حالت شب

نمودار هیکن اَشی-heikin ashi

by مقالات تکنیکال in 2023-05-16
حالت شب

نمودار هیکن اَشی

 مقدمه:

نمودار هیکن اشی یکی از انواع نمودارهاست که فرمت شمعی دارد. Heikin-Ashi (هیکن اشی) یک لغت ژاپنی به معنای کندل میانگین یا کندل متعادل است که توسط میونهیسا هوما) Homma Munehisa (مطرح شد.

نمودارهای قیمتی در فارکس و بازارهای مالی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.این نمودارها انواع مختلفی داشته اما همگی نشان دهنده نوع احساسات معامله گران نسبت به پول هستند.برخی از نمودارها بسیار ساده و برخی دارای جزییات بیشتری می باشند.گاهی اوقات وجود جزئیات زیاد  در نمودارهای قیمتی، کمک‌کننده است و می‌تواند باعث شود وضعیت را بهتر تحلیل و تفسیر کنید. اما بعضی مواقع هم هست که انگار جزئیات زیادی باعث می‌شوند اصلا نتوانید هیچ چیزی را ببینید و بفهمید.

 

 

نمودار زیر را ملاحظه کنید:

این نمودار خیلی واضح و روشن است. همانطور که می‌بینید، فقط دو حرکت بزرگ در این نمودار شکل گرفته، یک روند صعودی قوی و در ادامه یک روند نزولی بلندتر.

اما از آنجاییکه در نمودار خطی، داده‌های مربوط به کف و سقف و باز شدن کندل‌ها حذف می‌شود و همچنین گپ‌های قیمتی که ممکن است اتفاق افتاده باشند، قابل مشاهده نیستند، امکان دارد این نوع نمودار بعضی اطلاعات مهم و ضروری که در تصمیمات یک معامله‌گر می‌تواند تأثیرگذار باشد را فیلتر کند.

اگر قرار بود روی همین نمودار معامله کنید، تحلیل کامل تمایلات بازار و همچنین تعیین نقاط ورود و خروج معامله براساس سطوح حمایتی و مقاومتی و اصلاح‌ها، کمی مشکل می‌شد.

به همین خاطر بیایید نمودار کندل‌استیکی را بررسی کنیم تا پرایس اکشن را با جزئیات بیشتری ببینیم.

حالا می‌توانید داده‌های کف، سقف، باز و بسته شدن هر کندل و دوره قیمتی را ببینید. بعلاوه می‌توانید به‌وضوح مشاهده کنید که بازار چه روزهایی صعودی و چه روزهایی نزولی بوده است.

وقتی به گذشته بازار نگاه می‌کنید، تشخیص روند کلی حرکت‌ها خیلی راحت است. اما حالا فرض کنید که بخواهید در لحظه حال بازار، برای ورود به یک معامله در جهت روند، تصمیم‌گیری کنید. در این صورت، باز هم می‌توانید کف و سقف‌های تشکیل‌شده گذشته بازار را بررسی کنید و تقریبا به‌راحتی روند بازار را تشخیص دهید و در جهت آن وارد معامله شوید.

اما به نظر شما بهتر نبود یک نوع نمودار می‌توانست براساس محاسبات میانگین قیمتی که از high، low، open و close کندل‌ها می‌گیرد، تائیدیه بیشتری به شما بدهد؟ حالا اگر این نمودار، جهت کلی روند را با یک رنگ مشخص هم نشان می‌داد که دیگر خیلی عالی میشد، بله؟

مثلا چیزی شبیه به نمودار زیر:

شاید اگر بخواهیم این نمودار را در مقایسه با دو نمودار قبلی توصیف کنیم‌، بهتر باشد بگوییم که هم جزئیات حرکت قیمت را نشان می‌دهد (مشابه نمودار کندل‌استیکی) و هم اینکه حرکات قیمت به‌وضوح دیده می‌شوند (مانند نمودار خطی).

  • این نمودار قطعا نسبت به نمودار خطی، جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد (اگرچه نه به اندازه نمودار کندل‌استیکی).
  • اما از نظر تحلیل روند، نسبت به نمودار کندل‌استیکی، وضوح بیشتری دارد (اگرچه نه به اندازه نمودار خطی).

این دو مورد از ویژگی‌های بارز و مفید نمودار هیکن اشی (Heikin Ashi) هستند.

 

خواندن نمودار هیکن اشی

حالا بیایید در این قسمت نمودارهای کندل‌استیکی و هیکن اَشی را با هم مقایسه کنیم و ببینیم پرایس اکشن در این نمودار چطور جلوه می‌کند. چگونه این نمودار …

… به نمودار زیر تبدیل شده است؟

کاملا مشخص است که جهت روند در نمودار هیکن اشی (نمودار دوم) خیلی واضح‌تر مشاهده می‌شود.

اما برای اینکه بفهمیم چگونه این نمودار قیمت را فیلتر می‌کند تا جهت روند را واضح‌تر نشان دهد، بایستی در وهله اول ببینیم مبنای محاسبات و فرمول‌های هیکن اشی به چه صورت است.

 

محاسبات هیکن اشی

 

دقت کنید که نرم و هموار شدن نمودار هیکن اشی به این دلیل است که از سطوح قیمتی مختلف میانگین می‌گیرد. به این معنی که حرکت‌های واقعی قیمت در حوالی آنچه هیکن اشی نشان می‌دهد، اتفاق می‌افتد.

 استفاده از هیکن اشی

در استفاده از هیکن اشی، می‌توانید آن‌ها را هم مثل کندل‌استیک‌های معمولی در نظر بگیرید. تنها تفاوت آن‌ها این است که در هیکن اشی حرکات قیمت کمی نرم‌ و هموار شده و در نتیجه می‌توانید جهت‌گیری حرکت قیمت را واضح‌تر مشاهده کنید.

درست مثل کندل‌استیک‌های معمولی، در نمودار هیکن اشی هم می‌توانید از الگوهای نموداری مختلف استفاده کنید، و حتی این نوع نمودار به دلیل رنگ‌بندی یکنواختی که دارد، می‌تواند دیدگاه بهتری به شما بدهد، یعنی شاید بتوانید تغییر روندها را خیلی واضح‌تر یا گاهی دقیق‌تر تشخیص دهید.

 

نمودار کندل‌استیکی معمولی:

 

نمودار هیکن اشی:

 

برای مثال در نمودار بالا، یکنواختی رنگ‌بندی نمودار هیکن اشی، می‌تواند در تشخیص کف V شکل و شکست ناحیه ۱ و صعود قیمت، دیدگاه واضح‌تری ارائه بدهد.

یا مثلا کف شماره ۲ در نمودار هیکن اشی کمی واضح‌تر نمایش داده شده و همچنین نوسانات نزولی و صعودی الگوی گوه صعودی شماره ۳، در مقایسه با نمودار کندل‌استیکی معمولی، وضوح بیشتری دارد.

بعلاوه می‌توانید ببینید که اصلاح ۳۸٫۲ درصدی در ناحیه شماره ۴، تفاوت چندانی با نمودار کندل‌استیکی ندارد، اما در منطقه ۵ که قیمت سقف آخر را شکسته و بالا رفته، کندل‌های نزولی نمودار کندل‌استیکی این ناحیه در نمودار هیکن اشی فیلتر شده که می‌توانست به نوعی نشان‌دهنده ضعف حرکت صعودی قیمت باشد.

حالا بیایید نمودار گندم را بررسی کنیم.

نمودار کندل‌استیکی معمولی:

 

نمودار هیکن اشی:

 

با مقایسه دو نمودار بالا مشاهده می‌کنید که نظم و طرز رنگ‌بندی نمودار هیکن اشی، قسمت‌های ۱ و ۳ را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد. در قسمت ۲ هم با اینکه باز هم واضح است، اما چند کندل مخالف در آن دیده می‌شود.

حالا در این مرحله شاید برای شما این سوال ایجاد شود که آیا هیکن اشی باعث می‌شود دید واضح‌تری نسبت به نمودار و حرکات قیمت پیدا کنیم، یا اینکه ممکن است ذهنیت ما را نسبت به یک جهت‌گیری حرکت قیمت منحرف کند و باعث حواس‌پرتی ما شود.

برای معامله‌گرانی که این فیلترهای هیکن اشی و تاثیر نرم و هموار کردن حرکات قیمت مفید است، می‌تواند ابزار خوبی برای تحلیل و انجام معاملات باشد. یعنی از هیکن اشی به‌عنوان یک ابزار جانبی برای تشخیص و تحلیل جهت روند استفاده شود، به‌گونه‌ای که تکمیل‌کننده تحلیل نمودار معمولی قیمت باشد.

همین مورد مزیت بزرگی محسوب می‌شود. یعنی بتوانید الگوهای قیمتی را از زاویه‌ای ببینید که در آن جهت‌ و سمت‌وسوی نوسانات وضوح بیشتری دارند. به عبارتی، با هیکن اشی می‌توانید جزئیات حرکات قیمت را به حداقل برسانید تا یک شمای کلی از روند بدست آورید.

 

گردآوری و ترجمه : آکادمی ویو(academywave)

منبع: tradeciety

4.7/5 - (95 امتیاز)
9 Comments
  1. عالی استاد جان ممنون ازشماوهمچنین کسانی که زحمت کشیدند مقاله رو ترجمه کردند من ۱هفته قبل هیکن آشی رو استفاده کردم واینکه الان این مقاله رو دیدم لذت بردم سپاس

  2. من برای بهتر دیدن سقف و کف ها و حرکات بازار از هیکن اشی استفاده می کنم یک جورایی نرمال کننده چارت هست. اندازه شدو ها نسبت به بادی کندل .و دوجی که شکل میگیره کمک خوبی می‌کنه.

  3. سلام. بسیار بررسی و مقایسه زیبایی بود. ولی یک جای متن برام مبهم بود که اون را سوال می پرسم شاید اشتباه متوجه شدم.

    “بعلاوه می‌توانید ببینید که اصلاح ۳۸٫۲ درصدی در ناحیه شماره ۴، تفاوت چندانی با نمودار کندل‌استیکی ندارد، »»»» اما در منطقه ۵ که قیمت سقف آخر را شکسته و بالا رفته، کندل‌های نزولی نمودار کندل‌استیکی این ناحیه در نمودار هیکن اشی فیلتر شده که می‌توانست به نوعی نشان‌دهنده ضعف حرکت صعودی قیمت باشد.«««« ”
    برداشت من از عبارت بالا این است منظور شما از حرکت نزولی در قسمت ۵، همان پولبک زده شده به سقف قبلی مارکت، بعد از شکست سطح مقاومتی سقف قبلی می باشد. و به نظرم چون این پولبک ضعیف نشان داده شده است باید گفت که قدرت نزولی چندانی ندارد و باید دید صعودی نسبت به حرکت مارکت داشت. به همین دلیل جمله آخر عبارت فوق باید بشه ” می توانست به نوعی نشان دهنده ضعف در حرکت نزولی قیمت باشد -منظور پولبک نزولی است – . “

  4. سپاس از امینوی بزرگ

  5. سلام و تشکر بابت مقاله
    متاسفانه یه قسمت از فرمول من رو گیج کرد
    ممنون می شم پاسخ بدهید
    درباره کلوز کندل فعلی گفتید که میانگین (اوپن-کلوز-های -لوو)کندل فعلی هست . ولی خب وقتی ما هنوز خود کلووز کندل فعلی را نداریم و در حقیقت دنبال کلوزز کندل فعلی هستیم چه مقداری رو داخل این معادله میتونیم بزاریم ؟ یه جورایی میشه گفت باید فقط های اوپن و لوو فعلی را بگیریم و قسیم بر ۳ کنیم نه چهار درست ؟

  6. سلام استاد ممنونم از اینکه این نمودرا را به ما معرفی نمودید.
    آیا در متاتریدر چهار میشه استفاده کرد؟

  7. متشکرم

  8. سلام خدمت استاد ارجمند اقای دهقان تشکر از زحمات شما وتیم اکادمی ویو

  9. بسیار عالی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart