حالت شب

ساختار فراکتالی بازارهای مالی

by مقالات تکنیکال, مقالات عمومی بورس in 2021-04-04
حالت شب

ساختار فراکتالی بازارهای مالی

ساختار فراکتالی بازار فارکس

بازارها در ظاهر و ساختار بصورت فراکتالی هستند. اما منظور از فراکتال  در آموزش فارکس چیست؟ فراکتال در واقع الگویی است که هر بخش از آن به کل الگو شباهت دارد. بازارها نیز ماهیتی فراکتالی دارند، به این معنی که در تمام تایم‌فریم‌ها یک الگوی یکسان شکل می‌گیرد. به عبارتی، الگوهای نمودار تیک چارت با هم ترکیب می‌شوند تا نمودار تایم‌فریم ۱ دقیقه را تشکیل دهند. الگوهای نمودار ۱ دقیقه همان الگوهایی هستند که در نمودار تیک چارت وجود دارند، و آن‌ها نیز با هم ترکیب می‌شوند تا کندل‌های تایم‌فریم ۵ دقیقه را ایجاد کنند. این تشکیل الگوها به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند و به تایم‌فریم‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه می‌رسد. تمامی این تایم‌فریم‌ها الگوهای یکسانی دارند.

تصویر بالا بطور شماتیک نشان می‌دهد که این الگوها چگونه در بازار شکل می‌گیرند. هر قسمت از روند شامل الگوی حرکت اصلی، اصلاحی و سپس حرکت اصلی است و مجددا هر یک از این بخش‌ها نیز در تایم‌فریم‌های پایین‌تر با همین الگو تشکیل می‌شوند. بطور نظری این ساختار به همین شیوه تا تایم‌فریم تیک چارت ادامه پیدا می‌کند. بعلاوه، یک ساختار بزرگ از بازار خود می‌تواند تنها قسمتی از یک روند مربوط به تایم‌فریم بالاتر باشد.

نظریه بازارهای فراکتالی

مفهوم فراکتال از ریاضیات آمده و به هندسه‌های تکه‌تکه‌ای گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را به اجزاء کوچکتری تقسیم نمود که هر یک از آن اجزاء نیز کاملا یا تا حد زیادی به کل هندسه شباهت دارند.

تحلیل تکنیکال هم با فراکتال‌ها سروکار دارد. اساسا تحلیل تکنیکال با این باور روی حرکات ارزش و قیمت دارایی‌ها و جفت‌ارزها تمرکز دارد که تاریخ تکرار می‌شود. نظریه بازارهای فراکتالی افق دید سرمایه‌گذاران، نقش نقدینگی و تاثیر اطلاعات روی بازارها را تحلیل می‌کند. چارچوب نظری بازارهای فراکتالی می‌تواند رفتار سرمایه‌گذاران در طول دوره‌های پایداری و بحران اقتصادی را به وضوح توضیح دهد.

افق سرمایه‌گذاری و مثالی از بازارهای فراکتالی

منظور از افق سرمایه‌گذاری مدت‌زمانی است که سرمایه‌گذار انتظار دارد یک دارایی یا سهام را در اختیار داشته باشد. افق سرمایه‌گذاری می‌تواند نیازهای سرمایه‌گذار مانند میزان ریسک و سود مطلوب او از سرمایه‌گذاری را نشان دهد. افق‌های سرمایه‌گذاری در طول دوره‌های پایدار اقتصادی بین کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در تعادل هستند.

سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت در مقایسه با سرمایه‌گذاران بلندمدت برای سقف و کف‌های روزانه بازار ارزش بیشتری قائل هستند. اما زمانی که یک بحران اقتصادی اتفاق می‌افتد یا پیش‌بینی می‌شود که رخ دهد، نظریه بازارهای فراکتالی بیان می‌کند که یک افق سرمایه‌گذاری بر افق سرمایه‌گذاری دیگر غالب می‌شود. معمولا پیش از بحران اقتصادی و در طول آن، فعالیت‌های اقتصادی کوتاه‌مدت بیشتر از اقدامات بلندمدت انجام می‌شوند. بطور معمول، هنگامی که در بحران‌های اقتصادی قیمت‌ها افت می‌کنند، سرمایه‌گذاران بلندمدت افق سرمایه‌گذاری خود را کوتاه می‌کنند. متعاقباً زمانی که سرمایه‌گذاران افق سرمایه‌گذاری خود را تغییر می‌دهند، این امر موجب می‌شود بازارها از نقدینگی کمتری برخوردار شوند و پایداری کمتری داشته باشند.

در تصویر زیر نمونه‌ای کامل و واضح از تعاملات تایم‌فریم‌ها و ساختار بازار را مشاهده می‌کنید.

نظریه بازارهای فراکتالی ابزار بسیار مهمی برای درک ساختار بازار است. هیچ بازاری محصور به یک تایم‌فریم نیست. بازار مثل کلم بروکلی است، یعنی با رجوع به تایم‌فریم‌های پایین‌تر تا نمودار تیک چارت، شاهد ساختارهای مشابهی هستیم.جناب امینو برای اولین بار در مارکت با ترکیب این مفهوم در ساختار زمانی حرکت مارکت مفهوم چرخه فراکتالی در تایم فریم های مختلف را ایجاد و گسترش داده است. درک این مفهوم، بخش بسیار مهمی در ایجاد دیدگاه درستی از بازارهای مالی است.

معامله‌گران معمولا روی یک تایم‌فریم مشخص تمرکز می‌کنند. اما مهم است این موضوع را درک کنید و متوجه باشید که در واقع الگوهای تایم‌فریم پایین هستند که الگوهای تایم‌فریم معاملاتی را تشکیل می‌دهند و همچنین الگوهای تایم‌فریم معاملاتی نیز خود تحت تاثیر الگوهای در حال تکامل تایم‌فریم‌ بالا هستند. در عمل، تعامل ساختارهای تایم‌فریم‌های پایین‌تر معمولا اجزاء پرایس اکشن هستند، در حالیکه تایم‌فریم‌های بالاتر بیشتر زمینه اصلی ساختار الگوهای بازار را در تایم‌فریم‌های پایین‌تر فراهم می‌کنند.

جناب امینو این مفاهیم پیچیده را در قالب اصول مشخص پرایس اکشن فراکتالی به سادگی هرچه تمام تر در آورده است و مفهوم چارت معکوس در مارکت از ایده های ناب ایشان در تکرار اصول است.برای آشنایی با پرایس اکشن فراکتالی ایشان” دوره جامع پرایس اکشن فراکتالی امینو “را مطالعه نمایید.

 تهیه و تدوین : آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

اینستاگرام آکادمی ویو

4.8/5 - (130 امتیاز)
23 Comments
  1. سلام. من واقعا گیج شدم مگر فرکتالی این نیست که همه اجزا باهم رشد میکنند. و ما در یک دید نرمال درتایم بالا یک الگو پیدا میکنیم. ولی چرا تو عکسهای شما الگوها پشت سرهم اتفاق افتادن. یعنی اول الگو در تیک چارت ساخته شده بعد در یک دقیقه و بعد در ۵ دقیقه.

    • سلام
      عکسی که شما می بینید برای یک تایم فریم هست.
      چند تایم فریم که پشت سرهم قرار گرفتن نیست

      • بله درسته. میدونم برای یه تایمه ولی توهمین یدونه عکس میشه تایمهای پایین هم دید. و اینطور که از فرکتالی متوجه شدم. اینه که مبدا همه تایم فریمها از یک نقطه خاص شروع میشه و ابتدا ساخت الگو در تیک چارت به اتمام میرسه. بعد قیمت به حرکت ادامه میده تا الگو رو در یک دقیقه به پایان برسونه. درادامه قیمت به سمت تکمیل ساخت الگو در ۵ دقیقه حرکت میکنه (به همراه الگوهای تیک چارت و یک دقیقه) اون رو به اتمام میرسونه و….
        این چیزی بود که من از عکس و فرکتالی و متنی که نوشته شده متوجه شدم.
        اگر اشکالی داره بهم بگید ممنونم ازتون.

        • و یک اشکالی تواون عکسی که با دایره های کوچک مشخص کردید هست بنظرم.
          مبدا آن دایره ها پشت سرهم قرارگرفته.
          درصورتی که اگررشد فرکتال از یک نقطه هست پس باید مبدا تمام اون دایره ها از اول روند باشه .درسته؟؟
          مثل عکس دومتون که با مربع روند رو مشخص کردید و از یک نقطه شروع شدند هردو مربع

        • با سلام .
          در عکس اول منظور از کشیدن دایره ها این هستش که نشون بده داخل تمام دایره ها، الگوهای شبیه بهم شکل گرفته .
          به تکرار این الگوها داخل تمام دایره ها، ساختار فراکتالی میگن .(به بیان ساده تر ،اگه توجه کنین میبینین که داخل تمام دایره ها، الگوهای شبیه بهم شکل گرفته ) .

      • مهدی شکوریان 2023-02-28 at 18:42 پاسخ

        درود به جناب استاد امینو بزرگ
        متاسفانه سعادت شاگردی شما رو نداشتم،اما شما تنها تارگت زندگی من بوده اید،(دقیقا زمانی که داشتم با افکار اشتباه درون ذهنم به پوچی محض میرسیدم،با چند مورد از فایلهای روانشناسی شما برخورد کردم و بعد از چند ماه خودم رو در بهترین وضعیت ذهنی دیدم ،افکارم کامل عوض شده بود و از لحظه لحظه زندگیم و نفس کشیدم لذت می‌بردم.هنوز هم هرز چندگاهی به همون فایلهای شما نگاهی میکنم و انرژی مضاعف میگیرم و ادامه مسیر.
        امیدوارم که کماکان سایه افرادی چون شما روی مردم این سرزمین باشه و از وجود شما استفاده بهینه شده.
        آرزوی قلبیم دیدار شما ست.
        موفق و پیروز باشید
        فراکتال زندگی تون صعودی

  2. محمدعلی نوروزی فر 2021-04-04 at 19:01 پاسخ

    سلام

    منم بدجور گیج شدم درکش برام سخت بود نمیدونم چرا ؟؟

  3. دیدگاه:
    درمورد اینکه بازار های مالی فرکتالی هستن و دارن توی هم شکل میگرن کاملا پیوسته به هم متصل هستن به این شکل هسته.

    اگه ما عدد ۱ در نظر بگیریم به عنوان مبدا چون در فراکتال هیچ چیز تحت عنوان مبدا نداریم مثال انسان میزنم کسی به طور دقیق نمیدونه که ذات انسان کجا شروع و ذات انسان کجا تمام میشه نقطه شروع و پایین ندارد اینو زمانی درک کردم که داشتم ابرها رو میدم که گفتم من نمتونم یه نقطه شروع به ابرهای بدم و این ابر کجا میخواد تمام بشه. خلاصه اینقد فکر کردم نتونستم بیارمش تو ذهن محدود خودم گفتم خب عالیه الان چکار باید بکنی خودت برای ان تعیین تکلیف بکنی. نتیجه گیری شد
    برگردیم به مثال خودم که از یک شروع شد اینجا ما میتونیم یک تقسیم بر ۴ کنیم که به ۴ قسمت تبدیل بشه و دوباره اون ۴ تای بدست امده هرکدوم تقسیم بر ۴ میکنیم که میشه ۱۶ تا و دوباره این ۱۶ تقسیم بر ۴ میکنیم میشه ۶۴ قسمت و همین سیکل تا اخر ادامه بدین متوجه میشن
    و نکته ای که وجود دارد اینکه اون بالای که ما در نظر داریم به عنوان یک در نظر گرفتیم و اعداد ۴ ۱۶ ۶۴ ۲۵۶ زیر مجموعه ان هستن بخشی کوچیک و بزرگ از ان بخش شماره یک هستن .و دوباره اون شماره یک که من به عنوان اولین مبدا در نظر گرفتم اینکه خودش ی جز کوچیک از ی مبدا بالاتر است که من کاری بهش ندارم اون هرکاری خواست بزار بکنه چون باید باید باید اون مبدا من که به عنوان مبدا در نظر گرفتم کامل بشه بعد بره مبدا بلاتر رو کامل تر کند هی چرخه هی چرخه هی چرخه
    امیدوارم متوجه شده باشین.
    خلاصه
    از قوانین بسیار ساده که دوتاشون بهتون میگم
    ۱٫توی هم شکل میگرن
    ۲٫نمیتونی بیاری تو ذهن محدود خودمون نه مبدا دارن نه مقصد
    ۳….
    ۴….
    ۵….
    ۶….
    ۷…
    ۸…
    ۹…

  4. من حالااشکالمو متوجه شدم. من مبدا اونها رو یکجا درنظر نمیگرفتم. چون ما خودمون باید مبدا رو مشخص کنیم من در مشخص کردن مبدا دچار اشتباه شدم. مبدا تمامی تایمهارو باید از یک نقطه خاص شروع کنیم. نه با تمام شدن یک الگو در یک دقیقه بگیم خب مبدا تایم ۵ دقیقه شروع شده این اشتباهه.
    دیدن تایهمای پشت سرهم ناشی از اشتباه گرفتن مبدا هرتایمه.

    • مرتضی رضایی 2021-04-05 at 07:41 پاسخ

      سلام وقتتون بخیر باشه تکمیل شدن یک الگو در تایم ۱ مین میتونه تریگر ورود برای تایم ۵ مین باشه.

  5. سلام بر استاد عزیز.یک نکته در مورد فراکتالی برای بنده نامفهومه.مثلا در ورود ب مارکت در تایم ۱ نسبت ب تایم ۱۵ تکمیل چرخه رو چجوری تشخیص بدیم؟که بدونم کجای چرخه هستیم که شما در تریدهاتون اصلاح ها رو حجم اضافه میکردین

    • سلام وقت بخیر
      تکمیل حرکت قیمت در تایم ۱۵
      مثلا دایورجنس بده یا برسه به یک سطح مقاومتی یا ۵۰درصد اطلاح حرکت کرده و…..
      امینو

  6. امین منتظری 2021-04-06 at 13:09 پاسخ

    سلام استاد امینو بزرگ
    استاد نمیدونم چطور تشکر کنم از این مقالتون این مقاله که به نوشته خودتونم بود عالی ترین مقاله ای بود که تا الان منتشر کرده بودید (البته همشون خوب بودن )بسیار از گرفتاری ها و سوااتی که داشتم با همین مطلب حل شد دست شما درد نکنه بازم برای ما خودتون بنویسید

    • سلام وقتتون بخیر
      ممنون از شما
      خداروشکر که مقاله برای شما و دانشجویان کاربردی و مفید بوده.
      امینو

      • استاد و تریدر بزرگ اول و آخر مارکت جهانی استاد امینو
        استاد من دانشجوی دوره پرایسم و طبق نقشه راهتون دارم میام جلو تا الان خیلی از سوالات بی جواب در ذهنم و مشکلاتی که داشتم با دیدن فیلم ها یک دور به صورت روتین که فرمودین حل شده فقط چند تا سوال ریز مونده که اونم زمان تمرین تو انجمن مطرح میکنم اما از همه اینا بگذریم خیلی خوشحالم که یکی از تریدرهای بزرگ دنیا ایرانیه و استاد ما هم هست و ما افتخار شاگردیشون داریم
        شاد و سلامت باشید استاد

  7. درود به استاد عزیز و دلسوز
    مقاله جالبی بود دوستان در ادامه میتونن فیلم های یوتیوب اکادمی رو با همین موضوع رو ببینید تا بهتر درکش کنند

  8. کامل کردن دیدگاه خودم بعداز مدت زمانی دیگر
    دوتا از قوانین فراکتالی پیدا کردم با کمک استاد
    الان توصیه ای دارم در زمینه فراکتال
    ۱٫ اول باید به خودت ایمان داشته باشی
    ۲٫نطم افرینشی داشته باشین.از استاد درخواستی دارم تا حد امکان وقت داشتن یک مقاله درمورد نظم ذهنی یا افرینشی هم بنویسن.

    استاد ۳تا سوال دارم
    سوال اول: حرکت ارزش ها به چه معناست؟
    قیمت دارایی ها به چه معناست؟
    سوال دوم توی مقاله نوشتین امینو برای اولین بار در مارکت چکار کردین
    اگه میشه تواضع بزارین کنار میخواد بدونم دقیقا شاهکارتون چی هسته؟
    سوال سوم
    افق‌های سرمایه‌گذاری در طول دوره‌های پایدار اقتصادی بین کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در تعادل هستند یعنی چی؟
    جوادی

  9. بسیار عالی بود ممنونم ازتون.
    چیزی که تو مفهوم فراکتالی خیلی کم بهش توجه میشه همین دید بلند مدت و کتاه مدت تریدرها بود که به خوبی تو مقاله بهش اشاره کردین.

  10. این مقاله جز مقاله های بنیادی هست و باید هر چند وقت مطالعه بشه

  11. فقط تمرین تمرین می تونید فراکتالی بودن بازار درک کنید با آموزش های استاد که واقعاً سپاسگزارم، دید اشتباه من به چارت زمانی که آموزش ندیده بودم دید خطی داشتم به گل استاد باید از دید خطی خارج بشیم به دید تو در تو بازار برسیم و فقط با تمرین زیاد میشه این موضوع درک کرد.

  12. خیلی ممنون مقاله کاملا گویا بود بعد از تمرین فایل دید فراکتالی پرایس اکشن و واقعا مطالعه مقالات از بخش های مهم این آکادمی هست ❤

  13. فوق العاده بود، سپاسگزارم♥

  14. بسیار عالی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart