حالت شب

پنج درس ساده معاملاتی از آشپزخانه جهنم

by روانشناسی بورس و بازار فارکس in 2021-07-25
حالت شب

پنج درس ساده معاملاتی از آشپزخانه جهنم

مقدمه

آشپزخانه جهنم نام یکی از برنامه‌های تلویزیونی سرآشپز گوردون رَمزی است که تماشای آن خیلی سرگرم‌کننده است. در این برنامه هر سرآشپزی سعی می‌کند با اداره صحیح رستوران خود بتواند جایزه بزرگ مسابقه را از آن خود کند. اما مسیر رسیدن به موفقیت اصلا آسان نیست، چرا که شرکت‌کنندگان مسابقه واقعا در جهنم قرار گرفته‌اند. آن‌ها مجبور هستند اختلافات خود را با یکدیگر کنار بگذارند و به عنوان یک گروه با هم کار کنند، و این امر باعث جلب نظر بینندگان برنامه آشپزخانه جهنم می‌شود.

اما این مقاله در مورد نقد و بررسی برنامه آشپزخانه جهنم نیست، بلکه به درس‌هایی می‌پردازد که یک معامله گر می‌تواند در مسیر آموزش فارکس نکات زیادی از آن یاد بگیرد. از دیدگاه معامله‌گری، در این برنامه بعضی نکات حکیمانه‌ای وجود دارد که واقعا می‌توانند به تبدیل شدن شما به یک معامله‌گر بهتر کمک کنند. در ادامه پنج مورد از بزرگترین درس‌های این برنامه بیان می‌شوند.

هرگز تمرکز خود را از دست ندهید

از قسمت اول تا آخر برنامه آشپزخانه جهنم، موضوعی که مکررا به چشم می‌خورد این واقعیت است که شرکت‌کنندگانی که بیشتر از سایرین روی جایزه نهایی متمرکز هستند، اغلب اوقات به جایگاه نخست دست پیدا می‌کنند. البته تاثیر شانس و اقبال هم قدری دخیل است. اما شانس همواره نصیب افرادی می شود که با برنامه در مسیر موفقیت تلاش می کنند.

در بین معامله‌گران هم تمرکز روی هدف است که موفق‌ها را از بقیه جدا می‌کند. فراز و نشیب‌های زیادی وجود دارد، اما به این معنی نیست که وقتی متحمل ضرر شدید، دست از کار بکشید و تسلیم شوید.

در آشپزخانه جهنم، بعضی از سرآشپزان برتر به آخر خط می‌رسند و بسیاری اوقات به حذف از مسابقه خیلی نزدیک می‌شوند. اما برخی از آن‌ها هر طوری که هست و با اراده و تمرکز قوی، سعی می‌کنند دوباره خود را نجات دهند و به جایگاه‌های بالا برسند.

 آماده‌سازی مهم است

بخش اصلی هر قسمت از برنامه آشپزخانه جهنم، به سرویس بزرگ مربوط می‌شود. در این هنگام افراد تحت فشار زیادی قرار دارند و گوردون رمزی بهترین نمایش خود را اجرا می‌کند، به شرکت‌کنندگان فحش و ناسزا می‌گوید و بسیار هیجان‌زده می‌شود. در این موقع معمولا دیده می‌شود که یا شرکت‌کنندگان مواد اولیه خود را تمام می‌کنند، یا اینکه نقشه و برنامه پشتیبانی ندارند.

در بحبوحه معاملات نیز معامله‌گران گرفتار چنین استرسی می‌شوند. اما داشتن آمادگی لازم برای پیش رفتن در معاملات بسیار اهمیت دارد. آیا شما در روز معامله، برای تحلیل نمودارها یا درک محرک اصلی بازار وقت صرف می‌کنید؟ آیا برنامه‌ای برای حمله و شکار دارید؟ همیشه پیش از آغاز به کار، خود را آماده کنید. با بازار و عوامل محرک آن آشنا شوید.

یادگیری مداوم      

یکی دیگر از نکات برجسته برندگان مسابقه آشپزخانه جهنم این واقعیت است که این تحصیلات یا تجربه شما نیست که اهمیت دارد. بعضی از برندگان این مسابقه حتی سرآشپزهای حرفه‌ای نبودند. آنچه این افراد به لحاظ تحصیلات یا تجربه کمبود داشتتند، از طریق اشتیاق آن‌ها برای یادگیری و بهبود نقاط ضعف آن‌ها جبران شد.

این مورد برای معامله‌گران درس مهمی است. یادگیری لزوما به این معنی نیست که هزاران کتاب خریداری کنید و همه آن‌ها را مطالعه کنید. نکات درسی را از هر جایی می‌توان پیدا کرد. از یک معامله زیان‌آور تا یک معامله موفق، تنها لازم است بدانید که به چه چیزی باید توجه کنید. بعضی از معامله‌گران موفق اظهار می‌کنند که آن‌ها همیشه از معاملات زیان‌آور درس می‌گیرند و نکته بسیار مهم اینکه، دیگر هرگز آن اشتباه را تکرار نمی‌کنند.

انجام مداوم حلقه یادگیری و بازخورد، غلبه بر نقاط ضعف را در طول زمان تضمین می‌کند.

 طراحی استراتژی

در انتهای هر قسمت از برنامه آشپزخانه جهنم، بهترین شرکت‌کننده باید دو نفر دیگر را برای حذف روی صندلی داغ قرار دهد. اغلب اوقات می‌بینید که شرکت‌کنندگان طبق یک استراتژی حذف می‌شوند. یعنی بزرگترین رقیبان را حذف می‌کنند و در نتیجه خود یک قدم به هدف نزدیکتر می‌شوند. اما گاهی اوقات نمونه‌هایی را می‌بینید که این استراتژی نتیجه معکوس می‌دهد، مانند مواقعی که بعضی از رقیب‌ها خیلی زود برای حذف انتخاب می‌شوند.

درس مهمی که این مورد برای معامله‌گران دارد، استراتژی و زمان‌بندی است. شما ممکن است استراتژی بسیار خوبی داشته باشید، اما اگر از زمان‌بندی غافل شوید، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. برای مثال، شما یک الگوی کندل‌استیک تغییر روند روی نمودار مشاهده می‌کنید و براساس آن وارد معامله می‌شوید. اما برگشت قیمت (Pullback) می‌تواند خیلی اذیت‌کننده باشد. بدون داشتن زمان‌بندی صحیح برای اجرای استراتژی، ممکن است زمان زیادی در ضرر به سر ببرید.

اگرچه استراتژی مهم است، اما زمان‌بندی نیز در برنامه معاملاتی نقش مهمی ایفا می‌کند.

 استقامت کلید موفقیت است

یکی دیگر از ویژگی‌های برندگان مسابقه آشپزخانه جهنم، استقامت و ثبات قدم آن‌ها در پایبند بودن به عملکرد و استانداردهای خودشان است. بسیاری از شرکت‌کنندگان این برنامه با شور و هیجان زیادی آغاز به کار می‌کنند و خیلی زود و تحت فشار مسابقه، از دور رقابت خارج می‌شوند. از طرف دیگر، شرکت‌کنندگانی هم هستند که در ابتدا ضعیف عمل می‌کنند، اما در ادامه سعی می‌کنند که با چالش‌های مسابقه مواجه شوند تا در اوج حذف شوند. استمرار و استقامت در حرفه معامله‌گری نیز از ویژگی‌های مهم محسوب می‌شود. تقریبا تمام معامله‌گران یک زمانی معاملات موفق داشته‌اند، اما اگر در معاملات خود استمرار نداشته باشید، احتملا زمان حذف شما نیز فرا می‌رسد. منظور از استقامت این نیست که دنباله‌ای از معاملات موفق داشته باشید، بلکه به این معنی است که تا چه حد می‌توانید مطابق برنامه خود عمل کنید.

استقامت در موفقیت بلندمدت معامله‌گران، نقش بزرگی ایفا می‌کند. هر چه در انجام معاملات موفق استمرار و استقامت بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه برای بلندمدت در بازی معامله‌گری باقی بمانید بیشتر است.در نهایت آمادگی از نظر روانی و تسلط روی سیستم می تواند باعث موفقیت معامله گران شود.بهم خوردن وضعیت روانی معامله گر نقش مهمی در ضرر کردن او در مارکت دارد برای آشنایی با این مسایل توصیه می کنیم مقاله” مسائلی روانی که حساب معاملاتی شما را به باد می‌دهند” را با دقت مطالعه کنید.

گردآوری و ترجمه: آکادمی ویو

منبع: orbex

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

 

4.8/5 - (125 امتیاز)
14 Comments
  1. خیلی مقاله جالبی بود، تصویر سازی اون فضا و مقایسه اش با ترید کردن خیلی کمک کرد به درک بهتر مطلب. ممنون

  2. به به هر مقاله ای که اینجا قراره میگیره ارزش خیلی زیادی داره و مطمئنم این طرز مقایسه و جمع آوری در روانشناسی در سطح جهانی هم دیده نمیشه که ما اینجا به لطف آکادمی به راحتی در اختیار داریم.

    • سلام، مقاله بسیار جالبی بود و نکات مهمی که از طریق تصویرسازی اون برنامه تلویزیونی و ارتباطش به حرفه معامله گری باعث اثرگذاری بیشتر شد…
      و جمله طلایی:
      شانس همواره نصیب افرادی می شود که با برنامه در مسیر موفقیت تا “لحظه پایان” تلاش می کنند و اگر به موفقیت نرسیدند باید بدانند که آن نقطه، نقطه پایان آنچیز نیست!!!

  3. مهدی موذن 2021-07-26 at 02:53 پاسخ

    خیلی عالی بود مچکرم

    یادگیری مداوم از این دید حالا نمی‌دونم درست متوجه شدم اینکه یعنی همه معاملاتی که ما مثلا در طول یک ماه انجام دادیم رو بصورت ژورنال در بیاوریم دقیقا مثل دیاگ زدن یک ماشین بیایم عیب و نقص های معاملات ضررده را در بیاوریم که دیگر به آن دام و اشتباه گرفتار نشویم و همینطور دلیل انجام معاملات سودده چون بدون نوشتن ژورنال ما ممکنه به عادت های بد معاملاتیمون پی نبریم که ممکن است یک عادت بد را مثلا انجام معامله در تایم های بی حجم بازار در شب که خود بزرگان بازار که باعث حرکت قیمت هستند اصلا نیستند و ما اصرار داریم از بازار سود کسب کنیم و انجام مدام این کار مارا خیلی از هدف دور میکند چه بسا تبدیل به یک عادت خیلی بد شود در حدی که ما نتوانیم در خود تایم اصلی بازار کار کنیم.

    به نظر حقیر تنها چیزی که از این پنج چیز که می‌تواند ما رو خیلی سریع به هدفمان برساند
    درس گرفتن از اشتباهات گذشته است درس گرفتن از اشتباهات بقول استاد عزیز یک اصلاح مسیره برای رسیدن به هدف که این به خودی خود بدون نوشتن ژورنال اصلا امکان پذیر نیست.

    حتی در این حد به عنوان یک عضو کوچکتر خانواده آکادمی ویو خدمت دوستان عرض میکنم اگر در اون روزی که میخواهید معامله کنید حال ژورنال نوشتن ندارید به هیچ وجه دست به انجام معامله نبرید.

  4. حمیدرضا 2021-07-26 at 14:44 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  5. John D. Rockefeller 2021-08-02 at 13:21 پاسخ

    سلام به استاد عزیز و تیم اکادمی ویو
    خسته نباشید بابت این مقاله عالی
    اقای گوردون رمزی یه برنامه دیگه هم دارن به نام کابوس اشپزخانه
    من قبلا این برنامه شون رو دنبال میکردم و برداشت هایی که از این سریال کردم رو در اینجا می نویسم.
    عمده ترین دلیل شکست رستوران ها این بود که فکر میکردن موفقیتشون همیشگی هست و اموزش پذیری خودشون رو از دست میدادند.
    به حرف استاد خودشون ( همون گوردون رمزی ) گوش نمیدادند و راه خودشون رو میرفتند.
    غذا هایی به سلیقه خودشون رو درست میکردن ( شبیه به تریدر هایی که به دنبال راز و سکرت هستند )
    تنوع غذایی زیادی داشتند و روی یک یا چند غذا تمرکز خودشون رو نمیزاشتند ( روی ۱۰۰۰ فن کار میکردند نه روی ۱ فن ۱۰۰۰ بار)

    امیدوارم این پست مفید باشه.
    ممنون.

  6. عرض سلام خدمت دوستان آکادمی
    مقاله بسیار مفیدی بود … قسمت آخر که درباره استقامت با وجود نداشتن دنباله ای از معاملات مثبت بود، باعث انگیزه و سوخت برای ادامه مسیر برای من شد… سپاس بیکران

  7. عالی بود ممنونم از لطفتون

  8. بسیار عالی و مفید. سپاس فراوان

  9. مقاله بسیار مفیدی بود

  10. Mehranrashedi2 2022-05-17 at 20:29 پاسخ

    خیلی ممنون عالی بود

  11. Mohammad.Hashemi 2023-04-15 at 21:50 پاسخ

    سلام و تشکر ویژه از استاد امینو و تیم پرتلاششون بابت این مقاله. چیزی که تا اینجا در مقالات متوجه شدم استاد سعی میکنن مطالب اولیه و اصلی رو به شکل های مختلف برای ما بیان کنن که هم یاداوری بشه و هم بهتر درکش بکنیم.

  12. عالی بود
    ممنون از تیم عزیز آکادمی
    نکته مهم این مقاله این بود با آنکه همه برای هدف برد می آیند (همه روی هدف بردن تمرکز دارن)
    اما موفقیت با سخت کوشان ادامه دهنده ی عبرت بگیر است .
    موفقیت نتیجه گام های کوچک مداوم است (امینو)

  13. شانس همواره نصیب افرادی می شود که با برنامه در مسیر موفقیت تلاش می کنند.

    بعضی از معامله‌گران موفق اظهار می‌کنند که آن‌ها همیشه از معاملات زیان‌آور درس می‌گیرند و نکته بسیار مهم اینکه، دیگر هرگز آن اشتباه را تکرار نمی‌کنند.
    انجام مداوم حلقه یادگیری و بازخورد، غلبه بر نقاط ضعف را در طول زمان تضمین می‌کند.

    درس مهمی که این مورد برای معامله‌گران دارد، استراتژی و زمان‌بندی است. شما ممکن است استراتژی بسیار خوبی داشته باشید، اما اگر از زمان‌بندی غافل شوید، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. برای مثال، شما یک الگوی کندل‌استیک تغییر روند روی نمودار مشاهده می‌کنید و براساس آن وارد معامله می‌شوید. اما برگشت قیمت (Pullback) می‌تواند خیلی اذیت‌کننده باشد. بدون داشتن زمان‌بندی صحیح برای اجرای استراتژی، ممکن است زمان زیادی در ضرر به سر ببرید.
    اگرچه استراتژی مهم است، اما زمان‌بندی نیز در برنامه معاملاتی نقش مهمی ایفا می‌کند.

    استمرار و استقامت در حرفه معامله‌گری نیز از ویژگی‌های مهم محسوب می‌شود

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart