حالت شب

تحلیلِ پرایس اکشنِ میان الگوییِ کندل‌استیک

توسط مقالات تکنیکال که در 2021-04-06
حالت شب

تحلیلِ پرایس اکشنِ میان الگوییِ کندل‌استیک

مقدمه:

وقتی از پرایس اکشن الگوهای کندل‌استیک در آموزش فارکس صحبت می‌کنیم، اغلب معامله‌گران دچار سوء تفاهم می‌شوند و فکر می‌کنند منظور همان «الگوهای کندل‌استیک» است. اسامی زیبایی مانند پین بارها، میله‌های تراشیده شده (Shaved bars) و الگوهای پوششی (Engulfing) از جمله الگوهای متداول کندل‌استیک‌ها به شمار می‌روند. این عناوینی که به کندل‌استیک‌ها نسبت می‌دهند، معمولا گمراه‌کننده هستند. بعضی افراد با این الگوها به مثابه قوانین سفت و سختی برخورد می‌کنند و آن‌ها را به عنوان سیگنال‌های معاملاتی در نظر می‌گیرند. تازه جوک داستان اینجاست که بعضی‌ها این نحوه کار کردن را معامله با پرایس اکشن می‌نامند!

اینترنت مملو از این قبیل اطلاعات اشتباه و گمراه‌کننده است که باعث می‌شود مردم فریب بخورند و اینطور فکر کنند که معامله با پرایس اکشن در واقع همان شناسایی الگوهای کندل‌استیکی است. یکی از مثال‌های معمول آن پین‌بارها هستند. اگر اطلاعاتی درباره پرایس اکشن داشته باشید، احتمالا به این الگوی ساده و البته به اشتباه برداشت شده برخورد کرده‌اید. پین‌ بارها دیگر به موضوع بازی و تمسخر مبحث پرایس اکشن تبدیل شده‌اند. بعضی افراد حتی فراتر رفته و می‌گویند تمام پرایس اکشن یعنی معامله با پین‌ بارها. اینکه پین بارها را به عنوان قوانین سفت و سختی در نظر بگیرید و صرفا با آن‌ها معامله کنید، به این معنی نیست که بر مبنای پرایس اکشن معامله می‌کنید، بلکه در واقع با الگوهای کندل‌استیکی معامله می‌کنید که برای یک معامله‌گر حرفه‌ای هیچ ارزشی ندارد. پین بارها بصورت تصادفی و رندوم در حوالی سطوح مهم ایجاد می‌شوند و هیچ شانس موفقتی برای معامله ندارند.

معامله کردن با الگوهای کندل‌استیکی محدودیت‌های زیادی دارد که تصادفی بودن، عدم ثبات و احتمال پایین موفقیت آن‌ها از جمله این موارد هستند. اینکه فکر کنیم منظور از معامله با پرایس اکشن همان معامله با استفاده از الگوهای کندل‌استیکی است، در نهایت به شکست منتهی می‌شود. این اتفاقی است که در بعضی انجمن‌ها و وبسایت‌های آموزشی در حال وقوع است. الگوهای نموداری، برخلاف الگوهای پرایس اکشنی باید در زمینه «فشار خرید و فروش» بازار تحلیل شوند.

ما می‌توانیم از طریق خوانش پرایس اکشن داخل الگوهای کندل‌استیکی، بر این محدودیت‌ها غلبه کنیم. این روش به ما کمک می‌کند تا فشار خرید و فروش داخل کندل‌استیک‌ها را بررسی کنیم. انجام چنین اقدامی باعث می‌شود روی الگوهای سودآور کندل‌استیکی تمرکز کنیم و از مواردی با احتمال موفقیت کمتر دوری کنیم. اما چگونه می‌توان به پرایس اکشن داخل کندل‌استیک‌ها پی برد؟

درک پرایس اکشن داخل الگوهای کندل‌استیکی

توانایی خوانش پرایس اکشن مهارت بسیار قدرتمندی است. یکی از مفاهیم پرایس اکشن این است که به الگوهای کندل‌استیک دقت کنیم و ببینیم «چه نوع پرایس اکشنی سبب شده تا چنین کندل‌استیکی شکل بگیرد؟». به بیانی خیلی ساده یعنی بتوانیم به الگوهای کندل‌استیکی یک تایم‌فریم نگاه کنیم و فوراً متوجه شویم که چه اتفاقی در تایم‌فریم پایین‌تر رخ داده که باعث شده چنین الگوی کندل‌استیکی ایجاد شود. به مثال زیر توجه کنید:

در تصویر بالا یک کندل‌استیک را مشاهده می‌کنید که شادوهایی با اندازه معمولی در بالا و پایین خود دارد. اگر معامله‌گر مجربی باشید، می‌توانید در خصوص این کندل‌استیک توضیحاتی بدهید. قیمت بسته شدن کندل (Close) بالاتر از قیمت باز شدن (Open) آن است. قیمت در ابتدا کف کندل (Low) را تشکیل داده و سپس به بالاتر از قیمت Close رسیده و در نهایت از سقف کندل (High) برگشت نموده است. خیلی ساده است، نه؟ اما صبر کنید، نکات دیگری هم وجود دارد. این کندل‌استیک به چند طریق ممکن است ایجاد شده باشد. معامله‌گرانی که روی پرایس اکشن کار می‌کنند باید وقت صرف کنند و سناریوهای مختلف تایم‌فریم‌های پایین که می‌توانند الگوهای کندل‌استیکی را ایجاد کنند را شناسایی نمایند.

 

صرف توجه به یک تایم‌فریم و عدم در نظر گیری تصویری تمام و کمال از بازار، باعث می‌شود واقعیت بازار را درک نکنیم. اگرچه تایم‌فریم‌های پایین نوسانات و نویزهایی دارند، اما در بعضی شرایط، ساختار بازار در تایم‌فریم‌های پایین اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تحلیل پرایس اکشن از طریق سناریوهای تایم‌فریم‌های پایین، سبب می‌شود از الگوهای کندل‌استیکی با احتمال موفقیت پایین دوری کنید.

روشی مهم برای فیلتر کردن موقعیت‌هایی با احتمال موفقیت پایین

معامله‌گران بایستی به سطحی برسند که قادر باشند سناریوهای تایم‌‌فریم‌های پایین و در نتیجه الگوهای کندل‌استیکی را به خوبی متوجه شوند. چنین اقدامی باعث افزایش درک شهودی معامله‌گر از پرایس اکشن می‌شود. همچنین کمک می‌کند بتوانیم الگوهای کندل‌استیکی را در شرایط فشار خرید و فروش بررسی کنیم. هنگامی که از شرایط خرید و فروش پشت الگوهای کندل‌استیکی مطلع باشیم، می‌توانیم فرصت‌های معاملاتی با احتمال موفقیت کم را فیلتر کنیم.

سمت چپ تصویر بالا ساختار بازار در تایم‌فریم پایین را نشان می‌دهد. حال این قسمت را با الگوهای کندل‌استیکی تایم‌فریم بالاتر در سمت راست تصویر مقایسه کنید. در نگاه اول و بدون توجه به سناریوهای محتمل تایم‌فریم پایین، الگوهای کندل‌استیکی تایم‌فریم بالا به نظر قوی می‌رسند. تحلیل عمیق‌تری با در نظر گرفتن تایم‌فریم پایین، از طریق نشان دادن میزان فشار خرید و فروش، اطلاعات مهمی درباره قدرت این الگوها در اختیار می‌گذارد. بسیاری از معامله‌گران به محض اینکه یک کندل‌استیک بزرگ را می‌بینند، آن را نشانی از قدرت حرکت بازار به آن سمت در نظر می‌گیرند. اما از نقطه نظر پرایس اکشن، این کندل‌استیک می‌تواند صرفا یک تخلیه انرژی کوتاه‌مدت یا حتی یک تغییر روند کوتاه باشد.

کندل استیک ها فرمت هایی خاص از روند در مقطعی از زمان هستند که محدوده زمانی آنها توسط تریدر روی چارت انتخاب می شود،بسیاری از کندل ها در بالا یا پایین خود فرمتی سایه وار بنام شادو دارندکه این شادوها در برخی مواردی تحلیلی نباید نادیده گرفته شوند برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه شادو های(سایه ها)کندل مقاله” از چه شادوهایی نباید صرفنظر کنیم؟  “را مطالعه نمایید.

گرداوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع: tradingcoach

یوتیوب آکادمی ویو

اینستاگرام آکادمی ویو

4.8/5 - (148 امتیاز)
نظرات 10
  1. سلام و درود و مثل همیشه خداقوت بابت مطالب عالی
    همیشه فکر میکردم که پرایس اکشن بیشترش کندل استیک باشه تا اینکه دوره پرایس جناب دهقان رو شرکت کردم ولی عجیب بود برام که شاید یکی دوبار اسم کندل رو تو دوره ایشون بیشتر نشنیدم مثل کندل پین بار . البته متوجه شدم که اینقدر که حرکت قیمت در بازار مهم هست و کندلها مهم نیستن (الگوهای کندلی منظورم هست)
    موفق و پرسود باشید

  2. دیدگاه:
    الگوه های کندل استیک در درجه اول نیازی نیست
    در درجه دوم لازم است اما کافی نیست.
    مانند الگوهای سروشانه الگوه های پین بار الگوه های ستاره صبح گاهی الگوه های ستاره عصر گاهی
    پرایس اکشن یک مهارت بسیار ساده است که نیاز به اطلاعات تسلط و تعهد دارد
    اگر بخواهیم یک الگوه کندل استیکی را از هر نوع دیدگاهی که مورد تایید شما هسته و اقای استیو نیسون بنهده خدا امده جکع اوری کرده و خلاصه کرده تحت عنوان کندل استیک حالا ما بخواهیم یک کندل استیک مانند جکش از بالا مورد تایید خودمون قرار بدهیم و بیایم در تایم پایین به هیچ عنوان بعد از ۱۰۰۰ بررسی به نتیجه یکسانی نمیرسیم که الگوه ثابتی شکل بگیره در کندل استیک جکش به این علت که ما با زمان و حس سرو کار داریم.
    جمع بندی در حد یک جمله
    کندل استیک کار غیر موثر است .حتی تحت هر نوع زاویه دیدی
    جوادی

  3. خیلی ممنون بابت زحماته بی اندازتون اما خاهشا بیشتر موضوع رو بشکافید موضوعاتی ک بیان میکنید عالی هستن اما مشکلی ک هست دیدگاه اصولی رو‌ به ما نمیدین فقط به ما میگین ک فلان دیدگاه اشتباهه لطفا خاهشا درستش رو هم بگین بیشتر مثال بزنین بیشتر توضیح بدین
    مثلا تو ویدیو قبلی یوتیوب گفتین برا شناخت خودتون و تغییر باور هاتون طرز فکر هاتون رو بنویسین
    اما نگفتین چه چیزی رو جایگزین کنین
    خب من نوشتم صادقانه همه چیز رو اما الان موندم باید چیکار کنم

    • با سلام اقا پیمان
      بسیارعالیست که که افکارتون نوشتین
      من هم اینکارو انجام دادم و افکارم و اعمالم نوشتم فهمیدم کجا هستم و بعداز این گفتم میخوام کجا باشم این کار هم به مدت ۳۰ روز نوشتم
      حالا دنبال راه های بودم که این دوتا رو به هم وصل کنم به قیمتی که لازمه
      امیدوارم کامل باشه
      ی توصیه از روی تجربه میکنم که استاد جملات و کارهای ساده میگه که ریشه هستند.
      من به امین دهقان ایمان دارم ایمان چیز کمی نیست هر چی گفتن گفتم چشم الانم دارم نتایج علم و دانش فوق العاده ای که در اختیار مردم تو یوتیوب میزارن در زندگی شخصی میبنم خیلی سخت بود خیلی سخت بود ۲ سال زمان برد و موثر بود.
      بزار زمان بگذره متوجه حرفام میشی با این شرط به امین دهقان ایمان داشته باشی.
      خلاصه تمام حرفام:فیلم های امین دهقان روزانه ببین و بنویس
      جوادی

  4. بسیار عالی
    با تشکر از جناب امینو و عزیزانی که این مقالات رو تهیه می کنند

  5. بسیار عالی و کاربردی با تشکر از استاد امینو محمد علی /بوشهر

  6. بسیار عالی بود و مفید
    خیلی کامل در فایل ها ابتدایی پرایس اکشن فراکتالی استاد این مفهوم توضیح دادن

  7. به شدت توصیه به خوندن این مقاله برای چندبار دارم.ممنون از اقای امینو وتیمشون.

  8. مقاله بسیار مفیدی بود

  9. بسیار عالی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید