حالت شب

صبر عامل اصلی موفقیت در فارکس

by روانشناسی بورس و بازار فارکس in 2021-02-09
حالت شب

صبر عامل اصلی موفقیت در فارکس

 

مقدمه

اگر چه بهترین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از اهمیت بالای صبر و شکیبایی در حرفه خود آگاهی دارند، اما با اینحال کسب مهارت صبر و شکیبایی همواره برای معامله‌گران بسیار دشوار بوده است.

دِنیس گارتمَن از مدیران مالی و همچنین ناشر سابق «نامه‌های گارتمن» درباره ارزش صبر اینطور بیان می‌کند: «داشتن صبر در تمامی مراحل اجرای یک معامله، از نقطه ورود گرفته تا ماندن در معامله و خروج از آن، لازم است.» در این مقاله قدری عمیق‌تر به این موضوع می‌پردازیم که چگونه باید در بازار صبور باشید.

صبر کردن برای لحظه ورود به معامله

فرض کنید شما تحلیل‌های خود را انجام داده‌اید و یک نقطه ورود مناسب برای خرید یک سهم را شناسایی کرده‌اید. حالا به امید رسیدن قیمت به نقطه ورود مد نظر شما در انتظار هستید. اما قیمت در عوض برگشت به سطح قبلی (پولبک)، بطور ناگهانی و به شدت صعود می‌کند. در این لحظه وحشت‌زده می‌شوید و برای اینکه این فرصت معاملاتی را از دست ندهید، با عجله در قیمتی بالاتر از سطح مورد نظر خودتان به معامله ورود می‌کنید. با این کار، بخشی از سود بالقوه‌ای که در صورت ورود به معامله در نقطه اولیه عاید شما می‌شد را از دست می‌دهید، اما مهمتر از آن، شما با ورود زودهنگام به معامله روی قوانین خود پا گذاشته‌اید.

خوب می‌دانید که اگر اجازه دهید احساسات به شما غلبه کنند، ممکن است در آخر روز نتایج ناامیدکننده‌ای بدست آورید. در واقع معامله‌گرانی که صبور نیستند و در انجام معاملات از نظم و اصول مشخصی پیروی نمی‌کنند، در مسیر تباهی قرار دارند. در صورتی که پیروی از مجموعه‌ای از قوانین باعث می‌شود جنبه احساساتی معامله‌گری و سرمایه‌گذاری بسیار کمرنگ شود.

صید فرصت‌ها

سرمایه‌گذاری صبورانه مانند ماهیگیری است. ماهی‌های زیادی در دریا وجود دارند، اما برای اینکه در این کار موفق شوید، لزومی ندارد تمام ماهی‌هایی که از کنار شما عبور می‌کنند را صید کنید. در واقع، تنها لازم است همان چند ماهی را صید کنید که طعمه را می‌گیرند و در تور ماهیگیری گرفتار می‌شوند (یا به زبان معامله‌گری، همان فرصت‌هایی که با معیارهای معامله‌گری شما مطابقت دارند).

بسیار مهم است به یاد داشته باشید که همیشه فرصت‌های معاملاتی بسیار زیادی در بازار وجود دارد، حتی در بدترین شرایط. بنابراین مشکل در پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی نیست، بلکه تشخیص اینکه آیا این فرصت‌های معاملاتی مطابق قوانین شما هستند یا خیر. لذا خیلی مهم است که همیشه در نقاط خوبی به معامله ورود کنید و همچنین نقاط خروج از معاملات را نیز تعیین کنید و برای آن‌ها حد ضرر مشخص کنید، بدون اینکه نیاز باشد تمام بازار را معامله کنید.

اگر ماهی به طعمه توجهی نکرد یا سهم مورد نظر شما هنوز تمامی شرایط و قوانین معاملاتی شما را احراز نکرده بود، هیچ جای نگرانی نیست. صبور باشید. به احتمال زیاد یک ماهی یا فرصت معاملاتی دیگر در همان نزدیکی‌ها وجود دارد.

اگر متوجه شدید که کنترل خود را از دست داده‌اید و زودهنگام به معامله‌ای ورود کرده‌اید، معمولا بهتر است از آن معامله خارج شوید و صبر کنید تا شرایط براساس قوانین از پیش تعیین شده شما ایجاد شود، نه بر مبنای احساسات شما. ضرری که بابت این معامله متحمل شده‌اید را به عنوان یک درس در نظر بگیرید، نکات آموزنده‌ای از آن فرا بگیرید و به کار خود ادامه دهید.

صبر کردن برای یک نقطه ورود مناسب، ویژگی برجسته تمام معامله‌گران موفق است. اگر دیدید که برای ورود زودهنگام به یک معامله وسوسه می‌شوید، کمی عقب‌نشینی کنید و یک بار دیگر دلایل خود را برای نقطه ورودی که مشخص کرده‌اید را بررسی کنید. سپس به خود یادآوری کنید که پیروی از اصول و داشتن نظم در نهایت به موفقیت منتج می‌شود.

به معامله فرصت پیشرفت دهید

فرض کنید قیمت سهمی که آن را زیر نظر داشتید به سطح مورد نظر شما می‌رسد و شما هم به معامله ورود می‌کنید. پس از ورود به معامله، حد سود و حد ضرر آن را تعیین می‌کنید. حالا شما صبر می‌کنید تا حرکتی که از بازار انتظار داشتید اتفاق بیافتد. در حالی که معامله باز خود را دنبال می‌کنید، می‌بینید که فعلاً در وضعیت مثبتی قرار دارد.

اما می‌بینید که هنوز قیمت فاصله زیادی با حد سود معامله دارد. اما پیش از اینکه سود کنید، قیمت برمی‌گردد و حتی از نقطه ورود به معامله نیز پایین‌تر می‌رود، اما با حد ضرر معامله برخورد نمی‌کند. در این لحظه وحشت‌زده می‌شوید و به سرعت سهام خود را می‌فروشید و به این ترتیب با ضرر از معامله خارج می‌شوید. اما همینکه از معامله خارج می‌شوید، قیمت دوباره به سمت بالا حرکت می‌کند و به حد سود معامله شما می‌رسد، اما دیگر کار از کار گذشته و شما از معامله خارج شده‌اید.

این سناریو آشنا نیست؟ به نظر می‌رسد در بعضی مواقع برنامه شما درست عمل می‌کند، اما این شما هستید که اجازه می‌دهید ترس از ضرر کردن مانع پیشرفت معامله شود.

این رفتار متداولی در بین اکثر معامله‌گران است. اینکه در یک موقعیت معاملاتی خود صبر داشته باشید، کار سختی است. برای این منظور باید نسبت به تحلیل‌ها و سیستم خود اعتماد داشته باشید. هیچکس مصون از خطا نیست، اما معامله‌گران موفق همیشه از برنامه خود پیروی می‌کنند. آن‌ها در مورد روش تعیین حد ضرر معاملات خود شک و تردید نمی‌کنند. اگر ضرری به آن‌ها وارد شود، مجددا تمام اطلاعات موجود را بررسی می‌کنند تا ببینند مشکل از کجا بوده است. اگر نیاز باشد برنامه خود را تغییر دهند، در این صورت این کار را انجام می‌دهند.

اما هر کاری که انجام می‌دهید، هرگز اجازه ندهید احساسات شما کنترل اعمال شما را بدست بگیرند، چرا که در این صورت قطعا گرفتار ضرر و زیان خواهید شد.

در عین حال فراموش نکنید که ضرر و زیان بخشی از حرفه معامله‌گری است. این نظم و برنامه معاملاتی، نقطه ورود مناسب، حد ضررهای متحرک و تعیین حد سود معاملات است که باعث می‌شود نه تنها از ضررهای ناخواسته جلوگیری کنید، بلکه بطور مستمر از بازار سود بگیرید. بنابراین صبور باشید و اجازه دهید برنامه شما فرایند خود را طی کند.

اگر وسوسه شدید که زودتر از موعد مقرر از یک معامله خارج شوید، قدری صبر کنید و مجددا منطق اولیه تعیین حدود سود و ضرر معامله را بررسی کنید. سپس به خود یادآوری کنید که این دیسیپلین و پایبندی به نظم است که موفقیت به همراه دارد.

اطلاع از زمان خروج از معامله

مواقعی هستند که شما از برنامه خود تبعیت می‌کنید، اما علیرغم اینکه صبور هستید، قیمت خیلی به کندی حرکت می‌کند. شما صبر کرده‌اید و مطابق قوانین خود وارد معامله شده‌اید، اما در این موقعیت چه کاری انجام می‌دهید؟

در اکثر مواقع بهتر است به گذشته برگردید و مجدداً موقعیت معاملاتی را تحلیل کنید. نگاهی دوباره به معامله بیاندازید و سعی کنید ببینید آیا تغییری ایجاد شده است. اگر می‌بینید شرایط قدری تغییر کرده، آیا فکر می‌کنید با تحلیل جدیدی که انجام دادید باز هم نقطه ورود اولیه صحیح بوده است؟ اگر منطق و استدلال پشت معامله تغییر کرده، آیا فکر می‌کنید بهتر است در این قیمت از بازار خارج شوید؟ اگر نباید در معامله باقی بمانید، در این صورت هر چه زودتر از آن خارج شوید.

از طرف دیگر، اگر تحلیل‌های شما حاکی از این است که معامله کاملا مطابق قوانین شما انجام شده و نقطه ورود هم به درستی انتخاب شده، در این صورت بهتر است همچنان صبر کنید و معامله را باز نگهدارید.

در بسیاری از مواقع، صبر کردن نتیجه مثبتی دارد و قیمت بالاخره به سمت حد سود معامله حرکت می‌کند. حال زمانی می‌رسد که باید از معامله خارج شوید. در این موقع، شما می‌توانید همچنان صبر کنید تا قیمت به حد سود یا حد ضرر معامله برخورد کند، یا اینکه می‌تواند حد ضرر را قدری کوچک‌تر کنید تا مطمئن شوید که در بدترین حالت، با قدری سود از معامله خارج می‌شوید.

اما حتما سعی کنید براساس معیارهای مشخصی حدود سود و ضرر معاملات را جابجا کنید. مثلاً با خود بگویید اگر قیمت نصف فاصله بین نقطه ورود و حد سود را طی کند، در این صورت حد ضرر را به نقطه ورود به معامله منتقل می‌کنم.

خلاصه

بخش بزرگی از معامله‌گری را روانشناسی تشکیل می‌دهد و صبر یک فضیلت بزرگ برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. صبر کردن برای ورود در زمان مناسب به معامله و همچنین صبر کردن در زمان پیشرفت معامله، از ضروریات موفقیت در معامله‌گری و سرمایه‌گذاری است. اما نباید اجازه دهید صبر به لجاجت تبدیل شود.برای درک اهمیت فاکتور روانشناسی در موفقیت معامله گر در بازارهای مالی توصیه میکنیم مقاله “اهمیت روانشناسی در بازارهای مالی و بورس “را مطالعه کنید.

گرداوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع: investopedia

یوتیوب آکادمی ویو

اینستاگرام آکادمی ویو

4.8/5 - (363 امتیاز)
38 Comments
  1. بسیار عالی و مفید و چقدر خوب که این مقاله یک فایل صوتی هم داره
    سپاس از استاد دوست داشتنی

  2. دمتون گرم
    هنوز توفیق حضور در جمع شاگردان امینو عزیز رو ندارم. ولی دارم از مقالات، ویدئوهای یوتیوب و کتاب هایی که دوستان در بخش عمومی انجمن معرفی کردن، استفاده می کنم. توی رادیوتیوب با آقای هامون هم یه نکته خوب یاد گرفتم که هر دوره ای رو ۴۰ بار ببینم، دارم یکی از کتاب ها رو ۴۰ بار می خونم. فکر نمی کردم بارهای بعدی چیزهای جدیدی رو از کتابی که یه بار خوندمش متوجه بشم!
    ممنون آکادمی ویو

  3. بسیار عالی بود و اموزنده من خودم این مشکل رو دارم. فقط چند تا پاراگراف بنظرم تکرار شده.

  4. بسیار عالی و مفید مثل همیشه.
    ممنون.

  5. سلام استاد وقتتون بخیر
    مثله همیشه عالی بود مقاله

  6. سلام و خدا قوت جناب دهقان عزیز
    مثل همیشه عالی بود من فکر کنم باید صبر را هم مثل عادات مفید که باید در یک مدت مثل ۲۱ روز یا ۴۰ روز در خودمان ایجاد کنیم چون اکثر افراد تازه کاری مثل من عجول هستند و دچار ضرر میشوند . خوشحالم که در جمع شما دوستان هستم و راهکارهای ایجاد این عادات خوب را از شما استاد عزیز یاد میگیرم . موفق و پیروز باشید.

  7. استاد امیدوارم بزودی مسیر زندگیم عوض شه با اموزش هاتون و تلاش و پشتکار بی وقفه ام❤🍷

  8. علی شعبانی 2021-02-10 at 00:31 پاسخ

    درووود بر جناب آمینو دقیقا الان مشکل من همینه و بخاطر نداشتن صبر با وجود اینکه بیش از ۹۰ درصد تشخیص و تحلیل هام درسته و درنهایت به حد سود برخورد میکنه ولی چون اکثر پوزیشن هام ابتدا وارد ضرر میشه بخاطر همین به محض ورود به سود با سود کم میبندم و نمیتونم خودمو کنترل کنمبعد با حسرت به برخورد قیمت با حد سود تعیین شده نگاه میکنم ممنون میشم راهکاری ارایه بدید که چطور به این صبوری برسیم

    • سلام وقتتون بخیر.
      متاسفانه راهکارش فقط تمرین هست مطلب خواندنی نداره.اینقدر باید تمرین کنید و ترید بزنید که روی چک لیستتون مسلط بشید.وقتی تریدری روی چک لیستش مسلط باشه دیگه زود وارد نمیشه و دیر خارج نمیشه.
      امینو

  9. سلام وقت بخیر
    مقاله بسیار مفید و آموزنده بود در فارکس صبر، استقامت و سخت کوشی ترکیبی عالی برای دستیابی به موفقیت هست و همان طور که هیچ دانه ای زودتر از موعد مقررش جوانه نمی زنه و باید صبر داشته باشیم گرفتن پوزیشن هم در فارکس به همین شکل هست.
    ممنون

  10. سپاس بابت مقاله فوق العاده عالی و مفید
    بسیاری از شکست های خودم رو بابت عدم صبوری میدونم. دو سوال داشتم:
    مرز بین صبر و اقدام چیه؟ چون در لحظه، ما نمیدونیم آیا واقعا در این نقطه باید کار خاصی انجام بدیم (ورود یا خروج از معامله) یا صبر را ادامه بدیم. شاید چک لیست بتواند بصورت منطقه ای به ما کمک کند ولی در نقطه یا لحظه شک بین اقدام یا صبر ممکن هست گیج بشیم.
    به نظر شما بهترین تمرین عملی و کاربردی جهت تقویت صبر (علی الخصوص در حرفه معامله گری) چیه؟
    ممنونم استاد

    • مرز بین صبر و اقدام تسلط هست.
      اگر تریدر روی چک لیست و سیستمش مسلط نباشه مرز بین صبر و اقدام تبدیل می شه به مرز بین شک و احتمال.
      سلام وقتتون بخیر.
      راهکارش فقط تمرین هست مطلب خواندنی نداره.اینقدر باید تمرین کنید و ترید بزنید که روی چک لیستتون مسلط بشید.وقتی تریدری روی چک لیستش مسلط باشه دیگه زود وارد نمیشه و دیر خارج نمیشه.
      امینو
      امینو

      • مرتضی رضایی 2021-02-10 at 20:44 پاسخ

        سلام جناب امینو من به تازگی با سایت شما آشنا شدم خواستم ازتون تشکر کنم بابت زحمتی که میکشین و تجارب خودتون رو در قالب مقاله در اختیار عموم قرار میدین ،ی سوال برا من پیش اومده خب ما این نکات رو متوجه شدیم اما چرا روز بعد که پای سیستم میشینیم و میخوایم ترید کنیم باز روز ازنو روزی از تو _این چه مکانیسمیه ک مارو برمیگردونه به عادتهای قبلیمون و چه راهکاری رو شما پیشنهاد میدین برای تثبیت صبر در نهادمون.ببخشین ک کمی طولانی شد ممنون میشم پاسخ خودتون در قالب ی مقاله یا ریپلای بفرمایین .

        • سلام وقت بخیر
          دقیقا سیستم و مکانیزم صرفه جویی در زمان هست که روی سیستم عصبی ما نصب هست و خیلی هم عالیه.
          فقط نکته مهم اینه که چه عادتی رو روی این سیستم نصب کردین.اگر اون عادت بدردتون نمیخوره باید تغییرش بدین حالا تغییر عادت به چه شکلی هست؟در مورد ترید بصورت کامل در دوره فراکتالی کامل توضیح دادم.
          امینو

  11. فوق العاده بود. یکی از بهترین و کاربردی ترین مقالات

  12. سلام و وقت بخیر
    فایل صوتی و متن مقاله فوق العاده بود. ممنون از جناب امینو عزیز برای به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمندشان. تک تک مطالب این مقاله و فایل صوتی باید روی کاغذ نوشته شود و از آن بهره برد.
    با تشکر

  13. به نام خداوند نامحدود
    سلام بر استاد آمینو
    یه تجربه شخصی
    اون اوایل ترید میزدیم میرفت تو ضرر بعد یک ساعت وامیستادیم بعد میرفت لو پایین تر میزد می‌گفتیم دیگه از اینجا بر میگرده تریدمون میره تو سود بعدش که صبر بیشتری میکردیم هی میرفت
    پایین تر ما فقط صبر میکردیم یه چیزی شنیده بودیم که تو فارکس باید صبر کنیم بعد در آخر اون ترید باعث کال شدن حساب میشد اینو گفتم که اگر یه همچین موقعیتی برای شما ایجاد شد این با صبر کردن خیلی فرق داره شما کلا اشتباه تحلیل کردی بعد ها که لولمون رفت بالا درست تحلیل میکردیم ولی صبر مون کم بود علتش برمیگشت
    به گذشته فکر میکردیم داریم اشتباه تحلیل میکنیم با کوچکترین ضرر صبر مون به پایان می رسید این دقیقا دو روی یک سکه است
    درکل از گفتن این مطلب فقط میخام یه نتیجه بگیرم اگر به تحلیلت ایمان داری و روزی ۸ ساعت داری چارت نگا ه میکنی صد درصد تریدهاتون تی پی میخوره و صبر داشته باش و به هیچ چیز دیگه فکر نکن چون اولم تریدهات با آموزش کافی و اصولی زده شده ثانیا تمرینت (روزی ۸ ساعت نگاه به چارت ) باعث رفتن توی ناخودآگاه میشه
    کیا فیلم پسر کاراته باز رو نگا کردن همه چی برمیگرده به درون یعنی انرژی درون اگه درونت
    چارت باشه شما یک تریدری
    از کائنات و بعد از استاد آمینو (نابغه ایرانی ) تشکر میکنم

  14. بنظرم “صبر کردن” دقیقا همون مرزی هست که یک معامله گر موفق و ناموفق رو از هم جدا میکنه

  15. سید احسان 2021-04-10 at 03:36 پاسخ

    جالب بود دقیقا احساساتی که در معاملات رو تجربه کرده بودم به طور کامل تو فایل صوتی شرح داده بودن و راهکار های بسیار منطقی گفته شده واقعا ممنونم

  16. سلام خدمت دوستان و استاد امینو عزیز
    مقاله بسیار خوب و مفیدی بود ممنون که خلاصه مطلب رو در قالب یک وویس گذاشتید که به درک بهتر و بیشتر محتوای مقاله کمک کرد…
    سپاسگزارم

  17. بسیار عالی مانند بقیه مقالات و اینکه مقالاتی که قبل از آنها یک فایل صوتی گذاشته اید انگیزه بهتری برای خواندن مقاله به من میده با تشکر / محمد علی از بوشهر

  18. عالی بود
    تک تک مسائلی که گفته برای من پیش اومده و اولش خندم گرفته بود که نکنه نویسنده این مقاله من بودم
    واقعا روانشناسی مهم تر از سیستمه و من شخصا به عینه برام اثبات شده

    امینو و آکادمی ویو بیش از اینکه برای من مدرس فارکس باشه یک معلم معنوی هست
    ممنون امینو

  19. بسیار عالی بود ممنونم ازتون

  20. متشکرم از مقاله پر محتوای که گذاشتین

  21. ممنون استاد انگار این مقاله مخصوص من بود

  22. سلام
    وقتتون بخیر

    فوق العاده جالب و مفید بود…
    اینکه احساسات حین ترید تو رو، دیگران هم مو به مو تجربه کردن، خیلی واسم جالب بود.
    این احساس نزدیکی افکار و حالات باعث میشه که مقاله مفید و کاربردی تر هم بشه؛ حداقل واسه من…

    تشکر فراوان

  23. سلام استاد ممنونم

  24. ممنون بابت این مقاله فوق العاده

  25. بسیار عاااالی استاد امینو عزیز

  26. با تشکر از استاد امینو بزرگ بابت گرداوری این مقاله با ارزش
    من فکر میکنم همه ما این حالات را تجربه کردیم و باید با تمرین فراوان مطالب مفید این مقاله را در خودمان نهادینه کنیم تا بتوانیم به پیشرفت برسیم

  27. سلام به همه دوستان و استاد امینو عزیز
    بعد از ۲ سال و خرده ای آموزش دیدن بازارهای مالی و ترید، الان دیگه به جرئت میتونم بگم، صبر مهمترین تکنیک یه تریدره
    با تشکر از استاد

  28. حمیدرضا 2022-10-18 at 12:47 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان ❤️💯💯

  29. ممنون از مقاله مفیدتون

  30. مثل همیشه عالی و پر محتوا

  31. سپاس از امینو بزرگ

  32. این نظم و برنامه معاملاتی، نقطه ورود مناسب، حد ضررهای متحرک و تعیین حد سود معاملات است که باعث می‌شود نه تنها از ضررهای ناخواسته جلوگیری کنید، بلکه بطور مستمر از بازار سود بگیرید. بنابراین صبور باشید و اجازه دهید برنامه شما فرایند خود را طی کند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart