حالت شب

منظور از استخراج بیت‌کوین (ماینینگ) چیست؟

by ارزهای دیجیتال, مقالات عمومی بورس in 2021-04-20
حالت شب

منظور از استخراج بیت‌کوین (ماینینگ) چیست؟

 مقدمه

محبوبیت ارزهای دیجیتال و بازار کریپتوکارنسی ها به عنوان یک بازار جدید روزبروز بیشتر می شود بگونه ای که در مباحث آموزش فارکس و سایر بازارهای مالی نیز مورد علاقه معامله گران قرار گرفته است.در این میان محبوبیت  بیت‌کوین هر روز در حال افزایش است و افراد بیشتری در مورد آن اطلاعات کسب می‌کنند. اما همچنان درک بعضی از مسائل مربوط به بیت‌کوین کمی دشوار است، که قطعاً استخراج بیت‌کوین (Bitcoin mining) یکی از آن‌هاست.

منظور از استخراج بیت‌کوین چیست؟ اصلا این کار چطور انجام می‌شود؟ استخراج یک بیت‌کوین چقدر طول می‌کشد؟ وقتی در مورد بیت‌کوین و استخراج آن مطالعه می‌کنیم، سوالات بسیاری برای ما ایجاد می‌شود. خیلی مبهم به نظر می‌رسد؟

نگران نباشید، من به شما کمک می‌کنم تا موضوع روشن شود. در این مقاله پاسخ تمام این سوالات را پیدا می‌کنید. می‌خواهم موضوع استخراج بیت‌کوین را خیلی ساده و شفاف برای شما توضیح دهم. در این نوشته به این می‌پردازم که منظور از استخراج بیت‌کوین چیست، چگونه انجام می‌شود و چگونه می‌توانید بیت‌کوین استخراج کنید. در انتهای این مقاله درک بسیار بهتری از این موضوع پیدا خواهید کرد.

منظور از استخراج بیت‌کوین چیست؟

استخراج بیت‌کوین فرایند تایید، ذخیره‌سازی و برقراری امنیت تراکنش‌های بیت‌کوین است. قطعا مطالب بیشتری در خصوص استخراج بیت‌کوین وجود دارد، اما پیش از اینکه به جزئیات بیشتر بپردازیم، دو نکته بسیار مهم زیر در خصوص خود بیت‌کوین را به خاطر بسپارید:

۱- وقتی با استفاده از یک کارت اعتباری پولی جابجا می‌کنید، شرکت یا بانک مربوط به آن کارت اعتباری، تراکنشی که انجام دادید را تایید و ثبت می‌کند. اما هنگامی که بیت‌کوین جابجا می‌کنید، هیچ شرکت مرکزی یا نهاد سومی وجود ندارد که تراکنش شما را تایید کند. در عوض این تاییدیه توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین انجام می‌شود.

۲- برخلاف ارزهای متداول (USD، JPY، EUR و غیره) که توسط بانک‌ها چاپ می‌شوند، هیچکس قادر به چاپ بیت‌کوین نیست. بانک‌ها می‌توانند ارزهای رایج را به هر میزانی که می‌خواهند چاپ کنند، چون هیچ حد و مرزی وجود ندارد. اما بیت‌کوین حداکثر تا ۲۱ میلیون وجود خواهد داشت. به این معنی که فقط و فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین می‌تواند ایجاد شود.

کل بحث بیت‌کوین همین است. یعنی هیچ واسطه‌ای (از قبیل بانک یا شرکت‌های صادرکننده کارت‌های اعتباری) بین دو شخص واریزکننده و دریافت‌کننده بیت‌کوین قرار ندارند.

همانطور که می‌بینید، سیستم بیت‌کوین تفاوت‌های زیادی با سیستم‌های متداول پرداخت بانکی دارد. اما وقتی هیچ بیت‌کوینی چاپ نمی‌شود، پس چطور بیت‌کوین‌ها ایجاد می‌شوند؟

می‌توانید پاسخ این سوال را حدس بزنید؟

اگر فکر می‌کنید پاسخ این سوال همان استخراج بیت‌کوین است، بله، کاملا صحیح است. این همان هدف استخراج بیت‌کوین است. اما این کار چطور انجام می‌شود؟ حالا بپردازیم به این مطلب که ذهن همه ما را مشغول کرده: استخراج بیت‌کوین چیست؟

استخراج بیت‌کوین

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، به فرایند تایید تراکنش‌های بیت‌کوین و ایجاد بیت‌‌کوین‌های جدید، استخراج بیت‌کوین می‌گویند. به افرادی که بیت‌کوین استخراج می‌کنند، استخراج‌کننده یا ماینِر بیت‌کوین (Bitcoin miner) می‌گویند. در اینجا گفتم «افراد»، اما در واقع این کامپیوترها هستند این فرایند را انجام می‌دهند.

این کامپیوترها (که به آن‌ها گره یا نود (Node) می‌گوییم) باید خیلی قدرتمند باشند، چرا که برای استخراج بیت‌کوین به توان محاسباتی بالایی نیاز است. در این کامپیوترها نرم‌افزاری اجرا می‌شود که آن‌ها را به شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین متصل می‌کند و سپس مسائل ریاضی را حل می‌کنند.

وقتی این مسائل ریاضی حل شدند، اطلاعات مربوط به یک تراکنش جدید تایید شده و در بلاک‌چین بیت‌کوین ذخیره می‌شود. بنابراین به جای اینکه بانک یا شرکت‌های کارت‌های اعتباری تراکنش‌های مالی را تایید کنند، این کار را ماینِرهای بیت‌کوین انجام می‌دهند. به این ترتیب دیگر نیازی به نهاد سومی برای انجام تراکنش‌های مالی نداریم. هوشمندانه است؟

ملزومات اولیه برای استخراج بیت‌کوین:

شاید فکر کنید چرا اصلاً ماینِرها (استخراج‌کننده‌ها) این کارها را با تمام هزینه‌هایی که دارد، انجام می‌دهند؟ به این خاطر که در ازای انجام این کار بیت‌کوین دریافت می‌کنند.

بله، درست است. ماینرهای بیت‌کوین حق‌الزحمه خود را بصورت بیت‌کوین دریافت می‌کنند. این تنها راه ایجاد بیت‌کوین‌های جدید است.

در حال حاضر بیش از ۱۸ میلیون بیت‌کوین استخراج شده و همچنین پاداش استخراج یک بلاک (Block) کامل (در ادامه بلاک را توضیح می‌دهم) به اندازه ۱۲٫۵ بیت‌کوین است. فراموش نکنید که در مجموع تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین قابل استخراج است. زمانی که تمام آن ۲۱ میلیون بیت‌کوین استخراج شد، دیگر نمی‌توان بیت‌کوین جدیدی ایجاد نمود. بسیار خوب، تا اینجا با کلیت موضوع استخراج بیت‌کوین آشنا شدید.

منظور از بلاک و فناوری بلاک‌چِین چیست؟

بسیاری از تراکنش‌های بیت‌کوین بصورت همزمان انجام می‌شوند. تراکنش‌هایی که همزمان انجام می‌شوند در یک دسته قرار داده می‌شوند. به هر کدام از این دسته‌ها یک بلاک (Block) می‌گویند. ماینرها باید صحت و درستی اطلاعات موجود در این بلاک‌ها را تایید کنند. ماینرها تراکنش‌ها را بصورت گروهی یا بلاکی مورد تایید قرار می‌دهند تا بصورت مجزا.

وقتی یک بلاک تایید شد، به زنجیره‌ای از بلاک‌هایی که قبلا تایید شده‌اند، اضافه می‌شود. به همین دلیل است که به فناوری پشت بیت‌کوین، بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی می‌گویند.

حالا برای درک راحت‌تر استخراج بیت‌کوین، فرایند آن را بصورت گام به گام توضیح می‌دهیم:

استخراج بیت‌کوین چگونه انجام می‌شود؟

  • گام ۱: فرض کنید می‌خواهید یک تخت‌خواب بخرید و هزینه آن را با بیت‌کوین پرداخت کنید. اگر قیمت تخت‌خواب ۳۰۰ دلار باشد، تقریبا باید معادل ۰٫۰۰۵۴۰۵ بیت‌کوین (با توجه به نرخ بیت‌کوین در زمان نگارش این مقاله) بپردازید. در این هنگام که شما در حال خرید یک تخت‌خواب هستید، افراد دیگری هم در سرتاسر دنیا خریدهایی با بیت‌کوین انجام می‌دهند.
  • گام ۲: نودهای استخراج‌کننده بیت‌کوین (یا همان کامپیوترها) از تراکنش‌هایی که در حال وقوع است خبردار می‌شوند.
  • گام ۳: حالا ماینِر بیت‌کوین باید تراکنش شما را تایید کند. یعنی تا زمانی که ماینر تراکنش شما را تایید نکرده، نمی‌توانید تخت‌خواب خود را تحویل بگیرید.

اما صبر کنید. منظور از تایید کردن تراکنش مالی چیست و چطور انجام می‌شود؟

  • ماینِرها نرم‌افزار استخراج بیت‌کوین را اجرا و با استفاده از آن مسائل ریاضی را حل می‌کنند. مثلا کامپیوتری را در نظر بگیرید که یک پازل بسیار پیچیده را حل می‌کند. اما برای هر بلاک یا دسته‌ای از تراکنش‌ها، یک پازل متفاوت وجود دارد که این کامپیوترها باید آن را حل کنند.
  • همزمان شمار زیادی از ماینِرها سعی می‌کنند این پازل را حل کنند، اما تنها اولین ماینری که این پازل را حل کند، جایزه بیت‌کوین‌های جدید را از آن خود می‌کند. مثل یک مسابقه!
  • ماینِرها اطلاعات مربوط به تمامی تراکنش‌هایی که از گذشته تاکنون انجام شده را با خود دارند. می‌توانیم این اطلاعات را تحت عنوان «پایگاه داده‌های تراکنش‌های گذشته» نام‌گذاری کنیم.
  • اما منظور از تراکنش چیست؟ وقتی شما بیت‌کوینی ارسال می‌کنید، ماینرها پیش از اینکه این ارسال بیت‌کوین را تایید کنند، ابتدا «پایگاه داده‌های تراکنش‌های گذشته» را چک می‌کنند. با این کار در واقع اطمینان حاصل می‌کنند که شما قبلاً این بیت‌کوین را جای دیگری خرج نکرده‌اید.

  • همچنین ماینرها بررسی می‌کنند که آیا اصلا به اندازه کافی بیت‌کوین در حساب خود دارید یا خیر. در مثال خرید تخت‌خواب، شما قصد داشتید تراکنشی معادل ۰٫۰۰۵۴۰۵ بیت‌کوین انجام دهید. بنابراین ماینرها در ابتدا و پیش از تایید این تراکنش چک می‌کنند که آیا شما اصلا ۰٫۰۰۵۴۰۵ بیت‌کوین دارید یا خیر. در صورتی که ۰٫۰۰۵۴۰۵ بیت‌کوین نداشته باشید، تراکنش شما تایید نمی‌شود و در نتیجه نمی‌توانید آن تخت‌خواب را خریداری کنید.

خوب، حالا دوباره برگردیم به مثال خرید تخت‌خواب …

  • گام ۴: اولین ماینری که موفق به حل پازل شود (بیایید این ماینر را «جان» بنامیم) باید به سایر نودها یا کامپیوترها بگوید که پازل را حل کرده است. سپس بقیه ماینِرها باید چک کنند که آیا جان پازل را به درستی حل کرده یا خیر.
  • گام ۵: وقتی ۵۱ درصد ماینِرها قبول کردند که جان پازل را به درستی حل کرده، تراکنش ۰٫۰۰۵۴۰۵ بیت‌کوین مورد تایید قرار می‌گیرد و ارسال می‌شود.

توجه: حداقل زمان لازم برای تایید یک تراکنش ۱۰ دقیقه است. اما اگر تعداد تراکنش‌ها افزایش یابد، این زمان ممکن است به حدود ۳۵ تا ۴۰ دقیقه یا حتی بیشتر نیز برسد.

  • گام ۶: این ماینر فرایند تایید کردن آن بلاک یا دسته از اطلاعات که تراکنش شما هم جزو آن است را به پایان می‌رساند. حالا دیگر تراکنش کاملاً انجام شده است و شما می‌توانید تخت‌خوابی که خریده‌اید را به خانه ببرید!

یکی از نکات مثبت مربوط به استخراج بیت‌کوین این است که شخصی که قصد استخراج بیت‌کوین دارد، اصلا نیازی نیست درباره حل مسائل اطلاعی داشته باشد یا در زمینه ریاضیات قوی باشد. بلکه فقط لازم است سخت‌افزار استخراج (یعنی یک کامپیوتر قدرتمند) و نرم‌افزار استخراج بیت‌کوین را داشته باشد.

حرف آخر

شروع کار استخراج بیت‌کوین به سرمایه و برنامه‌ریزی‌های زیادی احتیاج دارد. دقیقا مثل معامله‌ کردن است. یعنی همانطور که ممکن است سود کلانی از این کار بدست آورید، ممکن است ضررهای بزرگی هم به شما وارد کند.

به هر صورت امیدوارم با مطالعه این مقاله به درک خوبی از موضوع استخراج بیت‌کوین رسیده باشید. واضح است که می‌توانید از این طریق درآمد زیادی داشته باشید، اما درآمدزایی از این کار به عوامل زیادی بستگی دارد که اکثرا خارج از کنترل شما هستند، از قبیل هزینه برق، قیمت بیت‌کوین و غیره.علاوه بر بحث استخراج شما می توانید روی ارزهای دیجیتال معامله کنید و سود کسب کنید.توصیه می کنیم برای این منظور مقاله ” ارزهای دیجیتال گزینه مناسبی برای معامله هستند؟” را در وبلاگ آکادمی ویو مطالعه نمایید.

گرداوری و ترجمه : آکادمی ویو

اینستاگرام اکادمی ویو 

یوتیوب آکادمی ویو

5/5 - (74 امتیاز)
17 Comments
  1. سلام
    بسیار عالی و آموزنده
    ممنون از وقت و انرژی که برای ما میزارید

  2. ممنون ، عالی بود

  3. تشکر

  4. مرتضی رضایی 2021-04-22 at 09:09 پاسخ

    سلام عرض میکنم خدمت جناب امینو و بقیه دوستان خیلی ممنون بابت مقاله خوبتون ,میخواستم بدونم نحوه محاسبه کمیسیون در بروکر ها به چه شکلی هستش برای مثال موقعی ک من پوزیشن رو میگیرم در ابتدا ی مبلغی از حسابم کسر میشه و در انتها که پوزیشن رو میبندم باز بالانس من کمتر از اون چیزی هست که درequity نشان میدهد.
    باتشکر

  5. مرتضی رضایی 2021-04-22 at 09:13 پاسخ

    سلام مجدد سوال بالا در مورد کمیسیون کریپتو ها بود.

  6. سلام ممنون بابت مقالات عالی که باعث بالاتر رفتن اگاهی ما میشود .
    لطفا اگه میشه یک مقاله هم برای ولیوم تریدینگ تهیه کنید . با تشکر

  7. ممنون بابت مقالات مفید

  8. ممنون استاد بسیار آموزنده بود

  9. بسیار عالی و آموزنده بود
    ممنونم ازتون

  10. مقاله بسیار مفیدی بود ممنون از تیم اکادمی و استاد امینو

  11. محمد حسناتی 2021-11-18 at 17:27 پاسخ

    ابتدا ممنون از مقاله خوبتون
    یه سوال برام پیش اومد تو مقاله گفته شده بابت هر تراکنش باید یه سری محاسبات ریاضی حل بشه که توسط ماینرها انجام میشه و ماینرها بابت حل مسایل و انجام محاسبات بیت کوین میگیرن که این بیت کوین استخراج میشه و به گردونه اضافه حالا بعد از رسیدن به مرز ۲۱ ملیون دیگه بیت کوین برا استخراج نیست که بابت کار ماینرها بهشون بدن اما قطعا تراکنشها هست سووالی که پیش میاد بعد از اتمام بیت کویین این محاسبات تراکنشهاشو کی انجام میده وقتی بیت کوینیدیگه نیست استخراج بشه ماینرها هم از برق در میارن ملت

  12. خیلی خوب بود . یکی از مسائل اساسی اینه که اون مسائل ریاضی که خیلی مشکل هستن و ما نیازی نیس در موردشون مطلع باشیم حل شدن این مسائل ریاضی قراره به کی سود برسونه و کار کیو قراره راه بندازه که به ما بابتش مول یا بهتره بگیم بیت کوین میدن . و مسئله بعدی اینه که فقط با ماینرها میشه بیت کوین استخراج کرد ؟؟ یعنی نمیشه باهاشون دوج کوین یا اتریوم یا یکی دیگه از این یکی دو هزار رنز ارزو استخراح کرد !؟

  13. mehranrashedi2 2022-04-22 at 12:51 پاسخ

    خیلی ممنون بابت اطلاعات ارزشمندی که در اختیار ما میزارید

  14. ممنون از مقاله مفیدتون و اطلاعاتی که در این زمینه در اختیارمون قرار دادین

  15. بسیار عالی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart