حالت شب

چگونه ضررهای معاملاتی خود را ببینیم؟

by آموزش صفر تا صد فارکس, آنچه که یک سرمایه گذار باید بداند in 2022-05-10
حالت شب

چگونه ضررهای معاملاتی خود را ببینیم؟

مقدمه:


یکی از سخت‌ترین چیزهایی که در زمینه معامله‌گری و آموزش فارکس می‌توان به دانشجو یاد داد این است که ممکن است شما اشتباه کنید، اینکه هیچ ایرادی ندارد که اشتباه کنید و اینکه یک ضرر معاملاتی کنترل‌شده در واقع چیز خوبی است.

اما اصلا چرا اینطور است؟ چرا مردم انقدر از ضررهای معاملاتی وحشت دارند؟ چرا مردم با پذیرفتن ضررهای معاملاتی به عنوان بخشی از این کسب‌وکار در ابتدای راه مشکل دارند؟

در این مقاله شما به پاسخ این چراها پی می‌برید و همچنین متوجه می‌شوید که چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا این بیزاری و هراس از ضرر کردن را کاهش دهید.

یکی از دلایلی که افراد از ضررهای معاملاتی وحشت دارند این است: ما از اشتباه کردن می‌ترسیم. به عبارتی دیگر، ما از طرد شدن می‌ترسیم.

 

 

وقتی یک ضرر معاملاتی را تجربه می‌کنید، مقداری پول از دست می‌دهید و کاملا واضح است که احساس خوبی در شما ایجاد نمی‌شود. اما به لحاظ روانشناسی آنچه اتفاق می‌افتد این است که ما این ضرر مالی را به مثابه طرد شدن در نظر می‌گیریم. ما در ذهن خود این احساس را داریم که طرد شده‌ایم و هیچکس چنین احساسی را دوست ندارد.

حالا چیزی که این حالت را بدتر می‌کند این است که گاهی اوقات ممکن است طبق چک لیست خود  ۲، ۳، ۴ یا حتی ۵ بار پشت سر هم ضرر کنیم.

اگر هر بار که ضرر می‌کنید، در ذهن خود اینطور احساس کنید که شما شخصاً طرد شده‌اید، در این صورت بله، شما همچنان ترس از ضرر کردن را خواهید داشت، همچنان نسبت به خودتان شک می‌کنید، نسبت به برنامه معاملاتی و استراتژی خود هم تردید می‌کنید.

تنها راه غلبه بر این ترس و وحشت این است که در ذهن خود از این مسئله فاصله بگیرید و ببینید واقعا با چه چیزی مواجه هستید.

شما باید به این درک و فهم برسید که ضرر معاملاتی یک مسئله شخصی نیست. بازاررودرروی شما قرارنگرفته و به شخص شما «نه» نمی‌گوید. بازار شما را طرد نمی‌کند، بلکه فقط معامله شما را در این لحظه نمی‌پذیرد. به عبارتی دیگر، بازار در حال حاضر پیشنهاد کاری شما را قبول نمی‌کند. اما اگر مقاومت کنید و دوباره طبق چک لیست خود و بدون قضاوت بازار راامتحان کنید، میبینید که در موارد بسیار زیادی بازار پیشنهاد شما را قبول می‌کند.

 

 

بگذارید یک مثال بزنم. فرض کنید یک فلزیاب دارید و دوست دارید بعضی وقت‌ها با این وسیله کنار ساحل قدم بزنید و چیزهای باارزش کوچکی پیدا کنید. در طول یک ساعت شاید ۲۰ نقطه مختلف را بکنید و هر بار فقط تکه فلزات بی‌ارزشی بدست آورید.

اما گاهی اوقات هم به چیزهای باارزشی و کمیابی برمی‌خورید مثل یک سکه یا یک تکه جواهر. حالا بگذارید از شما بپرسم هر وقت به جای جواهر با یک تکه آشغال روبرو شدید، آیا احساس طرد شدن کردید؟

نه، درسته؟ شما خیلی ساده سراغ نقطه دیگری می‌روید و دیگر به گودال قبلی فکر نمی‌کنید. اصلا شما خیلی خوشحال و سرحال شاید ساعت‌ها این کار را انجام دهید و تکه فلزات بی‌ارزشی را پیدا کنید و آن‌ها را دور بیاندازید، فقط به این دلیل که یک تکه جواهر یا عتیقه باارزش بدست آورید. به این دلیل که کل این فرایند جستجو با فلزیاب همین است، یعنی شما گودال می‌کنید، فلز بی ارزشی را پیدا می‌کنید و دوباره به کار خود ادامه می‌دهید.

حالا اگر طبق قوانین فلزیاب خود استمرار داشته باشید، بعضی وقت‌ها چیزهایی مثل یک سکه باارزش هم پیدا می‌کنید. یا ممکن است تکه‌های بسیار باارزشی در حد چند هزار دلار هم پیدا کنید مثل یک تکه جواهر یا ساعت.

 

 

حالا برداشت خود از این مثال را به حرفه معامله‌گری هم وارد کنیم. فرض کنید یک معامله انجام داده‌اید و دچار ضرر مالی شده اید.

آیا این ضرر را یک مسئله شخصی در نظر می‌گیرید؟

نه، اگر از زاویه دیگری به آن نگاه کنید، فقط یک تکه قوطی زنگ‌زده است … آن را کنار گذاشته و به مسیر خود ادامه می‌دهید.

معامله بعدی را طبق چک لیست خود انجام می‌دهید و باز هم بازار می‌گوید «نه».

آیا این ضرر را یک مسئله شخصی در نظر می‌گیرید؟

نه، این فقط یک تکه فلز کم ارزش بود … آن را دور می‌اندازید و به مسیر خود ادامه می‌دهید.

در معامله بعدی، بازار ضرری بزرگتر از آنچه انتظار داشتید به شما وارد می‌کند، چون مثلاً قیمت با گپ بزرگی حرکت کرده یا همچین چیزی.

آیا این ضرر را یک مسئله شخصی در نظر می‌گیرید؟

نه، این فقط یک تکه کنسرو بوده و باعث شده دست شما کمی زخمی شود. یک چسب زخم می‌زنید و دوباره به مسیر خود ادامه می‌دهید.

می‌بینید، وقتی به این درک برسید که ضرر معاملاتی یک مسئله شخصی نیست و فقط بخشی ازمسیر حرفه ای شدن شما در این بیزینس یا کسب‌وکار است، می‌توانید در ذهن خود از آن فاصله بگیرید و به آن همانطور که هست نگاه کنید. در این هنگام می‌بینید که معامله‌گری هم چیزی نیست جز جستجوی گنج.

 

هرچه بیشتر در مسیر معامله‌گری پیش بروید و حرفه ای تر شوید و به قوانین و چک لیست خود متعهد باشید از سایر جهات نیز رشد می کنید، قطعا در طول مسیر آموزش خود به این نتیجه می‌رسید که یک ضرر یا دنباله‌ای از ضررها اگر اصولی و طبق چک لیست شما باشد نمی‌توانند شما را از پا درآورند. هرچه باشد شما بالاخره اینجا یا آنجا گنج‌های خود را پیدا می‌کنید.

بله، شما در مسیر آموزش اصولی خود به این آگاهی می رسید که در طول این مسیر باید آشغال‌ها و فلزات بی ارزش را کنار بزنید، فلزات زنگ‌زده را دور بریزید، اما در نهایت به گنج می‌رسید، و این کار بطور مستمر ادامه پیدا می‌کند.

این تغییر دیدگاه ذهنی را انجام دهید، ذهن خود را آرام کنید و در این صورت می‌بینید که یک ضرر کنترل‌شده طبق چک لیست خیلی هم چیز وحشتناکی نیست … شاید اصلا از آن‌ها لذت هم ببرید.

 

گردآوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع:  tradingcom&academywave

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

 

 

 

4.8/5 - (239 امتیاز)
41 Comments
  1. بسیار عالی بود ممنون از مقالات عالی که در اختیار ما میزارید

  2. سلام استاد گرامی خیلی ممنونم از اینکه وقت میگذارید و برای پیشرفت ما مقاله های خوب و با ارزش را تهیه میفرمایید
    واقعا که مثل یک رهبر گروه پیش بینی لحظه به لحظه کار گروه را نمودید و میدانید که در هر جای کار از چه فراز و نشیبی باید استفاده شود .
    ممنونم استاد عزیزم .

  3. زهره پسندیده 2022-05-10 at 21:59 پاسخ

    سلام استاد و عرض تشکر از نکات مهم و کاربردی که آموزش میدید. فقط فایل صوتی رو اینجا نداشتیم

  4. عالی بود ممنونم از لطفتون. واقعا تصویر ذهنی عالی به من داد.

  5. سلام استاد و ادمین عزیز. انصافا مقاله عالی بود

  6. نمیشه توی ترید احساس رو از بین برد؟
    یا حداقل کنترلش کرد؟
    خیلی اذیتم میکنه.

  7. بسیار عالی و به موقع ممنون از شما استاد دلسوز

  8. بسیار عالی بود . ممنونم استاد

  9. عالی بود، مخصوصا مثالش که جان کلام رو هویداتر کرد🙏🧡

  10. عالی بود استاد

  11. Ali mohammadi farsani 2022-05-11 at 00:36 پاسخ

    سلام و وقت بخیر. جالبه من چند شب پیش بود که درحال تمرین پرایس اکشن بودم که به همراه اون ترید کنجکاوی براساس آموزش هایی که تا اون قسمت دیده بودم میزدم. صبر خودم رو امتحان میکردم، نحوه پوزیشن گیری خودم رو. جالب برای من اینجا بود که دقیقا بازار توی حد ضرر من برمی‌گشت یعنی اگه پوزیشن من برعکس بود، حد سود خودم رو میگرفتم یا اگه یک پیپ جابجا می‌کردم حدضرر من نمی‌خورد ولی وقتی می‌خورد یک لبخند ملیح روی لبهام بود که چه جالب… یاد گرفتم بار بعدی بیشتر تمرین کنم، فایل ها رو دوباره ببینم و متد آموزشی رو کامل کنم تا با برآیند مثبت و خوب وارد تاپیک ترید بشم. ممنونم استاد.
    EMTerminator

  12. اقا دم شما گرم. خدایی طوری از تلخی ضررها و وضعیت آدم حرف میزنین که فکر میکنم توی طول این مدت پشت سر من وایساده بودین. مقالات عالی هستن. همشون. دم شما گرم.

  13. حمیدرضا 2022-05-11 at 01:28 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان ❤️💯💯

  14. فوق العاده بود استاد ممنون

  15. هر وقت به هر چیزی فکر میکنم یا یه مقاله راجع بهش قرار میگیره یا رادیوتیوب یا در وبینارها بهش پرداخته میشه. این نه شانسیه نه اتفاقی، تنها طراحی موشکافانه و عمیق و تو در توی مسیره و کلامی برای تشکر بخاطر اینها همه، توو هیچ دایره المعارفی وجود ندارد…

  16. سلام استاد وقت بخیر
    من قبلا وقتی چند تا ضرر پشت سرهم داشتم چک لیستم رو عوض میکردم.
    اما بعد یادگرفتم که باید چک لیست رو اصلاح کنم و ضررها داخل خودش یک نکته آموزشی داره و اینکه خوردن حد ضرر قسمتی از خصوصیات یک استراتژی معاملاتی هست. ودر این مقاله خیلی خوب به این موضوع پرداخته شده است
    تشکر از شما و همه دوستان آکادمی ویو

  17. خیلی وقتا ضرر میکنیم شاید حس خیلی بدی باشه ولی از یه طرف کلی اشکالات برطرف میشه و کلی تجربه هایی بدست میاد که بدونی کجاها وارد بازار شی که ریسک کمتری داشته باشه و اونم صبر کردنه
    ممنون بایت مقالات خوب و عالیتون

  18. این مقاله فوق العاده و بی نظیر بود 🌺❤️

  19. سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز و تشکر بابت مطالب بسیار آموزنده و مفید

  20. سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز و تشکر بابت مطالب بسیار آموزنده و مفید آکادمی

  21. عرض ادب و احترام
    خیلی ممنون از شما،استاد من قبلا حساب رو بدون حد ضرر رشد میدادم،ولی چون حد ضرر نداشتم چند باری حساب رو خراب کردم.بعداز این تصمیم گرفتم با حد ضرر ترید کنم،ولی به کلی حسابم ضرر ده شده در صورتی که با همان سیستم قبلی ترید میکنم.خیلی سخت شده با حد ضرر ترید کردن.

  22. محمدرضا 2022-05-11 at 14:19 پاسخ

    خیلی عالی بود .نحوه برخورد با ترید های ضرر ده بخصوص اگه مطابق چک لیست وارد شده باشی خیلی مهمه و همینجاست که اکثر آماتورها گیر میکنن و خیلی ها تریدر بودن رو میزارن کنار .مثالی که زده شد واقعا میشه همیشه مد نظرمون باشه که اگه حتی چند ترید ضرر ده داشتیم به این مثال فکر کنیم
    .ممنون بخاطر تهیه و انتشار این مقاله

  23. فول بادی 2022-05-11 at 17:26 پاسخ

    تفاوت یک دانشمند با دیگران در اینست که دانشمند بیش از ۱۰۰بار اشتباه کرده و بار ۱۰۱ ام موفق شده اما دیگران ….

  24. ممنونم استاد عزیزم
    واقعا الان که بهش فکر کردم اگر ضرر طبق برنامه باشه ادم و از پا در نمیاره بلکه کلی درس و تجربه توشه
    که من همه رو داخل یک کاغذ کوچیک نوشتم و همیشه جلومه
    موفق باشید

  25. عالی بود ممنونم از استاد عزیزم

  26. بسیار عالی و آموزنده . تشکر

  27. سلام خدمت استاد عزیز و دوستان. تجربه ی شخصی خودم رو میخواستم خدمت شما عرض کنم بنده اوایل شروع کارم شناخت روانشاسی نصبت به تایم و روش معامله ک برای خودم خوب باشه رو پیدا کردم و چند وقت سود مستمر میگرفتم بعد از یک معامله ضرر زیادی کردم و فکر کردم ک سیستمی ک دارم بدرد نمیخوره و چندین سیستم دیگه رو امتحان کردم و در این تایم ک داشتم امتحان میکردم شاید بالای ۱۰ بار کال شدم و دوباره چک میکردم تا به این نتیجه رسیدم ک همون چک لیست اولیه بهترین راه برای منه و اون روز فقط باید احترام میزاشتم ب بازار ک این کارو نکردم و روشمو عوض کردم خیلی خیلی طول کشید تا دوباره کنترل ذهنمو بدست بگیرم و سرپا شم. میخواستم این تجربه رو در اختیار دوستان بزارم ک اگ ی روزی جواب نداد سیستمتون روی بحث روانشناسی کار کنید و عیب رو پیدا کنید ن اینکه سیستمتون ک چندین بار جواب داده و ی بار جواب نداده رو تغیر بدید.
    تشکر

  28. سلام مثل همیشه عالی، ولی استاد خدا شاهده با فلزیاب نمیشه جواهر پیدا کرد فقط میشه فلز پیدا کرد،احتمالا با جواهر یاب بشه جواهر پیدا کرد.ولی از شوخی گذشته شما بی‌نظیرید

  29. سلام استاد حالت شب رو هم برای تاپیک ها هم فعال کنید ممنون

  30. مقاله بسیار مفیدی بود

  31. سلام استاد
    چقدر به این مقاله نیاز داشتم
    عالی بود ممنون

  32. استاد اگر امکان داره در خصوص تریلینگ استاپ در فارکس هم مقاله یا آموزش بگذارید.ممنون

  33. با سلام و خسته نباشید خدمت استاد امینو عزیز بطور کل تمام بیانات شما چنان واضح دلنشین و عمیق در دل و ذهن می نشیند که به جرات میتوانم بگویم که کمتر کسی را با این درجه از مهارت میشود پیدا کرد ، از اینکه در تاریکی مسیر چراغ و روشنی بخش راه امثال ما شدید از شما کمال تشکر را دارم .

  34. معامله‌گری هم چیزی نیست جز جستجوی گنج . یه جمله عالی باعث میشه طرز تفکرت عالی بشه و یک طرز تفکر عالی باعث میشه زندیگیت عالیتر بشه . سپاس از جناب اقای دهقان و تمامی همکاران عزیزشان . علیرضا عابد هستم از دانشجویان اکادمی ویو

  35. سعید رضا 2022-05-18 at 08:48 پاسخ

    سلام به استاد گلم من اگر آگاهی های شما رو وحی منزل بدونم قطعا جهان تسلیم من خواهد شد

  36. عالی بود مخصوصا اینکه خیلی از افراد طرد شدگی دارند وبا کوچکترین موقعیت مشابه به طرد شدن این احساس در انها فعال میشود

  37. سلام خیلی عالی بود هر مقاله به اندازه یک کتاب کامل ارزشمنده بخصوص مثال فلزیاب و نوع ذهنیتی که ایجاد میکنه روی مغز هک میشه
    موفق و پیروز باشید

  38. یکی از سخت‌ترین چیزهایی که در زمینه معامله‌گری و آموزش فارکس می‌توان به دانشجو یاد داد این است که ممکن است شما اشتباه کنید، اینکه هیچ ایرادی ندارد که اشتباه کنید و اینکه یک ضرر معاملاتی کنترل‌شده در واقع چیز خوبی است.

    هرچه بیشتر در مسیر معامله‌گری پیش بروید و حرفه ای تر شوید و به قوانین و چک لیست خود متعهد باشید از سایر جهات نیز رشد می کنید، قطعا در طول مسیر آموزش خود به این نتیجه می‌رسید که یک ضرر یا دنباله‌ای از ضررها اگر اصولی و طبق چک لیست شما باشد نمی‌توانند شما را از پا درآورند. هرچه باشد شما بالاخره اینجا یا آنجا گنج‌های خود را پیدا می‌کنید.

    من قبلا وقتی چند تا ضرر پشت سرهم داشتم چک لیستم رو عوض میکردم.
    اما بعد یادگرفتم که باید چک لیست رو اصلاح کنم و ضررها داخل خودش یک نکته آموزشی داره و اینکه خوردن حد ضرر قسمتی از خصوصیات یک استراتژی معاملاتی هست.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart