حالت شب

ذهنیت و تفکر معامله گران موفق در بازار چگونه است؟

توسط روانشناسی بورس و بازار فارکس که در 2023-03-29
حالت شب

ذهنیت و تفکر معامله گران موفق در بازار چگونه است؟

معامله‌گران حرفه‌ای چگونه فکر می‌کنند؟

ایجاد ذهنیت منحصر بفرد در آموزش فارکس عامل اساسی موفقیت است که در بخش روانشناسی مارکت قرار می گیرد.دربین معامله‌گران موفق و معامله‌گران ناموفق یک تفاوت بزرگ وجود دارد، و این تفاوت به اینکه آن‌ها از چه اندیکاتورهایی استفاده می‌کنند یا سیگنال ورود به معاملات خود را چگونه تعریف می‌کنند، مربوط نمی‌شود. معامله‌گران حرفه‌ای که سودآوری مستمری از بازار دارند، ذهنیت منحصر‌به‌فردی دارند که به ‌آن‌ها امکان می‌دهد بتوانند عملکرد خود را به بهترین نحو مورد ارزیابی قرار دهند. از طرف دیگر، معامله‌گرانی که مدام دچار ضرر و زیان می‌شوند، همگی ذهنیت یکسانی دارند. دیدگاه معامله‌گران آماتور به نمودارها و نحوه قضاوت عملکرد معاملاتی آن‌ها به کل با معامله‌گران حرفه‌ای متفاوت است. در این مقاله تفاوت بین طرز تفکر معامله‌گران حرفه‌ای و تازه‌کار را توضیح می‌دهیم و اینکه چطور می‌توانید ذهنیت بَرَنده و فرایندگرایی داشته باشید.

آماتورها و تفکر نتیجه‌گرای آن‌ها

معامله‌گران تازه‌کار کل عملکرد خود را تنها با یک خط‌کش اندازه‌گیری می‌کنند: پول. تا زمانی که عملکرد مثبتی داشته باشند، همه چیز خوب است. ذهنیت معامله‌گران آماتور دو حالت بیشتر ندارد: اگر معامله آن‌ها با سود خاتمه یابد، فکر می‌کنند که معامله خوبی انجام داده‌اند و اگر معامله آن‌ها با ضرر بسته شود، یعنی قطعا مرتکب اشتباهی شده‌اند.

نگران پول نباشید

برای معامله‌گرانی که توانایی‌های خود را صرفاً براساس نتایج معاملات خود قضاوت می‌کنند، تقریباً غیرممکن است که بتوانند ذهنیت بازنده خود را کنار بگذارند و به سودآوری برسند. اگر بعد از یک معامله ناموفق اینطور فکر می‌کنید که معامله بدی داشتید یا اینکه سیستم معاملاتی شما به درستی کار نمی‌کند، به احتمال زیاد دائماً تغییراتی در سیستم و روش معاملاتی خود ایجاد می‌کنید. علیرغم اینکه اکثر معامله‌گران می‌دانند که در ابتدای کار نمی‌توانند همیشه در تمام معاملات نتیجه مثبتی داشته باشند، اما آماتورها همچنان ضررهای خود را به «وجود اشکالاتی در سیستم معاملاتی» نسبت می‌دهند و لذا روش کار خود را مدام تغییر می‌دهند و سیستم‌های مختلف را امتحان می‌کنند. این افراد همان معامله‌گرانی هستند که بعد از چندین سال تجربه هنوز به تازه‌کارها شباهت دارند و همچنان مشغول جستجو و کندوکار برای یافتن راز و رمز بازار هستند.

معامله‌گران موفق چگونه فکر و معامله می‌کنند

معامله‌گران حرفه‌ای به خوبی درک می‌کنند که نتیجه یک معامله را چک لیست آنها تعیین می کند. وقتی کار خود را انجام دادند، برنامه معاملاتی خود را طراحی کردند، تحلیل‌های خود را انجام دادند و صبورانه برای دریافت تمام سیگنال‌های معاملاتی انتظار کشیدند، دیگر می‌دانند که نیاز به انجام کار دیگری نیست،نه امید به گرفتن سود بدون برنامه دارند و نه ترس از دست دادن سرمایه.

معامله‌گران حرفه‌ای می‌دانند که اگر از اصول و قوانین خود پیروی کنند، در کوتاه‌مدت هر اتفاقی ممکن است رخ دهد، اما در بلندمدت نتایج به نفع آن‌ها خواهد بود. بنابراین آن‌ها در ابتدا ضررها را بصورت یک اتفاق ناخوشایند یا چیزی که بابت آن نگران شوند، نمی‌بینند بلکه تجاربی گرانبها از دوستی صمیمی بنام مارکت می دانند. معامله‌گران حرفه‌ای اگر خود مرتکب اشتباهی نشده باشند، تفاوتی بین یک معامله‌ با نتیجه مثبت و معامله‌ای با نتیجه منفی نمی‌بینند.

طرز تفکر فرایندگرا یعنی توانایی عمل کردن و معامله کردن بدون در نظر گرفتن نتیجه پایانی. معامله‌گران حرفه‌ای اعمال و رفتار خود را فقط براساس نحوه اجرای معاملات مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

ویژگی‌های افراد با طرز تفکر فرایندگرا

معامله‌گران حرفه‌ای مشخصه‌هایی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد بتوانند بدون درگیر شدن با احساسات و تقریبا بدون اینکه تحت تاثیر مسائل حاشیه ای قرار بگیرند، معامله کنند:

  • احتمال بالای موفقیت معاملاتم باعث می‌شود در بلندمدت نتایج مثبتی داشته باشم.
  • ممکن است در کوتاه‌مدت متحمل قدری ضرر و زیان بشوم که می تواند در ابتدای مسیر امری کاملا عادی باشد. اما مطمئن هستم که بتدریج معاملاتم نتایج مثبتی خواهند داشت بنابراین بجای تغییر سیستم، تغییراتی سازنده در سیستم معاملاتی و چک لیست خود ایجاد می‌کنم.
  • من به عنوان یک معامله‌گر فقط باید از قوانین و اصول خودم پیروی کنم و معاملاتم را بدون نقص اجرا کنم.
  • اینکه نتیجه یک معامله چگونه رقم می‌خورد در حیطه کنترل احساست من نیست.بلکه به قواعد و چک لیست من مربوط می شود.
  • بصورت احساسی و بیش‌ازحد روی معاملات منفی تمرکز نمی‌کنم و خیلی هم بابت معاملات مثبت خوشحال و سرخوش نمی‌شوم.

فرایند فکر کردن خود را زیر نظر بگیرید و تصمیمات خود را تحلیل کنید

خرد و دانایی تنها زمانی ارزش پیدا می‌کند که با عمل همراه باشد. برای اینکه عملکرد و رویکرد معاملاتی خود را بهبود بخشید، بایستی همواره خود را زیر نظر بگیرید. با دقت بررسی کنید که چطور در برابر سودها و ضررها واکنش نشان می‌دهید. آیا یک معامله منفی باعث می‌شود بخواهید تغییری در چیزی ایجاد کنید؟ آیا همیشه بعد از یک معامله ناموفق به دنبال دلایل آن هستید؟ و آیا معاملات مثبت خیلی شما را هیجان‌زده می‌کنند، حتی اگر خلاف قوانین خود عمل کرده باشید؟

آگاهی همیشه گام اول است. زمانی که به اشکالات فرایند فکر کردن خود پی بردید، باید آن‌ها را اصلاح کنید. دنبال کردن و زیر نظر گرفتن عملکرد و نحوه انجام معاملات برای تحقق پیشرفت‌های آینده بسیار ضروری است. شما باید از تغییر مدام سیستم‌های معاملاتی پرهیز کنید و عملکرد خود را براساس اعمال خود مورد ارزیابی و قضاوت قرار دهید، نه صرفا برمبنای سود و ضرر معاملات. پول زمانی به سمت شما می‌آید که ذهنیت آماتوری خود را کنار بگذارید.

شما برای موفقیت و داشتن یک تفکر و ذهنیت موفق نیاز به دیسیپلین دارید توصیه میکنیم مقاله “ نکاتی برای حفظ دیسیپلین در هنگام معامله کردن ” را مطالعه نمایید.

بازنویسی و ترجمه : آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

اینستاگرام آکادمی ویو

4.7/5 - (334 امتیاز)
نظرات 36
  1. مثل همیشه فوق العاده
    کاش یه دوره مختص روانشناسی بزارید
    من خیلی گشتم اما واقعا کمبودش حس میشه.
    بلاخره مجبور موفق شدم برای خودم یه برنامه ريزي دقیق و حساب شده واسه مسائل روانشناسی طراحی کنم، نمیدونم چقد سطحش بالاست اما بنظرم قابل قبوله
    اما خب قطعا اگه شما زحمت بکشید و یه دوره ی کامل که کاربردی و راه کاری باشه ارائه کنید قطعا خیلی کاملتر و سطح بالاتره، و همونطور که میدونید روانشناسی مهم ترین رکن تو فارکس، پس حتما خیلی کمک میکنه به هموطنا

    • داخل اموزش های دوره همیشه در مورد رواتشناسی صحبت های مفصلی انجام دادن

    • دوست عزیز کاری که من کردم رو انجام بدید،
      تمام مقالات روانشناسی استاد رو بصورت pdf تنظیم کرده و پرینت گرفتم، و با فرمت نقشه راه دوره روش کار میکنم.
      حقیقتا یه دوره روانشناسی کامل و عالیه.
      با تشکر از لطف و محبت امینوی عزیز

      • سلام وقتتون بخیر این فایل پی دی اف رو میتونین به اشتراک بذارین؟

  2. سلام.
    با سپاس از استاد آمینو عزیز و تیم آکادمی ویو.
    پاراگراف آخر احتمالا اشکال تایپی اتفاق افتاده در مورد« عملکرد خود را براساس اعمال خود مورد ارزیابی و قضاوت قرار ندهید» که باید دهید بشه.

  3. بسیار عالی بود
    خیلی ممنون از شما

    • معامله گرانی که ضرر میدهند رفتار هایی دارند که جلوی رشد حساب رو می گیره، حالت عادی زیادشدن شدن بالانس هست و غیر طبیعی کم شدن بالانس، وقتی اونها هر کاری می کنند ولی باز هم بالانس کم میشه و ضرر می کنن میشه همون رفتار های اشتباه

      سود آوری رو اگر چارچوبی در نظر بگیریم چندین پایه داره شاید ۸ تا ۱۰ عامل باشن که باعث سودآوری میشن، اولیش confidence، دومیش patience, سومیش in depth knowledge about the specefic market you are trading ، مورد بعدی مدیریت سرمایه شخصی هست و … عوامل دیگر که چارچوب سودآوری رو تشکیل میدن

  4. لذت بخش و آموزنده
    به امید همکاری با استاد امینوی بزرگ

  5. بسیار عالی
    سپاس از استاد امینو عزیز

  6. “”طرز تفکر فرایندگرا یعنی توانایی عمل کردن و معامله کردن بدون در نظر گرفتن نتیجه پایانی. معامله‌گران حرفه‌ای اعمال و رفتار خود را فقط براساس نحوه اجرای معاملات مورد ارزیابی قرار می‌دهند.””

    به نظرم هر تریدری بتونه جمله بالا رو با تمام وجود بفهمه حتما موفقیت در انتظارشه!

    “امینو، تو به ما جرات توفان دادی…”

  7. خیلی ممنون . عالی بود

  8. سید احسان 2021-04-10 در 03:07 پاسخ

    فوق‌العاده است واقعا جای سوال چرا اولین بار است مطالب به این دقیقی رو می بینم. بسیار سپاسگذارم که این قدر اصولی به مسائل نگاه می کنید و ما می تونیم استفاده کنیم از مطالب شما

  9. ممنون از تیم آکادمی ویو زیز ، همگی مقالات کاربردی هستند.
    عالی 🙂

  10. ممنون از تیم آکادمی ویو عزیز ، همگی مقالات کاربردی هستند.
    عالی 🙂

  11. عرض سلام و خدا قوت استاد عزیزم و دوستان آکادمی
    مثل همیشه مقاله فوق العاده ای بود، به دور خلاصه شاه کلید این مقاله در این دو جمله بیان شده که واقعا به فکر فرو رفتم نه تنها در امر ترید بلکه در کل ابعاد زندگی:
    معامله‌گران حرفه‌ای اگر خود مرتکب اشتباهی نشده باشند، تفاوتی بین یک معامله‌ با نتیجه مثبت و معامله‌ای با نتیجه منفی نمی‌بینند.
    طرز تفکر “فرایندگرا” یعنی توانایی عمل کردن و معامله کردن بدون در نظر گرفتن نتیجه پایانی. معامله‌گران حرفه‌ای اعمال و رفتار خود را فقط براساس نحوه اجرای معاملات مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
    سپاس بیکران

  12. سلام وقت بخیر
    استاد اصولتون برای فکر کردن فرایند گرا چی است؟
    مثلا وارن بافت ۳ تا اصول داشت
    ۱٫خوشحال تر
    ۲٫ادم بهتر تر
    ۳٫ثروتمند تر
    تر شو دوست دارم.
    جوادی

  13. سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز و دوستان پر انرژژژژژی آکادمی
    استا یک جمله طلایی دارن که به همین مقاله هم مربوط میشه
    قدرت ذهن انسان در انجام ندادن کارها است که باعث موفقیت میشود
    اگر انسان بتونه کارهایی که تا الان انجام میداد رو (که نتیجه موفقیتی براش نداشته ) انجام نده یعنی در مسیر درست موفقیت هست
    آرزوی بهترینهارو دارم براتون

  14. سلام . این مقاله فوق العاده بود . ممنون از این مقاله زیبا، واقعا این مطالب در کنار دوره ضروری هستش. سپاس فراوان

  15. سلام، عالی بود، سپاس

  16. عالی و کاربردی بود.
    ممنونم ازتون

  17. بسیار بسیار عالی و راهگشا.بنظر من پیروی از راهکارهای این مقاله تنها راه گذر از یک تریدر آماتور به یک تریدر حرفه ایه .
    واقعا تشکر از دوستان سایت برای تهیه و نشر این مقاله

  18. مقاله بسیار مفیدی بود ممنون از تیم اکادمی

  19. درود به استاد امینو عزیز واقعا لذت بردم و ممنون از تیم قدرتمند اکادمی یو

  20. مثل همیشه عالی سلطان ❤💯💯

  21. بسیار سپاس گذارم از شما استاد گرامی
    دید بسیار خوبی به من داد بعد از شگست سختی که در چند ماه اخیر داشتم از نظر من صحبت کردن با خود در غالب نوشتن در صورت بروز مشکل ۵۰% از مشکل پیش آمده را بر طرف میکنه.
    در یک جمله با خودم ((دوست شدم)) مشکلم و پیدا کردم 🙂

  22. زهره پسندیده 2023-03-30 در 00:51 پاسخ

    سلام و عرض تشکر استاد گرامی

  23. بسیار عالی ممنون از آکادمی ویو

  24. با سلام و عرض تبریک سال نو ؛
    استاد عزیز ممنون بابت ارائه مطالب علمی و فوق حرفه ای
    به قول جمله معروف شما که باید قاب طلا گرفت دورِش :
    ” امیدوارم آمادگی برای دریافت و درک این آگاهی ها رو داشته باشید ”
    امینو ورای این کره خاکی است و فرای انسانیت . . . !

  25. بهترین مقاله با اختلاف خیلی خیلی زیاد از سایر مقالات.
    استاد بهترینید .سپاسگذارم از شما و تیم قدرتمندتون

  26. من که همه اینا رو تجربه کردم فقط ثابت قدم بودن رو یک سیستم و بمرور بهینه کردنش موفقیت و پول میاره…اس ال رو بپذیریم

  27. سعید رضا رادمنش 2023-04-01 در 20:32 پاسخ

    سلام به استاد عزیزم
    استاد این مقالات شما سیم کشی مغزم رو تغییر داده یعنی آروم تر شدم حتی فایلهای آموزشی رو با دور آهسته نگاه میکنم همیشه دوست دارم از اول پرایس اکشن رو برای n+1 بار دیگه هم نگاه کنم و جالب اینجاست که بعضی از قسمتها رو به خودم میگم آقا من نکته برداری کردم چطور اینها رو ندیدم!!!!
    و باز هم ازتون سپاسگزارم بابت همراهیتون و تک تک لحظاتی که برای پیشرفت و بهبود مستمر ما وقت میزارید کمال قدردانی رو دارم .
    امیدوارم بهترین حس و حال رو داشته باشید.
    ارادتمند همیشگی سعید رضا رادمنش

  28. سپاس از امینوی بزرگ

  29. این بخش رو متوجه نشدم: “بجای تغییر سیستم، تغییراتی سازنده در سیستم معاملاتی و چک لیست خود ایجاد می‌کنم” منظور اینه که همون سیستم قبلی رو بهبود می دیم به جای اینکه کنار بذاریمش؟

  30. برای معامله‌گرانی که توانایی‌های خود را صرفاً براساس نتایج معاملات خود قضاوت می‌کنند، تقریباً غیرممکن است که بتوانند ذهنیت بازنده خود را کنار بگذارند و به سودآوری برسند. اگر بعد از یک معامله ناموفق اینطور فکر می‌کنید که معامله بدی داشتید یا اینکه سیستم معاملاتی شما به درستی کار نمی‌کند، به احتمال زیاد دائماً تغییراتی در سیستم و روش معاملاتی خود ایجاد می‌کنید. علیرغم اینکه اکثر معامله‌گران می‌دانند که در ابتدای کار نمی‌توانند همیشه در تمام معاملات نتیجه مثبتی داشته باشند، اما آماتورها همچنان ضررهای خود را به «وجود اشکالاتی در سیستم معاملاتی» نسبت می‌دهند و لذا روش کار خود را مدام تغییر می‌دهند و سیستم‌های مختلف را امتحان می‌کنند. این افراد همان معامله‌گرانی هستند که بعد از چندین سال تجربه هنوز به تازه‌کارها شباهت دارند و همچنان مشغول جستجو و کندوکار برای یافتن راز و رمز بازار هستند.

    طرز تفکر فرایندگرا یعنی توانایی عمل کردن و معامله کردن بدون در نظر گرفتن نتیجه پایانی. معامله‌گران حرفه‌ای اعمال و رفتار خود را فقط براساس نحوه اجرای معاملات مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

    *من به عنوان یک معامله‌گر فقط باید از قوانین و اصول خودم پیروی کنم و معاملاتم را بدون نقص اجرا کنم.
    *اینکه نتیجه یک معامله چگونه رقم می‌خورد در حیطه کنترل احساست من نیست.بلکه به قواعد و چک لیست من مربوط می شود.
    *بصورت احساسی و بیش‌ازحد روی معاملات منفی تمرکز نمی‌کنم و خیلی هم بابت معاملات مثبت خوشحال و سرخوش نمی‌شوم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید