حالت شب

مرجع کامل آموزش اندیکاتور مکدی(MACD)

by آموزش صفر تا صد فارکس, مقالات تکنیکال in 2021-11-23
حالت شب

مرجع کامل آموزش اندیکاتور مکدی(MACD)

مقدمه:


اندیکاتور مکدی (MACD) که اُسیلاتوری (نوسانگر) بر مبنای دور یا نزدیک شدن میانگین‌های متحرک است، در اواخر دهه هفتاد میلادی توسط جِرالد اَپِل طراحی شده و امروزه یکی از بهترین و ساده‌ترین اندیکاتورهای تشخیص مومنتوم در آموزش فارکس محسوب می‌شود. مکدی از دو اندیکاتور دنبال‌کننده روند، یعنی مووینگ اورج‌ها (میانگین‌های متحرک) برای سنجش مومنتوم حرکت قیمت استفاده می‌کند و برای این منظور مقدار مووینگ اورج با دوره زمانی بلندتر را از مووینگ اورج با دوره زمانی کوتاه‌تر کسر می‌کند. بنابراین می‌توان گفت مکدی نه تنها مومنتوم بازار، بلکه روند حرکت قیمت را نیز نشان می‌دهد. با دور شدن و نزدیک شدن مووینگ اورج‌ها و عبور آن‌ها از یکدیگر (کِراس مووینگ اورج‌ها)، اسیلاتور مکدی بالا و پایین خط صفر خود نوسان می‌کند. توجه داشته باشید که از آنجاییکه میزان نوسان مکدی نامحدود است، لذا نمی‌توان از آن جهت شناسایی سطوح اشباع خرید یا فروش استفاده نمود.

نکته: MACD را می‌توانید «مَکدی» یا «اِم-اِی-سی-دی» بخوانید.

در تصویر زیر می‌توانید اندیکاتور مکدی را در پنجره پایین نمودار مشاهده کنید.

 نحوه محاسبه

خط مکدی برابر است با مووینگ اورج نمایی (EMA) با دوره ۱۲ منهای EMA با دوره ۲۶٫ دقت کنید که در این محاسبات از قیمت بسته شدن کندل‌ها (close) استفاده شده است. ضمناً یک EMA با دوره ۹ از خط مکدی نیز در این اندیکاتور وجود دارد که به آن خط سیگنال می‌گویند و به منظور شناسایی نقاط چرخش خط مکدی از آن استفاده می‌شود. بعلاوه، مکدی هیستوگرام (میله‌های مکدی) هم اختلاف بین خط مکدی و خط سیگنال آن را نشان می‌دهد. (خواننده گرامی توجه داشته باشد که در نسخه‌های متداول اندیکاتور مکدی، میله‌ها در واقع همان خط مکدی یعنی معادل اختلاف بین دو مووینگ اورج هستند. اما در این نسخه از اندیکاتور مکدی که در این مقاله توضیح داده می‌شود، میله‌های مکدی معادل اختلاف بین خط مکدی و خط سیگنال آن هستند. _ مترجم) هیستوگرام زمانی مثبت است که خط مکدی بالای خط سیگنال باشد و هنگامی منفی است که خط مکدی زیر خط سیگنال قرار داشته باشد.

معمولا در تنظیمات مکدی از اعداد ۱۲، ۲۶ و ۹ استفاده می‌شود. اما می‌توانید با توجه به سبک و اهداف معاملاتی خود، تنظیمات اندیکاتور را تغییر دهید.

معنی و مفهوم

اندیکاتور مکدی بطور کلی به دور و نزدیک شدن یا به اصطلاح همگرایی و واگرایی دو مووینگ اورج مذکور مربوط می‌شود. همگرایی (convergence) زمانی رخ می‌دهد که دو مووینگ اورج به یکدیگر نزدیک شوند. واگرایی (divergence) هم هنگامی صورت می‌گیرد که دو مووینگ اورج از یکدیگر فاصله بگیرند. مووینگ اورج با دوره کوتاه‌تر (دوره ۱۲) سریع‌تر است و مسئول عمده نوسانات مکدی است. مووینگ اورج با دوره بلندتر (دوره ۲۶) کُندتر است و نسبت به تغییرات قیمت واکنش کمتری نشان می‌دهد.

مکدی بالا و پایین خط صفر که به آن خط مرکزی نیز گفته می‌شود، نوسان می‌کند. کراس مکدی با خط صفر نشان می‌دهد که EMA با دوره ۱۲ و EMA با دوره ۲۶ از یکدیگر عبور کرده‌اند (کراس کرده‌اند). البته اینکه مکدی خط صفر را به کدامیک از جهات بالا یا پایین قطع کند، بستگی به جهت کراس دو مووینگ اورج دارد. مکدی با مقادیر مثبت نشان می‌دهد که EMA با دوره ۱۲ بالای EMA با دوره ۲۶ قرار دارد. بعلاوه مقادیر مثبت مکدی با دور شدن EMA با دوره کوتاه‌تر از EMA با دوره بلندتر، افزایش می‌یابد. این حالت به این معنی است که مومنتوم صعودی قیمت رو به افزایش است. در مقابل، مکدی با مقادیر منفی نشان می‌دهد که EMA با دوره ۱۲ زیر EMA با دوره ۲۶ قرار دارد. بعلاوه، مقادیر منفی مکدی با دور شدن EMA با دوره کوتاه‌تر از EMA با دوره بلندتر، افزایش می‌یابد. این حالت به این معنی است که مومنتوم نزولی قیمت رو به افزایش است.

در تصویر فوق، محدوده زرد رنگ نشان می‌دهد که خط مکدی در ناحیه منفی قرار دارد، چرا که EMA با دوره ۱۲ زیر EMA با دوره ۲۶ حرکت می‌کند. اولین کراس مکدی در اواخر ماه سپتامبر رخ داده (فلش مشکی) و در ادامه با دور شدن EMA با دوره ۱۲ از EMA با دوره ۲۶، مکدی مقادیر منفی بزرگتری پیدا کرده است. محدوده نارنجی رنگ، دوره‌ای را نشان می‌دهد که در آن مکدی مقادیر مثبتی داشته و این حالت هنگامی صورت گرفته که EMA با دوره ۱۲ بالای EMA با دوره ۲۶ قرار داشته است. دقت کنید که در طول این دوره، خط مکدی همواره زیر مقدار ۱ قرار داشته (خط‌چین قرمز رنگ). این یعنی فاصله بین EMA با دوره ۱۲ و EMA با دوره ۲۶ در طول این دوره، کمتر از ۱ واحد بوده که اختلاف بزرگی محسوب نمی‌شود.

کراس خط سیگنال

یکی از سیگنال‌های متداول اندیکاتور مکدی، کراس خط سیگنال است. خط سیگنال در واقع یک EMA با دوره ۹ از خط مکدی است. بنابراین خط سیگنال به عنوان یک مووینگ اورج از مکدی، این اندیکاتور را دنبال می‌کند و باعث می‌شود بتوانیم راحت‌تر نقاط چرخش مکدی را شناسایی کنیم. کراس صعودی زمانی رخ می‌دهد که مکدی به سمت بالا حرکت کند و خط سیگنال را به سمت بالا قطع کند. کراس نزولی هم هنگامی صورت می‌گیرد که مکدی به سمت پایین حرکت کند و خط سیگنال را به سمت پایین قطع کند. اینکه کراس خط سیگنال با مکدی چه مدت دوام داشته باشد، به شدت و قدرت حرکت قیمت بستگی دارد.

معامله‌گران بایستی در استفاده از این نوع سیگنال‌ها بسیار محتاط باشند. اگرچه میزان نوسانات مکدی از بالا و پایین محدود نیست، اما تحلیل‌گران می‌توانند با یک بررسی شهودی ساده، محدوده نوسانات آن را پیش‌بینی کنند. برای اینکه مومنتوم به یک مقدار حداکثری برسد، لازم است قیمت حرکت شدید و قدرتمندی داشته باشد. اگرچه ممکن است این حرکت بزرگ همچنان ادامه پیدا کند، اما امکان دارد مومنتوم کاهش یابد که در این صورت شاهد کراس خط سیگنال در یک ناحیه حداکثری خواهیم بود. ضمناً نوسانات متوالی قیمت هم می‌تواند باعث شود کراس خط سیگنال به دفعات زیادی صورت بگیرد.

در تصویر زیر مربوط به نمودار IBM، مکدی با تنظیمات ۱۲،۲۶،۹، EMA با دوره ۱۲ (خط سبز رنگ) و EMA با دوره ۲۶ (خط قرمز رنگ) را مشاهده می‌کنید. هشت کراس خط سیگنال شامل ۴ کراس صعودی و ۴ کراس نزولی در این تصویر وجود دارد. محدوده زرد رنگ دوره‌ای را مشخص می‌کند که مکدی مقداری بیشتر از ۲ پیدا کرده و به حداکثر مقدار مثبت گذشته خود رسیده است. دو کراس نزولی خط سیگنال در ماه‌های آوریل و مِی وجود دارد، اما ارزش IMB همچنان به صعود خود ادامه داده است. به عبارت دیگر، اگرچه بعد از افزایش شدید قیمت، مومنتوم صعودی بین ماه‌های آوریل و مِی کمی کاهش پیدا کرده، اما باز هم مومنتوم صعودی از مومنتوم نزولی بیشتر و قوی‌تر بوده است. در ادامه می‌بینید که سومین کراس نزولی خط سیگنال در ماه مِی، نتیجه خوبی داشته است.

کراس خط مرکزی

یکی دیگر از سیگنال‌های متداول مکدی، کراس خط مرکزی است. کراس صعودی خط مرکزی زمانی رخ می‌دهد که مکدی خط صفر خود را به سمت بالا قطع کند و مقدار مثبتی پیدا کند. این حالت یعنی EMA با دوره ۱۲، EMA با دوره ۲۶ را به سمت بالا قطع کرده و بالای آن قرار گرفته است. در مقابل، کراس نزولی خط مرکزی هنگامی صورت می‌گیرد که مکدی خط صفر خود را به سمت پایین قطع کند و مقداری منفی پیدا کند. این حالت یعنی EMA با دوره ۱۲، EMA با دوره ۲۶ را به سمت پایین قطع کرده و زیر آن قرار گرفته است.

اینکه کراس خط مرکزی چه مدت دوام داشته باشد، به شدت و قدرت روند حرکتی قیمت بستگی دارد. مکدی تا زمانی که یک حرکت صعودی پایدار برقرار باشد، مثبت باقی می‌ماند. همینطور اگر یک حرکت نزولی پایدار وجود داشته باشد، مکدی زیر خط صفر باقی می‌ماند. در تصویر زیر مربوط به نمودار PHM، حداقل چهار کراس خط مرکزی را در طول ۹ ماه می‌توانید مشاهده کنید. از آنجاییکه این کراس‌های خط مرکزی با روندهای قدرتمندی همراه بوده، نتایج خوبی داشته‌اند.

در تصویر زیر مربوط به نمودار CMI، هفت کراس خط مرکزی در طول ۵ ماه اتفاق افتاده است. برخلاف مثال قبلی مربوط به PHM، این کراس‌ها با روندهای قدرتمندی همراه نبوده‌اند و لذا نتایج قابل توجهی نداشته‌اند.

تصویر بعدی مربوط به نمودار MMM نشان می‌دهد که یک کراس صعودی خط مرکزی در اواخر ماه مارس و یک کراس نزولی خط مرکزی در اوایل فوریه سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاده است. همین یک سیگنال اول، یعنی کراس صعودی خط مرکزی به مدت ۱۰ ماه دوام داشته است. یعنی EMA با دوره ۱۲ به مدت ۱۰ ماه بالای EMA با دوره ۲۶ قرار داشته است. این روند خیلی قوی بوده است.

 

دایورجنس‌ها

دایورجنس زمانی رخ می‌دهد که مکدی از پرایس اکشن فاصله می‌گیرد. دایورجنس صعودی زمانی شکل می‌گیرد که قیمت یک کف پایین‌تر (Lower Low) ایجاد می‌کند، ولی مکدی یک کف بالاتر (Higher Low) شکل می‌دهد. کف پایین‌تری که در قیمت شکل گرفته، تداوم روند نزولی را تائید می‌کند، اما کف بالاتری که در مکدی ایجاد شده، نشان می‌دهد که مومنتوم نزولی قیمت کاهش پیدا کرده است. اگرچه مومنتوم نزولی قیمت کاهش یافته، ولی تا زمانی که مکدی در ناحیه منفی قرار دارد، همچنان مومنتوم نزولی از مومنتوم صعودی قیمت بیشتر است. گاهی اوقات کاهش مومنتوم نزولی می‌تواند علامتی برای تغییر روند و آغاز یک حرکت صعودی قوی باشد.

تصویر زیر مربوط به نمودار Goog، نشان می‌دهد که یک دایورجنس صعودی بین ماه‌های اکتبر و نوامبر سال ۲۰۰۸ شکل گرفته است. پیش از هر چیز توجه داشته باشید که در این مثال از قیمت بسته شدن کندل‌ها (close) جهت شناسایی دایورجنس استفاده شده است. مبنای محاسبات مووینگ‌ اورج‌های مکدی، قیمت بسته شدن (close) کندل‌ها است، بنابراین بهتر است ما هم close کندل‌ها را لحاظ کنیم. همانطور که می‌بینید، قیمت در ماه نوامبر یک کف پایین‌تر (Lower Low) تشکیل داده، ولی مکدی یک کف بالاتر (Higher Low) ایجاده کرده است. سپس در اوایل دسامبر، مکدی خط مرکزی خود را به سمت بالا قطع کرده است. قیمت هم با شکست ناحیه مقاومتی نشان داده شده در تصویر، تغییر روند را تائید کرده است.

دایورجنس نزولی زمانی شکل می‌گیرد که قیمت یک سقف بالاتر (Higher High) ایجاد کند، اما مکدی یک سقف پایین‌تر (Lower High) تشکیل دهد. سقف بالاتری که در نمودار قیمت ایجاد شده، تداوم روند صعودی را تائید می‌کند، اما سقف پایین‌تری که در مکدی شکل گرفته، نشان می‌دهد که مومنتوم صعودی کاهش پیدا کرده است. اما اگرچه مومنتوم صعودی کاهش پیدا کرده، ولی مادامی که مکدی در ناحیه مثبت قرار دارد، مومنتوم صعودی از مومنتوم نزولی بیشتر است. گاهی اوقات کاهش مومنتوم صعودی می‌تواند علامتی برای تغییر روند و آغاز یک حرکت نزولی قوی باشد.

در تصویر زیر مربوط به نمودار GME، مشاهده می‌کنید که یک دایورجنس نزولی از ماه آگست تا اکتبر شکل گرفته است. قیمت یک سقف بالاتر (Higher High) ایجاد کرده، ولی مکدی نتوانسته سقف بالاتری تشکیل دهد. در ادامه مکدی خط سیگنال خود را به سمت پایین قطع کرده و همچنین از ناحیه حمایتی خود (خط آبی رنگ در پنجره مکدی) هم عبور کرده است. در نمودار هم می‌بینید که ناحیه حمایتی شکسته شده به یک ناحیه مقاومتی تبدیل شده است (خط‌چین قرمز رنگ). بازگشت قیمت به این ناحیه فرصتی برای ورود به معامله فروش ایجاد کرده است.

در مواجهه با دایورجنس‌ها باید خیلی محتاطانه عمل کنید. در طول روندهای صعودی قوی، معمولا دایورجنس‌های نزولی زیادی شکل می‌گیرد و همینطور در طول روندهای نزولی قوی هم، دایورجنس‌های صعودی زیادی ایجاد می‌شود. روندهای صعودی معمولا با یک حرکت شدید به سمت بالا شروع می‌شوند و همین امر باعث افزایش مومنتوم صعودی (مکدی) می‌شود. اگرچه روند صعودی همچنان ادامه پیدا می‌کند، اما این تداوم با شدت و قوت کمتری همراه است و به همین دلیل مکدی نمی‌تواند سقف جدیدی ایجاد کند. مومنتوم صعودی قیمت اگرچه به شدتِ ابتدای روند نیست، اما تا زمانی که مکدی بالای خط صفر خود قرار دارد، مومنتوم صعودی از مومنتوم نزولی بیشتر است. عکس همین حالت در ابتدای یک روند نزولی قوی هم رخ می‌دهد.

تصویر زیر مربوط به نمودار SPY، نشان می‌دهد که چهار دایورجنس نزولی از ماه آگست تا نوامبر سال ۲۰۰۹ ایجاد شده است. اگرچه مومنتوم صعودی به تدریج کاهش یافته، ولی به دلیل شدت روند صعودی، قیمت همچنان افزایش پیدا کرده است. دقت کنید که قیمت چطور بطور مرتب سقف‌های بالاتر (Higher High) و کف‌های بالاتر (Higher Low) ایجاد کرده است. فراموش نکنید تا زمانی که مکدی در ناحیه مثبت قرار دارد، مومنتوم صعودی از مومنتوم نزولی قوی‌تر است. اگرچه با صعود هر چه بیشتر قیمت، مکدی کاهش پیدا کرده و مقادیر مثبت کمتری داشته، اما همچنان مثبت بوده است.

نتیجه‌گیری

اندیکاتور مکدی علاوه بر مومنتوم، روند حرکت قیمت را هم نشان می‌دهد. این ترکیب فوق‌العاده از مومنتوم و روند را می‌توانید در تایم‌فریم‌های مختلف استفاده کنید. بطور استاندارد، مقدار مکدی از اختلاف EMA با دوره ۱۲ و EMA با دوره ۲۶ محاسبه می‌شود. افرادی که می‌خواهند سیگنال‌های بیشتری دریافت کنند، می‌توانند برای EMA سریع‌تر، دوره زمانی کمتر و برای EMA آهسته‌تر، دوره زمانی بیشتری استفاده کنند. برای مثال MACD(5,35,5) از MACD(12,26,9) حساسیت بیشتری دارد. همچنین اگر می‌خواهید مکدی حساسیت کمتری نسبت به تغییرات قیمت داشته باشد، می‌توانید دوره زمانی مووینگ اورج‌ها را افزایش دهید. مکدی با حساسیت کمتر نیز بالا و پایین خط صفر نوسان می‌کند، ولی در این حالت کراس خط مرکزی و کراس خط سیگنال به دفعات کمتری رخ می‌دهد.

مکدی برای شناسایی سطوح اشباع خرید و اشباع فروش مناسب نیست. اگرچه می‌توان از مکدی برای شناسایی سطوحی که در گذشته اشباع خرید یا اشباع فروش بوده‌اند، استفاده کرد، ولی میزان نوسانات مکدی هیچ محدودیتی ندارد. به این معنی که ممکن است در طول روندهای شدید، مکدی حتی از مقادیر حداکثری گذشته خود هم فراتر برود.

در نهایت فراموش نکنید که مکدی از اختلاف بین دو مووینگ اورج محاسبه می‌شود. به این معنی که مقادیر مکدی به قیمت نموداری که روی آن محاسبه می‌شود، بستگی دارد. برای مثال، شاید مقادیر مکدی برای یک سهام ۲۰ دلاری بین ۱٫۵- و ۱٫۵+ نوسان کند، ولی برای یک سهام ۱۰۰ دلاری بین ۱۰- و ۱۰+ قرار بگیرد. بنابراین اساساً امکان ندارد که مقادیر مکدی نمودارهای مختلف را با هم مقایسه کنید.

 

گردآوری و ترجمه: آکادمی ویو

منبع: school.stockcharts

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.8/5 - (129 امتیاز)
41 Comments
  1. با تشکر از تیم آکادمی ویو برای تهیه این مقاله
    نیاز هست دو سه بار خوانده بشه تا مفاهیم مثل قورمه سبزی جا بیوفته
    منتظر مقاله بعدی مکدی هستیم

  2. سپاسگزارم استاد عزیز
    عال مثل همیشه
    برکت خداوند با شما

  3. سلام
    استاد چرا ما از دوره های ۱۲،۲۶،۹ استفاده میکنیم ؟ چه دلیلی وجود داره که از اعداد دیگه استفاده نشده ؟
    سپاس از شما

    • سلام میتونید از اعداد دیگه هم استفاده کنید در صورت درک مکدی که در دوره فراکتالی کامل توضیح دادم

  4. اوه، فکر میکردم مکدی از حجم دیتا میگیره 🤦🏻‍♂️
    بهترین تریدر دنیا 😅

    • سلام مک دی میتونه نشان دهنده تمایلات و حجم خرید و فروش باشه.
      در دوره فراکتال به تشریح رابطه حرکات مکدی با حجم معاملات(از منظر روانشناسی مارکت) پرداخته میشه.

  5. بهتر از این مگه داریم

  6. احسنت. استاد دقیق اشاره نمودن اندیکاتور درحقیقت یک ابزار است که اگر درجای درست استفاده شود جواب می دهد

  7. عالی بود استاد ممنون
    فقط استاد اون قسمت هایی که تو این مقاله کراس خط سیگنال و خط مرکزی رو توضیح میدن تصاویری که گذاشتین .تو چارت موینگ ۱۲ و ۲۶ انداختین که اینا با هم کراس کردنی باید مکدی هم تغییر فاز بده ولی تو تصویر تغییر فاز نداده ؟؟؟؟اینا موینگ ۱۲ و ۲۶ نیستن یا من اشتباه میکنم؟

    • سلام وقت بخیر
      در این تصاویر مکدی هیستوگرام در زیر چارت هست
      خط مشکی رنگ در این مکدی خط مکدی لاین هست که داره ستون های مکدی کلاسیک رو نشون میده.
      که میبینید در محل کراس مووینگ ها لول صفر رو کراس کرده و تغییر فاز داده.

  8. دقیقا اول تاییدیه از پرایس سپس اندیکاتور و اسیلاتور برای اطمینان بیشتر

  9. مرتضی رضایی 2021-11-24 at 07:28 پاسخ

    سلام خدمت جناب امینوی عزیز وقتتون بخیر باشه فک میکنم این جمله رو جابجا نوشتین(برای این منظور مقدار مووینگ اورج با دوره زمانی بلندتر را از مووینگ اورج با دوره زمانی کوتاه‌تر کسر می‌کند) برای مثال تو تغییر فاز مثبت مووینگ بزرکتر مقدار کمتری داره و تفاضل این دو عدد منفی رو به ما میده ممنون میشم اگه اشتباه متوجه شدم راهنمایی بفرمایین سپاس

    • حمید گچویی 2021-11-26 at 09:39 پاسخ

      درست میفرمایین
      باید دوره ی کوتاه تر از بلندتر کسر بشه
      احتمالا اشتباه سهوی بوده
      چون توی فرمول درست قید شده

    • مهدی رضایی 2021-11-26 at 22:58 پاسخ

      سلام. با اجازه‌ی جناب امینو، من دانشجوی دوره نیستم ولی مقاله درسته. مقدار مووینگ با دوره‌ی بزرگتر(آرومتر) از مقدار مووینگ با دوره‌ی کوچکتر( چموش تر) کم میشه.
      منظورتون از تغییر فاز مثبت چیه؟ اگه منظورتون سوییچ مکدی از ناحیه‌ی منفی خودش به ناحیه‌ی مثبتش هست، باید بگم در این نواحی مووینگ اوریج با دوره‌ی بلندتر بالاتر از مووینگ اوریج با دوره‌ی کوتاه تر هست.
      میتونید برای درک بهتر روی یه چارت خالی یه مکدی با هر دوره ای اضافه کنید و دو مووینگ اوریج نمایی با رنگ متفاوت مطابق با دو دوره‌ی مکدی هم اضافه کنید و نواحی کراس مووینگ ها که میشه سوییچ مکدی رو بررسی کنید.
      اگر منظورتون چیز دیگه‌ای هست لطفا بفرمایید

  10. عالی ممنون ازتون استاد

  11. باتشکر از مقاله جامع و کامل
    فقط کاش درخصوص تفاوت دایورجنس روی خط مکدی و هیستوگرام هم توضیح داده شده بود که آیا می توان از هیستوگرام هم دایورجنس گرفت؟ یا کدام قوی تر است دایورجنس خط مکدی یا هیستوگرام؟

    • سلام از هردو میشه استفاده کرد یکیش دردو اونیکی هست قوی و یا ضعیف بودن ندارن نسبت بهم.
      باید درک بشن تا ببینید از هرکدوم در کجا بهترین استفاده رو بکنید.

  12. سلام و خداقوت
    مکدی فقط تو تایم روزانه استفاده میشه؟ اگه ببریم تایم دیگه ای باید تنظیماتشو تغییر بدیم یا چی؟

    • سلام خیر نیاز نیست تنظیماتش رو تغییر بدین.
      اگر متوجه بشین که مکدی چطوری تشکیل میشه و چی رو نشون میده

  13. مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  14. خداروشکر
    خداروشکر
    پرایس اکشن 🥰

  15. عالی عالی عالی
    تشکر بابت زحمتی که کشیدید.

  16. بسیار عالی مثل همیشه.این مقاله ها مکمل دوره هستند و این بخاطر هوشمندیه استاد در زمینه آموزشه که مارو وادار کنه در همه زمینه ها فعالیت کنیم و فقط به فایلها اکتفا نکنیم ممنونم استاد.

  17. سلام و عرض ادب.مثل همیشه عالی.این مقاله ها مکمل دوره هستند و این تز هوش استاد در زمینه آموزشه که فقط به فایلها اکتفا نکنیم و از همه امکانات استفاده کنیم.ممنونم استاد

    • سلام طبق این اصل
      کراس صعودی خط مرکزی زمانی رخ می‌دهد که مکدی خط صفر خود را به سمت بالا قطع کند و مقدار مثبتی پیدا کند. این حالت یعنی EMA با دوره ۱۲، EMA با دوره ۲۶ را به سمت بالا قطع کرده و بالای آن قرار گرفته است
      پس چرا در سهم های CMI و PHM کراس خط مرکزی یا صفر مکدی با کراس دو مووینگ اوریج ۱۲ و ۲۶ برابر نیست؟!

  18. سپاس استاد دهقان گرامی
    آیا از هیستوگرام مکدی میشه برای تشخیص دایورجنس استفاده کرد؟

  19. سلام از هر عددی میتونید استفاده کنید
    اگر در دوره فراکتالی شرکت کرده باشید این موضوع کامل گفته شده

  20. سلام
    ممنونم از مقاله بسیار زیباتون
    استاد میشه راجب همگرایی هم توضیح بدین که به چه معناست؟

    • سلام در آموزش های عمومی و توضیح ظاهری همگرایی به معنای نزدیک شدن هست
      این نزدیک شدن میتونه ارزش بازاری یک چیز به ارزش واقعی خودش باشه
      در چارتها اکثرا برای قیمت و اندیکاتور این مفهوم استفاده میشه

      • سلام و تشکر مجدد توو مطالعه چند باره مقاله اگر اشتباه متوجه نشده باشم توو بخش دایور جنسها خط دهم منظور ازکراس خط مرکزی کراس خط سیگنال بوده ک فکر میکنم اشتباه تایپی هس

  21. سلام
    ممنون از مقاله عالیتون

  22. selin_hoseinpour 2021-12-09 at 20:56 پاسخ

    چقد یه استاد میتوه عالی باشه ممنون

  23. selin_hoseinpour 2021-12-09 at 20:57 پاسخ

    چقد یه استاد میتونه عالی باشه ممنون از دانشی که در اختیار ما قرار دادین

  24. سلام استاد
    خسته نباشید
    فوقالعاده بودمقاله دستتون درد نکنه

  25. مقاله فوق العاده مفیدی بود

  26. خیلی عالی ممنون از شما

  27. سلام استاد
    طبق اصول گفته شده
    چرا در سهم های CMI و PHM کراس خط مرکزی یا صفر مکدی با کراس دو مووینگ اوریج ۱۲ و ۲۶ برابر نیست؟!

  28. سلام، وقت بخیر.
    من نمیخوام از تنظیمات دیفالت مکدی استفاده کنم. تنظیمات من اینجوریه:

    setting:1, 5, 2

    اما متاتریدر اجازه نمیده که عدد ۱ رو واسه مکدی انتخاب کنم.

    در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر فراوان🌺

  29. بسیار عالی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart