حالت شب

آیا برای معامله گری به اندیکاتورها نیاز داریم ؟

by مقالات تکنیکال in 2022-03-29
حالت شب


اندیکاتور، به معنای «شاخص» یا «نشانگر» است. اندیکاتورها در مباحث آموزش فارکس از همیت بالایی برخوردار هستند.در واقع اندیکاتور در تحلیل تکنیکال ابزاری بر پایه محاسبات ریاضی است. اندیکاتورها ابزارهایی هستند که با اعمال  روابط ریاضی معینی، برای هدف خاصی از قیمت اطلاعات(دیتا)گرفته و  تشکیل می شوند. از اندیکاتورها برای هشدار، پیش بینی و یا تایید تحلیلی مشخص بر پایه چک لیست استفاده می‌شود. آشنایی با اندیکاتورهای مختلف به معامله گران کمک می‌کند تا دقت و سرعت تحلیل‌های خود را افزایش دهند.اما استفاده از اندیکاتورها چه زمانی می تواند برای معامله گران مفید باشد؟

 به طور کلی میتوان معامله گران را به سه دسته تقسیم کرد :

  • دسته ی اول معامله گرانی هستند که بر این باورند, اندیکاتورها ابزاری ناکارآمد هستند و اطلاعات را با تاخیر در اختیار معامله گر قرار میدهند و برای کسب سود از مارکت مناسب نیستند.
  • دسته ی دوم معامله گرانی هستند که به دنبال گرفتن سیگنال بای و سل از اندیکاتورها هستند. از اندیکاتورها استفاده میکنند و بر این باورند که اندیکاتورها ابزاری مفید هستند.
  • و اما دسته ی سوم که شاید کمتر از ۷% از معامله گران را تشکیل میدهند , افرادی هستند که به ماهیت اندیکاتورها پی برده اند و صرفا جهت گرفتن سیگنال بای و سل از آنها استفاده نمیکنند بلکه اطلاعات فیلتر شده را از اندیکاتورها دریافت کرده و با استفاده از سایر اطلاعات و دانشی که دارند اقدام به گرفتن پوزیشن میکنند.

در ادامه ی مقاله به این مسئله میپردازیم که چرا دسته ی سوم کاملترین دیدگاه را دارا میباشند و بهترین نتایج را در معاملات خود خواهند گرفت:

 

 

شاید بتوان گفت که اغلب معامله گران مدت زمانی را صرف قراردادن اندیکاتورهای مختلف بر روی چارت میکنند و به مقایسه ی شکل ظاهری اندیکارتورها و قیمت میپردازند بدون آنکه برای بررسی فرمول اندیکاتور و طریقه ی آنالیز دیتا توسط اندیکاتور زمانی را صرف کنند. در نتیجه , تعدادی معاملات سودده خواهند داشت و تعداد زیادی معاملات ضررده و بعد به این نتیجه میرسند که اندیکاتور مورد نظرشان یا به طور کلی اندیکاتورها ناکارآمد هستند یا کارایی لازم را ندارند و یا از سر ناچاری (ضعف علم تکنیکال) و عدم آگاهی, به استفاده از اندیکاتورها و ترکیب اندیکاتورها بر روی چارت میپردازند به امید آنکه اتفاق خاصی رخ دهد و یا ترکیب اندیکاتورها برایشان معجزه کند                                   .

یکی از سوالاتی که باید از خودمان به عنوان معامله گر بپرسیم, می تواند این باشد که :

اگر معامله گر در مورد ابزاری که در چارت مورد استفاده قرار میدهد تحقیق و بررسی نکند و مدت زمانی را صرف شناخت فرمول محاسباتی آن و طریقه ی کارکرد آن نکند, آیا میتوان انتظار داشت که این معامله گر نتیجه ی درستی از آن ابزار بگیرد؟

درصد بالایی ازمعامله گران فکر میکنند که اندیکاتورها برای ارائه ی سیگنال بای و سل هستند که بیشتر این افراد در دسته ی دوم قرار دارند. این دیدگاه نسبت به اندیکاتورها اشتباه میباشد. اندیکاتورها برای معامله گر سیگنال ارائه نمیدهند بلکه داده های چارت را به صورت اطلاعاتی که از لحاظ بصری قابل فهم تر هستند ارائه میدهند. پس هدف از استفاده از اندیکاتور گرفتن سیگنال بای و سل نیست بلکه دریافت اطلاعات پرایس اکشن به صورت فیلتر شده و نیز به صورتی که راحت تر قابل مشاهده و درک می باشد.

سوال مهمی که بوجود می آید این هست که تفاوت ارائه سیگنال توسط اندیکاتور با ارائه اطلاعات توسط اندیکاتور در چیست؟

به طور خلاصه میتوان گفت که این تفاوت دیدگاه, باعث بوجود آمدن دسته ی سوم از معامله گران میشود. افرادی که مدت زمانی از وقت خودشان را صرف مطالعه ی فرمول اندیکاتور مورد نظرشان کرده و طریقه ی آنالیز دیتا توسط آن اندیکاتور را بررسی میکنند. این دسته از معامله گران چون صرفا به دنبال گرفتن سیگنال بای و سل نیستند, ذهنیت درستی نسبت به اندیکاتورها پیدا کرده و به دنبال چگونگی و چرایی آنالیز چارت توسط اندیکاتورها می روند.

به عنوان مثال (مثال زیر برگرفته شده از آموزشهای جناب امینو در دوره ی فراکتال میباشد) :

اکثر معامله گران دایورجنس (واگرایی) را فقط به عنوان تفاوت ظاهری بین اندیکاتور و قیمت, در نظر میگیرند در صورتیکه این تفاوت (واگرایی) میتواند بر اساس دو عامل زیر باشد :

۱- خطای دید ما به علت عدم تطابق محور در قیمت و اندیکاتور

۲-  به علت اختلاف حجم ( توضیحات کامل تر در این خصوص در دوره ی فراکتال آکادمی ویو توسط جناب امینو داده میشود).

در اصل میتوان گفت که کار یک معامله گر حرفه ای, تعبیر و تفسیر اطلاعات دریافتی از اندیکاتورها و تبدیل آنها به ایده های معنادار و درست معامله گری میباشد و نه صرفا گرفتن سیگنال بای و سل از اندیکاتور.  

نکته ای که باید به آن دقت کرد این می باشد که اکثر افرادی که اندیکاتورهای معروف را طراحی کرده اند, افرادی با قدرت درک بسیار بالا از علم تکنیکال مارکت و علوم محاسباتی میباشند. پس قطعا با بررسی اندیکاتورها و صرف کردن مدت زمانی برای درک فرمول و نحوه ی آنالیز دیتا توسط آنها , میتوانیم درک و دید تکنیکال بهتری پیدا کنیم و سطح معامله گری خود را ارتقا دهیم.

تهیه و گرداوری : آکادمی ویو

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

3.6/5 - (511 امتیاز)
35 Comments
  1. بسیار عالی بود ممنون

  2. بسیار عالی.ممنون

  3. من تا قبل از اینکه در دوره فراکتالی جناب امینو شرکت کنم دائم با بازار و اندیکاتورها و خودم درگیر بودم ،چیزی که بود من اندیکاتورها و بازار رو نمی فهمیدم
    در نهایت فکر کردم بازار از حالت اندیکاتوری خارج شده ؛ از طرف دیگه اصل میانگین گیری می رفت زیر سوال
    خدا به من لطف کرد و در دوره فراکتالی شرکت کردم وفهمیدم که اگر من چیزی رو من نمی فهمم معنیش این نیست که نمیشه
    از آقای امین بزرگوار ممنونم چون قطعا اگر ایشون نبودم صد بار دیگه هم متولد میشدم بازهم نمیتونستم نگاه درستی به بازار داشته باشم
    و فقط زمان و سرمایه از دست میدادم .سپاسگزارم

  4. عالی.

  5. بسيار عالي بود. ممنونم از لطفتون

  6. یاشار صاحب قران 2021-01-03 at 07:26 پاسخ

    معمولا در اموزش های الک محور اندیکاتور ها فرمول بندیشون رو نمیگن فقط میگن اینجا اشباع بعد نمیگن که این اندیکاتور اینجا باگ داره یا اصل مهم قابلیت ریپینت داره.بعضی وقت ها هم براساس اندیکاتور چارت رو تحلیل میکنن مثلا گفته میشه برای پیدا کردن پیووت از مک دی استفاده کنید یا سوتی های وحشتناکی مثل استفاده کردن اندیکاتور حجمی در فارکس که اصلا حجمش رو نداریم ما.خداروشکر آکادمی ویو اصولی آموزش میده. اما ناگفته نماند الان در شرکت های بزرگ مثل بلک راک و ونگارد از سبک الگو تریدینگ استفاده میکنند الان هم اکثرا شرکت ها به همین سمت رفتن.

  7. بسیار عالی و کاربردی

  8. سلام . منم وقت زیادی را برای ترکیب اندیکاتور ها صرف کردم اخر سر نتیجه ای نگرفتم و تصمیم گرفتم تا ذات بازار رو درک کنم که از این رو ، رو اوردم به پرایس اکشن استاد امینو .
    عالی بود

  9. ممنون از جناب امینو و داوود عزیز

  10. مثل همیشه عالی بود

  11. بسیار زیبا و دقیق

  12. حمیدرضا 2021-10-31 at 20:05 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  13. خیلی عالی بود ممنونم

  14. با سلام و درود خدمت شما استاد عزیز و همه آکادمی ویوها
    مثل همیشه عالی و فوق العاده
    درکی که به تازگی بدست آوردم و با آموزشهای عالی در انجمن فراکتال

  15. مقالات اخیر در حقیقت پاسخ سوالاتی بود که در ذهن ماست.
    عالی بود🌹❤️

    • سلام استاد ممنونم از مقاله خوبتون.
      میشه گفت در حالت اول که اشاره کردین، دایورجنس مکدی ناشی از اختلاف ظاهری، قیمت ریزش قابل توجهی نمیکنه ولی در حالت دوم که ناشی از اختلاف حجم هست این اتفاق خواهد افتاد؟

  16. بسيارعالي

  17. مرتضی رضایی 2021-11-01 at 00:02 پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز وقتتون بخیر این مقاله ی جمله فوق العاده داشت اندیکاتور شکل متفاوتی از قیمت هست /ی نکته طلایی مکدی واگرایی و همگرایی رو در مووینگ اوریج ها نشون میده مکدی یا همون فرم دیگه ای از قیمت رو بندازین رو چارت و باهاش شبیه قیمت رفتار کنین ساده تر از این نمیشد گفت اونی ک زرنگ بود گرفت نکته رو موفق باشین

  18. محمدرضا 2021-11-01 at 14:38 پاسخ

    مقاله مفیدی بود مثل همیشه .در واقع همه آماتورها در ادامه کارشون که دنبال یک عصای جادویی هستن با هر اندیکاتوری که آشنا بشن بنظرشون همون فرمول جادوییه در حالیکه اینطور نیست .بعدها در راه حرفه ای شدن متوجه میشن که درک حرکات قیمت یا همون پرایس اکشن که برگرفته از تمایلات جمعی خریداران و فروشندگان هست اصل میباشد و البته اندیکاتور های مختلف بشرط درک ذات اونها میتونه مهر تاییدی باشه به تصمیمات برگرفته از تحلیل پرایس اکشنی.
    ممنون از دوستان آکادمی برای تهیه این مقاله مفید اما مختصر

  19. مقاله فوق العاده مفیدی بود

  20. مثل همیشه عالی 👏🏻

  21. درود بر شما استاد عزیز
    فقط خدا میدونه که چقدر زمان نیاز دارم تا بتونم این حجم از اطلاعات رو هضم کنم
    ولی اثر مرکب داره تو وجودم کار میکنه
    فوق العاده بود
    خداوند به شما برکت بده

  22. عالی بود
    درک اینکه اندیکاتور ها شکل متفاوتی از قیمت هستند
    و درک فراکتال بودن قیمت
    و درک حرکت های تکرار شونده در ابعاد مختلف فراکتال به گمانم میتونه معجزه بکنه که تنها با تمرین و بررسی و گذر زمان محققه

  23. خیلی موضوع جالب و مفهومی رو بیان کردید
    سپاس از شما استاد گرانقدر

  24. عالی بود استاد ممنون

  25. چقدر خوبه که در این آشفته بازار شما هستین

  26. mehranrashedi2 2022-03-30 at 19:48 پاسخ

    خیلی ممنون دیدگاه بسیار عالی بود

  27. مثل همیشه فوق العاده ، ممنونیم ازتون استاد عزیز ، همیشه سلامت و پایدار باشید ، سایت بالا سرهمه بچه های آکادمی باشه ❤️❤️

  28. سوالی برایم بوجود آمده،بعضی تریدرها سالیان سال با پرایس اکشن کار میکنند،همان طور که فرمودید اندکاتور فیلتری از پرایس است آیا میتوان با بررسی زیاد یک اندیکاتور بدون توجه به پرایس از اندیکاتور سیگنال گرفت

  29. مثل همیشه عالی 😍❤
    تغییر دیدگاه بسیار خوبی بود

  30. بسیار عالی و آموزنده بود

  31. سپاس از مطالب مفیدتون،،،،الحمدلله

  32. بسیار عالی و ممنون ب خاطر زحمتی ک کشیدید

  33. اکثر معامله گران دایورجنس (واگرایی) را فقط به عنوان تفاوت ظاهری بین اندیکاتور و قیمت, در نظر میگیرند در صورتیکه این تفاوت (واگرایی) میتواند بر اساس دو عامل زیر باشد :

    ۱- خطای دید ما به علت عدم تطابق محور در قیمت و اندیکاتور

    ۲- به علت اختلاف حجم

    در اصل میتوان گفت که کار یک معامله گر حرفه ای, تعبیر و تفسیر اطلاعات دریافتی از اندیکاتورها و تبدیل آنها به ایده های معنادار و درست معامله گری میباشد و نه صرفا گرفتن سیگنال بای و سل از اندیکاتور.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart