حالت شب

چگونه از معامله با پولبک‌ها (Pullback) سود کنیم؟

by مقالات تکنیکال in 2021-04-27
حالت شب

چگونه از معامله با پولبک‌ها (Pullback) سود کنیم 

مقدمه

در مباحث آموزش فارکس برگشت قیمت به یک سطح بعد از شکستن آن  با عنوان پولبک (Pullback)از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پولبک‌ها (برگشت قیمت به یک سطح بعد از عبور از آن) همیشه در فارکس اتفاق می‌افتند. قیمت بالاخره یا صعود می‌کند، یا نزول می‌کند یا بصورت سایدوی حرکت می‌کند، اما در هر صورت پولبک همیشه وجود دارد.

پولبک‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا در سطوح قیمتی مناسبی به معاملات وارد شوند. برای مثال در یک روند صعودی، معامله‌گر به دنبال این است که آن جفت‌ارز را در کمترین قیمت ممکن خریداری کند. بنابراین معامله‌گر انقدر صبر می‌کند تا پیش از ورود به معامله، قیمت پولبک کرده باشد.

حالا ممکن است این سوال برای شما ایجاد شده باشد که «چگونه با استفاده از پولبک‌ها معامله کنم؟». برای پاسخ به این سوال بایستی در ابتدا به این مطلب بپردازیم که اصلا چگونه پولبک‌ها را تشخیص دهیم. اساساً چگونه تشخیص می‌دهید که قیمت در حال پولبک کردن است یا اینکه روند می‌خواهد تغییر کند؟

در این مقاله به استراتژی‌هایی برای معامله با پولبک‌ها می‌پردازیم. در ادامه روش‌هایی را برای شناسایی پولبک‌ها توضیح می‌دهیم.

۱) پولبک بعد از شکست سطح

این نوع از پولبک‌ها را وقتی می‌بینید که قیمت از یک ناحیه رِنج (Range) خارج می‌شود. البته مشابه این حالت در حین تغییر روند نیز رخ می‌دهد.

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که قیمت در یک ناحیه رِنج افقی قرار گرفته و بصورت زیگزاگی بین دو سطح حمایتی و مقاومتی رفت و آمد می‌کند. اما زمانی که قیمت سطح مقاومتی را می‌شکند، طولی نمی‌کشد که مجدداً به همان سطح مقاومتی (که حالا نقش حمایتی دارد) برمی‌گردد. این حرکت برگشتی همان پولبک (Pullback) است.

در تصویر زیر یک تغییر روند را مشاهده می‌کنید. می‌بینید که قیمت کمی پس از تغییر روند پولبک کرده و سپس به مسیر خود ادامه داده است.

۲) پولبک به اندیکاتورها

اندیکاتورها هم ابزارهای مفیدی برای تشخیص پولبک‌ها در نمودارها هستند، به ویژه اگر اندیکاتورهای مطمئنی باشند.

میانگین‌های متحرک

اصلا اهمیتی ندارد که از چه دوره زمانی برای مووینگ اورج (میانگین متحرک) خود استفاده می‌کنید. این دوره زمانی می‌تواند ۲۰، ۵۰ یا ۱۰۰ باشد. هر چه باشد شما می‌بیند که قیمت مدام از مووینگ اورج عبور می‌کند و به آن برمی‌گردد. اما به خاطر داشته باشید که هرچه دوره زمانی مووینگ اورج کمتر باشد، احتمال شکست‌های کاذب و در نتیجه صدور سیگنال‌های اشتباه بیشتر است. بنابراین معامله‌گران در استفاده از تایم‌فریم‌های پایین‌تر بایستی بیشتر احتیاط کنند.

در نمودار بالا از یک مووینگ اورج با دوره زمانی ۳۰ استفاده شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید قیمت چندین مرتبه و در موقعیت‌های مختلف به این مووینگ اورج برگشته است.

۳) پولبک به سطوح فیبوناچی

استفاده از ابزار فیبوناچی اصلاحی نیز یکی دیگر از روش‌‌‌های بسیار مفید برای شناسایی پولبک‌ها است. فیبوناچی سطوحی دارد که در آن سطوح پولبک قیمت به پایان می‌رسد.

برای مثال در یک روند صعودی، فیبوناچی را از آخرین کف رسم کنید و تا آخرین سقف ادامه دهید. به این طریق، سطح ۱۰۰ فیبوناچی روی آخرین سقف قرار می‌گیرد. سطوحی که بین این دو کف و سقف قرار می‌گیرند، سطوح محتملی برای پولبک قیمت هستند. متداول‌ترین این سطوح عبارتند از سطوح ۶۱٫۸، ۵۰، و ۳۸٫۲ درصد.

ورود به معامله در پولبک

اما بالاخره چطور می‌توان از پولبک‌ها استفاده نمود؟ روش‌های مختلفی برای معامله کردن با پولبک‌ها وجود دارد، اما در اینجا دو روش اصلی را معرفی می‌کنیم.

روش اول: در این روش معامله‌گر صبر می‌کند تا قیمت به ناحیه پولبک برسد و سپس در همین ناحیه بدون فوت وقت به معامله ورود می‌کند. این نحوه ورود با نقطه ۱ در تصویر زیر نشان داده شده است. اما اگر می‌خواهید به این روش کار کنید، باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • با این روش ممکن است در بهترین قیمت به معامله ورود کنید، چرا که این نقطه معمولا پایان موج اصلاحی و فاز پولبک قیمت محسوب می‌شود.
  • نسبت سود به ریسک این روش زیاد است چرا که حد ضرر معامله خیلی کوچک می‌شود.
  • عیب این روش این است که قیمت ممکن است به راحتی به مسیر خود ادامه دهد و حد ضرر معامله شما را فعال کند.
  • بنابراین، این روش ممکن است نرخ موفقیت (win rate) کمتری داشته باشد. اما شاید نسبت سود به ضرر بالای این روش، وین‌ریت پایین آن را جبران کند.

روش دوم: در این روش معامله‌گر محتاطانه صبر می‌کند تا قیمت در جهت روند اصلی قرار بگیرد و از آخرین کف تشکیل شده عبور کند (نقطه ۲ در تصویر زیر). در این روش معامله‌گر با مومنتوم بازار همراه می‌شود. این روش محتاطانه با تأخیر انجام می‌شود و لذا نسبت سود به ضرر کمتری هم دارد.

در هر صورت هیچ کدام از این روش‌ها درست یا غلط نیستند. انتخاب بین این دو به روحیه معامله‌گری خود شما وابسته است.

پولبک های قیمت اکثرا به سطوح مختلف بازار بصورت حرکات اصلاحی یا تغییر روند عکس العمل نشان می دهند،شناخت سطوح مهم مارکت می تواند کمک شایانی در افزایش بازدهی معامله گر در پولبک ها داشته باشد برای اطلاع از سطوحی که می توانند باعث تغییر روند شوند مقاله ” چگونه سطوح قوی تغییر روند را شناسایی کنیم؟ ” را مطالعه نمایید.

 

گردآوری و ترجمه : آکادمی ویو

منابع: tradeciety – fxssi

اینستاگرام اکادمی ویو 

یوتیوب آکادمی ویو

4.9/5 - (178 امتیاز)
19 Comments
  1. خیلی عالی بود.میتونیم در rsi , stockکه قابلیت خط روند دارند هم ب خوبی ازشون استفاده کنیم.

  2. با سلام وقت بخیر
    جمله همیشه برام جالب بود یعنی باید پول بک داشته باشیم
    استاد همون ۱۲۳ خودمون میشه که شما چقد ریزش کردین دادین و سادش کردین دادین به ما دانشجوهاتون
    تحسین برانگیز هستین استاد
    استاد بزارید اینم بگم ببینم درست متوجه شدم یا خیر
    روش اول برای ورود به معامله همون منطقه ای که اقای همیلتون میگن به احتمال بالا تو عکس یکی مونده به اخری خط روند ماهم شکسته شده که بعداز اون فیبوناچی انداخیم و توی مناطق ۵۰ درصد وارد میشویم به دلیل پولبک ایا برداشتم صحیح است یا خیر؟
    روش دوم اولین هیدن بعداز تغییر روند است؟ حالا توی عکس اخری اینجا منطقه اشتراکی برای تغییر روند داشتیم.
    جوادی
    جوادی

    • سلام
      وقت بخیر بله دقیقا همون۱۲۳ خودمون هست
      ۱۲۳ ای که شما توی دوره پرایس اکشن فراکتالی یاد میگیرید شمارو از همه تعاریف و تکنیکهایی که در این منطقه وجود داره بی نیاز میکنه

      • هنوز دوره تموم‌ نشده با همین خطوط سقف ب کف و‌کف ب سقف و میانه چارت کلافه شده از دستمون
        وای ک دیگه دوره تموم بشع
        واقعا پرایس اکشنتون خدان
        ما دنبال زیر بغل مار میگشتیم یه عمر
        تمام بازار همون های و لو هست استاد چقد گفت ما نفهمیدیم 🤦🏼‍♂️من تازه فهمیدم داستان چیه

        • من هم دنبال راز بودم الان تغییر دید گاه دادم روی های و لو
          دانشجوی پرایس اکشن استادم

      • استاد مرسی

  3. علیرضا رحیمی 2021-04-28 at 01:47 پاسخ

    سلام استاد
    وقت بخیر
    سوالی داشتم در خصوص پترن ۱۲۳
    این پترن یکی از پترن هایی هست ک میتونیم موقع پولبک قیمت ب خط روند استفاده کنیم
    سوالی ک داشتم اینجاس زمانی ک قیمت خط روندش رو میشکند اون نقطه رو شماره یک در نظر میگیریم یا جایی ک قیمت ریزش میکنه ک یک قله یا دره ایجاد میکنه رو باید شماره یک درنظر بگیریم
    چندین منابع مختلف رو بررسی کردم ک بعضیا عقیده داشتن نقطه شکست خط روند میشه نقطه ۱ کف یا سقف میشه نقطه ۲ و پول بک میشه نقطه ۳
    عده ای دیگه معتقد بودن کف یا سقفی ک بعد از شکست خط روند تشکیل میشه نقطه ۱ پولبک ب خط روند نقطه۲ جایی ک حرکت جدید شروع میشه و قراره اونجا وارد معامله شد نقطه۳
    میخولستم نظر شمارو بدونم و شما پترن رو از کجا نقاط۱۲۳در نظر میگیرید
    با تشکر

  4. سلام و خدا قوت به جناب دهقان عزیز و دوستانی که در تهیه این مقاله ها همکاری میکنند واقعا خدا قوت
    شاید اگه این دوره پرایس رو شرکت نکرده بودم از این مقاله به سادگی میگذشتم اما الان درک میکنم که چرا جناب دهقان بیشتر از یک سال ما رو تو این دوره نگه داشتن و مساله گذشت زمان و تعهد که تاکید میکردن باعث شد که یکی مثل من به راحتی درک کنه بازار چطور حرکت میکنه و با چند تا اصل ساده ولی مهم میتونم سود کنم که البته توی هیچ کدوم از دورههای دیگه به این وضوح توضیح نداده بودن چه رایگان چه پولی .
    استاد جان واقعا از شما ممنونم که صبر رو یادم دادین انشاالله همیشه سالم و سلامت در کنار خانواده محترمتون و خانواده اکادمی ویو در کنار ما باشید تا بتونیم از کمالات شما استفاده کنیم . با تشکر

  5. وقت شما بخیر ، ممنون بابت این مقاله خیلی مهم و مفید

  6. ضمن سلام وتشکر از مطالب خوبتان حقیقتا سوالی دارم که هنوز خودم نتوانسته ام به جواب برسم از جناب استادبسیار ممنون می شوم اگر بنده را راهنمایی بفرمایند. درشکل اول اگر دقت نمایید قبل از اینکه نمودار رنج شود در حدود ۱۳ویا ۱۴کندل قبل قیمت با دو کندل قوی شبیه مارابزو ریخته است وبعد از حدود یازده کندل دوباره به همان نقطه رسیده وطبق مباحث کلاسیک قیمت دچار سه واگرایی زمانی قیمتی وممنتوم شده است و علل قلعده بایستی از همان نقطه برگشت کند ولی این اتفاق نیفتاده وپس از اینکه بحالت رنج درآمده به مسیر خود ادامه داده است .علت این موضوع چیست وبرگشت صحیح را چگونه متوجه شویم ممنوم ار جواب را ایمیل نمایید

  7. ممنون بابت مقالات مفید

    • وقت بخیر اقا جواد
      امادگی دریافت این حرفم داشته باشین بسیار عالیست.
      بازار در امتداد یک خط صاف نیست.
      بازار درون هم لحظه به لحظه در حال شکل گیری هسته.
      ارجاع به وبلاگ فراکتالی
      جوادی

  8. ممنونم ازتون .عالی بود

  9. بسیار مفید و عالی بود
    ممنونم ازتون.
    موج اصلاحی ۱ و ۲

  10. مقاله بسیار مفیدی بود

  11. باتشکر از جناب دهقان و تیمتون بابت مطالب خوبتان

  12. سپاس استاد

  13. بسیار عالی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart