل کند و این تغییر اجتناب‌ناپذیر بود. از طرف دیگر می‌دانستیم که یک تغییر دستوری در نظام اقتصادی همه‌چیز را به هم می‌ریزد. پیش‌بینی‌ها آن‌قدرها اشتباه نبود. آشوب در بازارهای ارز، طلا، مسکن، خودرو و حتی موبایل از نتایج سرگردانی حجم زیادی پول بود که از بانک‌ها خارج‌شده بودند. پول‌ها هر جایی که فکر کنید رفتند مگر به جایی که قرار بود بروند. قرار بود بورس مقصد اصلی سرمایه‌ها باشد. اما گویا مردم از سرمایه‌گذاری در بورس ایران می‌ترسیدند!

فرض کنید شما مبلغ ۱۰ میلیون تومان را پس‌انداز کرده‌اید و حال قصد دارید پول خود را در جایی که واقعاً ارزشش را داشته باشد سرمایه‌گذاری کنید، راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری پیش‌روی شماست کم ریسک‌ترین راه‌حل ،باز کردن یک سپرده یک تا چندساله نزد بانک است که از ۱۸ الی ۲۰ درصد در سال سود به سپرده شما تعلق می‌گیرد.راه‌حل‌های دیگر خرید ارز و سکه طلا است. مشکلاتی که سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها دارد فیزیکی بودن آن‌ها و ریسک به‌مراتب بالا داشتن است، برای خرید ارز و سکه طلا نیز یک دردسر وجود دارد، درصورتی‌که قصد فروش آن‌ها را داشته باشید یا اینکه در اثر ریزش بازار برای حفظ ارزش پولتان سریعاً قصد فروش آن‌ها را داشته باشید باید حتماً به بازار مراجعه کنید و قیمت‌های مختلفی را استعلام کنید درنهایت با صرف وقت زیاد، ارز یا سکه خود را به فروش برسانید، در مورد سکه وضعیت به ‌مراتب پیچیده‌تر می‌شود اگر شما به یک میلیون تومان از پول خود نیاز داشته باشید مجبور هستید سکه‌ای را که به قیمت ۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان خریداری کرده‌اید به فروش برسانید، آن‌هم فقط برای اینکه محتاج یک ‌میلیون تومان شده‌اید!


بطور عموم اکثر افراد همین چند روش گفته شده را می شناسند و علی رغم مشکلاتی که این روش ها دارد از طریق همین روش ها اقدام به سرمایه گذاری می کنند. اما راه دیگری هم برای سرمایه گذاری وجود دارد که متاسفانه به دلیل عدم شناخت مردم به آن مغفول واقع شده و علی رغم ظرفیت های بالای آن برای سرمایه گذاری کمتر مردم در این بخش سرمایه گذاری می کنند.
راه‌ دیگر، سرمایه‌گذاری در بورس است، بورس نسبت به بانک‌ها سرمایه‌گذاری پر ریسک‌تری است اما نه تمام بورس!
به جرات می توان گفت ، سرمایه گذاری در بازار بورس از بهترین روش های سرمایه گذاری می باشد. نقد شوندگی بالا ، شفافیت اطلاعات ، امنیت سرمایه گذاری ، تنوع در ابزارهای سرمایه گذاری ، نیاز به سرمایه اندک ، توزیع یکسان و عادلانه فرصت های سرمایه گذاری بدون توجه به میزان سرمایه و بسیاری از مزایای دیگر که این بازار را سرآمد سایر روش های سرمایه گذاری می کند.
مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در بورس برای اشخاص


۱- کسب درآمد و سود بیشتر
پس از سرمایه گذاری در بورس، سهامداران از دو محل دریافت سود نقدی و افزایش قیمت سهام، سود کسب می‌کنند. سرمایه گذاری در بورس بازده بالاتر با توجه به ریسک بهینه برای ما خواهد داشت. در بررسی‌های انجام‌شده طی سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ مشخص شد که بورس تهران با ۲۶ درصد بازده در طول ۱۰ سال بیش از همه بازارها بازده داشته است. هرچند میانگین بازده بورس نسبت به سایر بازارها در برخی دوره‌ها کمتر بوده است اما درمجموع عملکرد بلندمدت بهتری نسبت به سایر بازارها داشته است.
۲- حمایت قانونی از سهامداران
یکی دیگر از جنبه‌های مهم سرمایه گذاری اطلاع دقیق از جزئیات بازار مدنظر است. فرض کنید از شما دعوت‌شده تا در کاری سرمایه گذاری کنید و وعده داده‌شده که طی مدت‌زمان محدود سرمایه چند برابری به دست خواهید آورد. آیا این‌یک سرمایه گذاری مطمئن است؟ یا امکان کلاه‌برداری در آن وجود دارد؟ قطعاً پاسخ هر شخص عاقل به این‌گونه سرمایه گذاری ها منفی خواهد بود. دولت برای سرمایه داران ارزش بالایی قائل است تا مردم با آسودگی دارای خویش را در بازار بورس سرمایه گذاری کنند و باعث رونق یافتن چرخه تولید و ایجاد اشتغال شوند بنابراین می‌توانید در بورس بازار امنی را تجربه کنید.

۳- حفظ سرمایه در مقابل تورم
با انتخاب آگاهانه سهم در بورس، ارزش دارایی اشخاص در مقابل تورم حفظ خواهد شد. چراکه با افزایش قیمت کالا در انواع بازارها، ارزش دارایی‌های شرکت نیز افزایش می‌یابد و هر فرد نسبت به میزان سهام خود در دارایی‌های شرکت سهیم است.

۴- امکان سرمایه گذاری با هر مبلغی
هر شخص با توجه به میزان دارای خویش می‌تواند از مبلغ صد هزار تومان تا چند میلیارد تومان فعالیت در بازار بورس را آغاز کند. عملاً هیچ محدودیت ریالی وجود ندارد درحالی‌که برای سرمایه گذاری در بازار مسکن باید به‌اندازه حداقل یک قطعه ملک و در بازار طلا به‌اندازه خرید یک عدد سکه دارایی داشت.
۵- قابلیت نقد شوندگی (دادوستد آسان)
اگر تجربه فروش زمین یا خانه‌ای را داشته باشید کاملاً درک کرده‌اید که پروسه‌ای بسیار زمان‌بر و فرسایشی است. حتی برخی افراد به دلیل نیاز فوری به نقدینگی مجبور به فروش در قیمت‌های بسیار پایین‌تر از حد معمول بوده و متضرر شده‌اند. حال اگر این شخص یک سهم خوب در بازار بورس داشته باشد صرفاً طی چند دقیقه تمامی اوراق بهادار خود را (بدون هیچ دغدغه فکری، صرف زمان یا حتی دارایی) به پول نقد تبدیل خواهد کرد.

گردآوری : آکادمی ویو
منبع : مقالات سازمان بورس ایران

اینستاگرام آکادمی ویو 

یوتیوب آکادمی ویو 

4.9/5 - (42 امتیاز)
نظرات 5
  1. ممنونم ازتون

  2. اگر یک مجموعه مقاله درباره سواد مالی منتشر کنید خیلی عالی می شه. خروجی های آکادمی بعد از رسیدن به سود مستمر حتما نیاز به سرمایه گذاری و سواد مالی دارن. مرسی

  3. باتشکر از شما

  4. تشکر
    سه ماه پس از انتشار این مقاله چنان پر بورس ایران را چیدند که نیازمند گذشت یک دوره ریاست جمهوریست که باز مردم در این دام گرفتار شوند
    البته حرفه ای های بازار کسب سود می کنند و عوام ضرر

  5. ممنون بایت این مقاله

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید