حالت شب

نکاتی برای حفظ دیسیپلین در هنگام معامله کردن

by روانشناسی بورس و بازار فارکس in 2022-10-11
حالت شب

نکاتی برای حفظ نظم در هنگام معامله کردن

 مقدمه

دیسیپلین و نظم و انضباط  از مبانی اصلی موفقیت در آموزش فارکس است که آن را اغلب به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بیان می‌کنند که یک معامله‌گر باید داشته باشد. گذشته از این‌ها، بدون داشتن دیسیپلین، فرد ممکن است تصمیمات احساسی بگیرد و اصلا به برنامه معاملاتی خود پایبند نباشد. چنین رویکردی معامله‌گری را به شکل بازی قمار در می‌آورد و در این صورت رسیدن به موفقیت بسیار مشکل خواهد شد.

اما یک معامله‌گر منظم اینگونه رفتار می‌کند: آن‌ها می‌توانند احساسات خود را کنترل کنند (حتی پس از یک روز ناموفق یا  ضررهای بزرگ)، آن‌‌ها برای خود یک برنامه تنظیم می‌کنند و بطور مستمر از آن پیروی می‌کنند و هرگز زمان خود را برای غصه خوردن درباره اشتباهات گذشته صرف نمی‌کنند. در عوض از اشتباهات خود درس می‌گیرند و به راه خود ادامه می‌دهند.

البته یک معامله‌گر منظم بودن در بیان ساده‌تر از عمل است. هر کسی که معامله‌ کرده باشد، به احتمال قوی فوران احساسات را تجربه کرده است. مثلا زمانی که رفتار بازار قابل پیش‌بینی نبوده، تصمیم گرفته از برنامه معاملاتی خود سرپیچی کند. یا حتی ممکن است بعضی از قوانینی که خود نوشته بودند را به کلی نادیده گرفته باشند. اگر شما هم چنین تجربیاتی در دوران معامله‌گری خود داشته‌اید، در این صورت با انجام اقداماتی می‌توانید به خود در حفظ نظم و دیسیپلین کمک کنید.

نکته #۱: تمرین

زمانی که پای پول به میان می‌آید، کنترل احساسات ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل باید تمرین کنید که در ابتدا آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید تا اینکه در آینده بطور طبیعی این آرامش را احساس کنید. اوایل که تازه شروع به کار می‌کنید یا شاید وقتی تغییراتی در برنامه یا استراتژی معاملاتی خود ایجاد می‌کنید، کاملا طبیعی است که قدری مضطرب و نگران باشید. شما همیشه می‌توانید از طریق تمرین روی یک حساب دِمو (آزمایشی)، احساس اطمینان خود را نسبت به برنامه معاملاتی و توانایی‌های خود افزایش دهید. اما به خاطر داشته باشید که حساب دمو نمی‌تواند شما را برای مقابله با هجوم احساساتی که در زمان معامله‌ کردن تجربه می‌کنید، آماده کند. به این دلیل که در حساب دمو از پول واقعی استفاده نمی‌کنید. بنابراین اگرچه در حساب دمو ممکن است بتوانید به نقاط ضعف برنامه معاملاتی خود پی ببرید، اما برای تمرین روی کنترل احساسات، بهترین روش محسوب نمی‌شود. وقتی روی حساب ریِل (واقعی) کار می‌کنید، سعی کنید حجم و ریسک معاملات را پایین نگه دارید، چرا که در این صورت اگر ضرر کنید و پول خود را از دست بدهید، کمتر گرفتار احساسات ناخوشایند می‌شوید. به این ترتیب زمانی که احساس کردید که دیگر ضررها تاثیر روانی زیادی روی شما ندارند، می‌توانید به تدریج حجم معاملات خود را افزایش دهید.

نکته #۲: خود را بررسی کنید

پس از مدتی که از معاملات شما گذشت، به گذشته رجوع کنید و نتایج خود را مورد بررسی قرار دهید. آیا سود کرده‌اید یا ضرر؟ بهترین راه برای بررسی گذشته این است که یک ژورنال معاملاتی تهیه کنید و گزارش کاری خود را در آن بنویسید. به این معنی که هر معامله‌ای که انجام می‌دهید و جزئیات مربوط به آن از قبیل اینکه چقدر سود یا ضرر کرده‌اید، دلایل ورود و خروج معامله و غیره را در آن ثبت کنید. این ژورنال به شما کمک می‌کند که نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و همچنین نشان می‌دهد که استراتژی معاملاتی شما چه مواقعی به درستی کار می‌کند و در چه مواقعی کار نمی‌کند.

نکته #۳: در صورت لزوم متوقف شوید

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد معامله‌ کردن را متوقف کنید. در دو صورت می‌توان از کار کردن دست کشید: مورد اول، شاید شرایط بازار برای معامله کردن مناسب نباشد. اینکه گفته می‌شود بهتر است تعداد معاملات خود را کاهش دهید، حتما دلیلی دارد. این جمله با این واقعیت ارتباط دارد که وقتی معامله‌گران بدانند چه موقع باید دست از معامله کردن بکشند، نتایج بهتری خواهند داشت. اگر بخواهید به هر ترتیبی که شده کاری انجام دهید و معاملات خود را به بازار تحمیل کنید، به نفع خود کاری انجام نداده‌اید. مورد دوم، این سناریو ممکن است زمانی اجرا شود که احساسات شما به شدت تحریک شده و نمی‌توانید خونسردی خود را حفظ کنید. در این شرایط معامله‌گران حرفه‌ای می‌دانند که کاملا عادی است که از کامپیوتر خود فاصله بگیرند و نفس راحتی بکشند، به جای اینکه به معامله کردن ادامه دهند و تصمیمات مبهم و نامعلوم بگیرند. هر مدت زمانی که فکر می‌کنید لازم است، از بازار دوری کنید و هنگامی به کار خود برگردید که آرامش خود را بدست آورده باشید. این کار باعث می‌شود بدون ارتکاب اشتباهات زیان‌بار مانند انجام معاملات انتقام‌جویانه، راحت‌تر بتوانید به برنامه و استراتژی معاملاتی خود متعهد بمانید.

برای حفظ دیسیپلین در بسیاری از موارد باید از عامل صبر بهره بگیریم.برای دریافت اطلاعات تکمیلی در زمینه صبر توصیه میکنیم مقاله”صبر عامل اصلی موفقیت در فارکس” را مطالعه نمایید.

 

گرداوری و ترجمه : آکادمی ویو

منبع: forex.academy

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.7/5 - (403 امتیاز)
37 Comments
  1. مرتضی رضایی 2021-03-07 at 18:38 پاسخ

    سلام خدمت استاد امینو و دیگر دوستان ی ایده ای ب نظرم رسید اونم اینکه شاید شما هم مثل من علاقه ای به نوشتن ژورنال معاملاتی نداشته باشین از زمانی که پای چارت مینشینین و میخواین تحلیل و ترید بزنین از یه برنامه رکورد استفاده کنین و در انتها بنشینین و فیلم معاملاتی خودتون رو نگاه کنین فک کنم این بهتر باشه .

    • سلام
      وقتتون بخیر
      بله این عالیه.حتی به این فکر کنید که اون فایل رو میخواهید بدید یکنفر دیگه ببینه

      • استاد دلها. بهترینید واقعاااا منتظر عیدیم :))))))

      • خیلی ممنونم لطفا استاد بزرگ
        در زمینه ترید دمو و شروع به ترید کردن
        بیشتر پست بذارید تشکر

    • سلام و درود
      فیلم گرفتن از ترید بسیار عالی است ولی نوشتن و تحلیل ترید و در حجم اندک بایگانی کردن در یک زونکن هم رعایت دیسیپلین (موضوع مقاله) می شود و هم دسترسی و مطالعه و گرفتن آمار را بسیار سریع و قابل دسترس تر می کند. اندک اتفاق می افتد که برگردیم و فیلم ترید ها را ببینیم بدلیل حجم و زمانبری این موضوع. ببخشید نظر خودم را بیان کردم

    • سلام اقا مرتضی ایده خیلی جالبی بود ممنونم

  2. عالی بود 🙂

    • پس اون مدیتیشن قبل از کار برای اینه که به اون ارامشه برسیم؟ خیلی ممنون خیلی خوب بود

  3. بسیار عالی،دقیقا طبق نظریه آشوب که هر پدیده ای ظاهری منحصر به فرد و بی نظم دارد ولی در پی و اساس ساختار آن نظمی دقیق نهفته است در وجود یک تریدر هم باید این نظم دقیق نهادینه شود تا تریدهای موفق با ظاهری متفاوت ومنحصر به فرد شکل بگیرد.

  4. بسیار عالی
    ممنون

  5. با سلام خدمت دوستان و استاد گرامی به نظر من این مقاله بسیار بسیار مهمه و مخصوصا ژورنال نویسی و بررسی معاملات گذشته
    ولی این ژورنال نویسی شخصا برای من خیلی گنگه و نمیدونم چطوری باید بنوسیم اگه امکانش هست یا استاد گرامی یا ادمین های عزیز
    یه مقاله ای رو در عنوان ژورنال نویسی بارگذاری کنن و یه نمونه از برگه ژورنال خودشون عکس بزارن تا ما هم از سردرگمی بیایم بیرون
    خیلی خیلی ممنون از همه کسایی که هم تو انجمن هم وبلاگ تلاش میکنن و به بقیه کمک میکنن واقعا مرسی دم همتون گرم

    • سلام وقت بخیر
      بله این موارد بسیار مهم هستند اگر نگم عامل صددرصد موفقیت تریدر می تونم بگم درصد بالایی از موفقیت رو شامل میشه.
      نمونه های زیادی از ژورنال تصویری و نوشتاری در طول دوره رو کاربرا قرار دادن میتونید استفاده کنید.
      حتما یک مقاله هم در زمینه ژورنال نویسی تهیه میکنیم.
      امینو

  6. به نظرم صبرکردن بزرگترین و مهم ترین رفتاری هست که هر تریدری باید توی شخصیتش تثبیت کنه ….. ممنون از تیم آکادمی که همیشه مقالات فوق العاده ای تهیه میکنند.

  7. محمد زندی 2021-03-15 at 19:30 پاسخ

    سلام
    راه درازی روبروی یک معاکله گر فارکس وجود داره
    با این مقالات کمک میکنید زودتر برسیم
    خاصه مقالات روانشناسی که معرکس
    واقعا ممنونم

  8. سید احسان 2021-04-10 at 03:19 پاسخ

    مشکلی که برای من پیش اومد در طی معاملاتنم و عدم کنترل روی احسات منو به این مطلب رسود توضیح نویسنده بسیار عالی بود همچنین نظرات کاربران تشکر از همه

  9. سلام خدمت دوستان و استاد امینو
    خیلی ممنون از ارایه اطلاعاتی که به صورت مستمر صورت می گیرد…
    خلاصه و جمع بندی این مقاله : برای داشتن دیسیپلین و نظم در معاملات اولا باید پلن معاملاتی را در حساب دمو آزمایش کنیم تا اطمینان لازم کسب و از لحاظ روحی با ضرر ها بتوانیم کنار بیاییم، ثانیا ژورنال معاملاتی با نوشتن جزییات هر معامله ایجاد کنیم تابعد از اتمام ترید بررسی شود و نکات لازم یادداشت گردد ، ثالثا در صورت اینکه شرایط بازار یا روحی شخص تریدر مناسب نیست از بازار فاصله بگیریم که البته خود این موضوع یک توانایی تمرین شده لازم دارد…
    سپاس بیکران

  10. از سال گذشته میدونستم که باید ژورنال تهیه کنم ولی مقاومت داشتم در برابرش. برایند معاملاتم از مرداد ماه سال گذشته منفی بود. خیلی تحت فشار روانی بودم. یک روز بعد از از دست دادن یک سوم بالانس با معاملات انتقام جویانه که انگار برام لازم بود،شروع کردم به تهیه ژورنال.
    چند تا کانال خصوصی برا خودم تو تلگرام باز کردم. یکیش ژورنال معاملاتیه. نتیجه و دلایل هر معامله رو هر روز ثبت میکنم. از اون روز معاملاتم سودده شده. در کنارش پلن و استراتژی هم نوشتم. هر روز ۲ درصد میگیرم و سایر موارد که استاد تو اموزشهاشون میگن رو سعی میکنم رعایت کنم.
    خیلی حس بهتری دارم . اعتماد به نفسم افزایش پیدا کرده. میدونم کجای کارم. اشکالتمو دارم میشناسم. مثلا یه باگ داشت استراتژیم دیروز فهمیدم. اینکه اگه تو یه روز معامله ام زیانده بشه میرم برا معاملات بعدی و اگه اونها هم زیانده بشه ضررها جمع میشه و معاملاتم انتقام جویانه میشه و حجم و لورج رو میبرم بالا تا جبران کنم و ریسک کارم زیاد میشه. از دیروز ثبت کردم که روزی بیش از ۴ درصد بالانس نباید زیان بدم و در صورت وقوع معاملاتم رو متوقف میکنم و بررسی میکنم ببینم علت چی بوده.

  11. بسیار مفید بود
    ممنونم ازتون

  12. سلام استاد
    خیلی کاربردی بود
    تشکر

  13. ممنون استاد

  14. خیلی ممنونم

  15. مقاله بسیار مفیدی بود

  16. عرض ادب و احترام
    در درجه ای اول از شما تشکر میکنم،و بقیه ای درجه ها رو هم تشکر میکنم.

  17. با سلام خدمت استاد امینو گرامی و دوستان خوبم در آکادمی
    در این مقاله به اصلی ترین نکات روانشناسی اشاره شدکه برای اجرای آنها باید سخت تمرین کرد
    از طرفی همانطور که میدانید روانشناسی اصلی ترین عامل موفقیت در بازار است
    پس به دوستان توصیه میکنم این مقاله را چندین بار مطالعه کنند تا بتوانند این قوانین را در خود نهادینه کنند

  18. بسیار عااااااالی استاد امینو عزیز و سپاس فراوان از استاد امینو عزیز و ادمین های محترم اکادمی ویو بابت تلاش های بی وقفه و کمک به تمامی دوستان عزیز

  19. سلام استاد امینو عزیز و دوستان
    امکانش هس ی تاپیک برا سوالات دایورجنس ها وهیدن ها بسازید برا اونایی که امکان خرید دوره رو ندارن

  20. حمیدرضا 2022-10-11 at 15:04 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان ❤️💯💯

  21. بسیار عالی و آموزنده بود ممنون از زحمات شما استاد دلسوز

  22. بهروز حاجی پیری 2022-10-13 at 11:18 پاسخ

    سلام استاد عزیزم اولا ممنونم برای مطالب ارزشمندی که در اختیار عموم قرار میدهید و اینکه نظم نداشتن جزعی از وجودم هست که ۳۵ سال با من بوده و تنها عاملی هست که در زمینه معامله گری جلوی پیشرفتم را گرفته به طوری که مدتی بعد از کال شدن نظم در اجرای چکلیست دارم ولی بعد از مدتی ناخواسته در زمان ترید همه چیز را میزارم زیر پام حالا یا سود میشه یا ضرر که اصلا مهم نیست مهم اینه که من نتونستم پایبند قوانین باشم خیلی فایلهای روانشناسی شما را گوش میکنم و تمرینات روانشناسی را انجام میدم ولی یه جایی بلاخره فراموش میکنم گاهی درست زمانی فراموش میکنم که دارم بهش فکر میکنم این سوالی بود که میخاستم در وبینار از شما بپرسم که بنا به دلایلی برگذار نشد و در اخر تشکر فراوان دارم به خاطر بودن شما

  23. با سلام خدمت استاد امينوي عزيز
    براي مني كه تازه استارت اكانت دمو را شروع كردم واقعا مقاله ي بسيار ارزشمندي بود بسيار سپاس گذارم از تك تك زحمات شما
    پيروز و موفق باشيد 🌹

  24. Davoudi ۲۳۲۳ 2022-10-18 at 22:44 پاسخ

    عالی هستید استاد. ببینید آموزشهای شما در اوایل به خاطر تعداد زیاد استراتژی بنده رو به دردسر انداخته بود و من دنبال یک استراتژی ۱۰۰ در صدی میگشتم تا فقط با اون ترید کنم خوب نوشتن چک لیست و ژورنال اون زیاد سخت به نظر نمی رسید ولی در عمل وقتی ۱۰۰ درصد نقض میشد من میرفتم دنبال استراتژی بعدی واین کار هی تکرار میشد ولی چیز خوبی که فهمیدم و درست هم به نظرم می‌اومد این بود که همه این لایه ها دارن یک چیز رو میگن،مثلا چهار مکدی با شکست کرال و هیدن استوک یکیه یا دو استوک یکی مولتی تایم بالا با با تایم پایین یکیه ،الان خدا رو شکر از هرجای مارکت میتونم سود بگیرم .الان مشگل من این هست که چک لیست من مخلوطی از همه چک لیستهای ارائه شده است ،این رو نمیدونم چطور ژورنال کنم؟یعنی منی که چک لیست ترکیبی دارم چکار باید بکنم ،لطفا استاد یک نمونه هم از ژورنال نویسی شخصی خودتون هم ارائه بدید (اگر برای شما ایرادی نداشته باشه)تا ما بهتر بتونیم از شما الگو برداری کنیم.با سپاس

  25. خیلی ممنونم از اقای دهقان برای مقالات عمیق وتجربه شده ی ایشان

  26. سلام به استاد عزیز واقعا اگه دوستان این مقالات رو پرینت کنند و بهتر بگم بنویسند و چند روزی جلوی چشمشون باشه و حتما عمل کنند شاید نیمی از مشکلاتشون در زمینه روانشناسی هم حل بشه ممنونم

  27. طاهریان 2023-03-31 at 21:00 پاسخ

    با سلام خدمت استاد دهقان مطالب روانشناسی بسیار عالی هستند .

    با تشکر از شما و دوستان ادمین

  28. پس از مدتی که از معاملات شما گذشت، به گذشته رجوع کنید و نتایج خود را مورد بررسی قرار دهید. آیا سود کرده‌اید یا ضرر؟ بهترین راه برای بررسی گذشته این است که یک ژورنال معاملاتی تهیه کنید و گزارش کاری خود را در آن بنویسید. به این معنی که هر معامله‌ای که انجام می‌دهید و جزئیات مربوط به آن از قبیل اینکه چقدر سود یا ضرر کرده‌اید، دلایل ورود و خروج معامله و غیره را در آن ثبت کنید. این ژورنال به شما کمک می‌کند که نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و همچنین نشان می‌دهد که استراتژی معاملاتی شما چه مواقعی به درستی کار می‌کند و در چه مواقعی کار نمی‌کند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart