حالت شب

۸ نکته‌ای که می‌توانید از کودکان درباره معامله‌گری فارکس یاد بگیرید

by روانشناسی بورس و بازار فارکس, مقالات عمومی بورس in 2021-03-23
حالت شب

۸ نکته‌ای که می‌توانید از کودکان درباره معامله‌گری فارکس یاد بگیرید

مقدمه

به این فکر می‌کردم که من در طول روز سعی می‌کنم به بچه‌های خودم یاد بدهم در مناسبت‌های اجتماعی به درستی رفتار کنند، مردم را با دست نشان ندهند، من را با این سن و سال دروغگو خطاب نکنند و … . اما واقعیت این است که بچه‌ها هم می‌توانند به ما درس بدهند.این یک روش آموزش فارکس عالی می تواند باشد. کودکان با غرایز خود زندگی می‌کنند و نسبت به همه چیز ذوق و شوق دارند. آن‌ها همیشه در حال یادگیری چیزهای جدید هستند. به همین خاطر به ذهنم خطور کرد که شاید بتوانیم از کودکان در زمینه معامله‌گری فارکس هم چند نکته یاد بگیریم.

اما ما به عنوان معامله‌گر، چه چیزهایی می‌توانیم از کودکان یاد بگیریم؟

خواب

Adorable little child girl sleeping in the bed. Quiet sleep quiet starry night.

هر کسی که عبارت «مثل بچه‌ها بخواب» رو اختراع کرده، کاملاً پیداست که اصلاً بچه‌ای نداشته است. اما اگر گفته شود که معامله‌گران مثل بچه‌ها می‌خوابند، در این صورت بله، صحیح است. درست مثل بچه‌ها، معامله‌گران فکر می‌کنند نباید موقعی که دیگران می‌خوابند، آن‌ها هم بخوابند. افراد معمولی از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر سر کار می‌روند و شب‌ها می‌خوابند، اما معامله‌گران بزرگ در تمام ساعات شب بیدار هستند. اگر قیمت طلا در بازار آسیا بالا برود یا EUR/JPY نوسان داشته باشد، کسب درآمد و سود بر خواب ارجحیت پیدا می‌کند. اما برخلاف بچه‌ها، معامله‌گران اگر بیدار باشند، سر و صدا نمی‌کنند و اجازه می‌دهند دیگران راحت بخوابند.

خرابکاری ایرادی ندارد

کودکان چیزی درباره گناه و خرابکاری نمی‌دانند. آن‌ها وقتی کیک شکلاتی را روی میز می‌بینند، به پرخوری و اینکه ممکن است رفتار زشتی باشد فکر نمی‌کنند، بلکه خیلی ساده دستان خود را در آن فرو می‌برند و شروع به خوردن کیک می‌کنند. وقتی می‌بینند بچه دیگری با یک اسباب‌بازی بازی می‌کند، درگیر حرص و طمع نمی‌شوند، فقط آن کامیون قرمز رنگ را همین حالا می‌خواهند. این ما هستیم که به کودکان یاد می‌دهیم که حرص و طمع و پرخوری چیزهای خوبی نیستند و از هر چیزی باید به اندازه‌ای که نیاز دارند بردارند، نه بیشتر. شاید از این رفتار بچه‌ها بتوانیم چیزی یاد بگیریم. گوردون گِکو در سخنان معروف خود اینچنین می‌گوید: «خانم‌ها و آقایان، طمع را با کلمه بهتری نمی‌توانم توصیف کنم جز اینکه بگویم طمع خوب است. طمع درست است و طمع کار می‌کند. طمع ذات روح تکاملی را روشن می‌کند، در آن نفوذ می‌کند و آن را به تصرف در می‌آورد. طمع در همه اشکال آن، طمع برای زندگی، برای پول، برای عشق، برای دانش، جهش صعودی بشریت را رقم زده است. و این را از من داشته باشید، طمع نه تنها شرکت تِلدر پِیپر، بلکه ایالات متحده امریکا، این شرکت بزرگ با سوء عملکردهایی که دارد را نیز حفظ می‌کند. خیلی سپاسگزارم.» بنابراین در هنگام معامله‌گری به داشته‌های خود راضی نباشید. طمع چیز خوبی است، البته مادامی که با نظم و دیسیپلین همراه باشد.

کنترل تمایلات ناگهانی

شاید اگر ناگهان هوس کنید روی صورت دیگران نقاشی بکشید، قادر باشید جلوی خودتان را بگیرید، اما گاهی اوقات به هنگام معامله‌گری این توانایی کنترل نفس که لازمه سودآوری در بازار است را از دست می‌دهید. البته شاید وقتی استراتژی خود را طراحی می‌کنید کاملا بر نفس خود مسلط باشید، اما زمانی که بازار مطابق پیش‌بینی‌های شما رفتار نمی‌کند، ممکن است کنترل نفس و خودآگاهی خود را از دست بدهید و لذا تصمیماتی بگیرید که اگر در شرایط آرام و متمرکزی بودید، هرگز آن تصمیمات را اتخاذ نمی‌کردید. منابع آنلاین و تحقیقات زیادی برای کنترل نفس در شرایطی که بازار مطابق میل شما پیش نمی‌رود وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

توجه به جزئیات

آیا تا به حال شده که عجله داشته باشید و با یک بچه بخواهید جایی بروید؟ این کار غیرممکن است. آن‌ها هر سه قدمی که بر می‌دارند می‌ایستند تا به چیزی نگاه کنند. مثلا مورچه‌ای که یک برگ کوچک را حمل می‌کند، برگ درختی با شکل عجیب و غریب یا جای پای یک گربه روی خاک. کودکان بطور طبیعی کاوشگر و جستجوگر هستند، اما ما جایی در طول مسیر رشد خود این مهارت را از دست می‌دهیم. ما زندگی را با سرعت بیشتری طی می‌کنیم، همزمان چند کار مختلف انجام می‌دهیم، مدام سر خود را در گوشی‌ها فرو می‌بریم و دیگر فراموش می‌کنیم که به جزئیات توجه کنیم. در حالیکه برای موفقیت در حرفه معامله‌گری، توجه به جزئیات بسیار مهم و ضروری است. خیلی مهم است که معامله‌گران ژورنالی تهیه کنند و در آن تمام اطلاعات جزئی در خصوص هر معامله‌ای که انجام می‌دهند را ثبت کنند، در این صورت به درک بالایی از عملکرد خود دست پیدا می‌کنند. زمان ورود و خروج معاملات را یادداشت کنید، اینکه شرایط به چه صورت بوده، سود و ضررهای روزانه و کلی، حجم معاملات و درصد موفقیت معاملات خود را مورد ارزیابی قرار دهید. چگونگی رفتار و حرکت‌های بازار را تحلیل کنید. خلاصه با دقت عملکرد خود را بررسی کنید تا شیوه معامله‌گری خود را درک کنید.

تشخیص فواصل

عمق و فاصله مفاهیمی هستند که بچه‌های کوچک درکی از آن‌ها ندارند. بطور مشابه، معامله‌گران مبتدی هم به هر دلیلی به درستی متوجه این مفاهیم نیستند. فارکس به بازاری با اهرم بالا معروف است و معامله‌گران تازه‌کار برای اینکه ریسک و ضرر معاملات را کاهش دهند، معمولاً حد ضرر را در فواصل خیلی کوچکی قرار می‌دهند. زمانی که ریسک معاملات را مدیریت می‌کنید، خیلی مهم است که احتمال حرکت بازار به اندازه مشخصی از نقطه ورود به معامله را در نظر داشته باشید.

پیش از راه رفتن، چهار دست و پا حرکت کنید

در تمام انجمن‌های مربوط به والدین و گروه‌های فیسبوکی، پدر و مادرهایی هستند که مدام می‌پرسند «بچه من به فلان سن رسیده ولی هنوز نمی‌تواند راه برود. آیا باید نگران باشم؟». کودکان زمان رشد خود را طی می‌کنند، و اگر به لحاظ ذهنی و فیزیکی مشکلی نداشته باشند، در زمان خود به تمام مراحل رشدی که باید برسند، می‌رسند. آن‌ها اول یاد می‌گیرند که سر خود را بالا نگه دارند، سپس یاد می‌گیرند چگونه چهار دست و پا خود را نگه دارند و بعد یاد می‌گیرند چگونه چهار دست و پا حرکت کنند. آن‌ها پیش از اینکه راه رفتن و حرکت روی دو پا را یاد بگیرند، در ابتدا با نگه داشتن اشیاء سعی می‌کنند بایستند. معامله‌گران مبتدی هم باید مسیر پیشرفت خود را طی کنند. پیش از هر چیز یاد بگیرید. هرگز اهمیت آموزش را دست کم نگیرید. با گرفتن منابع آموزشی آنلاین، مطالعه کتاب، معامله در حساب دِمو یا کپی کردن از استراتژی معامله‌گران با تجربه، خود را آموزش دهید. در حرفه معامله‌گری فارکس اول یاد می‌گیرید و آموزش می‌بینید، بعد به سودآوری و پول درآوردن می‌رسید.

از دیگران تقلید کنید

آن بچه کوچک و لوسی که همیشه سعی داشت هر کاری شما می‌کردید را تکرار کند، را به یاد دارید؟ اما کار درستی می‌کرد. تقلید از کسی که تجربه بیشتری از شما دارد، باعث می‌شود گرفتار دردسرها و مشکلات یاد گرفتن از تجربیات خودتان نشوید. امروزه وجود ابزارهایی برای کپی کردن معاملات، به افراد مبتدی این امکان را می‌دهد تا از معاملات و حتی استراتژی معامله‌گران مجرب و با سابقه تقلید کنند و از این طریق با راه و چاه کار آشنا شوند. همچنین این ابزارها برای افرادی که تجربه خوبی در معامله کردن یکی از جفت‌ارزها دارند، اما قصد دارند کار با جفت‌ارز دیگری که شاید خیلی با آن آشنا نباشند را شروع کنند، نیز می‌تواند مفید باشد.

وقتی به مشکل می‌خورید، کمک بخواهید

کودکان درگیر انواع و اقسام دردسرها و موقعیت‌های عجیب و غریب می‌شوند و همیشه نمی‌دانند چطور خود را نجات دهند. اگر معامله‌گری هستید که مدام دچار ضرر و زیان می‌شوید و حتی پس از بررسی عملکرد خود، همچنان نمی‌توانید راهکاری برای این مشکل خود پیدا کنید، کمک بخواهید. معمولاً کسی که از بیرون به مشکل شما نگاه می‌کند، خیلی راحت‌تر و واضح‌تر به آن پی می‌برد. هیچ وقت بابت درخواست کمک خجالت نکشید یا هراس نداشته باشید.

کودکان دقت کافی و توجهی به ریسک در انجام کارهای خود ندارند و ممکن است کارهای بسیار خطرناکی را انجام دهند.ریسک در مارکت یکی از مهمترین مباحث است برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله “ اشتباهات متداول درباره ریسک ” را حتما مطالعه کنید.

 

گردآوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع: forexcrunch

یوتیوب آکادمی ویو

اینستاگرام آکادمی ویو

 

4.7/5 - (151 امتیاز)
16 Comments
  1. مقاله فوق العاده ای بود تشکر از تیم آکادمی ویو

  2. بسیار عالی….‌
    منم بچه ای دارم الان در سن ۴ سالگی هست و مدام در حال سوال پرسیدنه…
    و بیشتر هم از ” چرا” استفاده می کنه..‌ اینقد میپرسه که گاهی ادم کلافه میشه.‌… یا خودمم بی جواب میمونم…
    ولی اونا بی خیال نمیشن جواب میخوان..
    منم ازش یاد گرفتم مدام از خودم سوال بپرسم:
    چه در مراحل یادگیری
    و چه در مراحل ترید
    از شکار کردن یک فرصت تا پایان معامله و مخصوصا هنگام بررسی آنها..
    تا هم اشتباهاتم رو شناسایی کنم ‌…
    هم دلایل اتفاقات مختلف را تا درونی ترین لایه ها ریشه یابی کنم …
    و….

    خلاصه درسی که من از بچه خودم گرفتم:
    بچه ها به ظاهر سوالای ساده و بدیهی میپرسن ولی سوالاتشون بنیادی هست و تا چیز مبهمی هست باز سوال میپرسن که این یک روش خدادادی هست…
    ولی با گذشت زمان به دلایل مختلف فراموشش کردیم…

  3. بسیار عالی
    بنظرم، پافشاری و اصرار بچه ها در رسیدن به خواسته هاشون و تکرار یک کار به تعداد زیاد بدون خستگی مثل دیدن یک کارتون یا ویدئو که امکان داره در روز حتی ۲۰ بار هم ببینند و هر بار هم ازش لذت ببرند، از خصوصیات خوب بچه هاست که بشدت بدرد کسی که میخواد تبدیل به یک تریدر حرفه ای بشه میخوره.
    ممنون از تیم آکادمی ویو

  4. سلام
    ممنون بابت مقاله ..
    یه سری اعمال .کارها و اتفاقات هر روز در کنار ما در حال رخ دادن هستن ولی ما به اونها بی توجهیم چون همیشه داریم میبینیم مثل همین رفتار بچه .ولی اگه با دقت بیشتری به اونها نگاه کنیم میتونیم از اونها درس بگیریم ..ممنون که یک دید جدید به من دادین ..

  5. مرتضی رضایی 2021-03-24 at 08:29 پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز و بقیه دوستان گلم سال نو رو به شما عزیزان دل تبریک میگم و امیدوارم امسال اون سال قشنگه باشه و اصطلاحا بترکونیم.نکته ای ک برام جالب توجه بود بحث زمان بود که در کودکی کندتر میگذره و به محض بزرگ شدن انگار جهان با سرعت و شتاب بیشتری به جلو حرکت میکنه و اینکه شاید همگی یک ساعت درونی داریم و مبحث زمان جنبه کیفی به جای کمی داشته باشد.

  6. سلام ضمن تبریک سال نو
    سوالی داشتم درباره این که درباره خواب که نوشتین (معامله‌گران بزرگ در تمام ساعات شب بیدار هستند. اگر قیمت طلا در بازار آسیا بالا برود یا EUR/JPY نوسان داشته باشد، کسب درآمد و سود بر خواب ارجحیت پیدا می‌کند. )
    یعنی یه معاملگر اگر یک موقیت خوب بود و متوجه شد منتظر بمونه خب مگه تویی دوره از زمان خاص مثلا ۸ صبح تا ۱۰ شب نگفتیم که بهتر دیسیپلین داشته باشیم که ناخوداگاهمون هم عادت کنه
    یا منظورش این بوده که اگر موقعیت خوبی دیدم صبر کنیم اون رو ترید کنیم بعد کار های دیگه مون رو که مهمن مثلا خواب انجام بدیم
    این اصلا درست فکر کنم این قسمتش نوشته نشده باشه

    • سلام
      داشتن نظم و دیسیپلین هم نباید در ذهن شخص بصورت خطی باشه.
      نظم خود من شخصا از دیدگاه خیلی ها که از بیرون نگاه میکنن یک بی نظمی فجیع هست.
      ولی اول تعیین هدف و بعد برنامه ریزی و داشتن نظم در جهت رسیدن به هدف
      این مهم هست.

  7. خیلی مقاله مهمی بود ممنون از تیم آکادمی

  8. سلام جناب دهقان میشه شما بگین چرا بچه فوق العاده ان

  9. سلام خدا قوت استاد عزیز و دوستان گرامی
    مقاله مفید و جالبی بود …تماشای دنیا از پنجره دید کودکان جالب و هیجان انگیز بود…
    سپاس بیکران

  10. به نظرم فوق العاده ترین ویژگی بچه ها که ما میتونیم ازش استفاده کنیم اصرار و تکرار خستگی ناپذیر نسبت به کاریه که دوست دارن انجام بدن

  11. بسیار عالی بود ممنونم ازتون.
    عکس آخر خیلی خوب بود :))
    راه رفتن و از شما یاد گرفتیم استاد

  12. یک مقاله متفاوت و فوق العاده ممنون از استاد امینو و تیم اکادمی

  13. حمیدرضا 2023-02-13 at 00:02 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان ❤💯💯

  14. بسیار عالی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart