حالت شب

فارکس در مقایسه با بازار سهام: تفاوت‌ها و چگونگی معامله در این بازارها

by مقالات عمومی بورس in 2021-01-31
حالت شب

فارکس در مقایسه با بازار سهام: تفاوت‌ها و چگونگی معامله در این بازارها(Forex Vs Stocks)

مقدمه

معامله‌گران در مباحث آموزش فارکس معمولا بازار فارکس را با بازار سهام مقایسه می‌کنند تا ببینند بهتر است در کدام یک از این بازارها معامله کنند. علیرغم اینکه این دو بازار با یکدیگر ارتباط دارند، اما تفاوت‌های بزرگی با هم دارند. بازار فارکس مشخصه‌هایی دارد که آن را از سایر بازارها متمایز می‌کند و به نظر بسیاری از افراد، حتی جذابیت بسیار بیشتری نیز به آن می‌بخشد.

وقتی می‌خواهیم یکی از بازارهای فارکس یا سهام را برای معامله کردن انتخاب کنیم، معمولا باید پیش از هر چیز ببینیم چه سبک و روش معاملاتی با روحیات ما بیشتر انطباق دارد. اما اطلاع از تفاوت‌ها و شباهت‌های بین بازارهای سهام و فارکس باعث می‌شود معامله‌گران بتوانند بر اساس عواملی از قبیل شرایط هر یک از بازارها، میزان نقدینگی و حجم معاملات آن‌ها تصمیمات معاملاتی آگاهانه‌ای اتخاذ کنند.

۵ تفاوت برتر بین بازار فارکس و بازار سهام

جدول زیر بطور خلاصه چند مورد از تفاوت‌های اصلی بین بازار فارکس و بازار سهام را نشان می‌دهد:

بازار فارکس بازار سهام
حجم سنگین معاملات – نزدیک به ۵ تریلیون دلار روزانه حجم کمتر معاملات – نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار روزانه
نقدینگی بالا نقدینگی کمتر
بازار ۲۴ ساعته بازار ۸ ساعته
کمیسیون کم یا بدون کمیسیون با کمیسیون
معاملات با تمرکز بیشتر معاملات با تمرکز کمتر

 

حال بیایید با جزئیات بیشتری تفاوت‌های این دو بازار را بررسی کنیم.

۱) حجم

یکی از تفاوت‌های بزرگ بین بازارهای سهام و فارکس، حجم بالای معاملات بازار فارکس است. هر روزه در بازار فارکس تقریبا به اندازه ۵ تریلیون دلار معامله انجام می‌شود که عمده این حجم از معاملات نیز روی چند جفت‌ارز اصلی مانند EUR/USD، USD/JPY، GBP/USD و AUD/USD انجام می‌گیرند. حجم معاملات بازار فارکس از مجموع کل حجم دلاری تمام بازارهای سهام در سرتاسر دنیا که تقریبا به ۲۰۰ میلیارد دلار در هر روز می‌رسد، به مراتب بیشتر است.

وجود این حجم سنگین از معاملات در بازار فارکس می‌تواند مزایای بسیاری برای معامله‌گران داشته باشد. مثلا معامله‌گران می‌توانند سفارشات خود را خیلی راحت‌تر و نزدیک به قیمت مد نظر خود اجرا کنند، در حالیکه در سایر بازارها شکاف‌ها یا گپ‌های قیمتی زیادی وجود دارد. وجود نقدینگی بالا در هر سطحی از قیمت سبب می‌شود معامله‌گران بتوانند خیلی راحت‌تر به بازار ورود و از آن خارج شوند.

۲) نقدینگی

معمولا بازاری که معاملات بیشتری در آن انجام شود، نقدینگی بیشتری هم در آن جریان دارد. نقدینگی بالا باعث می‌شود میزان اسپرد (اختلاف بین قیمت خرید و فروش) و هزینه انجام معاملات کاهش یابند. یکی از مزایای اصلی معامله در بازار فارکس نسبت به بازار سهام این است که در جفت‌ارزهای اصلی فارکس میزان اسپرد و هزینه معاملات بسیار پایین است.

۳) بازار ۲۴ ساعته

فارکس یک بازار فرابورس است، به این معنی که معاملات آن در تالارهای بورسی قدیمی انجام نمی‌شود. بلکه معاملات این بازار بواسطه تعاملات بین بانکی تسهیل شده است. یعنی معامله کردن در این بازار می‌تواند سرتاسر کره زمین و کشورهای مختلف را در ساعات کاری مربوط به هر کشور دور بزند. به همین خاطر معامله‌گران فارکس بطور ۲۴ ساعته و در ۵ روز هفته به بازار دسترسی دارند. اما از طرف دیگر، شاخص‌های اصلی بازار سهام در زمان‌های متفاوتی معامله می‌شوند و عوامل دیگری نیز روی آن‌ها تأثیرگذار است.

۴) کمیسیون

اکثر بروکرهای بازار فارکس کمیسیونی از معامله‌گران دریافت نمی‌کنند و در عوض از اختلاف بین قیمت‌های خرید و فروش جفت‌ارزها (اسپرد) منتفع می‌شوند. اما معامله‌گرانی که در بازارهای سهام فعالیت می‌کنند یا شاخص‌های اصلی مانند S&P 500 را معامله می‌کنند، معمولا باید علاوه بر اسپرد، مبلغی هم به عنوان کمیسیون به بروکر (کارگزاری) خود بپردازند.

میزان اسپرد بازار فارکس در مقایسه با هزینه معاملات سایر بازارها ناچیز است. در تصویر زیر میزان اسپرد جفت‌ارز EUR/USD را به همراه نرخ‌های خرید و فروش آن مشاهده می‌کنید. با اطلاع از میزان اسپرد و با توجه به حجم معامله خود، می‌توانید پیش از انجام معامله، هزینه آن را محاسبه کنید.

۵) تمرکز معاملات

برای معامله‌گران بازار فارکس هشت جفت‌ارز اصلی وجود دارد که می‌توانند روی آن‌ها تمرکز کنند، اما برای فعالان بازار سهام هزاران گزینه برای معامله کردن وجود دارد. با وجود تنها هشت گزینه برای معامله کردن و از آنجاییکه در فارکس ارزها را بصورت جفتی معامله می‌کنند، معامله‌گران به دنبال روندهای واگرا و همگرا بین ارزها خواهند بود تا بتوانند یک جفت‌ارز را برای معامله کردن انتخاب کنند. در کل زیر نظر گرفتن هشت جفت‌ارز نسبت به هزاران سهام و شاخص خیلی راحت‌تر است.

باید در فارکس معامله کنید یا بازار سهام؟

انتخاب بین فارکس و بازار سهام تا حد زیادی به اهداف و روش معاملاتی شما بستگی دارد.

جدول زیر انواع روش‌های مختلف معاملاتی به همراه معایب و مزایای هریک از آن‌ها در بازار سهام و فارکس را نشان می‌دهد.

 

روش معامله تعریف مزایا معایب فارکس در مقایسه با سهام
کوتاه‌مدت (اسکلپ) یک روش معاملاتی که در آن معامله‌گر در عرض چند دقیقه به یک معامله ورود و از آن خارج می‌شود و از حرکات کوچک بازار سود می‌گیرد. معامله‌گران می‌توانند بیشتر روی نوسانات بازار تمرکز کنند و کمتر به مسائل بنیادی و فاندامنتالی بازار توجه داشته باشند. از آنجاییکه تعداد معاملات در این روش افزایش می‌یابد، افراد مبتدی اگر استراتژی مناسبی نداشته باشند ممکن است پول و سرمایه خود را از دست بدهند. از آنجاییکه هزینه معاملات فارکس نسبت به بازار سهام کمتر است، این روش بیشتر مناسب فارکس است. از طرفی برای افتتاح حساب در بعضی بروکرهای بازار سهام، باید سرمایه زیادی داشته باشید. اما برای ایجاد حساب در اکثر بروکرهای فارکس تنها به اندازه‌ای سرمایه لازم است که شرایط معامله با مارجین فراهم شود.
میان‌مدت یک روش معاملاتی که در آن معامله‌گر معمولا معاملات خود را برای یک روز یا بیشتر باز نگه می‌دارد و دلایل ورود به معامله معمولا تکنیکالی هستند. نسبت به سایر روش‌های معاملاتی سرمایه کمتری لازم دارد، چرا که معامله‌گر حرکات بزرگتری از بازار را دنبال می‌کند. در این روش ممکن است به دلیل لزوم تحلیل‌های بیشتر، زمان بیشتری برای هر معامله صرف شود. برای هر دو بازار فارکس و سهام مناسب است.
بلندمدت در این روش، فرد معاملات خود را برای چند ماه یا سال باز نگه می‌دارد و معمولاً تصمیمات خود را بر پایه عوامل فاندامنتالی بلندمدت اتخاذ می‌کند. لزومی ندارد معامله‌گران زمان زیادی برای تحلیل بازار صرف کنند. سرمایه زیادی لازم است تا حساب را در برابر نوسانات بزرگ بازار پوشش دهد. بیشتر برای بازار سهام مناسب است، چرا که فارکس نسبت به بازار سهام تغییر روندهای بیشتری را تجربه می‌کند.

 

سوالات متداول درباره بازارهای سهام و فارکس

چگونه می‌توانم معامله در بازار فارکس را کنار بگذارم و در بازار سهام فعالیت کنم؟

برای تغییر بازار از فارکس به سهام بایستی از تفاوت‌ها و اختلافات اساسی بین این دو بازار اطلاع داشته باشید. بطور خلاصه، حرکات قیمت در بازار فارکس از نرخ‌های بهره بانکی و پیش‌بینی‌‌های انجام شده در این خصوص نشأت می‌گیرد. در صورتیکه ارزش سهام به میزان درآمد، پیش‌بینی‌های ترازنامه و وضعیت اقتصادی کشور مربوطه بستگی دارد.

آیا بین معامله کردن در فارکس و بازار کالاها تفاوتی وجود دارد؟

فارکس و بازار کالاها به لحاظ میزان کنترل و نظارت دولتی، اهرم (لورج) و محدودیت‌های تبادلاتی با هم تفاوت دارند. فارکس نسبت به بازار کالاها کمتر تحت کنترل دولتی قرار دارد. به لحاظ لورج می‌توان گفت که در هر دوی این بازارها اهرم وجود دارد، اما در فارکس به دلیل نقدینگی بیشتر، استفاده از لورج محبوبیت بیشتری دارد (لورج می‌تواند سودها و ضررهای معاملات را چند برابر کند).

کالاها نیز مانند سهام در بورس معامله می‌شوند. بورس‌های مربوط به کالاها برای نوسانات قیمت سقف و کف‌هایی را تعیین می‌کنند و زمانی که قیمت به این محدوده‌ها برسد، ممکن است بسته به کالای مورد معامله، روند معامله‌گری برای مدت‌زمان مشخصی متوقف شود. در حالیکه در بازارها سهام و فارکس محدودیتی برای قیمت وجود ندارد که مانع از معامله‌گری شود.

در هر حال شما چه معامله گر بازار فارکس باشید و چه معامله گر بازار سهام باید اصول یکسانی را برای بهبود عملکرد خود رعایت کنید برا آشنایی بیشتر با اصولی که باعث بهبود عملکرد شما در بازارهای مالی می شوند توصیه میکنیم مقاله” ۳ اصل اساسی در بهبود عملکرد معاملاتی ” را مطالعه کنید

 

گرداوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع: dailyfx

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.9/5 - (36 امتیاز)
6 Comments
  1. رضا جهانگیرزاده 2021-02-01 at 17:55 پاسخ

    ممنون به خاطر تمام زحماتتون

  2. ممنون این همیشه برای من سوال بود

  3. خیلی جامع و مفید بود. ممنونم ازتون

  4. مقاله بسیار مفیدی بود

  5. تشکر از تیم آکادمی ویو.مقاله بسیار خوبی بود‌

  6. متشکر

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart