حالت شب

مثل یک تک‌تیرانداز معامله کنید، نه یک مسلسل‌چی

by روانشناسی بورس و بازار فارکس, مقالات عمومی بورس in 2021-06-13
حالت شب

مثل یک تک‌تیرانداز معامله کنید، نه یک مسلسل‌چی

مقدمه

در میدان جنگ، اسنایپرها (تک‌تیراندازها) نسبت به دشمنان خود برتری ویژه‌ای دارند. برتری این افراد از صبر زیاد آن‌‌ها، تسلط بالا روی سلاحی که در اختیار دارند و همچنین توانایی آن‌ها برای حفظ کنترل روی ذهن و جسم خود برای مدت‌زمان طولانی در شرایط پراسترس، نشأت می‌گیرد. ما هم می‌توانیم همین ویژگی‌ها را در معامله‌گری و آموزش فارکس بکار بگیریم.

معامله‌گری فارکس هم شباهت زیادی به تیراندازی دارد. شما به یک روش محتمل معاملاتی نیاز دارید (همان سلاح)، سپس باید به این روش مسلط شوید، و بعد باید این روش معاملاتی را بدون عیب و نقص اجرا کنید و در برابر وسوسه‌هایی از قبیل انجام معاملات بیش‌ از حد و استفاده از اهرم‌های سنگین، مقاومت کنید. معامله‌گری خیلی با شرایط پراسترس جنگ فاصله دارد، اما باز هم به داشتن کنترل خودآگاه روی جسم و ذهن نیاز دارد.

معامله‌گرانی که یاد گرفته‌اند که معاملات خود را آگاهانه و عاقلانه انتخاب کنند، مانند یک اسنایپر در بازار فارکس معامله می‌کنند و این دسته از افراد معمولا در بلندمدت موفق می‌شوند. بالعکس، افرادی که مانند مسلسل‌چی عمل می‌کنند و به سمت هر چیزی که می‌بینند شلیک می‌کنند (معاملات بیش از اندازه)، معمولا خیلی زود مهمات (سرمایه) خود را تمام می‌کنند و نمی‌توانند به اهداف خود در بازار دست پیدا کنند. اما بیایید ببینیم چطور می‌توانیم در بازار مانند یک اسنایپر عمل کنیم، نه یک مسلسل‌چی (یعنی گزینشی معامله کنیم، نه اینکه در هر شرایط و موقعیتی به بازار ورود کنیم).

قبول کنید که در فارکس «هرچه کمتر، بهتر»

یکی از درس‌هایی که ما به عنوان معامله‌گر می‌توانیم از اسنایپرها یاد بگیریم این است که در بعضی شرایط و موقعیت‌ها، واقعا عبارت «هرچه کمتر، بهتر» صادق است. قطعا معامله‌گری فارکس یکی از مواردی است که در آن «هرچه کمتر، بهتر» صدق می‌کند. اما ممکن است بسیاری از معامله‌گران مبتدی اینطور احساس کنند که «هرچه بیشتر، بهتر». یعنی احساس کنند که داشتن اندیکاتورهای بیشتر، انجام معاملات بیشتر، تحلیل‌های بیشتر، دادن پول بیشتر به روبات‌های معامله‌گر و … بهتر است.

اما نتیجه داشتن چنین باورها و اطلاعات اشتباهی چه می‌تواند باشد؟ در اغلب موارد نتیجه داشتن این طرز تفکر بصورت انجام معاملات بیش از اندازه نمود پیدا می‌کند. اکثر معامله‌گران مبتدی مثل مسلسل‌چی‌ها عمل می‌کنند. یعنی فشنگ‌های (پول) خود را به سمت هر موقعیتی که ظاهر می‌شود شلیک می‌کنند و به احتمال زیاد به حساب معاملاتی خود آسیب‌های زیادی وارد می‌کنند. اما اگر می‌خواهید در حوزه معامله‌گری فارکس مانند یک اسنایپر عمل کنید و نه مثل یک مسلسل‌چی، بایستی در وهله اول بپذیرید که «در معامله‌گری فارس، هرچه کمتر، بهتر».

درست مانند یک اسنایپر یا تک‌تیرانداز که صبورانه انتظار می‌کشد تا هدفی که از پیش برای خود تعیین کرده، مقابل دیدگان او ظاهر شود، شما هم باید صبر کنید تا موقعیت معاملاتی محتملی که از قبل برای خود تعریف کرده‌اید، در بازار مشاهده شود. ما به عنوان کسانی که با توجه به پرایس اکشن معامله می‌کنند، روش‌های محتمل و کارآمدی داریم که موقعیت‌های بسیار خوبی را به ما نشان می‌دهند تا بتوانیم با دقت یک اسنایپر به بازار ورود کنیم.

تایم‌فریم‌های بالاتر

بهتر است به نمودار روزانه به عنوان «میدان نبرد» نگاه کنید. شاید بپرسید چرا؟ چون این تایم‌فریم روزانه است که اهداف «با ارزش‌تر» یا «محتمل‌تر» بازار را در قیاس با سایر تایم‌فریم‌های پایین‌تر، به ما نشان می‌دهد. البته تایم‌فریم هفتگی هم دقت بالایی دارد، اما این تایم‌فریم در هر ماه اهداف کمی را به ما نشان می‌دهد و لذا نسبت به تایم‌فریم روزانه کارکرد کمتری دارد.

این اهداف همان ستاپ‌های پرایس اکشن هستند و باید اینطور در نظر بگیرید که هرچه تایم‌فریم بالاتر باشد، ارزش آن ستاپ بیشتر می‌شود. چون در واقعیت اینطور است که هر چه تایم‌فریم بالاتر باشد، احتمال موفقیت ستاپ معاملاتی بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که معامله کردن با توجه به تایم‌فریم‌های بالاتر، موفقیت معاملات را به شدت افزایش می‌دهد. اجازه بدهید این مطلب را با یک مثال توضیح دهم. اسنایپری را در نظر بگیرید که در یک مأموریت حضور دارد و باید اهداف خیلی ارزشمندی را که تعیین‌کننده نتیجه جنگ هستند، از بین ببرد. شما هم در زمینه معامله‌گری باید به دنبال ستاپ‌های معاملاتی با بیشترین احتمال موفقیت باشید که می‌تواند تأثیر زیادی روی حساب شما داشته باشد.

معامله کردن مثل یک مسلسل‌چی در تایم‌فریم‌های پایین فقط باعث می‌شود خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید، سرمایه و مهمات خود را از دست بدهید. شما باید تا حد ممکن به ستاپ‌های محتمل‌تر تایم‌فریم‌های بالاتر دقت داشته باشید، به ویژه اگر هنوز در ابتدای راه و در حال یادگیری هستید.

صبر

اگر بخواهیم یک اسنایپر را تنها با یک لغت تعریف کنیم، آن واژه «صبر» است. صبر یک عامل جادویی است که باعث موفقیت اسنایپر می‌شود. و اگر شما هم می‌خواهید که در بازار فارکس مانند یک اسنایپر عمل کنید، باید صبور و شکیبا باشید. بیشتر معامله‌گران پول و سرمایه خود را از دست می‌دهند و از طرفی اکثر معامله‌گران عجول هستند. متوجه رابطه بین عجول بودن و از دست دادن سرمایه شدید؟

معامله‌گران معمولا می‌خواهند به زور سیگنال‌هایی از بازار دریافت کنند که در واقع اصلا وجود ندارند یا هنوز تکمیل نشده‌اند. وقتی پای پول به میان می‌آید، انسان بطور طبیعی صبر و کنترل خود را از دست می‌دهد و عجولانه رفتار می‌کند و گرفتار طمع می‌شود. اما اگر یاد نگیرید که در بازار صبورانه رفتار کنید، هرگز نمی‌توانید توانایی کنترل نفس را که لازمه موفقیت در فارکس و اسنایپری عمل کردن است، در خود ایجاد کنید.

تسلط به استراتژی

یک اسنایپر سال‌ها تلاش می‌کند و آموزش می‌بیند تا مهارت‌های تیراندازی خود را ارتقاء دهد. بعلاوه یک اسنایپر دقیقا می‌داند که به دنبال چه اهدافی است و وقتی هدف ظاهر شد، بدون هیچ شک و تردیدی ماشه را می‌کشد. بطور مشابه، شما هم باید با استراتژی معاملاتی انتخابی خودتان بقدری تمرین کنید تا بدانید هر بار که پای سیستم و نمودارها می‌نشینید، دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. شما باید واقعا روی استراتژی که انتخاب کرده‌اید مسلط شوید، چرا که در صورت عدم تسلط، هرگز به حد اعلای پتانسیل خودتان به عنوان یک اسنایپر فارکس، دست پیدا نمی‌کنید.

تسلط به یک استراتژی معاملاتی با آموزش صحیح شروع می‌شود. اگر می‌خواهید استراتژی‌های محتمل پرایس اکشن را بکار بگیرید، من می‌توانم تمام مباحث و مطالبی که به آن‌ها نیاز دارید را به شما آموزش دهم. اما شما هم باید وقت و انرژی صرف کنید و تلاش کنید و روی مطالب گفته شده مسلط شوید. این قسمت کاملا به عهده خود شماست و از من کاری ساخته نیست. تسلط روی هر چیزی زمان می‌برد و معامله‌گری فارکس هم از این قاعده مستثنا نیست. اما اگر زمان بگذارید و نکات گفته شده در این مقاله را بکار بگیرید، خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید به یک اسنایپر فارکسی تبدیل می‌شوید.

ایجاد ذهنیت معامله کردن به سبک اسنایپری

معامله کردن به سبک اسنایپری، اعتماد به نفس و نظم و دیسیپلین می‌طلبد. هرچه تلاش کنید که بیشتر مانند یک اسنایپر معامله کنید و کمتر مثل یک مسلسل‌چی عمل کنید، اعتماد به نفس و دیسیپلین کاری شما در حوزه معامله‌گری بهتر و بهتر می‌شود. به این دلیل که شما پاداش صبر خود را دریافت می‌کنید و وقتی می‌بینید که صبر کردن در بلندمدت نتیجه‌بخش است، سعی می‌کنید که این ویژگی را هرچه بیشتر در خود پرورش دهید.

تمرین صبر از مراحل ابتدایی رسیدن به سطح معامله کردن به سبک اسنایپری است و بسیاری از معامله‌گران در همین مراحل شکست می‌خورند، چرا که هنوز به درک درستی از قدرت صبر و دیسیپلین نرسیده‌اند. معمولا وقتی مثل یک مسلسل‌چی عمل می‌کنید، احساس خوبی دارید، چون فکر می‌کنید قدرتمند هستید و همه چیز تحت کنترل شماست.

اما مشکل اینجاست که شما هیچ وقت نمی‌توانید بازار را کنترل کنید و برعکس، هرچه سعی کنید که بازار فارکس را تحت کنترل خود درآورید، بازار بیشتر شما را کنترل می‌کند. شما فقط می‌توانید خودتان را از طریق یادگیری و معامله کردن به سبک اسنایپری، کنترل کنید. با انجام این اقدامات، قطعا شانس موفقیت شما در حوزه معامله‌گری فارکس به شدت افزایش پیدا می‌کند.در بسیاری از موارد ما در بکارگیری اصول گفته شده دچار وسواس شدید می شویم و این وسواس از عمل کردن طبق اصول،جلوگیری می کند و در حقیقت ذهن شما فلج شده و نمی تواند تصمیم بگیرد.برای آشنایی با این حالت مقاله چگونه گرفتار فلج تحلیلی نشویم؟” را مطالعه نمایید.

گردآوری و ترجمه: آکادمی ویو

منبع: learntotrade

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.9/5 - (198 امتیاز)
30 Comments
  1. تشکر میکنم بابت گرداوری این مقاله ارزشمند.قطعا پشت این مقاله ها کوهی از تجربه برای ما تریدر های تازه کار نهفته…ممنونم

  2. سلام استاد
    وقت بخیر
    استاد چرا تو مقاله گفتین هر چی تایم فریم بالاتر باشد احتمال موفقیت ستاپ بالاتر است؟؟
    یعنی کسی که تو تایم فریم های۱ و ۱۵ دقیقه کار میکند ستاپ معاملاتیش احتمال موفقیت کمتری دارد؟

    • تایم فریم ها هیچ فرقی با هم ندارن
      ولی اکثر تریدرها بدلیل عدم تسلط روانی در تایم پایین کار نمیکنن
      و بیشتر در تایم فریم های بالاتر که حرکات کندتر هست کار میکنن
      وقتی حرکت، کلی و کندتر باشه مدت زمان زیادتری برای تجزیه و تحلیل مارکت در اختیار تریدر قرار می گیره و بهتر می تونه تصمیم بگیره.
      امینو

    • سوال منم هست

  3. با سلام و عرض ادب و احترام
    جناب امین عزیز
    شما تا به حال شده چندین روز هیچ معامله ی انجام ندید؟
    به علت اینکه سیستم ورود نداده؟
    پس روزی x درصد چی میشه؟
    استیتمنت چی میشه؟
    یعنی چی صبر در معامله؟
    اگر مشکل روانشانسی هست
    پس چرا خیلی ها هر روز معامله میکنند و بسیار عالی روزشون و به اتمام میرسونند؟
    آیا علت میتونه سیستم باشه؟
    آیا این که سیستم وینین ریش بالا داره تاثیر داره رو اینکه کم تر هم ورود بده؟و طالب صبره بیشتر باشه؟
    با تشکر

    • سلام وقت بخیر
      بله در تایمی که تریدر سیستماتیک بودم شده بود که در هفته یک تریدر فقط زدم.چون قوانین سیستمم اجازه ورود نمی داد.
      استیتمنت بر اساس برنامه هدف شما شکل میگیره استیتمنت یک تریدر می تونه شامل یک پوزیشن باشه که در سال زده و به هدفش رسیده.
      هدف همه چی رو مشخص می کنه
      گام های ترید میتونن روزانه ساعتی یا هفتگی و سالانه باشن.
      شما یک گامرو در یک روز بر می دارید و یک گام رو سه روز بعد.
      شاید سیستمتون هم کاملا اجازه ورود بده ولی شما آمادگی روحی و روانی برای نشستن پای چارت نداشته باشید پس ترید نمی کنید ان روز.

  4. سلام استاد ممنون
    لطف کردید

  5. مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  6. سلام و درود دو تا مطلب ب ذهنم رسید. یکی دسته سومی هم داریم. عامل انتحاری. وقتی یک نفر بدون سواد تحلیلی و تسلط روانی با یک اکانت چند هزار دلاری طبق سیگنال کانالها ترید میکنه این عامل انتحاری هست.

    و در مورد پوستر اخر مقاله خداوند در قران میفرماید ما انسان را در رنج و سختی افریدیم که حقیقتا این رنج و سختی هست که انسان رو ب تعالی در همه امور میرسونه.بشرطی که مثل یک دانه که در دل زمین کاشته میشه و میدونه این سختی و تاریکی در جهت تکاملش هست دیدمون مثبت باشه ب شرایط ایجاد شده.

    ب امید خدا در تاپیک موفقیت از درد و رنجی که متحمل شدم تا ب موفقیت برسم و جهت دهی اون بعنوان نیروی تکامل مینویسم.

    پایدار و سربلند باشید.

  7. استاد فیلم های ترید شما گاها بدآموزی داره. شما خودتون مثل یک مسلسل چی ترید میکنید البته دقت تیرهای مسلسل شما مثل تیرهای تک تیراتدازهاست در این حرفی نیست. ولی تماشای تریدهایی به حجم بالا و ورود در همه جای مارکت که شما این کار رو انجام میدید برای من که شاگرد شما هستم و خواستم از شما تقلید کنم اول باعث اعتماد به نفس کاذب و بعد باعث سرخوردگی شده…

    • سلام وقت بخیر
      تریدها برای ایجاد ایمان هست
      بعد از ایمان تسلیم و عمل میاد
      شما نباید از من تقلید کنید
      باید طبق فرمت آموزشی گفته شده تمرین کنید.نه تقلید

    • البته یک نکته هم بگم.من با مسلسل بصورت تک تیرانداز شلیک میکنم. 🙂
      شما هم میتونید ولی اول باید با اسحله آشنا بشید و بعد مرحله به مرحله طبق نقشه راه با صبر و تلاش تمرین کنید

  8. به نام خداوند نا محدود
    سلام بر استاد آمینو
    برای اینکه یه شخص تک تیرانداز بشه باید تسلط کامل به اسلحه و ذهن داشته باشه
    حالا در بازارهای مالی اول شما باید همه جای چرخه هارو بتونی ترید کنی وقتی تونستی همه جای چرخه هارو ترید کنی یعنی اینکه باید اول تیر شما به هدف بخوره بعد باید بهترین جای بدن که مغز است رو هدف بگیری که تو بازار میشه ربع ۳ حالا توی نزول و ربع یک توی صعود اینکار مستلزم اینه شما باید چرخه ها رو بدونی
    باید بدونی خط سیگنال یعنی چی محل برخورد خط سیگنال با میله مک دی در اون تایم یعنی چی اینو اگه فهمیدی و مسلط شدی اون موقع میتونی در بازارهای مالی مغز دشمن رو مثل یه تک تیرانداز بزنی که همون ربع ۳در نزول و ربع ۱در صعود نمونش یورو دلار در تایم ۱۵ دقیقه روز جمعه یعنی دوروز پیش ربع ۳ رو زد ودر تایم ۱ دقیقه اواخر روز جمعه ربع ۱ رو زد همون جایی که استاد آمینو ترید زد به این میگن یه تک تیرانداز
    فعلا

  9. بسیار عالی
    این مبحث من به شخصه تجربه کردم
    من طبق یک استراتژی خاص هر روز سود روزانه میگیرم ولی زمانی که بخوام تمرکزمو روی چند جفت ارز بزارم نمیتونم موقعیت های خوب پیدا بکنم

  10. ممنون استاد عالی بود

  11. بسیار عالی و آموزنده توصیه اکید به دوستان که حتما مطالعه بفرمایید. با تشکر از استاد گرامی محمد علی/ بوشهر

  12. John D. Rockefeller 2021-07-25 at 17:14 پاسخ

    مقاله بسیار عالی بود مخصوصا تو تصویر اخر که
    بر روی اسلحه اسنایپر ارم اکادمی بود و خیلی زیرکانه بود :))
    و تصویر اخر که در مورد درد بود..
    خسته نباشید به تیم اکادمی ویو

  13. مقاله فوق العاده عالی و مهمیه
    ممنون از شما استاد

  14. سلام خدمت استاد و دوستان عزیز آکادمی
    مقاله بسیار پر بار بود خلاصه ی همه ی نکات در صبر جمع میشه…
    سپاس بیکران

  15. عالی بود ممنونم از تلاش هاتون

  16. بسیار عالی .

  17. مقاله فوق العاده مفیدی بود

  18. Mehranrashedi2 2022-04-29 at 10:53 پاسخ

    خیلی ممنون واقعا تاثیر گذار بود
    صبر و صبر و صبر

  19. استاد عزیزم خسته نباشین مقاله بسیارعالی اموزنده مملو از تجربه رو در اختیار ما قرار دادین سپاس گزارم از شما و تیم محترم اکادمی ویو به امید اینکه صبرو پیشینه هرکاری من جمله معماله گری قرار بدیم واینکه هیچ ابزار خاصی به جز ذهنی رام و متعادل برای این حرفه نیاز نیست

  20. بسیار عاااالی و لذت بخش و کاربردی استاد امینو عزیز

  21. سلام، مقاله بسیار عالی بود و تشبیه کردن رفتار یک معامله گر به اسنایپر یا مسلسل چی واقعا هوشمندانه و جالب بود…آرزوی سلامتی برای استاد عزیزم و دوستانم در آکادمی

  22. Mohammad.Hashemi 2023-04-13 at 00:10 پاسخ

    سلام و خسته نباشید به استاد عزیز و تیم حرفه ایشون مقاله بسیار پرباری بود با تشبیه های بسیار جالب و زیرکانه

  23. قطعا معامله‌گری فارکس یکی از مواردی است که در آن «هرچه کمتر، بهتر» صدق می‌کند. اما ممکن است بسیاری از معامله‌گران مبتدی اینطور احساس کنند که «هرچه بیشتر، بهتر». یعنی احساس کنند که داشتن اندیکاتورهای بیشتر، انجام معاملات بیشتر، تحلیل‌های بیشتر، دادن پول بیشتر به روبات‌های معامله‌گر و … بهتر است.

    اگر یاد نگیرید که در بازار صبورانه رفتار کنید، هرگز نمی‌توانید توانایی کنترل نفس را که لازمه موفقیت در فارکس و اسنایپری عمل کردن است، در خود ایجاد کنید.

    شما هم باید با استراتژی معاملاتی انتخابی خودتان بقدری تمرین کنید تا بدانید هر بار که پای سیستم و نمودارها می‌نشینید، دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. شما باید واقعا روی استراتژی که انتخاب کرده‌اید مسلط شوید، چرا که در صورت عدم تسلط، هرگز به حد اعلای پتانسیل خودتان به عنوان یک اسنایپر فارکس، دست پیدا نمی‌کنید.

    معامله کردن به سبک اسنایپری، اعتماد به نفس و نظم و دیسیپلین می‌طلبد. هرچه تلاش کنید که بیشتر مانند یک اسنایپر معامله کنید و کمتر مثل یک مسلسل‌چی عمل کنید، اعتماد به نفس و دیسیپلین کاری شما در حوزه معامله‌گری بهتر و بهتر می‌شود. به این دلیل که شما پاداش صبر خود را دریافت می‌کنید و وقتی می‌بینید که صبر کردن در بلندمدت نتیجه‌بخش است، سعی می‌کنید که این ویژگی را هرچه بیشتر در خود پرورش دهید.

    pain is the best teacher , but nobody wants to be his student

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart