حالت شب

چرا بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک، معامله‌گری را سخت (و یا ساده) می‌کند؟

by روانشناسی بورس و بازار فارکس in 2022-07-03
حالت شب

چرا بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک، معامله‌گری را سخت (و یا ساده) می‌کند؟

مقدمه:


تا به حال اتفاق افتاده به قدری از انجام یک معامله عصبی شده باشید که اصلا از خیر آن گذشته و رهایش کرده باشید، اگر چه کاملا مطابق بر سیستم و برنامه معاملاتی که در دوره آموزش فارکس خود یادگرفته اید بوده است؟ یا اینکه از ضرر قبلی به اندازه‌ای عصبانی، آشفته و پریشان یا ناامید هستید که در موقعیت بعدی معامله‌ای انتقام‌جویانه انجام دهید؟از طرف دیگر، تاکنون “احساس درونی (احساس دل)” نسبت به اینکه معامله جاری با لمس حد ضرر بسته خواهد شد، یا اینکه احتمالا یک موقعیت خیلی خوب در حال شکل‌گیری است  و باید فورا به آن ورود کنید، را تجربه کرده‌اید؟

اگر این موارد برای شما نیز اتفاق افتاده (برای خودم هزاران باراتفاق افتاده)، پس خیلی خوش آمدید به مقاله  “چگونه بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک روی معامله‌گری اثرگذار هستند”.در این مقاله، ابتدا به تعریف روانشناسی فیزیولوژیک می‌پردازم.

سپس درباره اینکه بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک به چه طریقی معامله‌گری را مشکل می‌کنند و بر عملکرد روزانه شما تاثیر می‌گذارند صحبت می‌کنم.

در ادامه می‌پردازم به اینکه هر فردی خصوصیات مختلف بیولوژیکی یا روانشناسی-فیزیولوژیکی دارد که می‌توانند به شما در سودآوری بیشتر کمک کنند و اینکه چطور از این ویژگی‌ها به نفع خود استفاده کنید.

منظور از روانشناسی فیزیولوژیک چیست؟

روانشناسی فیزیولوژیک شاخه‌ای از علوم عصب‌شناسی (علم مغز و دستگاه عصبی مرکزی) است که بیان می‌کند چگونه شرایط ذهنی و واکنش‌های بیولوژیکی و روانشناسی-فیزیولوژیکی می‌توانند بر احوال، مهارت‌های شناختی، توانایی‌های تجزیه و تحلیل، ادراک، تصمیم‌گیری و ذهنیت شما تاثیرگذار باشند.

به بیانی ساده: حالت فعلی بدنی و مغزی شما بر توانایی‌های ذهنی شما موثر هستند، توانایی‌هایی که برای تصمیم‌گیری‌های معاملاتی و انجام معاملات سودآور حیاتی هستند.

اینطور در نظر بگیرید: بیولوژی اینکه چرا در معامله‌گری فارکس ضرر می‌کنید.

درک این موضوع بسیار ضروری است، به این خاطر که وقتی از مکانیزم‌های مختلف بیولوژیکی و روانشناسی-فیزیولوژیکی و نحوه اثرگذاری آن‌ها بر توانایی‌های ذهنی خود آگاهی داشته باشید، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی با اثرات منفی آن‌ها مقابله کنید و به این ترتیب در زمان معامله‌گری تصمیمات اشتباه نگیرید.

چگونه بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک معامله‌گری را مشکل می‌کنند.

داشتن خواب راحت و کامل

در ابتدا با یک موضوع ساده شروع می‌کنم که به وضعیت کنونی من هم ارتباط دارد. شب گذشته اوقات خیلی خوب و مفرحی با دوستانم داشتم و تا دیروقت بیدار بودم و باعث شد ۲ ساعت کمتر بخوابم.

خواب برای بدن و مغز شما بسیار اهمیت دارد، چرا که الف) اجازه می‌دهد مغز شما سم‌زدایی کند، استراحت داشته باشد و خود را پاکسازی کند و ب) اجازه می‌دهد همزمان با اینکه اندام‌های داخلی مشغول پاکسازی و آماده‌سازی برای روز کاری بعدی هستند، بدن شما استراحت کند.

آیا می‌دانستید پژوهشی که توسط دکتر واکر(Dr. Walker) در آزمایشگاه خواب و تصویربرداری عصبی بِرکلی انجام گرفته نشان می‌دهد افرادی که کمتر از معمول (۶ ساعت) خوابیده‌اند، ۸۱ درصد لغات با مفهوم منفی (مانند عصبانیت، ترس و ضرر) را که با آن‌ها مواجه شده بودند را به یاد آورده‌اند و تنها ۳۱ درصد واژگان با بار معنایی مثبت را به یاد داشتند.

تفسیر: خواب کمتر از میزان مورد نیاز باعث می‌شود مغز شما تمایل زیادی به افکار منفی نشان دهد.

حال که ذهن شما برای دیدن حوادث منفی بیشتر از اتفاقات مثبت آمادگی دارد، فکر می‌کنید می‌تواند بر عملکرد و تصمیم‌گیری‌های معاملاتی شما موثر باشد؟

تا به حال اتفاق افتاده که در یک معامله موفق ناگهان نمودار قیمت در خلاف جهت شروع به حرکت کند و بلافاصله احساس “ترس و وحشت” کنید؟ این امر به دلیل بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک است که علیه شما عمل می‌کنند و معامله‌گری را دشوار می‌سازند. به همین علت است که از ضرر کردن و از دست دادن سرمایه هراس داریم.

جهت اطلاع … کمبود خواب  بطور تصاعدی افزایش می‌یابد … لذا کمبود خواب در طول یک بازه زمانی طولانی به شدت بر شرایط و ظرفیت ذهنی موثر است.

نمودار و تصویر زیر نشان می‌دهند که چگونه کمبود خواب در طول زمان بر مغز و عملکرد شما تاثیرگذار هستند.

تصویر ۱: چگونه کمبود خواب منجر به افت عملکرد می‌شود

تصویر ۲ : مغز شما در شرایط خواب کم یا زیاد

ترس از ضرر کردن

نمونه‌ای دیگر از اینکه چگونه بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک معامله‌گری را دشوار می‌کنند، ترس از ضرر کردن است.  “ترس” به حدی در ما نهادینه شده و ریشه کرده که سابقه آن به هزاران سال قبل و نیاکان ما برمی‌گردد، زمانی که بقا در گرو جنگ و مبارزه‌ برای غذا، جان‌پناه و امنیت بود و تلاش و کشمکشی سخت که یا به مرگ ختم می‌شد و یا با ادامه حیات همراه بود.

قانون از این قرار بود: “غذا بخور، غذا نشو.”

متاسفانه تجربیات اجداد ما در DNA ما وارد شده، به ویژه در DNA مغز و دستگاه عصبی. ۱۰٫۰۰۰ سال پیش، یک نفر از هر هشت نفر در راه محافظت از خانواده، جان خود را از دست می‌داد. این امر سبب شد در برابر “تهیدها” بیشتر احساس “ترس و وحشت” کنیم و لذا به نوعی “تمایل منفی” همراه با واکنش و پاسخ “جنگ، گریز یا میخکوب شدن” تبدیل شد.

خبر فوری: اگر چه در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم و احتمال فوت پیش از دوران کهنسالی ۱ به ۱۰۰ است، همچنان در قبال محرک‌هایی که تهدیدآمیز نیستند نیز واکنش‌های جنگ، گریز یا میخکوب شدن را نشان می‌دهیم. ترس از ضرر کردن از جمله چنین واکنش‌هایی است.

در واقع این گرایش به منفی‌نگری (ترس و وحشتی که اثری منفی بر حیات و بقای ما دارد) به حدی در ما قدرتمند است که فضای عصبی تشخیص منفی‌ها به اندازه ۵۰۰ درصد بیشتر از فضای شناسایی مثبت‌ها است!

فکر می‌کنید اگر به ازای هر ۶ محرکی که از بازار دریافت می‌کنید، ۵ مورد از آن‌ها منفی، تهدیدآمیز یا زیان‌آور تلقی شوند در مقایسه با حالتی که مثبت یا سودآور برداشت می‌شدند، چه تاثیری بر ذهنیت معامله‌گری شما می‌گذارد؟ فکر می‌کنید چه چیزی باعث می‌شود که برداشت شما از تغییر رفتار قیمت (پرایس اکشن) برخلاف منافع معامله شما عمل کند؟

تا به حال شده در طول یک روز، هفته یا ماه خیلی خوب عمل کنید و معاملات موفقی داشته باشید، اما ناگهان با یک ضرر تمام سودهای خود را از دست بدهید؟حال در میان تمام این معاملات که اکثر آن‌ها موفق بودند، کدام یک را بیشتر به یاد دارید؟ آن ضرر بزرگ یا معاملات موفق متوالی؟ من حدس می‌زنم که شما معامله‌ای را که با ضرر و زیان بزرگی همراه بوده را بیشتر  از دیگر معاملات به یاد می‌آورید.

این مثال دیگری است از اینکه چگونه تمایل به منفی‌نگری می‌تواند عملکرد معاملاتی شما را مختل کند و چه ارتباطی با فضای عصبی مغز دارد (اینکه نواحی مغز شما چطور سیم‌کشی شده‌اند).

آیا می‌دانستید بین ۵ تا ۷ ثانیه طول می‌کشد تا متوجه یک چیز مثبت در محیط اطراف خود شوید، در حالیکه درک و دریافت عوامل منفی یا تهدیدکننده کمتر از ۰٫۱ ثانیه زمان می‌برد؟ فکر می‌کنید واقعا این موضوع بر ذهنیت معاملاتی، ادراک و تصمیمات شما درباره اتفاقاتی که حول معامله باز شما رخ می‌دهد موثر است؟ امیدوارم اینطور باشد.

می‌توانم صدها مثال و نمونه دیگر در این زمینه بیان کنم، اما حال دیگر باید به وضوح بدانید که چگونه بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک ما می‌توانند معامله‌گری را سخت و دشوار کنند. ولی تمام این‌ها بطور مطلق منفی و بد نیستند، بلکه وجوه مثبت و خوبی هم دارند.

چگونه بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک معامله‌گری را ساده می‌کنند

علیرغم اینکه تعداد سلول‌های عصبی مخصوص شناسایی عوامل منفی در برابر سلول‌های مربوط به تشخیص عوامل مثبت ۵ برابر بیشتر هستند، اما هنوز یک ورق آس در زیر آستین بیولوژیکی و نورولوژیکی (عصب‌شناسی) خود دارید.

به عنوان مثال، مغز شما یک ویژگی فوق‌العاده به نام “نوروپلاستی” دارد، بدین معنی که مغز شما این قابلیت را دارد که مطابق تجربیات شما، محیط اطراف، آنچه بر آن تمرکز دارید و دیگر افکار ریز و درشتی که در ذهن شما جریان دارند، سیم‌کشی خود را تغییر دهد.

نوروپلاستی وابسته به تجربیات (EDN) قابلیت شکل‌گیری و سیم‌کشی عادات جدید داخل مغز از طریق دو عامل اصلی زیر است:

۱) نورون‌هایی (سلول‌های عصبی) که با هم فعال می‌شوند، به هم وصل می‌شوند

۲) حالات ذهنی مداوم، ویژگی‌های عصبی ماندگار پدید می‌آورند

معنی و مفهوم: شما می‌توانید اشتباهات، تصمیمات یا فرایند‌های فکری خود را که بر ذهنیت و عملکرد معاملاتی شما موثر هستند، از طریق فعال کردن نورون‌های جدیدی داخل مغز خود، اصلاح کنید (مانند تغییر دادن افکار، احساسات یا ذهنیتی که هر روزه تجربه می‌کنید).

تصور کنید که بر خطاهای ذهنی یا موانعی که هر روز در معاملات خود با آن‌ها مواجه می‌شوید، غلبه کرده‌اید.

تصور کنید که دیگر از ورود به معاملات، ضرر و زیان، یا معاملات موفقی که ناگهان تغییر جهت می‌دهند و خلاف میل شما پیش می‌روند، هراسی ندارید.

شما می‌توانید یاد بگیرید که این قبیل تجربیاتی که مانع از سودآوری شما می‌شوند را تغییر دهید.

نوروپلاستی نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک می‌توانند معامله‌گری را سهل و آسان کنند. همچنین شما مجهز به ابزار دیگری نیز هستید که می‌تواند معامله‌گری را ساده‌تر کند و از قبل با آن آشنایی دارید، چیزی که تحت عنوان “احساس دل” شناخته می‌شود.

اگرچه ممکن است عبارت “احساس دل” عامیانه و ضعیف به نظر برسد، اما ریشه علمی دارد.

آیا مغز دومی هم داریم؟

آیا می‌دانستید که دل و روده شما در مقایسه با پیام‌هایی که از مغز دریافت می‌کند، سیگنال‌های بیشتری برای مغز ارسال می‌کند؟

آیا می‌دانستید که شما یک سیستم عصبی کامل دارید که تعداد سلول‌های عصبی آن ۵ برابر بیشتر از سلول‌های عصبی ستون فقرات شماست؟

سیستم عصبی روده‌ای در طول روده‌ها قرار دارد که از مری شروع می‌شود و به مقعد ختم می‌شود.

این سیستم معمولا به عنوان “مغز دوم” شناخته می‌شود، چرا که الف) می‌تواند مستقل از مغز فعالیت کند و ب) از پیام‌رسان‌های عصبی مشابه پیام‌رسان‌های مغز استفاده می‌کند مانند دوپامین (یعنی تجربه احساس سرخوشی و پاداش) و سروتونین.  در حقیقت بیش از ۹۰ درصد سروتونین بدن در روده‌ها یافت می‌شود. سروتونین یک پیام‌رسان عصبی بسیار ضروری است، چرا که برای ایجاد احساس رضایت و خشنودی، تاثیر بر حافظه، یادگیری، حال و حوصله و خواب اهمیت زیادی دارد. حال می‌بینید چطور “دل و روده” می‌تواند بر عملکرد معاملاتی شما اثرگذار باشد؟

اینجاست که نقش عصب واگ پررنگ می‌شود.

عصب واگ

شما اعصاب جمجمه‌ای بسیاری داخل مغز خود دارید (در مجموع ۱۲ عصب) که دهمین آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این عصب به عنوان عصب واگ شناخته می‌شود که از مغز (پیاز مغز) تا معده امتداد دارد و در طول این مسیر بسیاری از اندام‌های اصلی بدن را عصب‌دار می‌کند.

این عصب طولانی‌ترین عصب ANS (دستگاه عصبی خودگردان) در سرتاسر بدن است و می‌تواند بر ضربان قلب، ریه‌ها، تعریق، حرکات عضلانی، هاضمه و غیره موثر باشد. عصب واگ اطلاعات حسی درباره شرایط اندام‌های بدن را به CNS (دستگاه عصبی مرکزی) منتقل می‌کند.

عصب واگ ممکن است در اثر واکنش‌های احساسی یا استرس حین معاملات به شدت تحریک شود. این سیگنال‌ها می‌توانند خوب یا بد باشند. اما در هر صورت تجربه ما از عصب واگ و دستگاه عصبی روده‌ای شامل همان “احساس دل” می‌شود.

این امر ناشی از این است که دل و روده شما ممکن است در حین یک معامله باز از طرف مغز یا بدن سیگنال‌هایی مبنی بر خوب بودن یا وخیم بودن اوضاع دریافت کند. اغلب اوقات این سیگنال‌ها در سطح ناخودآگاه بدون جلب توجه عبور می‌کنند، اما می‌توانند آشکار شوند چرا که شما با دل و روده خود به طرز نامناسبی برخورد کرده‌اید (رژیم غذایی ناسالم یا غذای ناسالم و غیره).

در صورتی که سیستم شما به خوبی تنظیم شده باشد، “احساس دل” می‌تواند در مواقعی که خطری در راه است، به مثابه یک سیگنال هشدار باشد، یا مانند یک نورافکن موقعیت‌های خوب را پیش از اینکه از دست بروند نشان دهد.

آیا تاکنون موارد فوق را تجربه کرده‌اید؟ در این صورت می‌دانید که بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک چگونه می‌توانند بر عملکرد معاملاتی شما موثر باشند.

سخن پایانی

بیولوژی و روانشناسی فیزیولوژیک از راه‌های بسیاری می‌توانند معامله‌گری را سخت (ویا ساده) کنند. بنابراین برای شما به عنوان یک معامله‌گر ضروری است که چگونگی تشخیص این قبیل پاسخ‌ها یا واکنش‌ها، و همینطور نحوه تغییر آن‌ها را بیاموزید و اینکه چگونه می‌توان از آن‌ها جهت بهبود تصمیمات معاملاتی و در نتیجه سودآوری بیشتر، استفاده کرد.

به نظرم اخیرا صنعت آموزش معامله‌گری و اساتید این حوزه به اهمیت این موضوع و تاثیر منفی یا مثبتی که بدن و مغز بر عملکرد معاملاتی دارند یا می‌توانند داشته باشند، پی برده‌اند.

همچنین به نظرم صنعت آموزش معامله‌گری باید یا بهتر است در راستای استفاده از این علوم به منظور تربیت معامله‌گران بهتر و کاهش خطاهای معاملاتی، تلاش و جدیت مضاعفی به خرج دهد.

حال نوبت شماست

آیا متوجه شدید که چگونه بدن و مغز می‌توانند بر ذهنیت و تصمیمات معاملاتی شما موثر باشند؟ آیا تا به حال مواردی از “احساس دل” را تجربه کرده‌اید؟ در مورد ترس از ضرر، حتی در مواقعی که معامله در سود است، چه نظری دارید؟پاسخ خود را در زیر مقاله قرار دهید تا سایر دوستانتان نیز از آنها بهره مند شوند.آکادمی ویو به سرپرستی جناب “امینو”برترین مقالات روانشناسی را در وبلاگ خود جمع آوری و بازنویسی کرده است.توصیه میکنیم روزانه یک مقاله روانشناسی از وبلاگ آکادمی ویو را مطالعه کنید.

گردآوری و ترجمه: آکادمی وی

منبع: ۲ndskiesforex

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.8/5 - (418 امتیاز)
52 Comments
  1. سلام و درود بیکران. متفاوت و عالی. یک نکته که در طول دوران ورزش حرفه ای داشتم بالانس هورمونی و تغییر در رفتار بود. گاها ب دلایلی تعادل هورمون ها در بدن مختل میشه که بیشترین تاثیر رو روی عملکرد فرد داره. فرد از نظر جسمی سالم ب نظر میرسه اما از نظر روحی دچار افسردگی یاس درون گرایی میشه. ب نظر بنده سالانه یکبار ازمایش هورمونی رو باید انجام داد تا مطمن باشیم بالانس هورمونی در مدار صحیح قرار دارد.ورزش صحیح میتونه بسیار کمک کننده باشه.اگر استاد اجازه دادند من عوارض کاهش یا افزایش بعضی هورمون ها و تاثیرات جانبی رو در ادامه بیان میکنم.

  2. سلام ، من یه تجربه در این زمینه دارم
    از ماه آذر تا تا اردیبهشت این سال ساعت ۶ از خواب بلند میشدم و بعد ۲ ساعت یعنی از ۸ شروع می کردم به بررسی چارت و ترید و ساعت ۱۰ونیم صبحانه میخوردم
    چون تریدهای روزانه مو هر روز بررسی میکنم متوجه شدم اکثر معاملات من قبل ساعت ده ضررده بودن و چون نمیدونستم دلیلش چیه یه ماه برای امتحان تا ۱۰ میخوابیدم و بلند میشدم و صبحانه رو میخوردم بعد میومدم سر چارت ، شاید باورتون نشه از اون روز به بعد ترید هام خیلی سود ده شده که هیچ بیشتر اوقات خیلی احساس راحتی دارم 🙂 ولی خوابم زیاد شده که هنوز با این مسئله نمیدونم چیکار کنم ، و یه عاملم شروع بازار لندن بود که اونم تاثیر گذار هست ولی در کل خواب و خوراک مناسب تاثیر زیادی در معامله کردن داره. امروز به دلیل علمیش هم رسیدم ممنون از مقاله خوبتون

  3. سلام وقت بخیر ، من یه تجربه دارم
    من از آذر ماه تا فروردین از ساعت ۸ صبح شروع میکردم به بررسی و ترید بعد که به ژورنالم نگاه میکردم متوجه نکته جالبی شدم ، دیدم که معاملات من از ساعت ۱۱ یا ۱۲ به بعد اکثرا سودده بودن قبل این زمان معاملاتم تا ۹۰ درصد ضرر ده بودن ، ۱۳ روز عید جوری شد که خوابم زیاد شد و تا ۱۰ یا ۱۱ میخوابیدم بعد این ۱۳ روز که عادت شده بود دیر از خواب بلند شم تا آخر اردیبهشت این رویه رو ادامه دادم چون اتفاق عجیبی می افتاد ، خیلی راحت ترید میزدم استرسم به میزان قابل توجهی کم شده بود به همین دلیلم راحت سودم رو میگرفتم ،امروز دلیل علمیشو در این مقاله پیدا کردم

    ممنون از مقاله عالیتون

  4. سلام وقت بخیر ، من یه تجربه دارم
    من از آذر ماه تا فروردین از ساعت ۸ صبح شروع میکردم به بررسی و ترید ، بعد که به ژورنالم نگاه میکردم متوجه نکته جالبی میشدم ، میدیدم که معاملات من از ساعت ۱۱ یا ۱۲ به بعد اکثرا سودده بودن قبل این زمان معاملاتم تا ۹۰ درصد ضرر ده بودن ، ۱۳ روز عید جوری شد که خوابم زیاد شد و تا ۱۰ یا ۱۱ میخوابیدم بعد این ۱۳ روز که عادت شده بود دیر از خواب بلند شم تا آخر اردیبهشت این رویه رو ادامه دادم چون اتفاق عجیبی می افتاد ، خیلی راحت ترید میزدم استرسم به میزان قابل توجهی کم شده بود به همین دلیلم راحت سودم رو میگرفتم ،امروز دلیل علمیشو در این مقاله پیدا کردم ممنون از مقاله عالیتون

    • زهرا رضایی فرد 2022-07-03 at 21:57 پاسخ

      دلیل دیگش میتونه بازشدن بازار لندن باشه حدودای ۱۱ که نقدینگی هم اون تایم بالا هست و بازار حرکات خوبی داره

  5. متاسفانه به دلیل مشکل فنی ۳بار دیدگاهمو فرستادو که پشتبانی این مشکلو حل کرد.خیلی عذر میخوام

  6. John D. Rockefeller 2021-08-01 at 17:52 پاسخ

    سلام به استاد عزیز و تیم اکادمی ویو
    مقاله عالی بود
    لطف کنید در مقاله های بعدی راه کارهای عملی هم پیشنهاد کنید.
    ممنون

  7. سلام به استاد عزیز جناب دهقان
    من خیلی علاقه دارم به مقاله هایی شبیه این مقاله. لطفا اگر کتابی میشناسید که مفید باشه، معرفی کنید. سپاسگزارم از مقاله بسیار مفیدتون. واقعا عالی بود

  8. بسیار عالی و البته متفاوت. خیلی کم دیده بودم که در بحث های مربوط به ترید اینجور موارد هم ذکر بشه. خیلی جالب بود.
    البته در مورد ترید های ساعت ۱۰ ، من هم دقیقا همینطور هستم و وقتی در اون ساعت ها پای چارت میشینم به راحتی (و به سرعت) تارگتم میخوره اما احساس میکنم این قضیه به علت باز شدن بازار لندن هم باشه. باید ببینیم نظر استاد چی هست.

    • Mohammad Javad 2021-08-04 at 09:49 پاسخ

      سلام. به نظرم کتاب نمیخواهد. بیشتر بخواب و ریلکس کن

  9. حمیدرضا 2021-08-01 at 22:48 پاسخ

    مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  10. سلام
    مقاله بسیار عالی و پرباری بود
    از تیم گردآورنده و مترجمین، کمال تشکر را دارم
    در مورد احساس دل، میخوام بگم که در اغلب موارد اگر به حرفش گوش کنم به نفعم تموم میشه و اگر گوش نکنم به ضررم. من حالات مختلفی رو در مورد ترید از لحاظ برنامه هدف و درصد سود روزانه تست کردم اما بهترین نتیجه رو زمانی تونستم بگیرم که از احساس دلم پیروی کردم. یعنی گاهی اوقات انگار نباید ترید کرد یا نباید ادامه داد و گاهی هم میشه ادامه داد هر چند که سیستم معاملاتی سیگنال بده‌. یعنی اگرچه سیستم سیگنال داده باشه و هنوز درصد هدف رو نگرفته باشم، اما اگر حسم اجازه نده ورود نمیکنم، البته اگر در اون لحظه اونقدری هشیار و آگاه باشم که بتونم سیگنال حسی ام رو دریافت کنم. به نظرم این حس، قابل تغییر و قابل تربیته و میشه بهبودش داد اما نباید ناگهانی اینکار رو کرد چون مقاومت زیادی میکنه و ممکنه باعث پسرفت هم بشه.

  11. سلام به استاد آمینو و ادمین های عزیز
    سپاس از این مقاله و کلا مقالات روانشناسی

  12. عالي بود بعضي وقتا بدون دليل نميدونم چرا احساس ميكنم موقعيت خوب دارم و وارد ميشم و اكثرا با سود بسته ميشه. و اينكه صبح ١٠-١٣ من هم اكثر تريد هام موفق بوده شايد بالاي ٩٥درصد. اما خب متاسفانه مشاغل كاري و مشكلات ساعت تريد رو از من گرفته و كاملا بي هدف شدم و ميدونم يكي از دلايل نتيجه نگرفتن من همين مشكل بوده.

    • سلام
      آیدین با این مشکل چیکار کردی؟ من هم همین مشکل رو دارم.
      استاد اگر در این مورد نکته ایی دارید لطفا بفرمایید.
      خیلی ممنون

  13. Moeinnickbakht 2021-08-02 at 09:09 پاسخ

    سلام و خدا قوت امینو عزیز
    بسیار آموزنده و مطالب کاربردی بود
    بخش عصب دل و روده واقعا جذاب بود و از اون دست مقاله هاس که باید کلی در موردش تحقیق کرد و از نتایجش استفاده کرد.

  14. مثل همیشه عالی و پربار

  15. سلام خسته نباشید
    همیشه احساس میکردم ی مطلب علمی راجب این موصوع تو همه آموزش ها جاش خیلی خالیه
    اما با وجود اینکه این مقاله خیلی عالیه اما کاش ی مقدار ملموس تر میرفتید داخل روش های درستی ک باید از این موصوعات بهره برد
    خیلی خیلی ممنونم

  16. محمدرضا 2021-08-02 at 10:46 پاسخ

    خیلی جالب و متفاوت بود .اینکه هم از لحاظ روحی و ذهنی و هم از لحاظ بدنی خودمونو باید آماده ترید بکنیم دوباره به ما میفهماند که چرا حالات روانشناسی بالغ بر ۵۵ درصد موفقیت یا شکست ما را در ترید رقم میزند .
    متشکرم

  17. مثل همیشه عالی و کاربردی. با تشکر از استاد امینوی عزیز و تیم گردآورنده و ترجمه و سایت آکادمی.

  18. عالی عالی

  19. سلام به شما دست خدا ، استاد عزیز
    همونجور که خودتون هم میدونید من هم شاید توی این مدت تریدری ، هر روزه همچین احساساتی رو داشتم
    مخصوصا ترس از دست دادن بالانس — ترس از پوزیشن منفی — ترس از اینکه از اول باید شروع کنم — ترس برنداشتن گام روزانه ام — ترس از شکست –ترس از اینکه ، اگه موفق نشم باید تن به کارهایی که دوس ندارم ، بدم — و …

    خدا رو صد هزار مرتبه شکر که شما رو خدا در مسیر زندگیم قرار داد و خدا هدایتم کرد به سمت فارکس (چیزی که عاشقشم )و شما ( که دست خدایی برای من )

    ممنون از شما و دوستان
    Ali Trader

  20. خیلی مفید و کاربردی بود ممنون از استاد امینو عزیز

  21. با سلام و درود
    بنده تازه این مقاله را خوندم و بسیار بسیار با حرفتون مفافقم چون زمان هایی که یک سری از غذاهای فست فودی را میخورم روز بعد احساس سنگینی روح میکنم و اصلا تعادل در ترید کردن ندارم مثالش همین امروز که هی معامله باز میکردم و نمیدونم چرا میبستم و هیچ سودی نکردم و موفق نشدم ۳درصد بگیرم امدم از مقاله ها استفاده کنم که به این مقاله برخوردم.تشکر فراوان از استاد و ادمین ها

  22. رضا حسین پور 2021-08-04 at 10:12 پاسخ

    وقت بخیر و خسته نباشید به شما و گروهتون
    ممنونم از مقاله های مفید که داخل سایت قرار میدین
    استاد راهکارهای عملی هم بزارین برای دور شدن از افکار منفی
    با تشکر

  23. استاد عالی‌ بود.مرسی.این مشکل رو من هم داشتم.نه تنها توی ترید بلکه‌ در زندگی ونمره.روزایی که‌ بدیل کم خوابی یا ….حس و مودم خوب نيست و فقط از سر اجبار میرم دنبال کارام،معمولانتایج مطلوب رو نمیگیرم

  24. یاشار صاحب قران 2021-08-18 at 21:25 پاسخ

    درود
    سه+ یک کار بعد از خوندن این مقاله میشه انجام داد: ۱- ساعت خواب رو تنظیم کنیم ۲- احساساتمون و افکارمون رو در هنگام ترید تغییر بدیم ۳- رژیم غذایی مون رو تغییر بدیم ۴- ورزش هم میتونه مفید باشه

  25. فوق العاده بود ممنونم.
    برای اینکه از این موارد بتونیم به خوبی استفاده بکنیم روتین کردنشون هست که بهمون خیلی کمک میکنه.
    برای خود من روزهایی که صبح میدوم و مدیتیشن و ورزش میکنم و غذاهای شیرین و پرچربی نمیخورم روز عالی هست و میتونم بهترین تصمیمات و با کمترین استرسها بگیرم. آب زیاد هم خیلی کمک میکنه.

  26. سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز و دوستان پر انرژی آکادمی
    من به نوبه خودم این موضوع و موارد رو تجربه کردم
    کلا تا قبل از آشنایی با استاد امینو و آکادمی من صبحانه نمیخوردم ، و شبها دیر میخوابیدم و ساعت مشخصی نداشتم ، سیگار مصرف میکردم ، ورزش نمیکردم ، مدیتیشن نمیکردم و کلا معاملات و تجربیات بسیار بدی از تریدهام عصبی بودن و عرق کردن در زمان معاملات و پوزیشنهای عجولانه داشتم که خوشبختانه با کمک استاد عزیز و آموزشهای اصولی تمام این موارد تصحصح شده و این هم یکی دیگر از دستاوردهای من در این آکادمی بوده ، جالب تر از این تمام تریدهام و پوزیشن گیریهام درست و اصولی شده و لذت میبرم
    استاد امینو عزیز ممنونم از تمام لطف و زحمات که کشیدین و تاثیرات عالی که در من به وجود آوردین
    من زندگیم رو مدیون شما استاد دوست داشتنی هستم
    هر کجا که باشین آرزوی موفقیت و شادکامی دارم براتون

    • سلام مجدد خدمت استاد عزیز و دوستان
      من امروز دوباره این مقاله رو بعد از ۱۰ ماه خوندم
      و باز هم نکته توش وجود داشت
      ساعت خوابم رو از ۱۲ تا ۵ صبح بود میارم ۱۲ تا ۶ صبح تا اون ۶ ساعت خواب رعایت بشه
      مرسی استاد
      شما فوقالعاده اید
      بهترینهارو آرزو دارم برا هممون

  27. عرض سلام خدمت استاد عزیز و دوستان آکادمی
    مثل همیشه مقاله فوق العاده و بسیار عالی بود…
    اهمیت خواب و رژیم غذایی و کارکرد ذهن و عصب واگ به عنوان القا کننده ی حس دل بسیار به زیبایی بیان شده… نکته خیلی زیبا و جالب بعدی اینکه استاد در همون ابتدای دوره با تغییر عادات در استفاده از دست چپ برای گرفتن قاشق برای غذا خوردن و ساعت بستن روی دست راست و … هممون رو نوروپلاستی کردن و این عادات رو من همچنان ادامه میدم و احساس خیلی خاصی ازین نوروپلاستی دارم و دایما به خودم یاداوری میکنم که همه ی عاداتم رو می تونم تغییر بدم یا بهینه کنم و یکجور احساس انگیزه و غیر قابل متوقف شدن دارم … سپاس بیکران

  28. بسیار عالی.

  29. مقاله فوق العاده مفیدی بود

  30. مهسا محمدی 2022-01-20 at 09:09 پاسخ

    درود فراوان خدمت استاد امینوی عزیز و دوستان آکادمی ویو
    از مقاله بسیار خوبتون تشکر میکنم. در کنار شما نتها دیدگاهم به مسایل مالی عوض شده بله زندگیم تغییر کرده.
    استاد اگه در رابطه با موضاعات مطرح شده در این مقاله مراجع بیشتری جهت مطالعه معرفی بفرمایید ممنون میشم.
    با سپاس بیکران

  31. سلام استاد وقت بخیر
    مقاله بسیار بسیار عالی بود
    من قبلا ساعت ۲۲:۰۰ می خوابیدم و ساعت ۴:۰۰بیدار میشدم و در طول روز سعی می کردم نخوابم. ظهر ها خیلی خوابم می آمد. ولی مقاومت می کردم. و با خودم میگفتم باید عادت کنم که ظهر نخوابم. بیدار بودم اما راندمان کاریم پایین بود و علت رو نمیدونستم
    تا اینکه یک روز که ساعت ۴:۰۰بیدار شدم و نمازم رو خوندم رفتم و خوابیدم صبح ساعت ۷:۰۰ بیدار شدم
    و متوجه شدم در طول روز دیگه خوابم نمیاد و احساس سر خوشی بیشتری دارم. این شد عادت و برنامه جدید من
    استاد در باره نظم صحبت کردید
    برنامه روزانه ام رو سعی میکنم به آن پایبند باشم .میز کارم رو هر شب تمیز و دستمال میکشم.چک لیستم روکامل و خودم رو پایبند به اون کردم
    ولی احساس میکنم هنوز منظم نیستم.
    سپاس فراوان از مقالات بسیار خوبتان.

  32. بسیار عالی ممنون از شما و تیمتون

  33. فوق العاده
    ممنون از شما

  34. بسیار عالی وعلمی.البته جای تحقیق عمیقتری دارد تا به نتیجه بهتری برسیم.استاد یا دوستان اگر منابه ای دارید علام کنیدلطفا.
    اول بگم من دوره پراکس را خریداری کرده ام ولی هنوز برام باز نشده است.اما فایل ها بدستم رسیده بود وچند باری دیده ام.بنظر من موفقیت یک راه دارد ان هم الگو گرفتن از ادمهای موفق در همان راه.بنابر این ما باید دنبال دو چیز باشیم یکی که استاد چگونه عمل میکند یا کرده است.وچگونه فکر میکند.موفق هستید که هستید

  35. سلام و درود
    من دقیقابه همین صورت هستم قبل از باز کردن پوزیشن کاملا حس میکنم انگار یک نفر بهم میگه این پوزیشن تی پی میخورم یا استاپ در روز پنجشنبه هم دقیقا یک موقعیت داشتم که میدونستم استاپ میخورم اما گفتگوی ذهنیم این بود که همه چیز چک لیست هست پس اگر وارد نشی ترس داره حکم فرما میشه و داری احساسی ترید میزنی وارد شدم و استاپ خوردم

  36. خیلی خیلی عالی و آموزنده بود، ممنون از جناب امینو و تیم آکادمی ویو
    من هم تاثیر خواب کافی و ورزش منظم روزانه و خوردن غذای سالم رو هم توی مسیر آموزش و هم در ترید هام دیدم. البته تمام این اصلاح مسیر ها برای سالم تر زندگی کردن رو از مطالب دوره و وبینار ها و ویدیو های یوتیوب و مقاله ها یاد گرفتم.
    خیلی سپاس گذارم

  37. مقاله بسیار عالی بود
    ممنون از استاد امینو و تیم آکادمی ویو

  38. سلام استاد گرامیم ممنونم از لطف شما
    بخدا استاد شما منو جانی دوباره بخشیدید شما بهترین آدمی هستید که تو عمرم دیده ام و از وقتی که با شما آشنا شدم عشق به زندگی و کمک به دیگران در من زنده شده شما شدید عشق به زندگی من
    ممنونم که هستید .

  39. سلام و خسته نباشید به استاد عزیزمممم.ممنون بابت مقاله زیبا و پردیتایی که در اختیارمون گذاشتید.آرزوی سلامتی برای شما و تمامی دوستانم در آکادمی

  40. سلام ممنون از مقاله عالی و علمی شما
    دوستانی که میگند چرا راهکاری ارائه نشده فکر کنم مقاله رو با دقت نخونده باشن.
    به عنوان مثال “تصور کنید” که دیگر از ورود به معاملات، ضرر و زیان، یا معاملات موفقی که ناگهان تغییر جهت می‌دهند و خلاف میل شما پیش می‌روند، هراسی ندارید.
    یا خیلی از موارد دیگر!

  41. سعید رضا رادمنش 2022-07-07 at 08:50 پاسخ

    سلام استاد بی نظیر
    تجربه خودم این بوده من طبق چک لیست پیش رفتم و موقعیت عالی برام پیش اومده اما بجای buy دکمه sell رو زدم حالا فکر می کنید چه حسی به من دست داده آیا برای شما هم اتفاق افتاده ؟ به نظر من اکثرا تریدرها در این مواقع خودشون رو سرزنش می کنن یا خیلی از دست خودشون شاکی میشن خود من یاد گرفتم سرزنش کردن یعنی بدترین سم مهلک که انسان رو می تونه خیلی به عقب برگردونه و ضربه شدید بزنه و در نهایت به احساس بد برسون در حقیقت احساس بد برابر است با اتفاقات بد و سوال دیگه شما که پوزیشنی که تمام موارد چک لیست رعایت شده اما قیمت در نقطه ورود بعد از چند پیپ در سود بودن ناگهان در خلاف جهت حرکت می کنه و خودم اوایل نمی دونستم باید چیکار کنم چون طبق سیستم سیستماتیک SL می خوره بعد با خودم گفتم مگه استاد نگفته که روند دوست همیشگی ما هست و اگر ما اشتباه کنیم چند بار بما اخطار میده در این موقع تریدر با هوش باید در ضرر کم یا در صفر یا در سود کم دستی خارج بشه و تصمیم رو عملی کردم و نسبت به گذشته عالی شده روال کارم و یا سوالی که چند روز چند هفته سود ده باشیم و در چند ضرر پیاپی سودها رو از دست بدیم من در این مواقع یاد گرفتم که بازار موجود کاملا هوشمندی هست این من هستم که چون در مسیر تکامل هستم خیلی از موارد و آگاهی ها رو رعایت نکردم و چه بسا درک نکردم پس باید این موارد برام تجربه بشه در مسیر پیشرفت و موفقیت و در نهایت فکر نکنم هیچ شخصی باشه که قبل از اینکه به مرحله فوق حرفه ای برسه تکامل خودش رو طی نکرده باشه و من باید درس بگیرم چطور جلو این ضررها رو باید بگیرم چطور از این بهتر باشم چطور از این سودده تر باشم چطور راحت تر کار کنم چطور بالانس بهتری داشته باشم و چطور احساس بهتری داشته باشم در مواقع برخورد با پوزیشن ضررده چطور از این کاراتر باشم و راهی نبوده برای من که برم از اول فایلهای استاد رو با دقت بیشتر مو شکافی کنم و عمل کنم به آگاهی ها تا احساس لیاقت بیشتری داشته باشم و من یاد گرفتم من موجودی هستم اولا فراموشکار ثانیا خطا کار پس باید با این دو مورد کنار بیام و با خودم در صلح باشم که در سیستم پردازشگر من از ابتدا این بوده و من به عنوان کسی که میتونه خودش رو تغییر بده و همه چیز در دستان خودش هست و هیچ موجود خارجی قصد ضرر رسوندن به منو نداره یاد گرفتم که زمام امور رو در دست بگیرم و پادشاه سرزمین خودم باشم در پایان از استاد پر از محبت و مهربانی کمال تشکر و قدردانی رو دارم و افتخار من اینه که شاگرد درجه یکی براشون باشم .ارادتمند همیشگی .

  42. ابوالفضل فتحی 2022-07-10 at 22:55 پاسخ

    مقاله ی بسیار عالی و علمی بود. ممنون از شما

  43. سلام
    عجب
    بیخود نیست مغز و روده شبیه هم اند. یجورایی مثل چارت برعکس هم هستن.
    حکما میگم :اول حواب بعد خوراک
    حال دلتون شاد باد

  44. تشكر ،عالي بود

  45. درود
    مثل همیشه عالی

  46. عالی بود. ممنونم از لطفتون

  47. اینجاست که نقش عصب واگ پررنگ می‌شود.

    مگه استاد نگفته که روند دوست همیشگی ما هست و اگر ما اشتباه کنیم چند بار بما اخطار میده در این موقع تریدر با هوش باید در ضرر کم یا در صفر یا در سود کم دستی خارج بشه و تصمیم رو عملی کردم و نسبت به گذشته عالی شده

    : ۱- ساعت خواب رو تنظیم کنیم ۲- احساساتمون و افکارمون رو در هنگام ترید تغییر بدیم ۳- رژیم غذایی مون رو تغییر بدیم ۴- ورزش ۵- مدیتیشن

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart