حالت شب

منظور از فومو (FOMO) در معامله‌گری چیست؟

by روانشناسی بورس و بازار فارکس, مقالات عمومی بورس in 2021-06-29
حالت شب

منظور از فومو (FOMO) در معامله‌گری چیست؟

 

مقدمه

فومو (FOMO) در آموزش فارکس، مخفف عبارت Fear of Missing Out و به معنی ترس از دست دادن است. منظور از فومو احساس ناآرامی و اضطرابی است که وقتی به شما دست می‌دهد که می‌بینید دیگران از تجربه‌های خوب و مثبت خودشان صحبت می‌کنند و شما فکر می‌کنید که در حال از دست دادن فرصت‌ها هستید. این پدیده با ظهور شبکه‌های اجتماعی وسعت بیشتری پیدا کرده، چرا که در فضای مجازی به راحتی می‌توانید مشاهده کنید که دیگران در هر لحظه چه چیزهایی را تجربه می‌کنند. اما منظور از فومو در حرفه معامله‌گری چیست؟

منظور از فومو در حرفه معامله‌گری چیست؟

در دنیای معامله‌گری و آموزش فارکس، فومو وضعیتی است که در آن معامله‌گر می‌ترسد که یک فرصت بزرگ و خوب معاملاتی را در بازار از دست بدهد. فومو مسئله متداولی در معامله‌گری بازارهای مالی است و هرکسی ممکن است تحت تأثیر آن قرار بگیرد. هم معامله‌گران مبتدی با حساب‌های کوچک و هم معامله‌گران مجربی که برای مؤسسات بزرگ کار می‌کنند، ممکن است فومو یا ترس از دست دادن فرصت‌های معاملاتی را تجربه کنند.

این احساس زمانی به شما دست می‌دهد که متوجه یک حرکت بزرگ در قیمت می‌شوید و با خود می‌گویید «من باید از این فرصت استفاده کنم و همین حالا وارد معامله شوم. نمی‌توانم اجازه دهم این فرصت از دست برود». در واقع، میل به ورود به معامله با مشاهده آن حرکت قیمت، قضاوت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه انجام تحلیل و بررسی بازار پیش از ورود به معامله، خیلی مشکل می‌شود.

ورود به معاملات از روی احساس فومو از این تمایل طبیعی و طرز تفکر متداول معامله‌گران نشأت می‌گیرد که فکر می‌کنیم که آنچه الان در حال وقوع است، به همین شکل در آینده نیز به حرکت خود ادامه می‌دهد.

معاملاتی که از روی فومو انجام می‌شوند، نشان می‌دهند که احساسات غالب ما در هنگام معامله کردن، طمع و حسادت هستند. یعنی ما تمایل داریم مانند دیگر معامله‌گرانی که از پیش وارد معامله شده‌اند و از آن حرکت بازار در حال سود گرفتن هستند، بهره‌مند شویم، بدون اینکه در نظر بگیریم شاید حرکت بازار در آن جهت به پایان رسیده باشد. متأسفانه هر چه بازار بیشتر به حرکت خود در آن جهت ادامه می‌دهد، احساس فومو بیشتر و قوی‌تر می‌شود. اما از طرفی هر چه بیشتر قیمت به حرکت خود در آن جهت ادامه دهد، احتمال اینکه روند حرکت تغییر کند یا به سطح مقاومتی یا حمایتی قبلی پولبک کند هم بیشتر می‌شود. از روی تجربه می‌گویم که اکثر معاملاتی که به دلیل فومو انجام می‌شوند، در نهایت شکست می‌خورند و با ضرر بسته می‌شوند، در صورتیکه می‌توان از ورود به این معاملات با رعایت کمی نظم و دیسیپلین کاری، جلوگیری نمود.

امروزه که در شبکه‌های مجازی می‌توانیم به راحتی دیگران را دنبال کنیم و ببینیم چه کارهایی انجام می‌دهند، فومو به یکی از احساسات بسیار متداول در بین مردم تبدیل شده است. در بُعد شخصی، فومو از این احساس نشأت می‌گیرد که دیگران الان در حال کسب سود و درآمد هستند، ولی من جا مانده‌ام، لذا من هم می‌خواهم مانند آن‌ها سهمی داشته باشم و از این فرصت بهره‌مند شوم. اما این امر منجر به فقدان دیدگاه بلندمدت، عدم تمایل به صبر کردن و انتظار کشیدن، اعتماد به نفس خیلی زیاد یا خیلی کم و توقعات زیاد و بی‌مورد از بازار می‌شود. در کل فومو به معاملات احساسی مربوط می‌شود که اگر کنترل نشود، ممکن است در نهایت برنامه معاملاتی خودتان را نادیده بگیرید و متحمل ریسک‌های زیادی شوید.

برای غلبه بر فومو در هنگام معامله کردن، بایستی روی احساسات خود از قبیل طمع، حسرت، حسادت، عجول بودن، ترس، هیجان و اضطراب کنترل داشته باشید. این احساسات هستند که شما را در چرخه فومو نگه می‌دارند و به همین خاطر وقتی بازار به یکباره صعود می‌کند، به دلیل طمع، حسرت، حسادت و هیجان در سقف قیمت وارد معامله خرید می‌شوید و هنگامی که بازار ناگهان سقوط می‌کند، به علت ترس، اضطراب و عدم صبر، در کف قیمت وارد معامله فروش می‌شوید.

ویژگی‌های یک معامله‌گر فومویی

ترس از دست دادن فرصت‌های معاملاتی، دشمن هر روزه همه معامله‌گران است و همین ترس و وحشت، فرایند تصمیم‌گیری معامله‌گران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این احساس سبب می‌شود معامله‌گران خیلی زود، با عجله و بدون اینکه تائید و نشانه‌ای داشته باشند، به معاملات ورود کنند، در حالیکه ممکن است خیلی دیر شده است. تنها راه غلبه بر فومو در هنگام معامله کردن، داشتن کنترل کامل روی احساسات است. اما بسیاری از معامله‌گران هنوز روی روانشناسی فردی مسلط نیستند و همچنان از روی احساس فومو معامله می‌کنند و معمولا از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:

  • طمع: یک معامله‌گر فومویی همه چیز را همین حالا می‌خواهد. اگر شما هم در هنگام معاملات همین احساس را دارید، احتمالا فومو مشکل شما هم هست. این افراد به جای اینکه فکر کنند چگونه معاملات را به نحو احسن اجرا کنند، به این فکر می‌کنند که از هر معامله چقدر سود بدست آورند.
  • تفکر گله‌ای: یک معامله‌گر فومویی معمولا وقتی می‌بیند دیگران کاری را انجام می‌دهند، او هم تمایل پیدا می‌کند همان کار را انجام دهد، بدون اینکه دلیل آن را بداند. در حرفه معامله‌گری، دنبال کردن دیگران می‌تواند به انجام معاملات غیرمسئولانه و نتیجه‌های مخرب منجر شود.
  • عجول بودن: معامله‌گران فومویی معمولا عجول هستند. آن‌ها نمی‌خواهند منتظر باشند تا نشانه‌های ورود به معامله تکمیل شود. این افراد فقط می‌خواهند هرچه سریع‌تر معامله را اجرا کنند، چون می‌ترسند قیمت فرار کند.
  • توقعات بالا: بعضی از معامله‌گران توقعات خیلی بالایی دارند. آن‌ها می‌خواهند موجودی حساب خود را در عرض یک ماه دو برابر کنند و به همین خاطر معاملات غیرمنطقی انجام می‌دهند.
  • عدم اعتماد به نفس: بعضی از معامله‌گران پس از چند معامله منفی، سعی می‌کنند هر طوری شده ضررهای خود را جبران کنند. به همین خاطر، کاملا تصادفی و رندوم معامله می‌کنند تا سریع سود کنند و ضررهای قبلی را پوشش دهند. اما متأسفانه، با این کار ضررهای بیشتری به خودشان وارد می‌کنند.
  • تردید: بعضی از معامله‌گران درست تصمیم نمی‌گیرند، در حالیکه در حرفه معامله‌گری، توانایی گرفتن تصمیمات صحیح بسیار مهم است. این دسته از افراد مدام تصمیمات خود را تغییر می‌دهند. مثلا در مورد زمان ورود به معاملات، حجم معاملات، نحوه تعیین حدود سود و ضرر و غیره مردد هستند. افرادی که نمی‌توانند به درستی تصمیم بگیرند، بیشتر گرفتار فومو می‌شوند.
  • نداشتن استراتژی معاملاتی: معامله‌گران فومویی معمولا استراتژی معاملاتی ندارند. آن‌ها فقط در هر موقعیتی که احساس کنند خوب است، معامله می‌کنند. وقتی قیمت در یک جهت حرکت می‌کند، با خود فکر می‌کنند که قیمت برای همیشه در همان جهت حرکت خواهد کرد.
  • نداشتن دیدگاه بلندمدت: معامله‌گران فومویی معمولا نسبت به حرفه معامله‌گری دیدگاه بلندمدت ندارند. چرا که اگر واقعا دیدگاه بلندمدت می‌داشتند، می‌دانستند که هزاران موقعیت معاملاتی دیگر در آینده وجود خواهد داشت، بنابراین لزومی ندارد نسبت به یک معامله تعصب زیادی داشته باشند.
  • تحمیل تمایل خودبه بازار: معامله‌گر فومویی دوست دارد اینطور فکر کند که بازار طبق خواسته او حرکت می کند. او معتقد است که چون او در یک جهت وارد معامله شده است، پس بازار در همان جهت حرکت خواهد کرد.

  • فلج تحلیلی: بعضی از معامله‌گرانی که تحت تأثیر فومو قرار دارند، در واقع می‌توانند فرصت‌های معاملاتی را به‌موقع تشخیص دهند، اما در تحلیل‌های خود دچار سردرگمی می‌شوند و به همین خاطر نمی‌توانند در زمان مناسب به معاملات ورود کنند. سپس وقتی که بالاخره قیمت در جهت پیش‌بینی شده حرکت کرد، آن‌ها سعی می‌کنند به معامله ورود کنند و فرصت را از دست ندهند، اگر چه دیر شده باشد و قیمت از منطقه مناسب ورود به معامله عبور کرده باشد.
  • نداشتن برنامه مدیریت ریسک: معمولا افرادی که از روی ترس از دست دادن موقعیت‌ها به معامله می‌کنند، برنامه‌ای هم برای مدیریت ریسک معاملات ندارند. اکثر مواقع وقتی وارد معامله می‌شوند که قیمت خیلی از سطح مناسب ورود فاصله گرفته و لذا به سختی می‌توان موقعیت مناسبی برای حد ضرر معامله تعیین نمود.

عوامل محرک فومو

اگرچه فومو یکی از احساسات درونی معامله‌گر است، اما عواملی هستند که می‌توانند محرک این احساس باشند. بعضی از این عوامل عبارتند از:

  • زیاد بودن نوسانات بازار: وقتی نوسانات بازار زیاد باشد و قیمت مدام تغییر جهت دهد، احتمال اینکه معامله‌گر گرفتار احساس فومو شود، افزایش می‌یابد. وقتی معامله‌گر می‌بیند که قیمت به شدت در یک جهت حرکت کرده است، ممکن است وسوسه شود و در آن جهت به معامله ورود کند.
  • اخبار: انتشار بعضی اخبار ممکن است باعث شود معامله‌گر بخواهد با عجله و از ترس اینکه مبادا یک فرصت برای کسب سود را از دست بدهد، معامله‌ای انجام دهد.
  • دریافت سیگنال: معامله‌گر ممکن است از جایی سیگنالی دریافت کند مبنی بر اینکه ارزش یک سهام در آینده نزدیک به شدت رشد می‌کند. از همین رو و بدون هیچگونه تحلیل و بررسی بیشتر و همچنین از ترس اینکه مبادا این فرصت معاملاتی را از دست بدهد، فوراً آن سهام را خریداری می‌کند.
  • گروه‌ها و انجمن‌های فضای مجازی: گروه‌ها و انجمن‌های بسیاری هستند که در آن‌ها معامله‌گران در مورد معاملات خود بحث و گفتگو می‌کنند. شما می‌توانید این قبیل گروه‌ها را در توئیتر، رِدیت، فیسبوک، اینستاگرام و … مشاهده کنید. یک معامله‌گر وقتی می‌بیند دیگران معاملات موفقی انجام داده‌اند و سود کرده‌اند، ممکن است احساس کند که عقب افتاده و پیشرفتی نداشته است.
  • دنباله‌ای بلند از معاملات مثبت: در بُعد فردی، دنباله‌ای از معاملات مثبت و موفق ممکن است شما را هیجان‌زده کند. شاید در این شرایط احساس کنید که شکست‌ناپذیر هستید و لذا دیگر با توجه کمتر یا حتی بصورت رندوم و تصادفی معامله کنید. مثلا شاید بازار در یک روند باشد و فکر کنید هر معامله‌ای که انجام دهید، با سود بسته می‌شود. اما در نهایت وقتی شرایط بازار تغییر کند، ضررهای حاصله می‌توانند بسیار مخرب باشند.
  • دنباله‌ای از معاملات منفی: دنباله‌ای از معاملات منفی ممکن است باعث شود وقتی شرایط ورود به معامله برقرار می‌شود، از ورود به معامله هراس داشته باشید. مدتی بعد وقتی می‌بینید که قیمت در جهت پیش‌بینی شده حرکت کرده، شاید وسوسه شوید و از ترس اینکه مبادا بعد از چند ضرر متوالی، همین یک معامله موفق را هم از دست بدهید، به معامله ورود کنید. بعلاوه، شاید در این شرایط بخواهید ضررهای قبلی را جبران کنید و با این اقدام متحمل ضررهای بیشتری شوید.

NEW YORK, NY – FEBRUARY 09: Traders work on the floor of the New York Stock Exchange (NYSE) Friday morning on February 9, 2018 in New York City. Following a drop in the Dow Jones Industrial Average of over 1,000 points yesterday, stocks opened higher on Friday with the Dow up over 300 points moments after the Opening Bell. (Photo by Spencer Platt/Getty Images)

چرا باید در هنگام معامله کردن از احساس فومو اجتناب کنید

با توجه به توضیحاتی که تا اینجا مطالعه کردید، متوجه شده‌اید که فومو دشمن واقعی شما در هنگام معامله کردن است. دلایل زیادی برای اجتناب از فومو وجود دارند، اما در این مقاله فقط به موارد زیر می‌پردازیم:

  • مشکل شدن تعیین حد ضرر: وقتی از روی احساس فومو وارد معامله می‌شوید، احتمالا قیمت از سطح ایده‌آل ورود به معامله فاصله گرفته است. بطور کلی، حد ضرر بایستی در فاصله چند پیپی یک سطح حمایتی یا مقاومتی قوی قرار بگیرد. اما وقتی قیمت به شدت حرکت کرده و شما از ترس از دست دادن این فرصت به معامله ورود کرده‌اید، اگر بخواهید حد ضرر را در موقعیت مناسبی قرار دهید، باید بیشتر از معمول ریسک کنید و یا اینکه باید حجم معامله را کاهش دهید. اگر هم بخواهید حد ضرر کوچک‌تری برای معامله در نظر بگیرید، ممکن است خیلی زود و پیش از اینکه قیمت حرکتی انجام دهد، فعال شود و معامله با ضرر بسته شود.
  • ضررهای بزرگ: معمولا معاملاتی که به دلیل فومو یا ترس از دست دادن فرصت‌ها انجام می‌شوند، با ضرر خاتمه می‌یابند. زیرا زمانی وارد معامله می‌شوید که قیمت حرکت خود را انجام داده و آماده یک اصلاح یا تغییر روند است. بعلاوه، اکثر افرادی که گرفتار فومو می‌شوند، بصورت احساساتی معامله می‌کنند و برای معاملات خود حد ضرر هم در نظر نمی‌گیرند، بنابراین این افراد در معرض ریسک ضررهای بزرگی قرار دارند.
  • عادات معاملاتی منفی: حتی اگر خوش‌شانس باشید و معامله‌ای که از روی احساس فومو انجام داده‌اید با سود بسته شود، باز هم کار اشتباهی انجام داده‌اید. زیرا این بُرد و معامله مثبت باعث می‌شود عادات معاملاتی منفی و مخربی در شما شکل بگیرد. به عبارتی دیگر، اگر به این طرز کار کردن ادامه دهید، بالاخره دیر یا زود سرمایه خود را از دست می‌دهید.

نکاتی برای کنترل احساس فومو در هنگام معامله کردن

کنترل کردن فومو کاری است که بطور مداوم یا شاید در تمام طول حرفه معامله‌گری خود باید انجام دهید. اگرچه راه‌حل ساده‌ای برای کنترل تأثیر احساسات در معامله کردن وجود ندارد، اما رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا احساس فومو را تحت کنترل بگیرید:

  • از سرمایه‌ای استفاده کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید: بسیار مهم است با میزان سرمایه‌ای که توانایی از دست دادن آن را ندارید، معامله نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود هر وقت وارد بازار می‌شوید، احساساتی از قبیل فومو در شما افزایش یابد.
  • بازار همیشه وجود دارد: بازار همیشه هست و فرصت‌های معاملاتی هم همیشه وجود خواهند داشت. بنابراین لزومی ندارد با یک معامله حاصل تمام زحمت‌های خود را از بین ببرید.
  • بازاری که در آن معامله می‌کنید را درک کنید: سعی کنید بازاری که در آن معامله می‌کنید را به خوبی درک کنید و آن را بصورت تکنیکالی و فاندامنتالی تحلیل کنید.
  • یک برنامه و استراتژی معاملاتی داشته باشید: شما باید یک یا چند استراتژی معاملاتی داشته باشید و برای معاملات خود یک برنامه تهیه کنید که می‌تواند شامل حجم معاملات و مدیریت ریسک باشد. و سعی کنید همیشه به برنامه خود پایبند باشید.
  • با صدای بلند فکر کنید: اکثر اوقات، وقتی بدون در نظر گرفتن تحلیل و برنامه معاملاتی و از روی تقلید از دیگران وارد معامله می‌شویم، برای توجیه این کار بهانه‌هایی می‌آوریم. یکی از کارهایی که می‌تواند باعث شود نسبت به برنامه و استراتژی خودتان پایبند بمانید، این است که معیارهای خودتان برای ورود به معامله را با صدای بلند تشریح کنید. این اقدام باعث می‌شود از دلایل ورود به معامله آگاهی داشته باشید و ببینید که آیا این معامله واقعا براساس تحلیل‌ها و استراتژی‌ شماست یا اینکه از روی احساسات انجام می‌شود.
  • ژورنال معاملاتی داشته باشید: برای اینکه در آینده به معاملات خود رجوع کنید و آن‌ها را مرور کنید، بایستی یک ژورنال معاملاتی داشته باشید و هرآنچه به معاملات شما مربوط می‌شود را در آن ثبت کنید.از ویژگی های یک معامله گر فومویی فلج تحلیلی است.برای درک کامل این مفهوم مقاله” چگونه گرفتار فلج تحلیلی نشویم؟ “را مطالعه نمایید.

 

 

گردآوری و ترجمه: آکادمی ویو

منبع: therobusttrader

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.9/5 - (300 امتیاز)
37 Comments
  1. درود بیکران. فوق العاده بود. من تقریبا تمام موارد رو داشتم اما ب یک نتیجه رسیدم.هر چقدر بیشتر تمرین میکنم و فایل ها رو ب کرار میبینم این احساس کمتر میشه.یعنی ترید های الان من با ماه پیش متفاوته.من روی روانشناسی کار نکردم اما تمام تلاشم رو کردم که ذات سیستم رو درک کنم.مثل آب روان باشم و بتونم با قیمت حرکت کنم.اشتباهم رو بپذیرم.بنظرم درک ذات سیستم تمام مسایل رو ب خودی خود حل میکنه.

    • علیرضا قدیری 2021-07-02 at 13:46 پاسخ

      با سلام اگر تمام (صد درصد) مسئولیت معاملات خود را قبول کنید این نشانه خوبی است از پیشرفت. موفق و پیروز باشید

  2. بسیار عالی بود ممنونم ازتون.
    توی حباب ها هم همین موضوع تفکر گله ای باعث بوجود اومدن حرکت های بزرگ میشه فکر کنم.
    ترید براساس فقط چک لیست با حد سود و ضرر این حس و میتونه کنترل کنه؟

  3. حمیدرضا 2021-06-29 at 20:16 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  4. بسیار عالی بود
    سپاس

  5. عرض ادب واحترام
    استاد خیلی از شما تشکر میکنم،واقعا که هر مقاله ای که در سایت قرار میدهید،خیلی خوب باعث اصلاح مسیر میشود.
    چقدر خوبه که شما هستید.

  6. درود بر استاد ، بنظرم یک مورد فراموش شده و اون هم عدم تسلط بر روی پرایس اکشن و کلا درک حرکات بازار هست ، این مورد بشخصه در خود من قبل از ورود به دوره پرایس اکشن ، (حتی با وجود چندین سال کار و ورود به دوره فراکتالی ) وجود داشت . عدم تسلط و نداشتن سطح دانش مناسب (بخصوص پرایس اکشن اصولی ) خود باعث ایجاد ترس و فومو می شود.

  7. سلام
    بسیار عالی و کاربردی بود
    سپاسگزارم از شما و تیم فوق حرفه ای آکادمی ویو

  8. عالی بود استاد

    ممنونم

    • سلام
      من قبلا ضرر هایی که تو بازار می کردم به خاطر نادیده گرفتن این موارد بود ولی با مسلط شدن تو پرایس اکشن و شناخت حرکات بازار و پای بند بودن به چک لیست امکان کنترل فومو در معاملات ام زیاد شده است.

  9. بسیار عالی و تاثیر گذار بود ممنونم جناب امینو

  10. به تازگی حسابم رو بخاطر همین موضوع از دست دادم و نمیدونم به چه زبونی باید ازتون تشکر کنم
    از ته دلم براتون ارزویه سلامتی وشادی دارم
    که تا این حد به فکره رشده ما هسین و انقد تمیز بزرگ‌ترین باگ هایه مارو قبل از خودمون شناسایی میکنین

  11. سلام و عرض ادب
    عجب مقاله ایی!
    قبلا Herd Mentality که همون تفکر گله ایی است رو شنیده بودم ولی خیلی برام جالب بود که این یکی از ویژگی های یک شخص فومویی است.
    تشکر از مقاله فوق العاده

  12. یک نمونش هم اینه
    به هرکی میگیم تکنیکال حتی تو بورس ایران با قوانین محدود کننده هم جواب میده میگه چطور اون صعود میگرفتی؟
    میگم من نمیتونستم همشو بگیرم و فقط اون تیکه که مطمین بودم میتونستم بگیرم
    میگه دیدی به درد بورس ایران نمیخوره نمیشد اون سود خوبو گرفت

  13. سلام استاد عزیز
    مثل همیشه عالی و فوق العاده بود

  14. درود
    ممنون از مقاله های بی نظیرتون.
    به نظر من اگر باور فراوانی رو در خودمون نهادینه کنیم FOMO از بین میره، چون چیزی که ازش فراوون وجود داشته باشه دیگه ترس از دست دادن نداره

  15. سلام خیلی خیلی ممنون بابت این مقاله فوق العاه مفید،خط به خط این متن بسیار ارزشمند و کاربردی هستش.
    یه درخواست ازتون دارم ، تصاویری که توی مقالات مختلف استفاده میکنید خیلی ناب و زیبا هستند و همیشه یه تنوعی بین مقالات ایجاد میکنه با حس خوب و مرتبط، یه تعدادی از این تصاویر که توی این مقاله استفاده شده حس بدی رو انتقال داد (استیصال،شکست،سردرگمی… که کاملا مربوط به این مقاله است و منطقیه که شما از تصاویر مرتبط استفاده کنید) درخواست میکنم اگر میشه از تصاویر منفی و ناراحت یک تریدر استفاده نکنید، ناخودآگاه ما با تصاویر خیلی زود ارتباط میگیره و تاثیر پذیره وقتی توی مقالات تصاویر موفقیت و شادی و حس پیروزی یک تریدر رو میذارید خیلی تصویر ذهنی ما رو تقویت میکنه برای انجام کارهایی که به اون شخص نزدیک تر بشیم.
    تشکر از تیم فوق العاده ی آکادمی ویو

    • سلام وقت بخیر
      ممنونم از دقت شما.دقیقا تیم محتوا، روزها برای عکس مقالات تحقیق می کنن.
      دقیقا باید برای موارد زیانبار عکس هایی استفاده بشه که حسی رو منتقل کنه که شما خوشتون نیاد.
      فرض کنید در یک سمینار از ضررهای مواد مخدر صحبت بشه ولی عکس های اسلاید تصاویر زیبای آبشار نیاگارا و سواحل زیبای شنی اقیانوس باشه.
      چه اتفاقی میوفته؟
      شخص به محض خروج از سیمنار دنبال مواد می گرده چون تصاویر عالی با حس عالی بهش منگنه شده 🙂

  16. تشکر فراوان بابت این مقاله فوق العاده مفید و کامل

  17. با سلام مقاله عالی ای بود
    فقط یک مشکل داشت اون هم داشتن توقع بالا از مارکت هست که ب قول خود شما با گرفتن روزی ۳درصد در طول یک ماه میتونیم ۱۰۰درصد سود کنیم اما توی ای مقاله این عدد بزرگی در نظر گرفته شد بود

  18. درود فراوان و خدا قوت
    من تقریبا همه موارد رو داشتم و با توجه به اینکه تازه وارد شدم کاملا گیج شدم.

  19. John D. Rockefeller 2021-07-25 at 15:29 پاسخ

    سلام به تیم اکادمی ویو و استاد امینو
    یک سوالی که برام پیش اومده اینکه :
    همین احساس فومو علت اصلی ورود و خروج بد از پوزیشن میشه دیگه ؟
    اینکه تریدر حس کنه اگر دیرتر ورود کنه سود کمتری میگیره و یا اینکه اگر دیر تر پوزیشن رو ببنده ممکنه از سودش کمتر شه و طبق سیستم صبر نمیکنه یا حد سود بخورده یا حد ضرر.
    ایا این برداشت درسته؟

    تشکر ویژه بابت مقاله عالی تون.

  20. عجب مقاله فوق العاده ای بود
    تشکر فراوان

  21. تو آکادمی ویو علاوه بر مهارت،شخصیت هم رشد میکنه..شما بی نظیرید:)

  22. سلام خدمت استاد عزیز و دوستان آکادمی
    مثل همیشه عالی و فوق العاده کامل بود… از جمله ی مهمترین عادات جدیدی که احساس می کنم باید ایجاد کنم همین کنترل فومو هست …به نظرم مادر همه مشکلات باشد…
    سپاس فراوان

  23. بسیار عالی. سپاس فراوان.

  24. مقاله فوق العاده مفیدی بود ممنون ازتون

  25. سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز و آکادمی ویو
    این مقاله از آن دسته مقاله هایی هست که بنده بعد از چندین بار مرور هنوز مطالبش رو با شرایط خودم متصل میکنم و هربار نکات جدید و آموزنده استخراج میکنم

  26. مقاله بسیار عاااالی بود و مفید سپاس از استاد امینو عزیز

  27. ممنون از زحماتتون

  28. mehranrashedi2 2022-07-25 at 11:06 پاسخ

    خیلی عالی و کاربردی بود ممنون

  29. سلام و تشکر. مقاله بینظیری بود. پر از نکته .ممنون از استاد عزیزممم و تیم آکادمی ویو

  30. با سلام خدمت استاد عزیز
    متاسفانه با توجه به اتفاقاتی که برام افتاد میخواستم زیانها را سریع جبران کنم که متوجه زیانهای دیگر شدم برای همین کلاسهای آکادمی را انتخاب کردم با خواندن این مقاله بسیار زیبا متوجه ایرادات معامله و در خودم شدم
    به نظرم باید به گیاه اجازه رشت بدی و انتظار نداشته باشی با قرار دادن بذر در خاک در همان لحظه گیاه سبز بشه باید زمانهای زیادی بگذره که ما یک درخت و یا یک محصول را داشته باشیم سود ۳ درصد در هر روز با مدیرت سرمایه درست و حد سود و ضرر و صبر و قبول مسیر که باید طی بشه ما را می‌رسونه به محصول
    با تشکر از استاد

  31. هادی عظیمی 2023-02-14 at 01:46 پاسخ

    سلام خسته نباشید مطالبتون مفید و کاربردی بود سپاسگزارم

  32. Mohammad.Hashemi 2023-04-14 at 21:38 پاسخ

    سلام و تشکر به خاطر این مقاله مهم مثل همیشه فوقالعاده بود.

  33. فومو (FOMO) در آموزش فارکس، مخفف عبارت Fear of Missing Out و به معنی ترس از دست دادن است. منظور از فومو احساس ناآرامی و اضطرابی است که وقتی به شما دست می‌دهد که می‌بینید دیگران از تجربه‌های خوب و مثبت خودشان صحبت می‌کنند و شما فکر می‌کنید که در حال از دست دادن فرصت‌ها هستید

    تنها راه غلبه بر فومو در هنگام معامله کردن، داشتن کنترل کامل روی احساسات است

    ویژگی‌های یک معامله‌گر فومویی:
    طمع تفکر گله‌ای عجول بودن توقعات بالا عدم اعتماد به نفس تردید نداشتن استراتژی معاملاتی نداشتن دیدگاه بلندمدت تحمیل تمایل خودبه بازار فلج تحلیلی نداشتن برنامه مدیریت ریسک

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart