حالت شب

ارزهای دیجیتال.بیت‌کوین به زبان ساده

توسط ارزهای دیجیتال که در 2021-10-03
حالت شب

ارزهای دیجیتال.بیت‌کوین به زبان ساده

مقدمه:

امروزه بازارهای جدید بسیاری در حال رشد هستند.یکی از این بازارها که تا حدودی جایگاه خودرا پیدا کرده است بازار ارزهای دیجیتال است.بسیاری از افراد که سال ها قبل در بازارهای دیگر از جمله بازار فارکس مشغول یادگیری و آموزش فارکس بودند امروزه علاقه مند به آشنایی با بازارهای ارز دیجیتال می باشند.اما ممکن است اطلاعات دقیقی از این بازارها و ارزش های درحال خریدوفروش در آن نداشته باشند.یکی از ارزش های مورد مبادله در بازار کریپتوکارنسی بیت کوین است.اگر هنوز چیزی از بیت‌کوین سر در نمی‌آورید، در این مقاله به زبانی خیلی ساده و واضح آن را توضیح می‌دهیم.

بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید که روی نیمکتی در یک پارک نشسته‌ایم. من یک سیب با خودم دارم و آن را به شما می‌دهم.

حالا شما یک سیب دارید و من هیچ سیبی ندارم. ساده بود، نه؟

بیایید ببینیم دقیقا چه اتفاقی افتاد.

سیب من بطور کاملاً فیزیکی در دستان شما قرار گرفت و شما هم می‌دانید که این اتفاق افتاد. هم من آنجا بودم، هم شما آنجا بودید و هم اینکه شما سیب را با دستان خودتان لمس کردید.

ما نیازی به یک شخص سومی نداشتیم که این انتقال را انجام دهد. همچنین نیازی نبود مثلاً یک قاضی را صدا بزنیم که همراه با ما در پارک روی نیمکت بنشیند و تأیید کند که سیب از جانب من به شما رسیده است.

حالا این سیب برای شماست. من نمی‌توانم سیب دیگری به شما بدهم، چرا که اصلاً هیچ سیب دیگری ندارم. همینطور دیگر هیچ کنترلی روی آن سیب هم ندارم. به عبارت دیگر، آن سیب بطور کامل از اموال و دارایی‌های من حذف شد. حالا این شما هستید که روی آن سیب کنترل دارید. شما می‌توانید آن سیب را به دوست خود بدهید، دوست شما می‌تواند آن سیب را به دوستش بدهد و الی آخر.

تبادل بین دو نفر به همین شکل است. فرقی هم نمی‌کند که من به شما یک موز بدهم، یا یک کتاب، یک دلار یا … .

اما بپردازیم به اصل موضوع.

باز هم مثال سیب

حالا فرض کنید من یک سیب دیجیتال دارم و می‌خواهم سیب دیجیتال خودم را به شما بدهم. اینجاست که موضوع جالب می‌شود.

از کجا می‌دانید سیب دیجیتالی که قبلاً متعلق به من بوده، حالا برای شماست، یعنی الان برای خودِ خود شماست؟ چند لحظه در این مورد فکر کنید. حالا مسئله کمی پیچیده‌تر شده است، نه؟ از کجا می‌دانید من قبلاً این سیب دیجیتال را برای شخص دیگری ایمیل نکرده‌ام؟

حتی شاید چند کپی از این سیب دیجیتال روی کامپیوتر خودم درست کرده باشم. یا اینکه شاید این سیب دیجیتال را در اینترنت قرار داده باشم و یک میلیون نفر آن را دانلود کرده باشند.

همانطور که می‌بینید، این تبادلات دیجیتالی خیلی ساده انجام نمی‌شوند. ارسال یک سیب دیجیتال شبیه به دادن یک سیب فیزیکی نیست.

بعضی از دانشمندان حوزه کامپیوتر اسم خوبی برای این مشکل گذاشته‌اند: مسئله دوبار خرج کردن. اما اصلاً نگران نباشید. کافی است تا این حد بدانید که آن‌ها مدتی درگیر این مسئله بودند و مدت‌ها نتوانسته بودند آن را حل کنند.

اما بیایید خودمان راه حلی برای این مسئله پیدا کنیم.

دفتر حسابداری

شاید لازم باشد آمار این سیب‌های دیجیتال را در یک دفتر حسابداری ثبت کنیم. در واقع این دفتر برای ثبت تمام تبادلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجاییکه این دفتر حسابداری از نوع دیجیتال است، باید در همان دنیای دیجیتال قرار داشته باشد و کسی هم مسئول آن باشد.

درست مثل بازی‌ آنلاین World of Warcraft. شرکت سازنده این بازی، Blizzard، «دفتر حساب و کتابی» برای ثبت تمامی شمشیرهای موجود در سیستم‌های خود دارند. بنابراین شخصی مثل سازندگان این بازی‌ها باید آمار سیب‌های دیجیتال ما را ثبت کند. خیلی خوب، مسئله را حل کردیم.

مشکلات نقل و انتقال:

اما باز هم چند مشکل وجود دارد:

۱) از کجا معلوم کسی در شرکت Blizzard شمشیرهای بیشتری ایجاد نکند؟ یعنی مثلاً آن شخص می‌تواند هر وقت که بخواهد چند سیب دیجیتال به موجودی حساب خود اضافه کند!

۲) این مسئله دیگر مثل وقتی که روی نیمکتی در پارک نشسته بودیم نیست. آن موقع فقط من و شما بودیم. اما وقتی صحبت از Blizzard می‌شود، یعنی در واقع شخص سوم یا یک قاضی را شاهد تمام تبادلات خود قرار می‌دهیم. واقعاً من چطور می‌توانم سیب‌های دیجیتال خودم را به همان طریق ساده و معمولی و بدون دردسر به شما بدهم؟

آیا راهی وجود دارد که نسخه دیجیتالی تبادل سیب در پارک را پیاده‌سازی کنیم؟ به نظر می‌رسد که بله …

راه حل:

به نظرتان چطور می‌شود اگر این دفتر حسابداری را در اختیار همه قرار دهیم؟ یعنی مثلاً به جای اینکه این دفتر حساب و کتاب فقط روی کامپیوتر‌های شرکت Blizzard قرار داشته باشد، در کامپیوترهای همه مردم وجود داشته باشد. و همچنین از ابتدا تمام تبادلات انجام شده سیب دیجیتال، در این دفتر ثبت شود.

در این صورت دیگر نمی‌توانید تقلب کنید. من نمی‌توانم سیب دیجیتال نداشته خودم را به شما بدهم، چرا که در این صورت این مورد با آنچه در دفتر حسابداری دیگران به ثبت رسیده مطابقت نخواهد داشت و بقیه مطلع می‌شوند که تقلبی در کار است، مخصوصاً اگر رقم‌ها درشت باشند.

بعلاوه اینکه این دفتر فقط توسط یک نفر کنترل نمی‌شود، بنابراین از این بابت مطمئن هستم که هیچکس نمی‌تواند سیب دیجیتالی برای خودش درست کند. قوانین این سیستم هم از ابتدا کاملاً تعریف شده است.

و این کدها و قوانین همگی بصورت «متن باز» (open source) هستند، یعنی چیزی شبیه به نرم‌افزاری که در گوشی اندروید مادر شما نصب است، یا چیزی شبیه به ویکی‌پدیا. افراد باهوشی هستند که این کدها را تنظیم می‌کنند، امنیت آن‌ها را برقرار می‌کنند، آن‌ها را ارتقاء می‌دهند و مدام مورد بررسی قرار می‌دهند.

شما هم می‌توانید در اجرای این شبکه سهیم باشید، یعنی این دفتر حساب و کتاب را به‌روز کنید و چک کنید که آیا همه چیز درست است یا خیر. اگر مشکلی پیدا کنید، مثلاً ۲۵ سیب دیجیتال پاداش می‌گیرید. در واقع این تنها  راه تولید سیب دیجیتال در این سیستم است.

خوب من تا اینجا موضوع را خیلی ساده بیان کردم. اما چنین سیستمی واقعا وجود دارد و به آن پروتکل بیت‌کوین می‌گویند. و آن سیب‌های دیجیتال هم در واقع همان بیت‌کوین‌ها هستند. حالا متوجه ماجرا شدید؟

دفتر حساب‌وکتاب عمومی چه کاربردی دارد؟

۱) یادتان هست که گفتم این دفتر بصورت متن باز است؟ تعداد کل سیب‌های موجود از همان ابتدا در این دفتر عمومی تعریف می‌شود. یعنی من دقیقاً می‌دانم چه تعداد سیب وجود دارد و تعداد سیب‌های سیستم محدود است.

۲) وقتی تبادلی انجام می‌دهم، می‌دانم که سیب دیجیتال من بصورت تأیید شده از اموال من کسر شده و الان دیگر در اختیار شماست. در گذشته نمی‌توانستم چنین صحبتی را در خصوص چیزهای دیجیتال بگویم. اما با این سیستم، تبادلات توسط دفتر حسابداری عمومی تأیید می‌شوند.

۳) از آنجاییکه این دفتر در دسترس عموم مردم است، دیگر نیازی به حضور یک قاضی یا یک شخص سوم نیست تا مطمئن شوید تقلبی در کار نیست و مثلا من برای خودم چند کپی از سیب‌های دیجیتال درست نکرده‌ام، یا آن‌ها را چند مرتبه به افراد مختلف ارسال نکرده‌ام.

در این سیستم، تبادل یک سیب دیجیتال حالا دیگر شبیه به تبادل یک سیب فیزیکی است. الان دیگر مثل این است که من یک سیب را بدون واسطه در دستان شما قرار داده‌ام. و برای انجام این تبادل فقط من و شما حضور داریم و دیگر نیازی نیست شخص سومی این تبادل را تأیید کند.

اما می‌دانید قسمت جالب موضوع کجاست؟ اینکه همه چیز همچنان بصورت دیجیتال است.

حالا دیگر می‌توانیم ۱۰۰۰ عدد سیب، یا یک میلیون سیب و یا حتی ۰٫۰۰۰۰۰۰۱ سیب را جابجا کنیم. من می‌توانم این سیب‌ها را با یک کلیک به شما ارسال کنم. و همچنین حتی اگر من در نیکاراگوئه باشم و شما در نیویورک، باز هم می‌توانم سیب‌های خودم را به شما انتقال دهم.

بعلاوه می‌توانم چیزهای دیجیتال دیگری هم به همراه این سیب‌های دیجیتال برای شما ارسال کنم. مثلاً می‌توانم یک پیام (متن دیجیتال)، یا چیزهای مهم‌تر دیگری مانند یک قرارداد، گواهی سهام یا کارت شناسایی هم به آن ضمیمه کنم.

با این حساب این سیستم خیلی خوب است. اما چطور این سیب‌های دیجیتال را ارزش‌گذاری کنیم؟

این روزها اکثر مردم از اقتصاددان‌ها گرفته تا سیاست‌مداران و برنامه‌نویسان، درباره این موضوع بحث و گفتگو می‌کنند. اما به هیچکدام از این حرف‌ها گوش ندهید. بعضی افراد باهوش هستند، بعضی‌ها اطلاعات غلط دارند. برخی می‌گویند این سیستم خیلی ارزشمند است، عده‌ای می‌گویند مفت نمی‌ارزد. بعضی‌ها نرخ کاملاً مشخصی مثل ۱۳۰۰ دلار برای هر سیب را مشخص می‌کنند. دسته دیگری از مردم می‌گویند این همان طلای دیجیتال است، بعضی دیگر می‌گویند یک ارز محسوب می‌شود. بعضی افراد می‌گویند این سیستم آینده جهان را دگرگون می‌کند، برخی دیگر هم می‌گویند این صرفاً یک میل و گرایش زودگذر است.

من هم نظر شخصی خودم را در مورد بیت‌کوین دارم که حالا این بماند برای بعد.

به هرصورت الان دیگر خیلی بیشتر در مورد بیت‌کوین می‌دانید.برای آشنایی بیشتر شبکه بلاک چین پیشنهاد میکنیم مقاله ” تشریح کامل بلاک‌چین وآینده آن“را مطالعه نمایید.

 

گردآوری و ترجمه: آکادمی ویو

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

 

 

4.8/5 - (73 امتیاز)
نظرات 18
  1. بسیار ساده و قابل فهم.عالی بود.لطفا نظر خودتون هم بگید در مورد آینده این ارزها.مشتاق شنیدن هستیم. سپاس.

  2. سلام استاد ، ممنون بابت زحماتتون ، از اول تا آخر خوندم که آخرش دیدگاه شما رو در مورد بازار ارزهای دیجیتال بدونم ، آخر سر هم گفتین اینش بماند برای بعد😂

  3. سلام استاد ، ممنون بابت زحماتتون ، از اول تا آخر رو خوندم که دیدگاه شما رو در مورد بازار ارزهای دیجیتال بدونم آخرشم گفتین این بماند برای بعد😂

  4. بسیار ممنون از مقالاتی ک در اختیارمون قرار میدین و بی صبرانه منتظر نظر شخصی شما برای بیت کوین هستیم

  5. مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  6. سلام استاد شما هم ارز ر دیجیتال کار میکن یا فقط فارکس؟

  7. ان شاء الله منتظر نظر شخصیتون میمونیم…
    😊

  8. علی توسلی 2021-10-03 در 23:42 پاسخ

    سلام
    استاد بسیار عالی بود
    ذهنم درگیر شد نظرتونو بدونم

  9. ممنون استاد 🙏

  10. ممنون استاد🙏

  11. بسیار عالی منتظر نظر شخصی شما هستیم استاد

  12. بسیار ممنونم از لطفتون
    خیلی ساده و عالی توضیح داده شده بود.
    نویسندش هم dota باز بود 🙂

  13. امینوی زلزله محبوب هر چی دله

  14. بسیار عالی و پر محتوا بود🌹
    بنده در حدی نیستم که بخوام برای بازار کریپتو و هر بازار دیگری نظر بدم ولی بنظرم بازار ارز دیجیتال تا زمانی که بیت کوین هایی که دست ساتوشی ناکاموتو است در سطح بازار پخش نشه و دست عموم نیوفته جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.
    یهو اومدیم ساتوشی همه بیت کوین هاشو تا وقتی ما خواب بودیم فروخت
    اونوقت ما باید بیت کوین هایی که گرون خریدیم رو ارزون بفروشیم.
    پس بد نیست بگیم که بیت کوین همیشه در سقف قرار داره تا اینکه در کف باشه و ما بخریم.
    حالا ایلان ماسک بماند.

  15. دیدگاه من هم باشد برای بعد😀😀

  16. کاش نگفته بودین دیدگاهتون بمونه برای بعد
    اینجوری بیشتر کنجکاو شدیم😂

  17. مفهوم ارز دیجیتال در این مقاله بسیار ساده وکامل بیان شده و ساده بیان کردن این مفاهیم پیچیده کار راحتی نیست ممنون ازتون بابت این مقاله بسیار مفید

  18. بسیار عالی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید