چگونه جهت روند قیمت را پیدا کنیم؟

by مقالات تکنیکال in 2020-05-26
حالت شب

چگونه روند حرکت قیمت را پیدا کنیم؟

مقدمه:

در حرفه معامله‌گری و در آموزش فارکس (آموزش بورس) یکی از بهترین روش‌های کسب سود و درآمد، معامله کردن در جهت روند است. خوشبختانه در این بازار روندهای قوی و خوبی شکل می‌گیرد که موقعیت‌های بسیار مناسبی را برای معامله‌گران ایجاد می‌کند. بنابراین یادگیری نحوه شناسایی و پیدا کردن روندها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما پیش از اینکه به طرز شناسایی روندها بپردازیم، در ابتدا ببینیم بطور کلی منظور از روند چیست.

چرا روندها تشکیل می‌شوند؟

دلیل اصلی و بنیادی شکل‌گیری روندها، عدم تعادل بین میزان عرضه و تقاضا در بازار است. در روندهای صعودی، فشار خرید بیشتر از فشار فروش است که در نتیجه قیمت افزایش می‌یابد. این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که فشار خرید کاهش و فشار فروش افزایش پیدا کند که باعث می‌شود مجددا بین میزان عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود. این امر موجب کاهش مومنتوم (تکانه، اندازه حرکت) می‌شود و در ادامه ممکن است روند تغییر کند یا بازار در یک محدوده به حالت خنثی نوسان کند.

در روندهای نزولی، فشار فروش بیشتر از فشار خرید است که در نتیجه قیمت کاهش پیدا می‌کند. این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که فشار فروش کاهش و فشار خرید افزایش پیدا کند که باعث کاهش مومنتوم می‌شود. در ادامه یا روند به کلی تغییر می‌کند و یا اینکه بازار در یک محدوده به حالت خنثی نوسان می‌کند.

اما وقتی صحبت از نحوه شناسایی روند می‌شود، راه و روش‌های بسیاری پیشنهاد می‌شود. دو مورد از ساده‌ترین و راحت‌ترین این روش‌ها استفاده از ساختار روند و خط روند هستند.

ساختار روند

روند معرف دوره‌ای از حرکات قیمت است که در طول آن بازار با مومنتومی رو به افزایش، به یکی از دو سمت بالا یا پایین گسترش پیدا می‌کند.

روندها را می‌توان به دو دسته نزولی و صعودی دسته‌بندی نمود. در روندهای صعودی، قیمت افزایش می‌یابدکه با سقف‌های بالاتر (Higher highs) و کف‌های بالاتر (Higher lows) شناخته می‌شوند. در روندهای نزولی، قیمت کاهش پیدا می‌کند که با کف‌های پایین‌تر (Lower lows) و سقف‌های پایین‌تر (Lower highs) شناخته می‌شوند.

ساختار روند صعودی

تصویر بالا نمونه‌ای کاملا مشخص از یک روند صعودی را نشان می‌دهد. در طول این روند، قیمت بطور پلکانی و مطابق ساختار کلاسیک روند صعودی، با تشکیل سقف و کف‌های بالاتر افزایش پیدا می‌کند.

چگونه روند حرکت قیمت را پیدا کنیم؟ روند صعودی

 

ساختار روند نزولی

تصویر فوق نمونه‌ای کاملا واضح از یک روند نزولی را نشان می‌دهد. در طول این روند، قیمت بطور پلکانی و مطابق ساختار کلاسیک روند نزولی، با تشکیل سقف و کف‌های پایین‌تر کاهش پیدا می‌کند.

چگونه روند حرکت قیمت را پیدا کنیم؟ ساختار نزولی

خطوط روند

یکی دیگر از روش‌های شناسایی روند، استفاده از خطوط روند است. خطوط روند، خطوط موربی هستند که شما با رسم آن‌ها روی نمودار می‌توانید حرکات قیمت را بهتر درک کنید. برای رسم خطوط حمایتی و مقاومتی معمول، نقطه‌ قیمت‌های افقی را برای اتصال کف و سقف‌ها به هم وصل می‌کنیم.

در صورتیکه برای رسم خطوط روند، خطوطی را به منظور اتصال نقطه‌ قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر در امتداد یک خط شیب‌دار، ترسیم می‌کنیم. با کشیدن این خطوط متوجه می‌شویم که بازار در حال حاضر به سمت پایین حرکت می‌کند یا بالا. به این طریق می‌توان به سرعت جهت روند بازار را ارزیابی نمود (البته اگر روندی وجود داشته باشد).

نحوه رسم خطوط روند

به منظور استفاده از خطوط روند، در ابتدا یک نقطه را به عنوان مبدا انتخاب کنید. برای مثال در روند صعودی، نقطه مبدا معمولا کف اصلی قیمتی است. سپس برای تکمیل خط روند، این نقطه را به کف بالاتر متصل کنید. برای تایید یک خط روند، لازم است قیمت برای مرتبه سوم آن را لمس کند.

خط روند صعودی

در تصویر زیر، یک خط روند صعودی کلاسیک را مشاهده می‌کنید که در مسیر خود نقطه قیمت‌های بالاتر را به یکدیگر متصل می‌کند. این خط روند به خوبی نشان می‌دهد که بازار به سمت بالا حرکت می‌کند.

چگونه روند حرکت قیمت را پیدا کنیم؟- خط روند صعودی

خط روند نزولی

برای رسم خط روند نزولی برعکس عمل می‌کنیم، یعنی نقطه قیمت‌های سطوح پایین‌تر را به یکدیگر وصل می‌کنیم. برای این منظور، در ابتدا اولین نقطه قیمت را انتخاب می‌کنیم (معمولا یک سقف قیمتی) و سپس این نقطه را به یک نقطه دوم (یک سقف قیمتی پایین‌تر) متصل می‌کنیم و به این ترتیب یک خط روند نزولی رسم می‌شود. در ادامه منتظر می‌مانیم تا قیمت برای مرتبه سوم این خط روند را لمس کند، که در این صورت اعتبار این خط روند تایید می‌شود. تصویر زیر یک خط روند نزولی را نشان می‌دهد.

چگونه روند حرکت قیمت را پیدا کنیم؟- خط روند نزولی

خطوط روند چندگانه(خطوط بادبزنی امینو)

گاهی اوقات می‌توان بیش از یک خط روند رسم نمود. در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید که یک خط روند دیگر به نمودار اضافه شده است. با رسم خطوط روند چندگانه متوجه می‌شویم که آیا روند در حال شدت گرفتن است و یا اینکه مومنتوم حرکت قیمت رو به کاهش است.

 

چگونه روند حرکت قیمت را پیدا کنیم؟ خطوط روند چندگانه

خط روندی نیست؟ بازار بدون روند

اگر نموداری را ببینیم و نتوانیم برای آن خط روندی رسم کنیم، احتمالا به این معنی است که بازار در حال حاضر در حالت خنثی حرکت می‌کند و روندی وجود ندارد. بنابراین در این شرایط منتظر بمانید که قیمت حرکت کند و بتوانید خط روند رسم کنید و یا اینکه نمودار دیگری را مورد بررسی قرار دهید.

به یاد داشته باشید که هر بازاری تنها ۲۰ درصد مواقع در طول روند حرکت می‌کند و در باقی اوقات در یک محدوده نوسان می‌کند. بنابراین همواره برای بهره بردن از فرصت‌های خوب،  نمودارهای مختلف را زیر نظر داشته باشید.

گرداوری و ترجمه :آکادمی ویو

منبع: orbex

اینستاگرام آکادمی ویو 

یوتیوب آکادمی ویو 

4.8/5 - (98 امتیاز)
17 Comments
  1. مثل همیشه عالی و کاربردی

  2. سلام و درود
    این مطالب به ظاهر ساده، پایه و اساس کار ما هست بسیار عالی و آموزنده بود
    ممنون

  3. درک روند و رسم خط روند خیلی کمک میکنه
    ممنونم

  4. یاشار صاحب قران 2021-01-16 at 06:26 پاسخ

    اینار تو دوره پرایس اکشن مبسوط گوش دادیم و تمرین کردیم اما مرور خوبی شد:)

  5. عالی بود فقط بند اخر رو متوجه نشدم

  6. بسیار عالی ….

  7. ممنون

  8. اموزش اصولی. تمرین اصولی .نتیجه عالی
    از این ساده تر مگه داریم

  9. یه زمانی تلفن های عمومی با سکه بودن سکه که میوفتاد ارتباط برقرار میشد ای کاش ارتباط ما هم با خط روند به طور کامل برقرار شه .تشکر

  10. بسیار عالی

  11. اصولی ساده و مهم
    سپاس

  12. علیرضا جهانی 2021-08-20 at 03:28 پاسخ

    با اینکه این مرحله رو گذروندم ولی یک مروری برام شد بسیار عالی و مفید
    ممنون

  13. مباحث پایه رو باید دائما بازخونی کرد. عالی.

  14. مختصر و مفید با کلی نکته.ممنون

  15. خیلی عالی بود
    تشکر از شما

  16. مثل همیشه عالی سلطان ❤️💯💯

  17. مروری بسیار عالی بر یکی از نکات پایه بازار

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart