حالت شب

مفهوم چرخه‌های بازار و تحلیل تکنیکال

by مقالات تکنیکال in 2021-08-03
حالت شب

مفهوم چرخه‌های بازار و تحلیل تکنیکال

مقدمه:

هر پدیده‌ای چرخه‌های مربوط به خود را دارد. این مطلب یافته جدیدی نیست. اگر به فلسفه یونانیان باستان رجوع کنید، بر این موضوع توافق نظر داشتند که دایره بیان و نمای دقیقی از کمال است، چرا که تمام پدیده‌ها دارای چرخه هستند.

در این میان، بازارهای مالی و فارکس که انعکاسی هستند از تغییر رفتار مردم در ارزش‌گذاری چیزهای مختلف، نیز چرخه‌های مختص به خود را دارند.

بعضی دارایی‌ها نسبت به بقیه احتمال بیشتری دارند که در الگوهای چرخه‌ای نوسان کنند. به ویژه بازار کالاها و فارکس بیشتر تمایل دارند در چرخه‌هایی به سمت بالا و پایین حرکت کنند. بنابراین درک چرخه‌های بازار و اطلاع از نحوه شناسایی آن‌ها،در آموزش فارکس برای سودآوری بلندمدت از طریق معامله‌گری ضروری هستند.

تجزیه چرخه

برخی از چرخه‌ها بطور ماهانه رخ می‌دهند، در حالیکه بعضی دیگر بقدری کوتاه هستند که حتی بر معاملات میان‌روزی نیز اثر می‌گذارند. اما تمام این چرخه‌ها از یک الگو پیروی می‌کنند و این امر یکی از جنبه‌های اساسی بازار فارکس محسوب می‌شود که تحلیل تکنیکال (فنی) بر پایه آن بنا می‌شود. بعلاوه، پیش‌بینی فرم حرکتی مارکت در آینده از طریق تشخیص الگوها و تصویرسازی آن‌ها میسر است.

با این اوصاف، چه چیز‌هایی باید در مورد چرخه‌ها بدانیم؟

ما می‌توانیم چرخه‌های بازار را صرفنظر از نوع دارایی یا کالای مورد بررسی، با چهار گام یا قسمت شناسایی کنیم.

از آنجاییکه ارزش ارزها در مقایسه با سهام شرکت‌ها نوسانات بیشتری دارد، مشاهده چرخه‌ها در آن‌ها ساده‌تر است. در ادامه چهار فاز یک چرخه بازار فارکس بیان می‌شوند

تراکم

چرخه از یک نقطه محوری مثلا کف شروع می‌شود، جاییکه بهترین ارزش‌گذاری‌ها رخ می‌دهد. در این نقطه دارایی مورد بررسی بسیار ارزان مبادله می‌شود. بطور کلی، در این نقطه مردم میلی به سرمایه‌گذاری ندارند، به این دلیل که بازار اخیرا یک روند نزولی را سپری کرده.

اگر صحبت از یک چرخه بلندمدت باشد، گزارش‌ مطبوعات اغلب بار منفی دارد و رسانه نیز در مورد رکود و کسادی فعلی صحبت می‌کند.

درست در این هنگام، مبتکران و معامله‌گران گوش به زنگ وارد می‌شوند. آن‌ها به سرعت این فرصت‌ها را شکار می‌کنند و قیمت این دارایی‌های ارزان را بالا می‌برند.

در مقیاس بالاتر، برای مثال در فارکس، مشابه همین اتفاق در خرید ارزهای کم‌ارزش رخ می‌دهد. از آنجاییکه در فارکس می‌توان از هر دو جهت بازار کسب سود کرد، معامله‌گری که در خلاف جهت چرخه کار می‌کند ممکن است در دوره صعودی بازار، یک موقعیت فروش تشخیص دهد

 

 

افزایش نرخ

فاز دوم زمانی است که مردم پی می‌برند بازار در حال تغییر است و فرصت‌های خوبی وجود دارد.

در این موقع معامله‌گران متوسط در تلاش برای بهره‌ بردن از این فرصت، به سرعت بر این ارابه‌ای که به سمت بالا سفر می‌کند سوار می‌شوند. در این هنگام هنوز فرصت‌های مناسب وجود دارند، اما با هجوم مردم خیلی زود به پایان می‌رسند.

این قسمت از بازار با احساسات و تمایلات صعودی مشخص می‌شود. در چرخه‌های کوچک، این حرکت ممکن است صرفا تفسیر و تعبیر شخصی معامله‌گر باشد. در چرخه‌های بلندمدت، گزارش مطبوعات بار مثبت پیدا می‌کند و از اتمام دوره رکود و بحران و ورود دوباره به بازار صحبت می‌شود.

حجم معاملات افزایش می‌یابد و مردم از ترس جا ماندن، به سرعت برای ورود به بازار اقدام می‌کنند.

توزیع

زمانی که اکثریت مردم برای خرید به بازار هجوم می‌آورند، در نهایت تمام پول‌های خرید در بازار جمع می‌شود. در این شرایط، تعادل بین خریداران و فروشندگان از بین می‌رود.

این نقطه ممکن است تحت عنوان “قله بازار” شناخته شود. روند صعودی متوقف می‌شود و قیمت به بالا و پایین نوسان می‌کند. معامله‌گرانی که با تاخیر وارد بازار شده‌اند، ممکن است برای مدتی بازار را در حالت روند افقی نگه دارند.

بطور کلی سرمایه‌گذاران تمایلات بالایی دارند. معامله‌گران فارکس سود زیادی بدست آورده‌اند و به دنبال سود بیشتر هستند. مطبوعات به جنبه‌های مثبت بازار و داستان‌های موفقیت‌آمیز می‌پردازند.

اما در این بحبوحه، عدی کمی از تحلیلگران و معامله‌گران درباره رکودی قریب‌الوقوع صحبت می‌کنند. ولی معمولا توجهی به این افراد نمی‌شود.

کاهش نرخ

بالاخره با غلبه فروشندگان بر خریداران، حرکت نزولی چرخه آغاز می‌شود و قیمت کاهش می‌یابد.

بازار اغلب سریعتر از دوره صعود، نزول می‌کند، چرا که بسیاری از خریداران، به دلیل خوشبینی بی‌مورد و ترس از ضرر از معاملات فروش اجتناب می‌کنند. به ویژه معامله‌گرانی که دیر به بازار ورود کردند، با فعال شدن حد ضرر معاملات از بازار خارج می‌شوند و بازار به سقوط خود ادامه می‌دهد.

معمولا رسانه تا زمانی که سقوط بازار تکمیل می‌شود، از آن خبری ندارد. داده‌ها و اطلاعات رسمی نیز تا هنگامی که رکود کاملا برقرار نشده، منتشر نمی‌شوند.

در چرخه‌های کوچک مانند چرخه‌هایی که در طول روز شکل می‌گیرند، اکثر اوقات رسانه‌ها اصلا متوجه نزول بازار نمی‌شوند.

بخش تکنیکال

معامله‌گرانی که در جهت روند کار می‌کنند، تنها در گام‌های ۲ و ۴ چرخه از بازار  سود می‌برند.

روش تحلیل تکنیکال شما هر چه باشد، از طریق تشخیص بخشی از چرخه فعلی عمل می‌کند. چرخه‌های کوچک بخشی از چرخه‌های بزرگ هستند و آن‌ها را تشکیل می‌دهند. صرفنظر از فعالیت کوتاه‌مدت یا بلندمدتی که دارید، الگوهای بازار مشابه یکدیگر هستند، حتی اگر بعضی اندیکاتورها نسبت به برخی دیگر راحت‌تر باشند. برای یادگیری این اصول و استفاده عملی از مفهوم چرخه ها و تشخیص کف ها و سقف هایی که بخشی از شروع یا ادامه یک روند هستند و نحوه معامله کردن در آن مناطق می توایند در دوره سیستم فراکتالی شرکت کنید

گردآوری و بازنویسی : آکادمی ویو(امینو)

منبع: orbex/amino

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

 

4.9/5 - (74 امتیاز)
18 Comments
  1. سلام به استاد عزیز ، جناب امینوی بزرگوار (دست خدا )
    و سلام به همه دوستانی که این مقاله رو میخونن

    درک من از این دوره فراکتالی
    دقیقا دوره فراکتالی شما استاد ، از قانون جهان هستی داره پیروی میکنه و از طبیعت و اصول اون ، داره الگو میگیره و کار میکنه
    فقط ما باید با طبیعت دوست باشیم
    قوانین جهان هستی رو درک کنیم
    مفهوم چرخه ها رو بفهمیم و یاد بگیریم
    و اونها رو در راستای اهدافمون ، بکار بگیریم و استفاده کنیم.

    این قانون رو برای همه جنبه های زندگیمون ، میتونیم استفاده کنیم.

    ممنون از شما که مقاله های خیلی خوب و کاربردی برای ما تریدر ها قرار میدید جناب امینو
    سلامت و ثروتمند باشید
    ارادتمندم : Ali Trader

    • سلام وقت بخیر.
      دقیقا بازار هم چرخه هایی ساده و پیچیده داره که با تکنیکهای گفته شده در دوره براحتی میتونیم در مسیر چرخه سود بگیریم.قوانین ساده سازی شده و بصورت تکنیک دردوره ارائه شده.باید دقیقا به همون سادگی بهش نگاه کرد و نخواییم پیچیدش کنیم.

      • علی شعبانی 2021-08-04 at 18:27 پاسخ

        دروود بر شما استاد درسته هنوز نتونستم توی دورتون شرکت کنم ولی از کلیپ های که برامون گذاشتید رایگان تا اینجا فهمیدم که این چرخه ها روی محور ۶۰ حرکت خودشون رو انجام میدن و زمانیکه این محور تو هر تایم فریم شکسته میشه قیمت تا محور ۶۰ تایم فریم بالاتر خودش میره مرسی که هستی استاد آمینو به امید روزی که جزو شاگرداتون بشم استیتمنت خودمو که با اصول تشکیل چرخه ها زدم رو براتون بفرستم.

  2. سلام وقت بخیر.
    دقیقا بازار هم چرخه هایی ساده و پیچیده داره که با تکنیکهای گفته شده در دوره براحتی میتونیم در مسیر چرخه سود بگیریم.قوانین ساده سازی شده و بصورت تکنیک دردوره ارائه شده.باید دقیقا به همون سادگی بهش نگاه کرد و نخواییم پیچیدش کنیم.

  3. John D. Rockefeller 2021-08-03 at 18:48 پاسخ

    سلام به استاد عزیز و تیم اکادمی ویو
    خسته نباشید
    مقاللللههههه فوق العاده ای بود
    فقط یک سوال از استاد دارم
    این چرخه ها در زندگی ما هم هست؟
    مثلا شده در روز ، هفته و ماه
    ما پرانرژی هستیم و در در بعضی روزا خسته و بی حوصله
    در بعضی روز اتفاق های خوب میوفته و در بعضی روزا اتفاق های بد
    و وقتی این ها رو بررسی میکنم میبینم مثلا در سال گذشته در همون روزا همین اتفاق افتاده.

    تشکر

  4. امین+منتظری 2021-08-03 at 23:20 پاسخ

    امینو معظم
    مقاله بسیار عالی بود مثل همیشه ظهور اکادمی شما تلرانسی عظیم در اموزشهای بازارهای مالی تو ایران بوجود اورده الان دیگر کم گروه یا کانال تلگرامی هست که از تعادل از مکدی از استوک و از چرخه حرفی زده نشود شما با پایان دادن به غیبت چند سالتون چندین گام نگاه همه تریدرهای ایران را مستقیم یا عیر مستقیم بالاتر بردید
    شما فصل جدیدی از نوع اموزش دادن را برای اموزش به اساتید دیگه باز کردید
    تو این شرایط سخت مالی شما برای ایرانی ها برکت هستید
    افتخار میکنم به اینکه ایرانی هستم چون شما ایرانی هستید .
    اکادمی جهانی خواهد شد قطعا

    • سلام امین آقا(امین-مون اگه اشتباه نکنم)
      یه زمانی از خودم میپرسیدم حکمت به دنیا اومدن تو این قسمت از زمین و اونم تو این زمانش چی هست.
      الان لبخند میزنم و با شادی میگم امینو حکمتش بوده
      کلمات قاصر هستند در وصف ایشون و آموزش هاش….
      الحمدلله.
      پایدار باشید.

  5. ممنون استاد

  6. حمیدرضا 2021-08-04 at 09:16 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  7. مرتضی رضایی 2021-08-04 at 12:07 پاسخ

    سلام خدمت استاد امینوی عزیز و بقیه دوستان موضوع مقاله مفهوم چرخه ها هست و استاد به زیبایی هرچه تمام این موضوع رو شرح دادن نکته:چرخه حاکم برپدیده ها من جمله بازارهای مالی دایره هست وقتی دایره رو روی نمودار باز میکنیم تبدیل به الگوی NیاSمیشود .چالش :بعد از تکمیل یک چرخه با انجام یک تقسیم نقطه ریورس رو در آینده به ما میدهد بازم سپاس از استاد امینوی عزیز که این فضا رو ایجاد کردین

  8. من الان ۳ روزه معامله در حساب دموی فارکس بر اساس پترن آموزشی شما در دوره پرایس اکشن شروع کردم و در این مدت تقریبا ۱۰ تا ترید داشتم که همگی با سود بسته شدن‌
    دوره پرایس اکشن شما حرف نداره
    انشالله با سودی که از این دوره در حساب ریل می گیرم در دوره فرکتالی هم شرکت خواهم کرد.

  9. خیلی ممنون بابت این مقاله مفید ، بنظرم فهمیدن چرخه ها در مبحث روانشناسی تریدر هم بخش بزرگی از موفقیت هستش

  10. زمانی که داشتم این مقاله رو میخوندم، تک تک اتفاقاتی که توی بورس ایران در سال گذشته افتاد و باعث ضررم شد تو ذهنم مرور شد.
    چقدر این مطالب درست و فوق العاده بودن
    ممنونم از این مقاله عالی استاد عزیزم

  11. سلام استاد مرسی از مقاله فوق العادتون تمام این مقاله در یک فایل در دوره پرایس اکشن شما خیلی موشکافانه اموزش داده شده و همه ما به خوبی میتونیم این مناطق رو تشخیص بدیم سایتون مستدام

  12. عالی بود ممنونم از لطفتون. بهترین حالت دیدن این چرخه ها تسلط روی پرایس اکشن هست که به خوبی استاد برامون شرح دادن.

  13. مقاله بسیار مفیدی بود

  14. بسیار عالی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart