حالت شب

کنترل نفس (Self Control) در زمان معامله گری

by روانشناسی بورس و بازار فارکس in 2023-05-23
حالت شب

کنترل نفس (Self Control) در زمان معامله گری

مقدمه

روانشناسی فردی اصلی ترین عامل موفقیت در مباحث آموزش فارکس حرفه ای است.در هنگام انجام معاملات، به حدی غرق کار و معامله می‌شویم که به کلی فردی که مشغول انجام معاملات است را فراموش می‌کنیم! در این حالت، ممکن است دچار اشتباهاتی شویم که در شرایطی که تمرکز و آرامش داریم هرگز مرتکب نمی‌شویم. کنترل نفس در مواقعی که استرس و اضطرابی نداریم بسیار ساده است. اما زمانی که درگیر مسائل احساسی، شناختی و فیزیولوژیکی می‌شویم، تغییر حالات و دگرگونی‌ها می‌تواند ما را خیلی دورتر از آنچه در ابتدا برای خود برنامه‌ریزی کرده بودیم ببرد. به همین خاطر، استفاده از استراتژی‌های مربوط به کنترل نفس که می‌توان آن‌ها را در ساعات معامله‌گری بکار برد، بهترین تمرین برای معامله‌گران است.


روش‌های کنترل نفس که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم توسط گاس جوری، معامله‌گر کوتاه‌مدت نفت بیان شده شده‌اند. این‌ها بخشی از اقدامات روزانه‌ای است که به انجام معاملات او کمک می‌کنند:

۱- من روز خود را با ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدیتیشن آغاز می‌کنم. من تمرین تنفس یا مدیتیشن متعالی (TM) را انجام می‌دهم تا ذهن خودم را پاک و متمرکز کنم و همچنین نسبت به احساسات خودم پیش از شروع معامله‌گری آگاهی پیدا کنم. در طول این مدت از یک اپلیکیشن استفاده می‌کنم که ضربان قلب من را اندازه می‌گیرد تا به این ترتیب عملکرد خودم را زیر نظر بگیرم و امتیازی برای من ثبت کند.

۲- در مرحله دوم سراغ چک‌لیستم می‌روم تا ببینم آیا شب گذشته به خوبی خوابیده‌ام، امروز صبح یک صبحانه پروتئینی داشته‌ام و ورزش کرده‌ام یا نه. همچنین شرایط فیزیکی، میزان تمرکز و حالت کلی ذهنی و عاطفی خودم برای معامله‌گری را ارزیابی می‌کنم.

۳- پیش از اینکه معامله‌گری را شروع کنم، شرایط و ریتم بازار را در تایم‌فریم‌های مختلف بررسی می‌کنم تا ببینم آیا اصلا بازار در حال حاضر شرایط معامله کردن را دارد، آیا بازار در یک روند حرکت می‌کند یا حرکات تند و تیزی دارد و … . این کار به من کمک می‌کند تا ببینم از چه ابزارها و روش‌هایی باید استفاده کنم و اینکه آیا اصلا ارزش معامله کردن دارد یا نه.

۴- معامله اولم را با حجم کم شروع می‌کنم (یکی دو معامله اول) تا بازار را تست کنم و ببینم آیا با حرکات بازار هماهنگ هستم و همچنین درک و احساسی از شرایط کلی بازار بدست آورم.

۵- اگر معاملات اولم موفق باشند، به تدریج به حجم آن‌ها اضافه می‌کنم. من همیشه دوست دارم با حجم‌های پایین شروع کنم و وقتی بازار در جهت معاملاتم پیش رفت، با استفاده از سفارشات Buy/Sell stop به حجم معاملات اضافه کنم و همینطور تا هدف اول و دوم پیش می‌روم و آخرین معامله را نیز پس از اینکه سود معاملات قبلی را تثبیت کردم، با حد ضرری به اندازه یک تیک بالا یا پایینِ کف یا سقف آخرین کندل، دنبال می‌کنم تا به این ترتیب میزان سود را به حداکثر برسانم. با این استراتژی خیلی کمتر برای کسب سود نگران و مضطرب هستم و بعلاوه باعث می‌شود بتوانم با دنبال کردن معامله با حد ضرر، معامله را برای مدت طولانی‌تری باز نگه دارم. این اقدام سبب می‌شود ریسک کار را به خوبی مدیریت کنم و همچنین سود معاملاتم خیلی بیشتر از ضرر آن‌ها باشد.

۶- در طول معامله اگر هرگونه احساس ناراحتی یا اضطرابی داشته باشم، نفس عمیق می‌کشم تا بتوانم تمرکز و پایبندی به برنامه معاملاتی خودم را حفظ کنم.

۷- پس از اتمام معاملات اگر هرگونه احساس ناراحتی، تأسف یا اضطرابی داشته باشم، برای ۵ تا ۱۵ دقیقه نفس عمیق می‌کشم تا زمانیکه ذهنم را از تمام افکار ناراحت‌کننده پاک کنم و دوباره تمرکز خودم را بدست آورم. همچنین همراه با نفس کشیدن، از ضربه‌های EFT هم استفاده می‌کنم تا انرژی‌های منفی را آزاد کنم. گاهی اوقات هم از دفتر کارم خارج می‌شوم و کمی استراحت می‌کنم.

۸- وقتی به میزان ضرر روزانه خودم رسیدم، معامله کردن را متوقف می‌کنم. همچنین اگر ۵۰ تا ۷۵ درصد سود معاملات میان‌روزی خودم را از دست بدهم، باز هم از معامله کردن دست می‌کشم.

می‌بینید که گاس چطور روش‌های کنترل فیزیکی و عاطفی مانند نفس کشیدن را با روش‌های مدیریت سرمایه ترکیب کرده است. او همواره سعی دارد معاملات مثبت را باز نگه دارد، از معاملات منفی با حداقل ضرر خارج شود و ضررهای روزانه خود را محدود کند. تمام این موارد اقداماتی برای کنترل نفس هستند و تمام این‌ها به او کمک می‌کند تا روی بازار تمرکز کند و نه صرفا روی سود و ضرر معاملات.

مدیریت سرمایه بخش مهمی از مدیریت نفس در معامله‌گری است. من هیچ وقت نمی‌خواهم در طول روز انقدر ضرر کنم که با یک هفته کار هم نتوانم جبران کنم. یا همینطور هیچ وقت نمی‌خواهم در طول هفته انقدر ضرر کنم که با یک ماه معامله هم قابل برگشت نباشد. و هرگز نمی‌خواهم در طول ماه بقدری ضرر کنم که نتیجه کل سال را منفی کند. برای اینکه بهینه و مثبت کار کنید، باید همیشه پشتوانه‌ای داشته باشید که پس از ضرر و زیان دوباره بتوانید روی پای خود بایستید.اگر واقعا تصمیم گرفته اید یک معامله گر موفق بشوید وبتوانید از نظر ذهنی روی خود کنترل داشته باشید توصیه میکنیم مقاله” چگونه گرفتار فلج تحلیلی نشویم؟ را نیز مطالعه نمایید.

 

گردآوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع:traderfeed

اینستاگرام اکادمی ویو 

یوتیوب آکادمی ویو

 

4.7/5 - (274 امتیاز)
39 Comments
  1. سلام. بسیار از مقالات لذت میبرم. ممنون

  2. عالی استاد👌سعی میکنم تک تکشونو بخونم و لذت ببرم🌹👌

    • مصیب صادقی 2023-06-29 at 21:02 پاسخ

      عالی. چراهمیشه برای انجام کارها باید نیرویی دیگر یا برتر ما را به جلو ببرد؟
      چرا باید دائم مدیتیشن و…. و کارهای انگیزشی کرد؟
      چرا گذشته اینگونه نبود؟

  3. با سلام
    این مقاله ها میلیون دلار ارزش دارند و بی نظیر هستند
    به نظر من این ۲ درصد از معامله گرانی که واقعا موفق هستند
    صرفا ادم های معمولی نیستند
    و این سبک زندگی و معامله گری اقای گاس به ندرت در زندگی کسی پدیدار میشود
    و این ها نتیجه جا نزدن ها
    و اصلاح مسیر در شرایط نامطلوب هست
    که شخصی انقدر قدرتمند میشه که در برابر نا پایداری ها و شرایط تند و سخت بهترین تصمیم هارو بگیره
    به شخصه ایمان دارم در کنار امین جان به این درجه از رشد تعالی خواهیم رسید
    امیر علی♥️

  4. سلام
    ممنونم جناب دهقان

  5. متشکرم از استاد و ادمین عزیز

  6. خیلی عالی بود.کنترل نفس مهمترین ابزار برای ایجاد تعهدات جدیده.به طور کلی کورتکس پیشانی قسمت مربوط به اراده و کنترل نفسه و هسته های قاعده ای مسئول عادت های قدیمی هستند.برای اینکه بتونیم نسبت که کارهایی که باید برای موفقیت انجام بدیم تعهد داشته باشیم باید در ابتدا به کمک بخش پیشانی به حالت متعادل قبلی(که در مرکز مغزه) غلبه کنیم تا کم کم عملکرد درست ما به عادت تبدیل بشه و به اصطلاح به ناآگاهی و شایستگی برسیم.

  7. برای معامله گری در بخشهای مختلف مثل تعهد به پلن و چک لیست ،تعهد به مدیریت حجم ، تعهد به حد سود و ضرر ،تعهد به تایم معامله گری،اراده برای اوورترید نکردن ،تعهد به عادات مفید روزانه و … نیاز به قدرت اراده و کنترل نفس داریم.قدرت اراده مثل عضله میمونه یعنی نیروی محدود ولی قابل رشد داره.قدرت اراده و کنترل نفس رابطه مستقیمی با قند خون داره.برای جلوگیری از افت قند خون در زمان معامله گری حتما صبحانه بخورید. به هیچ وجه موادی که قند ساده دارن (مثل نوشابه و شیرینی)کلا استفاده نکنید.سعی کنید بین ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳:۳۰ معامله کنید چون این ساعت،ساعته بالاترین میزان حال خوب و قدرت تحلیل و طبیعتا ارادس.برای رشد قدرت اراده ورزش های استقامتی ،روزه داری و ایجاد خورده عادت های ساده مثل مطالعه روزی یک صفحه کتاب میتونه مفید باشه.به طور کلی آگاهی به اون صدای قانون شکن ذهن مهمترین گام برای رسیدن به کنترل نفسه.
    پرسود باشید

  8. با سلام وقت بخیر
    خوشتن داری یا کنترل نفس یعنی چی؟
    یعنی همین ۸ تا گامی که اقای گاس گفتن
    جوادی

    • جوادی جان سلام.اینجا هم هستی که رفیق

      • سلام اقا اکبر حالتون چطوره؟
        🙂
        جوادی اینجا
        جوادی اونجا
        جوادی همه جا
        🙂

  9. تعادل یا شرایط مساعد یعنی چی
    شرایط بحرانی است یعنی چی؟
    جوادی

    • سلام وسپاس بابت مقاله عالی تشکر میکنم از تمام دست اندرکاران آکادمی

      جناب جوادی وقتی پوزیشن تو سوده همه چی گل و بلبله و بر وفق مراد وقتی پوزیشن میره تو ضرر کف دستا عرق میکنه و کتاب دعا نزدیک میشه و وقتی به استاپ نزدیک میشه اگه بزارین خدا و پیغمبر میاد وسط و ضربان قلب شدت میگیره و به شرایط بحرانی میرسی و باعث میشه نتونی تریدای بعدیو درست بزنی و از تعادل خارج میشی و امکان داره دستات بره تو مانیتور

      • سلام
        وقت بخیر
        🙂 از خنده دلم درد گرفت
        مرسی اقای رحمانی
        بخواد تعادل توی یک جمله بگین یعنی چی؟

  10. سلام بسیار عالی
    خیلی ممنونم از جناب دهقان و همه همکارانشون برای تهیه اینگونه مقالات عالی
    واقعا دستتون درد نکنه

  11. ایا نفس همون مرز بین عقل و احساس است اینو از عکسی گذاشتین برداشت کردم.
    حالا نفس کارش چیه اصلا یعنی چی؟
    جوادی

  12. سلام خدمت استاد عزیزم.بنظرم تحلیلگر شدن در بازار های مالی با چند ماه زمان ممکنه اما تریدر شدن چندین سال زمان میخاد که علت اصلی همین روانشناسی و تسلط بر خویشتن خویش هست.مطمنا دلیل اینکه ۵ درصد افراد در این بازار موفق میشند همین هست

  13. بسیار عالی و مفید بود
    ممنون

  14. بسیار عالی ولی یک نکته خیلی مهم هست که به قول استاد باید به این اطلاعات که داریم میخونیم عمل کنیم و فقط داشتن اطلاعات کاری از پیش نمیبره . ممنون از شما استاد عزیز و دوستان که زحمت تهیه مقالات رو میکشن . موفق و پرسود باشید . یا حق

  15. سلام واقعاا ممنون از مقاله مفیدتون. یعنی اگر من تبدیل به فردی بشم که نظم و برنامه مشخص داره و خودش رو متعهد به انجام کارها میکنه آیا واقعا در تریدر شدن من تاثیر داره ؟

  16. سلام ممنون بابت این مقاله فوق العاده که سبک کاری یک معامله گر حرفه ای در خصوص کنترل نفس و نظم کاری را به زیبایی نشان داد.

    سپاس

  17. خیلی ممنون بابت این مقاله عالی
    از زمانی که نظم و تعهد به برنامه رو پیش گرفتم خیلی خیلی تغییرات مثبتی داشتم. این مسائل رو جدی بگیریم

  18. سلام من مجدد با خوندن این مقاله اهمیت ترید طبق درصد روزانه رو بهتر درک کردم بسیار عالی بود

  19. نکات برداشته شد
    جهت اجرا در مرحله عمل
    با تشکر از عزیزان دل انگیر آکادمی ویو
    که همیشه به صورت مستمر در حال ارائه مطالب جدید هستن
    خدا قوت

  20. عرض سلام خدمت دوستان آکادمی
    تشکر بسیار
    نظم و دیسیپلین و صبر و داشتن تعهد به استمرار آن ها رمز تمامی اجزای بازار است که در تمامی مقالات در حال تکرار شدنه
    سپاس بیکران

  21. محمدرضا 2021-08-21 at 12:50 پاسخ

    مقاله بسیاری خوبی بود و دغدغه خاطر اکثر تریدرها.نکته ای که برام خیلی جالب بود این چک لیستی هست که گاس جوری ارایه داده .بنظر من کاملترین چک لیست روحی روانیه که میشه داشت .بدون شک با رعایت اون بعیده ضررهای احساسی و غیر حرفه ای از تریدهامون حاصل بشه .

  22. مقاله بسیار مفیدی بود

  23. بسیار عاااالی استاد امینو عزیز

  24. بسیار عالی و پر محتوا بود ممنونم

  25. حمیدرضا 2023-02-12 at 23:51 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان ❤💯💯

  26. سپاس از امینوی بزرگ

  27. خیلی ممنون جناب امین

  28. مرتضی نژاداکبری 2023-06-07 at 13:20 پاسخ

    سلام بسیار برای من جالب و مفید بود با آرزوی موفقیت برای همه اعضا

  29. خیلی خوب بود یک نمونه عملی نحوه کنترل نفس بود و به ما نشون میده که اولا همه افراد با این مشکل روبرو هستند ولی نحوه صحیح برخورد با این موضوع رمز موفقیت آنهاست

  30. خیلی عالی بود ولی در عمل انجامش بسیار سخت هست…..

  31. بسیار سودمند و عالی. بسیار سپاسگزارم.

  32. درود بر شما!

  33. من روز خود را با ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدیتیشن آغاز می‌کنم. من تمرین تنفس یا مدیتیشن متعالی (TM) را انجام می‌دهم تا ذهن خودم را پاک و متمرکز کنم و همچنین نسبت به احساسات خودم پیش از شروع معامله‌گری آگاهی پیدا کنم

    پس از اتمام معاملات اگر هرگونه احساس ناراحتی، تأسف یا اضطرابی داشته باشم، برای ۵ تا ۱۵ دقیقه نفس عمیق می‌کشم تا زمانیکه ذهنم را از تمام افکار ناراحت‌کننده پاک کنم و دوباره تمرکز خودم را بدست آورم. همچنین همراه با نفس کشیدن، از ضربه‌های EFT هم استفاده می‌کنم تا انرژی‌های منفی را آزاد کنم. گاهی اوقات هم از دفتر کارم خارج می‌شوم و کمی استراحت می‌کنم

    وقتی به میزان ضرر روزانه خودم رسیدم، معامله کردن را متوقف می‌کنم. همچنین اگر ۵۰ تا ۷۵ درصد سود معاملات میان‌روزی خودم را از دست بدهم، باز هم از معامله کردن دست می‌کشم

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart