حالت شب

دارایی‌های دیجیتال: کریپتوکارنسی و توکن

by ارزهای دیجیتال in 2021-08-08
حالت شب

دارایی‌های دیجیتال: کریپتوکارنسی و توکن

مقدمه:

کریپتوکارنسی یا همان ارز دیجیتال با توکن تفاوت‌هایی دارد و نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید.

این روزها با داغ شدن بازار ارز های دیجیتال اکثر معامله گران بازار فارکس  علاقه مند به بررسی این بازار هستند اما قبل از ورود به هر بازاری لازم است با آن بازار و دارایی های در حال معامله در آن بازار آشنا شوید. کریپتوکارنسی‌ها و توکِن‌ها دو دارایی دیجیتال متداولی هستند که برمبنای بلاک‌چین قرار دارند. بزرگترین تفاوت بین این دو دارایی این است که کریپتوکارنسی‌ها بلاک‌چین مختص به خودشان را دارند، در حالیکه توکن‌ها روی یکی از بلاک‌چین‌های موجود ساخته می‌شوند.

منظور از دارایی دیجیتال چیست؟

اگر به تازگی با مفاهیم بلاک‌چین و کریپتوکارنسی آشنا شده‌اید، لازم است از همین ابتدا تفاوت بین دارایی دیجیتال، کریپتوکارنسی‌ها و توکن‌ها را بدانید. اگرچه گاهی اوقات این عبارات را به جای یکدیگر بکار می‌برند، اما در واقع تفاوت‌های مهمی با هم دارند. بطور کلی، منظور از دارایی دیجیتال یک دارایی غیرملموس است که به شکل دیجیتالی ساخته، ذخیره و معامله می‌شود. حالا این دارایی‌های دیجیتال در حوزه بلاک‌چین شامل کریپتوکارنسی‌ها و توکن‌ها می‌شود.

ارزهای دیجیتال و توکن‌‌ها زیرمجموعه دارایی‌های دیجیتال هستند که در آن‌ها از کریپتوگرافی استفاده می‌شود. کریپتوگرافی (رمزنگاری) تکنیک کدنویسی پیشرفته‌ای است که با از بین بردن امکان جعل یا دوبار خرج کردن، اصالت دارایی‌های دیجیتال را تضمین می‌کند.

تفاوت اصلی بین این دو دارایی دیجیتال در این است که کریپتوکارنسی‌ها در واقع به شبکه بلاک‌چین خود تعلق دارند (مانند بیت‌کوین و اتریوم)، در حالیکه توکن‌ها بخشی از پلتفرمی هستند که روی یک بلاک‌چِین موجود ساخته می‌شوند، مانند بسیاری از توکن‌های ERC-20 که فضای اتریوم را تشکیل می‌دهند.

کریپتوکارنسی چیست؟

کریپتوکارنسی (cryptocurrency) دارایی دیجیتال اصلی یک شبکه بلاک‌چین است که می‌تواند معامله، مبادله و یا به عنوان یک دارایی ارزشمند پس‌انداز شود. یک کریپتوکارنسی مستقیما توسط پروتکل بلاک‌چینی که به آن تعلق دارد، صادر می‌شود و به همین دلیل هم هست که به آن دارایی اصلی یا بومی بلاک‌چین گفته می‌شود. در بسیاری موارد، از ارزهای دیجیتال نه تنها برای پرداخت هزینه تراکنش‌های شبکه، بلکه به عنوان انگیزه‌ای برای کاربران جهت حفظ امنیت شبکه نیز استفاده می‌شود.

کریپتوکارنسی‌ها را هم می‌توان مبادله نمود و هم می‌توان به عنوان یک دارایی ارزشمند پس‌انداز کرد. منظور از مبادله این است که می‌توان در ازای آن کالا یا سرویسی را خریداری و یا معادل آن یکی از ارزهای متداول (مانند یورو یا دلار) را دریافت نمود.

کریپتوکارنسی‌ها و ویژگی‌های آنها

  • غیرمتمرکز هستند یا حداقل به یک مرجع صدور مرکزی وابسته نیستند. در عوض، کریپتوکارنسی‌ها برای مدیریت تراکنش‌ها به کُد متکی هستند.
  • روی شبکه بلاک‌چین یا سایر فناوری‌های DLT ساخته می‌شوند که این تکنولوژی به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد قوانین سیستم را به روشی خودکار و بدون اینکه نیاز باشد به یکدیگر اعتماد داشته باشند، اجرا کنند.
  • برای ایمن‌سازی ساختار اساسی ارز و همچنین سیستم شبکه از کریپتوگرافی استفاده می‌کنند.

توکِن چیست؟

توکن‌ها (که می‌توان آن‌ها را کریپتوتوکن نیز نامید)، واحدهای ارزشی هستند که سازمان‌های مبتنی بر بلاک‌چِین یا بعضی پروژه‌ها آن‌ها را روی شبکه‌های بلاک‌چین موجود ایجاد می‌کنند. اگرچه توکن‌ها با کریپتوکارنسی مربوط به بلاک‌چینی که روی آن ساخته می‌شوند، سازگاری زیادی دارند، اما با اینحال به دسته کاملا متفاوتی از دارایی‌های دیجیتال مربوط می‌شوند.

به عبارتی دیگر، کریپتوکارنسی‌ها دارایی دیجیتال اصلی یا بومی یک پروتکل بلاک‌چین خاص هستند، در حالیکه توکن‌ها توسط پلتفرم‌هایی که خودشان روی بلاک‌چین‌های موجود ساخته می‌شوند، ایجاد می‌شوند. برای مثال، توکن اصلی بلاک‌چین اتریوم، اتِر یا ETH است. با اینکه اتر (ether) کریپتوکارنسی اصلی مربوط به بلاک‌چین اتریوم است، بسیاری توکن‌های گوناگون دیگری هم هستند که از بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کنند. بعضی از توکن‌هایی که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته می‌شوند عبارتند از DAI، LINK، COMP و cryptokitties. این توکن‌ها می‌توانند کارکردهای متفاوتی برای پلتفرم‌هایی که مختص آن‌ها ساخته‌ شده‌اند، داشته باشند، از جمله شرکت در مکانیزم‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای یا DeFi)، دسترسی به سرویس‌های خاص پلتفرم و حتی بازی کردن.

اکثر توکن‌ها روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده‌اند و همچنین برای ایجاد توکن‌ها استانداردهای زیادی وجود دارد. از پرکاربردترین استانداردهای توکن یکی ERC-20 است که امکان ایجاد توکن‌هایی را فراهم می‌کند که می‌توانند در فضای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم کار کنند و دیگری ERC-721 است که به منظور فعال کردن توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) که امکان مبادله با دیگر توکن‌های مشابه را ندارند، طراحی شده است. از سال ۲۰۲۰، صدها توکن ERC-20 و هزاران توکن ERC-721 در گردش هستند. با توجه به توسعه کاربردهای بلاک‌چین و توکن‌های جدید، به نظر می‌رسد شمار توکن‌های گوناگون با سرعت قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

توکن‌ها معمولاً شفاف، برنامه‌‌پذیر، بدون انحصار و بدون نیاز به اعتماد (Trustless) هستند. منظور از برنامه‌پذیر بودن این است که براساس پروتکل‌های نرم‌افزاری اجرا می‌شوند که این پروتکل‌ها شامل قراردادهای هوشمندی هستند که ویژگی‌ها و توابع توکن و قوانین تعامل شبکه را مشخص می‌کنند. منظور از بدون انحصار این است که هر فردی می‌تواند بدون نیاز به ارائه مدارک خاصی، در این سیستم مشارکت کند. همچنین منظور از بدون نیاز به اعتماد (Trustless) این است که هیچ نهاد مرکزی این سیستم را کنترل نمی‌کند، بلکه براساس قوانین از پیش تعریف شده توسط پروتکل شبکه، اجرا می‌شود. و در نهایت، منظور از شفافیت این است که قوانین پروتکل و معاملات آن توسط همه افراد قابل مشاهده وتائید است.

توکن‌ها هم مانند کریپتوکارنسی‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند ارزشمند باشند و مبادله شوند، همچنین می‌توانند برای نمایش دارایی‌های فیزیکی، سایر دارایی‌های دیجیتال مرسوم، یک ابزار یا سرویس خاص نیز طراحی شوند. برای مثال، توکن‌هایی هستند که دارایی‌های فیزیکی و ملموسی مانند املاک و آثار هنری را نشان می‌دهند و همچنین توکن‌هایی هم هستند که مالکیت دارایی‌های غیرملموسی مانند قدرت پردازش سیستم یا فضای ذخیره‌سازی اطلاعات را نشان می‌دهند. به فرایند ایجاد توکن‌ برای هر یک از کاربردهای مذکور، توکنیزاسیون (Tokenization) یا توکنیزه کردن می‌گویند.

با رشد صنعت بلاک‌چین، تعداد دارایی‌های دیجیتال مطابق با نیازهای گوناگون شرکت‌کنندگان این فضا، نیز در حال افزایش است. با توجه به اینکه ایجاد دارایی‌های جدید در دنیای دیجیتال نسبت به دنیای فیزیکی از محدودیت‌های کمتری برخوردار است، انتظار می‌رود که این دارایی‌های دیجیتال روش‌های فعالیت، تعامل و تولید ارزش صنایع بیشماری را بهبود بخشند و در نتیجه امکانات جدید اجتماعی و اقتصادی بسیاری را فراهم کنند. برای آشنایی با شبکه بلاک چین مقاله “تشریح کامل بلاک‌چین وآینده آن” را مطالع نمایید.

گردآوری و ترجمه: آکادمی ویو

منبع: gemini

اینستاگرام اکادمی ویو 

یوتیوب آکادمی ویو

 

4.9/5 - (43 امتیاز)
9 Comments
  1. حمیدرضا 2021-08-09 at 02:35 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  2. ممنون عالی بود این بازار پتانسیل فوق العاده بالایی داره مخصوصا در حوضه NFT ها

  3. ممنون بابت این مقاله مفید

  4. خیلی عالی و کاربردی. یک سوال هم داشتم. ایا میشه گفت توکن ها در کل ارزش معاملاتی کمتری دارند و چون خودشون زیرمجموعه یک بلاکچین هستند پس عمومیت کمتری بین مردم دارند؟ ممنونم.

  5. بسیار عالی بود ممنونم ازتون

  6. مقاله بسیار مفیدی بود

  7. ممنون از زحماتتون

  8. mehranrashedi2 2022-05-14 at 16:35 پاسخ

    خیلی ممنون خیلی خوب مفاهیم توضیح داده شده

  9. کریپتوکارنسی‌ها و توکِن‌ها دو دارایی دیجیتال متداولی هستند که برمبنای بلاک‌چین قرار دارند. بزرگترین تفاوت بین این دو دارایی این است که کریپتوکارنسی‌ها بلاک‌چین مختص به خودشان را دارند، در حالیکه توکن‌ها روی یکی از بلاک‌چین‌های موجود ساخته می‌شوند.

    کریپتوکارنسی‌ها دارایی دیجیتال اصلی یا بومی یک پروتکل بلاک‌چین خاص هستند، در حالیکه توکن‌ها توسط پلتفرم‌هایی که خودشان روی بلاک‌چین‌های موجود ساخته می‌شوند، ایجاد می‌شوند. برای مثال، توکن اصلی بلاک‌چین اتریوم، اتِر یا ETH است. با اینکه اتر (ether) کریپتوکارنسی اصلی مربوط به بلاک‌چین اتریوم است، بسیاری توکن‌های گوناگون دیگری هم هستند که از بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کنند. بعضی از توکن‌هایی که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته می‌شوند عبارتند از DAI، LINK، COMP و cryptokitties

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart