حالت شب

الگوهای نموداری – کانال‌های قیمتی

توسط مقالات تکنیکال که در 2021-08-10
حالت شب

الگوهای نموداری کانال‌های قیمتی

مقدمه:

کانال قیمتی یکی از الگوهای ادامه روند است که می‌تواند شیب منفی یا مثبت داشته باشد و توسط دو خط روند در بالا و پایین کانال، محدود می‌شود.کانال قیمتی در آموزش فارکس می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.زیرا نشان دهنده یک روند شفاف در سقف ها و کف هاست. خط روند بالایی ناحیه مقاومتی و خط روند پایینی ناحیه حمایتی کانال را مشخص می‌کند. کانال‌های صعودی شیب مثبت و کانال‌های نزولی شیب منفی دارند.

 

۱- خط روند اصلی:

 برای اینکه بتوانیم خط روند اصلی (Main-trendline) را رسم کنیم، باید حداقل دو نقطه داشته باشیم. این خط در واقع جهت و شیب حرکت قیمت را مشخص می‌کند. برای یک کانال قیمتی صعودی، خط روند اصلی به سمت بالا کشیده می‌شود و برای رسم آن باید حداقل دو کف قیمتی داشته باشیم. همچنین برای یک کانال قیمتی نزولی، خط روند اصلی به سمت پایین کشیده می‌شود و برای رسم آن باید حداقل دو سقف قیمتی داشته باشیم.

۲- خط کانال:

خطی که به موازات خط روند اصلی رسم می‌شود، خط کانال (channel-line) نام دارد. در حالت کلاسیک، خط کانال باید روی دو کف یا سقف قیمتی قرار داشته باشد. اما بعضی از تحلیل‌گران پس از اینکه خط روند اصلی را رسم می‌کنند، خط کانال را روی تنها یک کف یا سقف قیمتی نیز قرار می‌دهند. در کانال‌های نزولی و صعودی، خط کانال به ترتیب نواحی حمایتی و مقاومتی را نشان می‌دهد.

۳- کانال قیمتی صعودی:

 تا زمانی که قیمت در داخل کانال به سمت بالا حرکت کند، می‌گوییم روند صعودی است. اولین نشانه تغییر روند زمانی ظاهر می‌شود که قیمت دیگر قادر نباشد خود را به مقاومت خط کانال برساند. در ادامه اگر قیمت، حمایت خط روند اصلی را نیز شکست دهد، این امر تائید دیگری برای تغییر روند فراهم می‌کند. بعلاوه، اگر قیمت مقاومت خط کانال را بشکند و بالاتر برود، نشان از صعودی بودن قیمت و افزایش شتاب و قدرت حرکت آن به سمت بالا دارد.

۴- کانال قیمتی نزولی:

 تا زمانی که قیمت در داخل کانال به سمت پایین حرکت کند، می‌گوییم روند نزولی است. اولین نشانه تغییر روند زمانی ظاهر می‌شود که قیمت دیگر قادر نباشد خود را به حمایت خط کانال برساند. در ادامه اگر قیمت، مقاومت خط روند اصلی را نیز شکست دهد، این امر تائید دیگری برای تغییر روند فراهم می‌کند. بعلاوه، اگر قیمت حمایت خط کانال را بشکند و پایین‌تر برود، نشان از نزولی بودن قیمت و افزایش شتاب و قدرت حرکت آن به سمت پایین دارد.

بعضی از معامله‌گران وقتی قیمت در یک کانال صعودی، به حمایت خط روند اصلی می‌رسد، به دنبال موقعیت‌های خرید هستند. برعکس، بعضی از معامله‌گران وقتی قیمت در یک کانال نزولی، به مقاومت خط روند اصلی می‌رسد، به دنبال موقعیت‌های فروش هستند. البته توجه داشته باشید که همانند سایر الگوهای نموداری، به منظور ورود به معامله بایستی نشانه‌های دیگری که تائیدکننده این سیگنال‌ها باشند را از طریق بررسی دیگر جنبه‌های تحلیل تکنیکال، بدست آورید.

تحلیل تکنیکال همانقدر که علم محسوب می‌شود، هنر هم هست. بنابراین همیشه باید قدری در این زمینه منعطف عمل کنید. اگرچه بهتر است قیمت دقیقاً خط روند اصلی و خط کانال را لمس کرده باشد، اما در خیلی از موارد اینطور نیست و لذا قضاوت در مورد موقعیت قرارگیری این خطوط به فرد معامله‌گر بستگی دارد. همینطور می‌توان گفت شاید خط کانال هم بطور ایده‌آل و کاملا دقیق به موازات خط روند اصلی نباشد.

نمودار سهام شرکت CSCO در تصویر بالا مثال خوبی است از یک کانال قیمتی صعودی ۱۱ ماهه که در سال ۱۹۹۹ شکل گرفته است.

 

توضیح یک مثال:

  • خط روند اصلی: کف‌های قیمتی ماه‌هادای ژانویه، فوریه و مارس، ابتدای خط روند اصلی را تشکیل داده‌اند. کف‌های قیمتی بعدی که در ماه‌های آوریل، مِی و آگوست ایجاد شده‌اند، خط روند اصلی را تائید کرده‌اند.
  • خط کانال: زمانی که خط روند اصلی کشیده شد، خط کانال از سقف قیمتی ماه ژانویه ترسیم شده است. بطور واضح می‌توانیم ببینیم که این خطوط روند به موازات یکدیگر قرار دارند. شاید بعضی از تحلیل‌گران بخواهند برای دقت بیشتر، زاویه این دو خط را اندازه‌گیری کنند. اما معمولا یک بررسی شهودی برای تشخیص اصل و ماهیت الگو کفایت می‌کند.
  • کانال قیمتی صعودی: برخورد قیمت به خط روند اصلی در اواسط ماه آوریل، اواخر مِی و اواسط آگوست، فرصت‌‌های خوبی برای معامله خرید ایجاد کرده است.
  • قیمت اولین بار در ماه جولای به مقاومت خط کانال رسیده (فلش قرمز) و یک سقف مهم را تشکیل داده است.
  • سقف قیمتی ماه سپتامبر نتوانسته بطور کامل به مقاومت خط کانال برسد و آن را لمس کند (فلش آبی) و فاصله کمی با آن دارد که احتمالا اهمیت زیادی نداشته است.

شکست مقاومت خط کانال توسط قیمت در ماه دسامبر ۱۹۹۹ نشان از شتاب حرکت قیمت در جهت صعود داشته است. ممکن است در آن زمان بعضی از تحلیل‌گران با مشاهده این حرکت صعودی قیمت، فکر کرده باشند که ارزش سهام بیش از اندازه افزایش یافته و قیمت وارد ناحیه اشباع خرید شده است، اما همانطور که می‌بینید پیشروی قیمت در جهت صعود قدرتمند بوده و روند هرگز چرخشی به سمت پایین نداشته است. به یاد داشته باشید که کانال‌های قیمتی برای همیشه دوام نخواهند داشت، اما تا زمانی که علائم تغییر روند ظاهر نشده، روند حال حاضر بازار به حرکت خود ادامه خواهد داد. همانطور که گفتیم تحلیل تکنیکال همانقدر که علم محسوب می‌شود، هنر هم هست.برای یادگیری این هنر بصورت تکنیکال و اصولی می توانید “دوره پرایس اکشن امینو “را شرکت کنید.

 

گردآوری و بازنویسی: آکادمی ویو “امینو”

منبع: school.stockcharts /academywave

اینستاگرام اکادمی ویو 

یوتیوب آکادمی ویو

4.9/5 - (73 امتیاز)
نظرات 14
  1. بسیار عالی و مفید ممنون از آکادمی ویو

  2. استاد نظرتون راجب به سبک rtm چیه؟
    خیلی مهمه برام میخاسم بدونم
    اخه تو‌اون‌سبک یه سری سطوح رو‌ خیلی حرفه ای و‌ دقیق تر برسی میکنن حتی در حد واکنش هایه صفر پیپ

  3. مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  4. ممنون استاد.بسیار عالی و عالی تر از این دوره پرایس اکشنتون هست گه اینارو به صورت کامل اونجا توضیح میدین

  5. مرتضی رضایی 2021-08-12 در 23:45 پاسخ

    سلام خدمت استاد امینوی عزیز ممنون از مقاله خوبتون خیلی نکات خوب و آموزنده ای داشت ی چیزی رو هم بگم حیفم اومد نگم اونم زاویه خط روند اصلی هست که اگر درست رسم بشه هم خط کانال فوق العاده خوبی رو بهمون میده و همچنین سومین نقطه تاچ رو به زیبایی مشخص میکنه پس با یکم تغییر دیدگاه در انتخاب نقاط ۱و۲ برای رسم خط روند نتیایج خوبی حاصل میشه .

  6. تشکر از استاد و تیم آکادمی ویو

  7. سلام استاد
    بسیار عالی بود
    سپاس از زحمات شما

  8. شب ظلمت و بیابان به کجا توان رسیدن

    مگر آن که شمع رویت به رهم چراغ دارد

  9. ممنون بابت مقالات مفید و آموزنده
    بنده هنوز در اواسط دوره پرایس اکشن هستم ولی به‌صورت نسبی درک خوبی از مارکت دارم.
    بی‌شک بی‌نظیر ترین دوره آکادمیک پرایس اکشن هست. واقعا آکادمیک 🤩

  10. امیدوارم روند زندگیتون سقف کانال صعودی رو بشکنه و با رهنمود های استاد عزیز به موفقیت برسید 😊

  11. بسیار عالی بود ممنونم ازتون

  12. استاد عالی بود ممنونم

  13. ممنونم ا استاد امینوی عزیز……. استاد علم و اخلاق.

  14. تحلیل تکنیکال همانقدر که علم محسوب می‌شود، هنر هم هست. بنابراین همیشه باید قدری در این زمینه منعطف عمل کنید. اگرچه بهتر است قیمت دقیقاً خط روند اصلی و خط کانال را لمس کرده باشد، اما در خیلی از موارد اینطور نیست و لذا قضاوت در مورد موقعیت قرارگیری این خطوط به فرد معامله‌گر بستگی دارد. همینطور می‌توان گفت شاید خط کانال هم بطور ایده‌آل و کاملا دقیق به موازات خط روند اصلی نباشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید