حالت شب

محبوب‌ترین الگوهای تغییر روند

by مقالات تکنیکال in 2021-07-11
حالت شب

محبوب‌ترین الگوهای تغییر روند

مقدمه

الگوهای تغییر روند در آموزش فارکس فرمت های خاصی از پرایس اکشن هستند که اکثرا تریدرها از آنها استفاده می کنند.منظور از الگوهای برگشت قیمت، همانطور که از عنوان آن پیداست، تغییر جهت روند جاری است که می‌تواند نزولی یا صعودی باشد.

برای مثال، اگر از لحاظ پرایس اکشن (رفتار قیمت) روند فعلی بازار صعودی باشد، این الگوها باید نشانی از پایان این روند باشند. به عبارت دیگر، روند نزولی باید آغاز شود.

تغییر جهت‌های قیمت را می‌توان به سادگی روی نمودار تشخیص داد. اگرچه معامله‌گران مبتدی معمولا زمانی متوجه آن‌ها می‌شوند که کاملا شکل گرفته‌اند.

در این مقاله به منظور کمک به معامله‌گران در شناسایی به موقع تغییر روندها، به انواع متداول الگوهای بازگشت قیمت پرداخته می‌شود.

رایج‌ترین الگوهای تغییر روند

الگوهای تغییر روند بسیاری وجود دارند که در ادامه تعدادی از متداول‌ترین آن‌ها بیان می‌شوند:

  • سقف‌های دوقلو و کف‌های دوقلو
  • سقف‌های سه‌قلو و کف‌های سه‌قلو
  • سر و شانه و سر و شانه معکوس
  • گوه صعودی و گوه نزولی

هر یک از این الگوهای تغییر روند در طول یک دوره معاملاتی چندین مرتبه تشکیل می‌شوند.

اما تشکیل شدن این الگوها به چند ویژگی مختلف بستگی دارد. یکی از این مشخصه‌ها پرایس اکشن است و دیگری نوسانات بازار.

نحوه شناسایی الگوهای تغییر روند

یکی از بهترین روش‌های تشخیص الگوهای تغییر روند، شناسایی آن‌ها از طریق پرایس اکشن است.

پرایس اکشن به معامله‌گر کمک می‌کند که هم تغییر روندها را شناسایی کند و هم ادامه روند را تشخیص دهد.

زمانی که به دنبال سیگنالی مبنی بر تغییر روند هستید، رفتار قیمت پیرامون سقف و کف‌های گذشته، روندهای حمایتی و مقاومتی و سطوح تلاقی اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند. بعلاوه، الگوهای کندل‌استیک (نمودار شمعی) مانند دوجی، کندل پوششی (Engulfing) یا پین‌بارها می‌توانند اعتبار تغییر روند در حال شکل‌گیری را افزایش دهند.

تمام موارد فوق می‌توانند نشانه‌هایی مبنی بر خستگی حرکت در جهت روند فعلی و تغییر جهت قیمت باشند. معمولا خستگی با یک دوره از حرکات خنثی همراه می‌شود که خود می‌تواند نشانی دیگر از تغییر روند پیش رو باشد.

معامله‌گران فارکس می‌توانند جهت اعتبارسنجی سیگنال‌های تغییر روند، از تعدادی از اندیکاتورها مانند RSI و نوارهای بولینجر نیز استفاده کنند. در این صورت باید در اندیکاتور RSI شرایط اشباع خرید و اشباع فروش را در سطوح ۳۰ و ۷۰ درصدی آن بررسی کنید و یا اینکه میزان انحراف یا گذر قیمت از نوارهای بولینجر را در نظر بگیرید.

همچنین ابزار فیبوناچی انبساطی (Fibonacci Extension) نیز می‌تواند در تحلیل‌های پرایس اکشن مفید باشد. برای مثال، اگر قیمت به سطح ۲٫۶۱۸ درصدی فیبوناچی انبساطی برسد، شرایط برای تغییر روند مساعد است.

چگونه به هنگام تغییر روندها معامله کنیم

زمانی که هر یک از شرایط مذکور سیگنالی برای تغییر روند صادر کردند، بایستی به دنبال حرکت قیمت و شکست سطوح در جهت مخالف باشید.

روش‌های مختلفی برای معامله کردن در شرایط تغییر روند وجود دارد. می‌توان برای  بازگشت قیمت به سطح حمایتی یا مقاومتی شکسته شده منتظر ماند و سپس به معامله ورود کرد. یکی از سطوحی که خوب است شکست آن‌ها مد نظر قرار گیرد، شکست خط گردن است.

خط گردن یک ناحیه مورب حمایتی یا مقاومتی یا یک خط روند است. قیمت پیش از شکستن این ناحیه برای مدتی در طول آن حرکت می‌کند. در مثالی از این روش، ما به دنبال ضعیف شدن این خط روند و شکست آن برای شروع یک تغییر روند هستیم تا به دنبال آن یک معامله انجام دهیم.

یک نمونه موقعیت برای معامله”

یک معامله‌گر فارکس در صورت تسلط روی پرایس اکشن می‌تواند به آسانی نواحی مقاومتی اصلی و عدم توانایی قیمت در عبور از آن را تشخیص دهد، که این حالت می‌تواند نشانی از یک تغییر روند در آینده باشد.

فرض کنید یک الگوی سقف دوقلو در انتهای یک روند صعودی و زیر یک منطقه مقاومتی قوی پرایس اکشنی از تایم فریم های بالاتر را مشاهده می کنید، این الگو نشانی از تغییر روند است. همچنین الگوی کندل‌استیک دوجی در همان سقف دوقلو نیز تشکیل شده. بعلاوه به دنبال دوجی، الگوی مرد آویزان (Hanging man) و سپس کندل پوششی نیز شکل گرفته‌اند که همگی تائیدی برای تغییر روند محسوب می‌شوند.

به دنبال تمام موارد فوق، قیمت در ادامه حرکت خود از سقف های دوقلو به سمت پایین(خلاف روند صعودی اخیر) یک منطقه مقاومتی را شکسته و در ادامه قیمت مجددا از زیر به آن  منطقه بازگشت نموده است. در این حالت شما می توانید وضعیت بازار را برای تغییر روند مورد بررسی قرار دهید.

این نمونه یک روش محتاطانه برای معامله کردن با استفاده از شکست خط مقاومتی در الگوی سقف دوقلو و تغییر روند است. ممکن است یک معامله‌گر بدون ملاحظه و بی‌پروا از همان ابتدا وارد معامله شود، اما در نظر داشته باشید که خیلی از مواقع شکست سطوح ممکن است کاذب باشد. یکی از مهمترین نکات در استفاده از الگوها این است که بدانید الگوی مورد نظر در نزدیکی یک سطح مقاومتی یا حمایتی قرار گرفته است.برای تشخیص سطوح قوی تغییر روند توصیه می کنیم مقاله” چگونه سطوح قوی تغییر روند را شناسایی کنیم؟ “را مطالعه نمایید.

 

گردآوری و ترجمه: آکادمی ویو

منبع: orbex

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.6/5 - (84 امتیاز)
18 Comments
  1. متشکرم بابت مقالتون

    • مرتضی رضایی 2021-07-11 at 22:41 پاسخ

      سلام استاد وقتتون بخیر باشه در این جمله زیر شما اشاره کردین ک در ادامه سطح مقاومتی رو میشکنه و بهش پولبک میزنه فک کنم منظورتون حمایتی بود البته با در نظر گرفتن دید دو طرفه بودن بازار میتونه درست باشه ممنون میشم درصورت صلاح دید بیشتر توضیح بدین

      ” به دنبال تمام موارد فوق، قیمت در ادامه حرکت خود از سقف های دوقلو به سمت پایین(خلاف روند صعودی اخیر) یک منطقه مقاومتی را شکسته و در ادامه قیمت مجددا از زیر به آن منطقه بازگشت نموده است “

      • دوست عزیز منظور استاد کاملا مشخصه اخه این چه سوالیه اسم ها همش یکی یک کاربرد دارند هر سطحی رو درنظر بگیرید ، بشکنه پولبک بزنه…

        • مرتضی رضایی 2021-07-12 at 23:13 پاسخ

          سلام سعید جان وقتت بخیر باشه،خیلی ممنون بابت نظرت ،منم باهات موافقم و تو سوالم هم خواستم این مطلب رو برسونم و ی تاییدیه از استاد بگیرم در هر صورت ممنونم از وقتی که گذاشتی موفق باشی و شبت بخیر باشه .

          • مهرداد 2021-07-13 at 08:42

            ۰ سلام ممنون اززحماتی که می‌کشید. استادامینو این مقاله به نظرم یکم ابتدایی بودواگه امکانش هست درسطح های بالت مقاله ارائه بدید

  2. مرتضی رضایی 2021-07-11 at 22:46 پاسخ

    سلام مجدد شایدم منظورتون مقاومت در برابر ریزش بازار بوده که میشه همون حمایت در جهت افزایش قیمت؟؟؟؟؟؟

    • سلام وقت بخیر
      هر دو توضیح شما درسته در دیدگاه هایی که فرمودین
      اما چون در انتهای حرکت سقف دوقلو داریم های بالاتر زده نشده و اون دوتا های و کف بینشون فرمتی ساید رو بوجود میارن.
      در مناطق ساید دو خط بالا و پایین منطقه ساید، سطوح مقاومتی به حساب میان.
      امینو

  3. ممنون استاد عزیزم بسیار عالی و پر محتوا بود

  4. سلام استاد وقتتون بخیر
    با خوندن این مقالات بیشتر قدر دوره پرایس اکشن شما رو می فهمیم و درک میکنیم
    ممنون ازشما و تیم آکادمی ویو.

  5. حمیدرضا 2021-07-13 at 18:26 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  6. سلام خیلی متشکرم بابت این مقاله بسیار مفید
    تصاویر بینظیر و یونیک 🙂

  7. سلام
    ممنون بابت مقالاتی که قرار میدید
    آموزنده و مفید هستند

  8. John D. Rockefeller 2021-08-03 at 18:34 پاسخ

    سلام به استاد و تیم اکادمی ویو
    مقاله خوبی بود
    ولی کاش برای الگو های تغییر روندی که گفتید از هر کردوم یک نمونه در مارکت قرار میدادید که اونطوری خیلی فوق العاده میشد.
    تشکر

  9. بسیار کاربردی و مفید بود ممنونم از لطفتون

  10. مقاله بسیار مفیدی بود ممنون از استاد امینو و تیم اکادمی ویو

  11. متشکر

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart