حالت شب

چرا حجم معاملات در بازار فارکس اهمیت دارد؟

توسط مدیریت سرمایه که در 2021-04-13
حالت شب

چرا حجم معاملات در بازار فارکس اهمیت دارد

مقدمه:

 

مدیریت ریسک در آموزش فارکس جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها حجم معاملات است. ممکن است این مورد واضح به نظر برسد، اما احتمالا شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید چه تعدادی از افراد درک درستی از اهمیت حجم صحیح معاملات، ندارند. ممکن است با حجم‌های کوچک هم مرتکب اشتباه شوید، اما این اشتباهات تمام حساب شما را از بین نمی‌برند. معاملاتی منجر به نابودی حساب می‌شوندکه با حجم‌هایی خیلی زیاد و نامتناسب با حساب یا استراتژی معاملاتی انجام می‌شوند. این امر می‌تواند اثرات زیان‌بار و خطرناکی روی حساب داشته باشد.

باید توجه داشته باشید که منظور از داشتن استمرار در تعیین حجم معاملات این نیست که برای هر معامله، حجم یکسانی را در نظر بگیرید. سناریوهایی برای تنظیم حجم معاملات وجود دارند، به ویژه اگر این برنامه در استراتژی معاملاتی شما وجود داشته باشد. آنچه اهمیت دارد این است که استراتژی معاملاتی خود را درک کنید و بدانید برای اینکه با این استراتژی موفق باشید و به سود مستمر برسید، با چه حجمی باید به معاملات ورود کنید.

با این اوصاف بیایید به این موضوع پایه بپردازیم که چگونه حجم معاملات می‌تواند روی استراتژی و حساب شما تاثیر داشته باشد. اگر قرار باشد در استراتژی شما برای هر معامله به اندازه ۲ درصد موجودی حساب ریسک کنید، این درصد ترکیبی از حجم معامله و موقعیت حد ضرر خواهد بود. اگر اندازه حد ضرر ثابت باشد، اما حجم معامله را افزایش دهید، در این صورت ریسک آن معامله را به بیشتر از ۲ درصد افزایش می‌دهید. اگر استراتژی معاملاتی شما حد ضرر ثابتی داشته باشد، در این صورت افزایش حجم معاملات می‌تواند راهی برای افزایش سود به نظر برسد. اما اگر حساب شما موجودی کافی برای این اقدام نداشته باشد، نمی‌تواند روش مناسبی برای افزایش سود و درآمد شما باشد.

بسیاری از افرادی که تازه وارد حرفه معامله‌گری می‌شوند، آرزو دارند از شغل قبلی خود استعفا دهند و پول زیادی بدست آورند و ثروتمند شوند. برای این منظور،بدون تسلط و تجربه معاملاتی با حجم‌های سنگین انجام می‌دهند که خیلی بیشتر از ظرفیت حساب معاملاتی آن‌هاست. هر بار که چنین معاملات سنگینی انجام می‌شود، حساب زیر بار ریسک می‌رود و در موقعیتی قرار می‌گیرید که ممکن است پول زیادی از دست بدهید. چند معامله سنگین و با حجم‌های بالا می‌تواند در نهایت منجر به نابودی کل حساب شود و این چیزی نیست که هیچ معامله‌گری بخواهد.

عدم اطلاع از اینکه چه حجمی برای معاملات خود تعیین کنید، می‌تواند دو سناریو را رقم بزند که بطور کلی برای معامله‌گری و میزان سودآوری شما زیان‌بار باشد. اگر حجم معاملات شما خیلی زیاد باشند، در این صورت حساب خود را بیش از اندازه در معرض ریسک قرار می‌دهید و این امر می‌تواند منجر به از دست دادن کل حساب یا ضررهای سنگینی می‌شود. از طرفی اگر حجم معاملات شما خیلی کوچک باشند، احتمال دارد انگیزه خود را از دست بدهید. چرا که به اندازه‌ای که پیش‌بینی کرده بودید یا انتظار داشتید، پولی بدست نمی‌آورید. هر دوی این سناریوها برای کار معامله‌گری شما مخرب هستند. به همین دلیل، درک کامل اینکه حجم معاملات شما به چه اندازه‌ای باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما چطور می‌توانیم مطمئن شویم که در استراتژی معاملاتی خود از حجم مناسبی استفاده می‌کنیم؟ پاسخ ساده است. زمانی که استراتژی خود را طراحی می‌کنید، باید برنامه‌ای برای مدیریت ریسک نیز داشته باشید که این برنامه دقیقا شامل این قسمت می‌شود که برای یک معامله در هر موقعیتی که پیش آید، چه حجمی باید در نظر بگیرید. شما باید استراتژی خود و نسبت سود به ضرر آن را در نظر داشته باشید و سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که برای هر معامله چه حجمی را تعیین کنید.

اگر احساس می‌کنید مشکلی در حجم معاملاتی که انتخاب می‌کنید وجود دارد، باید در ابتدا بپذیرید که چنین مشکلی وجود دارد و سپس بررسی کنید که چرا این مشکل وجود دارد. برای بعضی افراد می‌تواند یک مشکل احساساتی باشد و برای برخی دیگر می‌تواند ناشی از اعتماد به نفس کاذب یا طمع باشد. در هر صورت می‌تواند باعث شود حجم معاملات را افزایش دهید و در نتیجه حساب معاملاتی را در معرض ریسک‌‌های بزرگی قرار دهید. اگر احساس می‌کنید خیلی به خود مطمئن هستید، یا اینکه سود بیشتری می‌خواهید، لازم است مجددا به استراتژی خود فکر کنید و به آن پایبند باشید. شما برای طراحی این استراتژی دلیلی داشتید و این استراتژی می‌تواند امنیت حساب شما را تامین کند. هرگز به این دلیل که فکر می‌کنید توانایی بالایی دارید یا به منظور کسب پول بیشتر، بیش از اندازه معامله نکنید. این کار فقط به معاملات اشتباه و ضررهای بزرگ منتهی می‌شود.

بسیار مهم است که از محدودیت‌های شخصی و همچنین از حد و مرزهای استراتژی خود آگاهی داشته باشید و سعی نکنید این مرزها را جابجا کنید. این‌ها حدود و مرزهای کاری شما هستند و وجود آن‌ها دلیلی دارد. اگر فشاری درونی احساس کردید که فراتر از مرزهای خود عمل کنید، یک قدم به عقب برگردید. پشت قوانین استراتژی معاملاتی شما دلایلی وجود دارد، به آن‌ها پایبند باشید. خیلی ساده است. هر چه بیشتر سعی کنید پا روی قوانین خود بگذارید، حساب خود را بیشتر در معرض ریسک قرار می‌دهید، و این امر فقط به فاجعه ختم خواهد شد.

شما باید حجم معاملات خود را به حدی تعیین کنید که در صورت موفقیت یا عدم موفقیت معامله، نه خیلی شاد و سرخوش، و نه خیلی غمگین و افسرده شوید. ممکن است استراتژی شما شکست‌ها و ضررهایی هم داشته باشد، بنابراین آن‌ها را بپذیرید و کار خود را ادامه دهید. اجازه ندهید این ضررها احساسات شما را تحریک کنند، چرا که در این صورت می‌تواند حرفه معامله‌گری و میزان سودآوری شما را در معرض خطر قرار دهد.

این‌ها دلایلی بودند برای اینکه چرا اطلاع از حجم معاملات مهم است و چرا باید فقط به اندازه‌ای که لازم است ریسک نمود. معامله کردن برخلاف قواعد و قوانین تنها به ضرر و زیان و ناامیدی منجر می‌شود.

نکته مهم دیگر میزان سرمایه شماست،این سوال که برای معامله گری چقدر سرمایه نیاز داریم ذهن بسیاری از افراد را درگیر می کند.برای دریافت پاسخ این سوال توصیه میکنیم مقاله “برای شروع معامله‌گری در فارکس چقدر سرمایه لازم است؟” را مطالعه نمایید

منبع: forex.academy

اینستاگرام اکادمی ویو 

یوتیوب آکادمی ویو

4.7/5 - (71 امتیاز)
نظرات 16
  1. با سلام وقت بخیر
    استاد میشه بیشتر درمورد تفکر فرایند گرا بگین
    که نتیجه بعداز معامله چه خوب چه بد طوری نباشه که اون مارو کنترل کنه نتیجه بعداز معامله رو ما احساست کنترل کنیم.
    طری باشه که اصلا فکر نکنی خودش انجام بده مثل کفش پوشیدن روزانه
    ی تشکر کنم بکنم بابت پاسخ به ۴ تا سوال که گفتین
    در حال بررسی خودم برای پیدا کردن اشتیاق سوزان هستم.
    جوادی

  2. سلام مجدد خدمت استاد
    استاد درصورت توان کمک کنید
    تفکر فرایند گرا یعنی تفکر دورانی ؟
    دورانی یعنی هم خوب ببینی هم بدو ببینی و از بالا فقط مشاهده کنیم بدون قضاوت کردن که بحث باید یا نباید در کار نیست.
    جوادی

    • مرتضی رضایی 2021-04-14 در 22:59 پاسخ

      سلام جوادی جان وقت بخیر اینکه بدون قضاوت به مارکت نگاه بیندازیم تا اونجایی ک من اطلاع دارم مربوط به مکتب ژاپنی ذن هستش ک یجورایی ایده آل همه تریدر ها هست / اما کاری ک خودم انجام میدم اینه که در متا ۵ بعد از باز کردن پوزیشن خطوط مربوط به نقطه ورود و خروج رو حذف میکنم امیدوارم کمک کننده باشه / این سوال منم بود از استاد عذر خواهی میکنم ک جسارت کردم و جواب دادم ممنون میشم جناب امینو این مطلب رو درصورت صلاح دید بیشتر توضیح بدین تا مطلب روشن تر بشه.
      باتشکر

  3. سلام اقا مرتضی وقت بخیر
    این چیزی متوجه شدم ذن یعنی فقط مشاهده کنی.
    الان من مشاهده میکنم نتیجه میگیرم چه مثبت چه منفی
    من دنبال اینم که چطوری بتونم با زمستون یعنی پوزیشن ضرر ده کنار بیام یا بهار پوزیشن سود ده کنار بیام.
    جفتشون بتونم بپذریم.
    چگونه ؟
    راهش چیه؟
    جوادی

    • سلام با چک لیست
      چک لیستی که منظم و کامل بک تست گرفته شده باشه و نتیجش شمارو به هدفتون برسونه.
      بعدش فقط باید تا مدتی اون رو انجام بدید تا مسلط بشید و بهش متعهد باشید
      امینو

    • مرتضی رضایی 2021-04-15 در 15:32 پاسخ

      سلام مجدد ببین وقتی یه پوزیشن سودده یا ضرر ده میشه به تبع اون احساسی بوجود میاد و نوع احساس رو شما ب اون پدیده میدین _کاری ک خودم انجام میدم اینه در چند مقاله قبل تر استاد زحمت کشیدن و ویژگی های ذهن فرایند گرا رو مطرح کردن من اونارو رو کاغذ نوشتم و قبل و بعد از خواب و ترید میخونمشون کمک کننده هستش.در همین حد میدونم .موفق باشی.

  4. عالی
    ممنونم

  5. سلام ممنون بابت این مقاله خیلی مفید …..
    بنظر من هر کسی توی هر شغل و حرفه ای که هست اگر قانون تکامل رو در نظر نگیره بشدت عقب میندازه خودشو ، “دیدن و شناخت حد و مرز ها ” من رو یاد همون قانون تکامل انداخت که بدونی و آگاه باشی الان چقدر باید رشد کنی تو چه مرحله ای هستی آیا اون لات و درآمدی که انتخاب کردی به حد تو نزدیک هست؟! اینها همگی سوالاتی هست که هر شخصی خودش بهتر میدونه و میتونه حد و توان فکری خودشو بسنجه، بنظر من تعیین لات علاوه بر اینکه خیلی مربوط هست به موقعیت ورود، ریسک و غیره ، به روند تکاملی اون شخص وابسته است.
    آهسته و پیوسته رشد کردن درست مثل یک بذر

  6. بسیار عالی و مفید بود. ممنونم ازتون

  7. مقاله فوق العاده مفیدی بود

  8. عدم شناخت ظرفیت وجودی در روابط و زندگی ب گونه ای کاملا شفاف توو مارکت بواسطه سند و مدرک که همون اعداد مکتوب شده هستن خودشونو نشون میدن
    بنظرم صادقانه و واقع بینانه نگاه کردن خیلی می تونه کمک کننده باشع
    مقاله مفیدی بود متشکر از شما

  9. بسیار عااالی استاد امینو عزیز

  10. عرض ادب و احترام
    خیلی ممنون از شما و تیم خوب اکادمی

  11. بسیار عالی

  12. بسیار عالی , درجه ۱

  13. ما چطور می‌توانیم مطمئن شویم که در استراتژی معاملاتی خود از حجم مناسبی استفاده می‌کنیم؟ پاسخ ساده است. زمانی که استراتژی خود را طراحی می‌کنید، باید برنامه‌ای برای مدیریت ریسک نیز داشته باشید که این برنامه دقیقا شامل این قسمت می‌شود که برای یک معامله در هر موقعیتی که پیش آید، چه حجمی باید در نظر بگیرید. شما باید استراتژی خود و نسبت سود به ضرر آن را در نظر داشته باشید و سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که برای هر معامله چه حجمی را تعیین کنید.

    هرگز به این دلیل که فکر می‌کنید توانایی بالایی دارید یا به منظور کسب پول بیشتر، بیش از اندازه معامله نکنید. این کار فقط به معاملات اشتباه و ضررهای بزرگ منتهی می‌شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید