حالت شب

چگونه سطوح قوی تغییر روند را شناسایی کنیم؟

توسط مقالات تکنیکال که در 2021-03-02
حالت شب

چگونه سطوح قوی تغییر روند را شناسایی کنیم؟

 مقدمه

یکی از مهمترین مباحث در آموزش فارکس تشخیص سطوح قوی برای تغییر مسیر قیمت است. شاید در ادامه شگفت‌زده شوید که به روش‌های متعددی می‌توان نقاط برگشت روند را تشخیص داد.

در واقع یک روش ویژه برای ورود به معاملات و خروج از آن‌ها صرفا براساس نقاط برگشت روند وجود دارد.

حال بپردازیم به نکات مهم در مورد نقاط تغییر روند و اینکه ما به عنوان معامله‌گران فارکس چطور می‌توانیم به بهترین نحو از آن‌ها استفاده کنیم.

تعریف نقاط برگشت یا تغییر روند ساده است. هرگاه نمودار قیمت مسیری خلاف جهت مسیر قبلی خود را پیش بگیرد، می‌گوییم روند تغییر کرده است.

اما نکته اینجاست که آیا می‌توانیم تغییر روندها را خیلی زود یا به محض وقوع تشخیص دهیم. این مساله می‌تواند قدری مشکل‌ساز باشد، به این دلیل که …

اصلاح یا تغییر روند؟

بازار فارکس حتی اگر در یک جهت مشخص حرکت کند، باز هم در مسیر خود بالا و پایین‌های زیادی را تجربه می‌کند. مثلا اگر روند کلی صعودی باشد، در بعضی نقاط قدری اصلاح نزولی می‌کند و سپس حرکت صعودی خود را ادامه می‌دهد.

بنابراین مساله اصلی این نیست که آیا نمودار قیمت تغییر جهت داده یا خیر، بلکه آیا این تغییر جهت صرفا یک اصلاح است یا یک تغییر روند بزرگ؟

حال از دیدگاه استراتژیک، این موضوع چقدر اهمیت دارد؟

در این مرحله مبحث تایم‌فریم‌های مختلف مطرح می‌شود. برای مثال، یک اصلاح در تایم‌فریم روزانه، بصورت یک تغییر روند در تایم‌فریم یک ساعته مشاهده می‌شود. بنابراین، اصلاح یکی، تغییر روند دیگری محسوب می‌شود و بالعکس.

شناسایی

منظور این نیست که می‌خواهیم به نحوی تشخیص دهیم که هرگاه اصلاح رخ دهد، به کل از آن صرفنظر کنیم. بلکه قصد داریم این دو نوع حرکت قیمت را از هم تفکیک و سپس هر یک را بطور مجزا به استراتژی معاملاتی خود وارد کنیم.

تفاوت این دو در چیست؟

اصلاح معمولا پس از یک حرکت بزرگ رخ می‌دهد. حرکت اصلاحی کوتاه‌مدت است و نسبت به حرکت قبلی قیمت با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. بصورت فاندامنتالی (بنیادی) تغییری رخ نداده (صرفا یک حرکت تکنیکالی (فنی) است) و توازن بین خرید و فروش به نفع روندی است که به این حرکت اصلاحی ختم شده.

تغییر روند ممکن است هر لحظه اتفاق بیافتد. این حرکت بلندمدت است و ممکن است نسبت به حرکت قبلی قیمت مدت زمان بیشتری به طول بیانجامد. اکثر مواقع تغییر روند ناشی از تغییرات فاندامنتالی است. در این شرایط توازن بین خرید و فروش برخلاف روند قبلی تغییر کرده است.

محبوبیت فیبوناچی دلیلی دارد

محبوب‌ترین روش شناسایی حرکات اصلاحی در معاملات فارکس، استفاده از سطوح فیبوناچی است. این‌ها نقاطی “طبیعی” هستند که بازار در مواجهه با آن‌ها حرکات اصلاحی را تجربه می‌کند. بعلاوه اگر قیمت این سطوح را شکست دهد و از آن‌ها عبور کند، به شما در شناسایی تغییر روندها کمک می‌کند.

ما اغلب سطوح فیبوناجی را در ترکیب با نقاط محوری (پیوت) استفاده می‌کنیم.

نقاط محوری با استفاده از دوره قبلی پرایس اکشن (رفتار قیمت) محاسبه می‌شوند و توسط هر دو دسته معامله‌گران روند و معامله‌گران بازار خنثی (سایدوی) استفاده می‌شوند. معامله‌گران با استفاده از این نقاط حدود سود و ضرر معاملات را مشخص می‌کنند و یا حتی از آن‌ها به عنوان نقاط مناسبی برای ورود به معاملات استفاده می‌کنند. در نتیجه، این نقاط به عنوان نقاط مهمی که بازار در عبور از آن‌ها دچار مشکل می‌شود، تلقی می‌شوند.

روش سوم برای شناسایی نواحی بالقوه تغییر روند، استفاده از خطوط روند و میانگین متحرک ساده (SMA) بلندمدت است. به این دلیل که معامله‌گران سفارشات خود را در این نواحی ثبت می‌کنند و لذا بازار به راحتی نمی‌تواند از این مناطق عبور کند.

جهش به عقب و حرکت

تغییر روندها معمولا بواسطه تغییرات فاندامنتالی رخ می‌دهند تا به دلایل تکنیکالی. اما اگر بازار در یک نقطه معین گیر کرده باشد، اتفاقات فاندامنتالی خیلی راحت‌تر می‌توانند در پرایس اکشن تغییراتی ایجاد کنند.

اغلب اوقات که بازار به یک سطح می‌رسد، به عقب برمی‌گردد، و سپس یا به روند قبلی خود باز می‌گردد (اصلاح و سپس شکست سطح و عبور از آن) و یا اینکه در یک مسیر جدید حرکت می‌کند.

تحلیل تکنیکال می‌تواند در تشخیص رفتار قیمت و شناسایی نقاط برگشت مفید باشد، همچنین برای اطلاع از زمان های کلی برای وقوع تغییر روند، دنبال کردن تقویم‌های اقتصادی نیر مفید است. شما می‌توانید با بررسی این تقویم‌ها مشاهده کنید که آیا داده‌های فاندامنتالی مربوط به جفت‌ارز مورد معامله شما دچار تغییراتی شده‌اند یا خیر. برای اطلاع از روش های تشخیص جهت روند در مارکت توصیه میکنیم مقاله” چگونه جهت روند قیمت را پیدا کنیم؟ “را مطالعه نمایید.

گرداوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع: orbex

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.4/5 - (149 امتیاز)
نظرات 12
  1. سلام و سپاس از زحمات شما

  2. سپاس استاددد

  3. درود و سپاس بیکران به استاد امینوی بینظیر.
    مقاله ی فوق العاده ای بود مثل همیشه،حاوی نکات بسیار کاربردی و مهمی بود برای بنده و مطمئنا دانشجویان دوره پرایس اکشن فراکتالی.

  4. مثل همیشه عالی

  5. بسیار عالی
    ممنون

  6. تو مقالتون نوشته شده ؛ اصلاح یه حرکت بزرگ معمولا کوتاه مدته و سرعتشم نسبت به حرکت قبلی قیمت سریع تره/
    درصورتی که یه حرکت بزرگ با چند کندل فول انجام میشه و حرکت اصلاحی یا پولبک با تعداد کندل های زیاد و زمان بر انجام میشه

  7. تشکر مقاله ی مفبدی است

  8. سلام بر جناب امینوی عزیز

    (اصلاح معمولا پس از یک حرکت بزرگ رخ می‌دهد. حرکت اصلاحی کوتاه‌مدت است و نسبت به حرکت قبلی قیمت با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد)

    همونطور که میدونیم حرکات روندار بازار سرعت بیشتری نسبت به حرکات اصلاحی دارن و زمان بیشتری رو صرف میکنند، چرا در خط اخر فرمودین که حرکات اصلاحی سرعت بیشتری دارن؟
    سپاس فراوان بابت مقالات کاربردی

  9. عالی

  10. عالی بود
    ممنونم از لطفتون

  11. مقاله بسیار مفیدی بود تسلط روی پرایس اکشن و مناطق حمایت و مقاومت نقش خیلی مهمی در بقای فکری ما در بازار داره

  12. بسیار عالی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید