حالت شب

منظور از نرخ‌گذاری مجدد در فارکس چیست؟

توسط اصطلاحات بازار که در 2021-07-18
حالت شب

منظور از نرخ‌گذاری مجدد در فارکس چیست؟

مقدمه

اطلاع از اصطلاحات بازار فارکس بخش مهمی از آموزش فارکس است، وقتی درگیر کار معامله‌گری فارکس می‌شوید، دیر یا زود با عبارت «نرخ‌گذاری مجدد» (Recotization) برخورد می‌کنید. اگر چه وقوع این اتفاق خیلی متداول نیست، اما محتمل است و لذا باید از تعریف و نحوه اجتناب از آن اطلاع داشته باشید. اما منظور از نرخ‌گذاری مجدد چیست؟

نرخ مجدد در دنیای فارکس به این معنی است که بروکر (کارگزاری) شما نمی‌تواند یا نمی‌خواهد معامله شما را بر مبنای قیمتی که وارد کرده‌اید، انجام دهد. این اتفاق معمولا در مواقعی رخ می‌دهد که بازار حرکات و تغییرات سریعی را تجربه می‌کند، مانند حوالی زمان‌های انتشار اخبار مهم که روی بازار تاثیر می‌گذارند و یا هنگامی که شوکی به سیستم وارد می‌شود. معمولا روند کار به این صورت است که شما تصمیم می‌گیرید جفت‌ارزی را در قیمت مشخصی بخرید یا بفروشید و برای این منظور روی دکمه مورد نظر کلیک می‌کنید. زمانی که بروکر شما این سفارش را دریافت می‌کند، بازار به حدی سریع حرکت کرده که بروکر نمی‌تواند معامله را در قیمت خواسته شده اجرا کند. در این هنگام یک اطلاعیه نرخ مجدد در پلتفرم معاملاتی ظاهر می‌شود با این مضمون که قیمت تغییر کرده است و به شما اجازه می‌دهد تصمیم‌گیری کنید که آیا می‌خواهید در قیمت فعلی هم معامله کنید یا خیر. تقریبا همیشه این نرخ جدید از قیمت اولیه‌ای که وارد کرده بودید بدتر است.

is09au2wq

چه چیزی باعث نرخ‌گذاری مجدد در فارکس می‌شود؟

همانطور که گفته شد، بازارها در حالت معمول خیلی سریع حرکت می‌کنند. اما زمانی که خبر مهمی منتشر می‌شود، می‌توانند ناگهان خیلی سریع‌تر حرکت کنند. بنابراین در این شرایط اجرای سفارش شما در همان قیمتی که خواسته بودید، برای بروکر قدری مشکل خواهد شد. بروکری که شما با آن کار می‌کنید، خود با بروکرهای دیگری کار می‌کند. بروکر یا همان فضایی که نقدینگی‌ها در آن جریان دارند، ممکن است قیمت‌ها را افزایش دهد یا سفارش شما را نپذیرد. بروکر شما قیمت موجود بازار را در نظر می‌گیرد، نه قیمتی که شما برای سفارش خود ثبت کرده‌اید و به همین خاطر به شما اخطار می‌دهد که ممکن است این معامله شرایط نامطلوبی نسبت به انتظار شما داشته باشد.

چگونه گرفتار نرخ‌گذاری مجدد نشویم

اگر با بروکر قابل اعتمادی کار کنید، حفاظت از حساب معاملاتی در این شرایط راحت‌تر خواهد بود. می‌توان یک سفارش از نوع Limit ثبت نمود که در واقع با این سفارش به بروکر این پیام را می‌رسانیم که تنها در این قیمت یا یک قیمت بهتر حاضر به انجام این معامله هستیم. با این روش به شما گفته خواهد شد که حاضر نیستید بهایی بیش از آنچه تعیین شده بپردازید و در صورتی که انجام آن امکان‌پذیر نباشید، قبول می‌کنید که از این معامله صرفنظر کنید. اما به هر صورت اگر مشاهده کردید نرخ‌گذاری مجدد به کرات در بروکر شما اتفاق می‌افتد (به ویژه در مواقعی که بازار آرام است) ممکن است این بروکر نقدینگی پایینی داشته باشد. اگر اینطور باشد، احتمالا باید به فکر تغییر کارگزاری خود باشید. اما اگر می‌بینید این اتفاقات در حین انتشار گزارشات مهمی مانند گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) رخ می‌دهد، به بروکر خود فرصت دیگری بدهید. همه بروکرها در این مواقع ترافیک زیادی را تجربه می‌کنند.

اطلاعات بیشتری درباره نرخ‌گذاری مجدد

بسیار مهم است بدانید که اگرچه حد ضرر و سفارشات نوع Limit می‌توانند از حساب شما در برابر نرخ‌گذاری‌های مجدد محافظت کنند، اما ممکن است هر دوی این روش‌ها با مشکل لغزش قیمت روبرو شوند. منظور از لغزش این است که حد ضرر یا سفارش Limit فعال می‌شوند، اما در قیمت مشخص شده اجرایی نمی‌شوند. انتظار نمی‌رود لغزش قیمت در بازارهای آرام رخ دهد. زمانی که حد ضرر یا سفارشی از نوع Limit ثبت می‌کنید، ممکن است قیمت دچار لغزش شود و احتمالا این سفارشات در قیمت بدتری اجرا شوند (یا گاهی اوقات در قیمت بهتری اجرا شوند)، اما به هر حال سفارش شما اجرا می‌شود. به همین دلیل استفاده از حد ضرر و سفارشات از نوع Limit حفاظ خوبی در برابر بروکرهای بی‌وجدانی است که اعمال ناشایستی انجام می‌دهند. اما خاطر نشان می‌کنیم که اگر در چنین موقعیتی با بروکر خود قرار دارید، برای حل این مشکل در عوض اینکه به دنبال راهکاری برای خود باشید، به دنبال بروکر دیگری بروید.

بروکرهای ECN هرگز نباید مشکلات مربوط به نرخ‌گذاری مجدد را داشته باشند. در این بروکرها اگر سفارش خریدی در قیمت مشخصی ثبت کنید، به محض اینکه قیمت به آن سطح برسد، سفارش شما اجرا می‌شود. اما ممکن است همچنان گرفتار اسلیپج یا لغزش قیمت (Slippage) بشوید، ولی اگر با بروکر خوبی کار کنید، از این بابت نباید خسارت زیادی ببینید، البته اگر خود شما هم در زمان ثبت معاملات خود دقت کنید و در مواقعی که نقدینگی کمی جریان دارد کار نکنید.

معاملات بزرگ و مساله نرخ‌گذاری مجدد

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است بروکر را تحریک کند تا به مشتری خود نرخ مجدد ارائه دهد، زمانی رخ می‌دهد که حجم معامله خیلی بالا می‌رود (یعنی حجمی حدود حداکثر حجم یک معامله که بروکر در شرایط و قوانین خود ذکر می‌کند) یا اینکه حجم معامله از حجم معاملات معمول مشتری بیشتر باشد. بسیاری از بروکرها یک کد امنیتی در پلتفرم‌های معاملاتی خود دارند که اگر مشتری آن‌ها با حجمی خیلی بیشتر از معمول به معامله‌ای ورود کند، در این صورت پلتفرم برای تائید می‌پرسد که آیا واقعا قصد دارند معامله‌ای با این حجم انجام دهند یا خیر.

اگر چه این سناریوی اخیر به لحاظ فنی نرخ‌گذاری مجدد نیست، اما اثر یکسانی دارد: یعنی تائیدی که پلتفرم برای انجام معامله می‌خواهد باعث تاخیر در اجرای آن شده و لذا احتمالا معامله در قیمت متفاوتی از آنچه مد نظر بوده اجرا می‌شود.

بروکرهای انعطاف‌پذیر فارکس

بروکرهایی هستند که اگر چه پیدا کردن آن‌ها مشکل است، اما به مشتریان خود اجازه می‌دهند تا کنترل و مالکیت مساله نرخ‌گذاری مجدد را تا حدی به عهده بگیرند. این قبیل بروکرها مکانیزم‌هایی دارند مبنی بر اینکه مشتری می‌تواند میزان لغزش قیمتی که حاضر به قبول آن است را وارد کند و اگر در عمل لغزش قیمت از آن حد تعیین شده فراتر رفت، درخواست نرخ‌گذاری مجدد کنند. برای مثال، اگر مشتری بگوید تنها می‌تواند لغزشی معادل حداکثر منفی ۱۰ پیپ را در جفت‌ارز EUR/USD بپذیرد، بروکر تا این سقف لغزش قیمت را بدون احتساب نرخ‌گذاری مجدد مجاز می‌داند، مگر اینکه لغزش قیمت بیشتر از ۱۰ پیپ شود.

بروکرهای بدون نرخ‌گذاری مجدد

در این میان بروکرهایی هستند که از مدل «ساخت بازار» پیروی می‌کنند (یعنی بروکرهایی از نوع ECN یا STP نیستند) و به عبارتی تضمین می‌کنند که نرخ مجدد ارائه ندهند. کار کردن با این بروکرها روش دیگری برای برطرف کردن این مشکل است، اما در عمل باید ببینید وقتی معامله‌ای را اجرا می‌کنید، چقدر دچار لغزش قیمت منفی می‌شود. به هر حال هر بروکری می‌تواند مساله نرخ‌گذاری مجدد را از میان بردارد، البته مشروط به اینکه ۱۰۰ درصد هزینه‌ها را مشتری بپردازد!اطلاع از نحوه کار بروکرها می تواند در انتخاب بروکر و حساب مناسب شما را در مسیر موفقیت قرار دهد، برای اطلاع از انواع بروکرها مقاله ” انواع بروکرهای فارکس “را مطالعه نمایید.

 

گردآوری و ترجمه : آکادمی ویو

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

منبع: forexacademy

4.9/5 - (74 امتیاز)
نظرات 10
  1. سلام خیلی ممنون بابت این مقاله مفید

  2. مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  3. بسيار عالي و مفيد. تشكر از آكادمي و استاد گرامي

  4. ممنون جناب امینو

  5. عالی بود ممنونم از زحماتتون

  6. بسیار مفید بود سپاس

  7. مقاله بسیار مفیدی بود

  8. بسیار مفید و کاربردی بود

  9. بسیار عالی

  10. متشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید