حالت شب

چرا آن معامله را انجام ندادم؟!

by روانشناسی بورس و بازار فارکس, مقالات تکنیکال in 2021-06-15
حالت شب

چرا آن معامله را انجام ندادم؟!

مقدمه

پس از اتمام آموزش فارکس و انجام تمرینات، بسیاری از معامله‌گران مشکلی در درک و تحلیل نمودارها ندارند و تقریبا خیلی راحت می‌توانند فرصت‌های معاملاتی خوبی را پیدا کنند. اما به نظر می‌رسد شکاف بزرگی وجود داشته باشد بین توانایی پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی و توانایی ورود به معاملات و اجرایی کردن آن‌ها. طی صحبت‌هایی که با بسیاری از معامله‌گران مبتدی انجام می‌دهم، اولین چیزی که با آن برخورد می‌کنم این است که آن‌ها در اجرای معاملات مشکل دارند، نه در پیدا کردن آن‌ها.

اما واقعاً چرا افراد باهوشی که می‌توانند نمودارها را به دقت تحلیل کنند و فرصت‌های معاملاتی خوبی پیدا کنند، در ورود به معاملات اینقدر مشکل دارند؟

دلایل عدم ورود به معاملات

معمولا بزرگترین دلیل عدم ورود افراد به فرصت‌های معاملاتی بسیار عالی این است که به توانایی‌های خود باور ندارند. معامله‌گران و به ویژه افراد مبتدی معمولا اینطور فکر می‌کنند که معامله‌گری باید خیلی سخت و پیچیده باشد. بنابراین وقتی با یک فرصت معاملاتی واضح و عالی مواجه می‌شوند، به جای اینکه به آن معامله ورود کنند، مدام خودشان و آن معامله را زیر سوال می‌برند. به این خاطر که معامله کردن نباید به این آسانی‌ها باشد، مگر نه؟

دلیل دیگری که باعث می‌شود افراد در ورود به فرصت‌های خوب معاملاتی دچار مشکل شوند این است که وقتی حساب دِمو و پول غیرواقعی را کنار می‌گذارند و می‌خواهند در حساب ریِل و با پول واقعی کار کنند، ممکن است شرایط تغییر کند. وقتی می‌خواهید با پول واقعی کار کنید، احساسات شما درگیر می‌شود. حالا دیگر شما می‌دانید که ممکن است پولی که برای بدست آوردن آن کار کرده‌اید و زحمت کشیده‌اید را از دست بدهید و همین امر می‌تواند ذهنیت معامله‌گری شما را به کلی به هم بریزد. در حالیکه وقتی روی حساب دمو و با پول غیرواقعی کار می‌کردید، احتمالا خیلی خونسرد بودید و فرصت‌های خوب معاملاتی را به راحتی شکار می‌کردید و اصلا هم به خودتان شک و تردید راه نمی‌دادید. به همین خاطر، زمانی که کار در حساب ریِل را شروع می‌کنید، مدیریت ریسک معاملات به نحوی که مشخص کنید تا چه حد و چند دلار ضرر کردن در هر معامله برای شما قابل قبول است، امری بسیار مهم و ضروری است. به این دلیل که باید تا حد ممکن احساسات را از خودتان دور کنید تا بتوانید به همان ذهنیت معامله کردن در حساب دِمو برسید.

قانون مورفی

مسئله دیگر «قانون مورفی» است که بطور خلاصه بیان می‌کند که هر چیزی که امکان خطا در آن وجود داشته باشد، بالاخره به خطا می‌رود. در معامله‌گری هم این اتفاق می‌افتد. یعنی مثلا شما با چند فرصت معاملاتی مواجه شده‌اید اما به هیچ کدام ورود نکرده‌اید و بعد یک فرصت مشابه دیگر ظاهر می‌شود و شما به آن ورود می‌کنید و این دقیقا همان یک معامله از ده معامله است که با ضرر ختم می‌شود. همین معامله منفی ضربه بدی به اعتماد به نفس شما وارد می‌کند و باعث می‌شود به فرصت معاملاتی خوب بعدی هم ورود نکنید، که بعد معلوم می‌شود در صورت ورود سود می‌کردید. این طرز عملکرد ممکن است به چرخه مخربی تبدیل شود و شما را ناامید و دلسرد کند و باعث شود معاملات بدی انجام دهید، چون وقتی می‌بینید که فرصت‌های خوب معاملاتی را از دست می‌دهید و به آن‌ها ورود نمی‌کنید، بالاخره عجله می‌کنید و در یک موقعیت بد به معامله ورود می‌کنید و در نتیجه همینطور بیشتر و بیشتر ضرر می‌کنید. اگر بحث پول و سرمایه در میان نبود، این داستان واقعا خنده‌دار می‌بود.

مورد دیگر چیزی است که من آن را عادت به واپس‌نگری می‌نامم. بسیاری از معامله‌گران درکی از این مورد ندارند، اما در واقع به تحلیل واپس‌گرایانه خود معتاد هستند. آن‌ها چون نمی‌توانند ببینند چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد، از ورود به معامله هراس دارند. بررسی بازار در زمان حال (forward-testing) یا معامله کردن در حساب دِمو می تواند این وضعیت را برطرف کند.

چگونه از ورود به معاملات خوب هراس نداشته باشیم؟

در ادامه اقداماتی را توضیح می‌دهم که با انجام آن‌ها می‌توانید این عادت‌های منفی را از خود دور کنید و افکار منفی را از ذهن خود خارج کنید.

برای اینکه در هنگام ورود به معامله ترس و وحشتی نداشته باشید، باید به یاد داشته باشید که برای کسب درآمد از بازار، بایستی نمونه‌های بسیاری از روش معاملاتی خود را انجام دهید واگر در طول زمان مشاهده کردید که این روش سودمند است، در این صورت برای آن چک لیست تهیه کرده و فقط طبق چک لیست وارد معامله شوید.

در کل هدف این است که نسبت به معاملات خود اطمینان داشته باشید و وقتی فرصت‌های معاملاتی مد نظر شما در نمودار ظاهر می‌شود، از ورود به آن هراسی نداشته باشید.

بعضی از اقداماتی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

۱- اگر می‌بینید در ورود به معاملات مشکل دارید، حجم معاملات خود را کاهش دهید. به این ترتیب حداقل به معامله ورود می‌کنید و تأثیر روانی کار با پول واقعی را تجربه می‌کنید. در این صورت دیگر افسوس نمی‌خورید که چرا آن معامله را انجام ندادید.

۲- هرچه کمتر به نمودارها نگاه کنید، وقت کمتری دارید که در مورد درست و غلط بودن فرصت‌های معاملاتی فکر کنید. خیره شدن مداوم به نمودارها باعث می‌شود خودتان را در هر موردی بتوانید متقاعد کنید. بنابراین مدت زمان نشستن در مقابل مانیتور و بررسی نمودارها را محدود کنید.

۳- به دنبال یک پین‌بار که سیگنال ورود به معامله را صادر کند، نباشید. بلکه نمودارها را حس کنید و آن‌ها را از چپ به راست بخوانید و بررسی کنید. نمودارها را مثل یک کتاب در نظر بگیرید که باید از چپ به راست خوانده شوند (مثلاً کتابی که به زبان انگلیسی نوشته شده). برای اینکه بدانید چه اتفاقی در صفحه فعلی در حال وقوع است و چه اتفاقاتی ممکن است در صفحات بعدی رخ دهد، باید صفحات قبلی کتاب را مطالعه کرده باشید و از محتوای آن‌ها اطلاع داشته باشید. بازار هم مثل یک کتاب است که همیشه در حال نوشته شدن است. بنابراین خیلی مهم است که بدانیم بازار در حال ترسیم چه تصویری است.

تحلیل پرایس اکشن فقط به سیگنال گرفتن از یک کندل مربوط نمی‌شود، بلکه به معنای خوانش و بررسی «حکایت و داستانی» است که پرایس اکشن آن را از چپ به راست روایت می‌کند، درست مانند صفحات یک کتاب. داشتن این توانایی که قادر باشید با نگاه کردن به نمودار، زبان بازار را بخوانید و حرکت بعدی آن را پیش‌بینی کنید، مهارتی است که هر معامله‌گری باید آن را کسب کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خوانش و بررسی پرایس اکشن مقاله” تحلیلِ پرایس اکشنِ میان الگوییِ کندل‌استیک “را مطالعه نمایید.

 

گردآوری و ترجمه:آکادمی ویو

منبع: learntotrade

اینستاگرام آکادمی ویو

یوتیوب آکادمی ویو

4.7/5 - (150 امتیاز)
30 Comments
  1. سلام خدمت همه دوستان و استاد امینو بزرگ بسیار تشکر میکنم از شما برای به اشتراک گذاشتن این مطالب بسیار ارزشمند امید وارم چه دوستانی که شاگرد شما هستن و چه دوستانی که نیستن از این مطالب نهایت استفاده رو بکنن بمعنایی واقعی تمامی این مقالات یک گنجینه برای معامله گر بحساب میان باز هم ممنون

    • احمد ٢٠ ساله 2021-06-16 at 21:00 پاسخ

      سلام خدمت دوستان. من يك تريدر اماتور هستم. حدود ٦ ماه پيش وارد بازار شدم. و شروع كردم به معامله كردن در حساب ريل. اولش عالي بود در تايم فريم هاي خوب وارد ماركت ميشدم چندين معامله در روز انجام ميدادم كه همش هم با سود ميبستم معامله ها رو در عرض چند ثانيه. اولش خيلي خوب بود ادامه دادم اين روش رو و تونستم ٥٠٠ دولار بدست بيارم در عرض چهار روز. بعد شروع كردم معاملات با حجم بالا ٠.١ لات كه براي حساب من خيلي زياد بود. بايد اينو بدونين كه من هيچ اموزشي از فاركس نديده بودم تا حالا. تونستم در عرضي ٢ روز ٦٠٠ دولار ديگه بدست بيارم. خب جمع حساب من شد ١١٠٠ دولار. كه اين رو داشتم و خوشحال بودم و چون من هيچ اموزشي نداشتم در عرض ١ روز كل پول رو از دست دادم. و اين داستان دو بار ديگه براي من اتفاق افتاد. خب سه شكست داشتم در عرض ٣ ماه. و الان تصميم گرفتم كه اموزش جدي فاركس ببينم. از جهتي كه من پتانسيل كسب درامد رو دارم فقط ميخام خودم رو اماده كنم تا پولي كه به دست اوردم رو از دست ندم. ممنون ميشم اگه نظر يدين و راهنمايي كنين. در اخر من بايد زبان فاركس رو ياد بگيرم و موفق بشم در ماركت.

      • تجربه جالبی بود. البته شما اولین نفر هم نیستید.
        کلا ترفند این بازار به همین شکل هست تا زمانی که حرفه ای نباشی فقط میزاره تا یک مدت با پول بدست آمده بازی کنی و دوباره بعد از مدتی همش رو ازت پس میگیره .

  2. مرتضی رضایی 2021-06-15 at 17:58 پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر باشه خداقوت ، همونطور ک خودتون گفتین روانشناسی اصل مهمی هستش برای کنترل هیجانت نسبت به پول در کنار پایین آوردن حجم میتونیم پنجره پایین نمودار مربوط به سود و ضرر رو ببندیم و توجه و تمرکزمون رو روی حرکات بازار معطوف کنیم و ی نکته خوبی ک در چند مقاله قبل تر استاد گفتن اینکه ترید رو بعنوان بازی و پرافیت هایی رو ک در هر معامله میگیریم رو به عنوان امتیاز اون بازی حساب کنیم واقعا کمک کننده است
    باتشکر

  3. ممنون بابت مقاله های خیلی مفیدتون. تجربه شخصی بنده این طور بود که از ورود به معامله میترسیدم و مارکت بسیار منظم و قانونمند طبق تحلیل من پیش میرفت و حتی گاهی اوقات وارد معامله میشدم اما خیلی زود خارج میشدم بدون اینکه سیگنال خروج داشته باشم./
    بعدها که عادت کردم به داشتن چک لیست کاغذی این موضوع خیلی برام راحت تر شد ، معاملات رو هیجانی و احساسی مدیریت نمیکردم. اگر طبق چک لیست تصمیمی باید گرفته میشد انجام میدادم. بررسی چک لیست در گذشته مارکت و نوشتن تمام شرایط احتمالی روی کاغذ خیلی خیلی به من کمک کرد.

  4. مورد دوم رو متوجه نشدم ميشه بيشتر توضيح بديد؟ مگه نميگيم بهترين ابزار مشاهده هست، و هر چقدر بيشتر به چارت نگاه كنيم رفتارش رو بهتر درك ميكنيم. پس چرا تو مورد دوم نوشته شده هر چه كمتر نگاه كنيم بهتره؟

    • سلام
      مورد اول برای تمرین و تسلط هست
      مورد دوم بعد از تسلط روی چک لیست که دیگه تریدر نباید همش چارتو هی بچرخه برای موقعیت

      • John D. Rockefeller 2021-07-25 at 16:13 پاسخ

        سلام استاد امینو
        برای من این سوال هم پیش اومد
        در یکی از رادیوتیوب ها ( اسم دوستمون رو فراموش کردم ) فرمودن که دیدم روند برعکس تحلیل من پیش رفت و پوزیشن رو با ضرر کم بستم و در جهت عکس اون پوزیشن قبلیم وارد شدم.
        بعد شما فرمودید طبق سیستم پوزیشن جدید رو گرفتید
        دوستمون گفت بله.
        سوالم اینکه با توجه به این خط در مقاله
        “هرچه کمتر به نمودارها نگاه کنید، وقت کمتری دارید که در مورد درست و غلط بودن فرصت‌های معاملاتی فکر کنید. خیره شدن مداوم به نمودارها باعث می‌شود خودتان را در هر موردی بتوانید متقاعد کنید. بنابراین مدت زمان نشستن در مقابل مانیتور و بررسی نمودارها را محدود کنید.”

        ایا ما نباید پوزیشن خودمون رو مدیریت کنم ؟

        ممنون .

  5. علی اکبر حسینی 2021-06-16 at 01:01 پاسخ

    سلام بر استاد گرامی، ممنون از مقاله زیباتون، اگر امکان داره برای ما بچه های فراکتالی و پرایس یکی از ترید های یوتوبتون رو که ترید میکنید دوباره بسازید با این تفاوت که این بار بلند بلند فکر کنید جوری ما هم ببنیم شما به چه چیزی فکر می‌کردید، ممنون از شما استاد گرامی

  6. ممنونم از زحماتتون اقای امینه عزیز
    من به شخصه قدر دان زحمت های شما هستم
    و امیدوارم سایه شما بالا سر تمام بچه های اکادمی باشه

  7. مثل همیشه عالی سلطان❤💯💯

  8. امینوی عزیز‌فقط‌میتونم‌این رو بگم که شما نه تنها توی حرفه ی معامله گری بلکه توی‌زندگی یک شخصیت والایی هستین که به تکامل از لحاظ روحی روانی و هر خصوصیات بینظیری که فکرشو ادم میتونه بکنه رسیدین.دید شما به زندگی در مخیله ما انسان ها نمیگنجه واقعا میگن یه شخص به کمال رسیده یعنی شما.انسان با این همه بار علمی و خصوصیات اخلاقی بینظیر واقعا کمه انشالله خدا بهتون سلامتی بده و ما بتونیم از شما چیزهای زیادی یاد بگیریم نه تنها توی مبحث ترید بلکه زندگی.
    پایدار باشی امینوی بزرگ و دوست داشتنی❤🧿

  9. استاد عزیزم بی نهایت از شما سپاسگزارم برای این مطالب ارزشمند
    چندین بار هر مقاله رو میخونم و لذت میبرم…
    این مقاله اخر رو بارها و بارها با پوست و استخوان لمس کردم..و تصمیم گرفتم از همین الان رفتار و نگاهم رو اصلاح کنم…براتون بهترین هارو ارزو دارم ❤

  10. فقط حس و هیجانی که آخرش میاد و باعث ضرر های بزرگی میشه من این تجربه رو روی بیت کوین ۶۰۰۰۰ داشتم اگر دوستان بعدش حس بدی دارید تا جای که میشه ترید نکنید

  11. بسیار عالی یکی یکی از مقالات رو مطالعه کردم و تاثیرش رو به راحتی میشه احساس کرد

  12. هر روز شکرگذار خدا هستم که با شما آشنا شدم
    یکی از بزرگ ترین لطف های خداوند به جامعه تریدری همینه
    ممنون که هستی استاد بزرگ

  13. من دقیقا در این مرحله هستم. طبق چک لیستم چارت رو تحلیل میکنم، و چارت دقیقا طبق تحلیل من حرکت میکنه. ولی یا وارد نشدم یا با حجم مورد نظر وارد نشدم یا اگه درست و با حجم مورد نظر وارد شدم زود خارج میشم. و فکر میکنم دلیلش همون قانون مرفی هست که در این مقاله توضیح داده شد. «ضررهایی که در گذشته داشتم که دقیقا در زمانی بوده که قبلش چند تحلیلم درست داشتم ولی وارد نشده بودم»
    از این مقاله ی خوب ممنونم مخصوصا از فایلی که ضبط کردید. بهترین نکته ای که در این آموزش و در صدای شما استاد عزیز شنیدم این بود که گفتید این مرحله دقیقا قبل از حرفه ای شدنه. و خوشحالم که در این مرحله قرار دارم.

    • یه نکته ی خیلی مهم رو فراموش کردم بگم.
      این تحلیل درست و سیستمی که دارم و چک لیستم رو مدیون آموزش های فوق العاده شما هستم استاد امینو عزیز.
      هرجا که هستید در پناه حق و انرژی های پاک جهان هستی باشید.
      شاگرد شما بودن برای من افتخار بسیار بزرگیه.

  14. سلام خدمت دوستان عزیز
    مقاله بسیار عالی بود ، کاهش حجم برای ورود در مواقع هراس بسیار مفید و کارساز بوده برای بنده
    سپاس بیکران

  15. ممنونم از لطفتون عالی بود

  16. خیلی خیلی مفید بود. به جرات بگمتنها مقاله ای بود که مشکلمو برطرف کرد. بنده مشکل خودباوری کم داشتم که دارم روش کار میکنم. ممنون از جناب امینو بابت زمانی که برای مشکلات روانشناسی میذارن واقعا ارزشمنده. از تیم خوبتون هم تشکر میکنم

  17. مقاله بسیار مفیدی بود

  18. بسیار عااااالی استاد امینو عزیز

  19. سلام وقت بخیر مقاله فوق العاده ای بود سپاس گزارم از شما

  20. سلام، تشکر بابت این مقاله و این گنجینه ی گرانبهایی که شما استاد عزیزممم در اختیار ما قرار دادین،خداوند را شاکر هستم بخاطر سلامتی وحضورتون … شاگردی استاد امین دهقان یه افتخار و غرور داره که نمیشه وصفش کرد.

  21. استاد عزیزم سلام و روز به خیر

    حقیقتا هیچوقت نمیتونستم قبول کنم بحث روانشناسی انقدر مهمه
    همیشه فکر میکردم نهایتا ۵درصد برای روانشناسی و ۹۵ درصد تکنیکال هست
    تا اینجا ده مقاله ی روانشناسی خوندم کاملا متقاعد شدم که اون رازی که تو این چندسال دنبالش بودم و اون خلا بعد از اموزش اصولی برای من بخش روانشناسی بوده و اینکه روانشناسی هم باید اصولی اموزش داده بشه که این مقالات حجت رو تمام میکنه و فوق العاده کاربردی بودن و فوق العاده اگاهی رو بالا میبره این فقط یک نظر نیست بلکه کاملا حسش کردم در ترید زدنم و افزایش بالانسم…

  22. Mohammad.Hashemi 2023-04-13 at 21:13 پاسخ

    سلام استاد امینو عزیز
    دارم مقالات روانشناسی رو از اخر میخونم و میام جلو و مثل دوره اموزشی نکته برداری و خلاصه نویسی میکنم.نمیدونستم کارم درسته یا نه و خیلی خوشحال شدم که در این مقاله به این موضوع اشاره کردید.بابت این محیط اموزشی فوق العاده که برامون ایجاد کردید بی نهایت از شما سپاسگزارم

  23. امینو هر چی میگه باید با طلا بنویسی چون اگر تو این حرفه پیشرفت کنی دیر یا زود به حرفایی که میزنه میرسی!!
    مثلا میگه (این یه مقطعیه قبل از حرفه ای شدن!!) واقعا همین طوره منم به این درجه رسیدم وقتی حجم های بالا ترید میزدم چند بار پشت سر هم که سود میکردم از خودم و معاملاتم مغرور میشدم و دفعه بعد که یه معامله میرفت تو ضرر چون حجم سنگینی از معامله رو وارد میشدم وقتی نزدیک حد ضرر م یشد نمیتونستم ضرر رو بپذیرم در نتیجه یا حد ضرر حذف میکردم یا جابجا میکردم که باعث از دست رفتن حساب میشد ..این داستان باعث شد ترس در ناخودآگاهم نفوذ کنه همون که امینو بارها در وبینارها در موردش صحبت کرد .. برای همین وقتی یه موقعیت معاملاتی خوب هم میدیم به خاطر اون ترسه نمیتونستم وارد شم و فقط به چارت خشکم میزد..آخرین بار که حساب رو از دست دادم تصمیم گرفتم دیگه حجم بالا ترید نزنم و فقط ۱ الی ۳% از بالانسم رو درگیر کنم …به طرز باور نکردی تمام اون مشکلات از بین رفت ..دیگه ترسی تو نقاط ورود ندارم ! راحت دارم روزانه ۳% و کمی بیتشر میگیرم حسابم ۳ ماهه که ۴۰۰% رشد کرده و وقتی حد ضرر میخوره ترسم ریخته چون حجم کمه و اصلا مهم نیست حد ضرر بخوره… بله این (یه مقطعیه قبل از حرفه ایی شدن) …تمام حرفای امینو باید دونه به دونه با تمام وجود گوش کنی تا ملکه ذهنت بشه…..
    میدونم انقد انرژی های مثبت به سمتت ارساله که دیگه تعریف ما ناچیزه
    ممنون و مدیونتیم مرد بزرگ!!! خیلی چیزها به ما یاد دادی هنوزم داریم ازت یاد میگیرم خدا پشت و پناهت

  24. تحلیل پرایس اکشن فقط به سیگنال گرفتن از یک کندل مربوط نمی‌شود، بلکه به معنای خوانش و بررسی «حکایت و داستانی» است که پرایس اکشن آن را از چپ به راست روایت می‌کند، درست مانند صفحات یک کتاب. داشتن این توانایی که قادر باشید با نگاه کردن به نمودار، زبان بازار را بخوانید و حرکت بعدی آن را پیش‌بینی کنید، مهارتی است که هر معامله‌گری باید آن را کسب کند.

    تاپیک کتاب و کتابخوابی حتما بصورت روزانه بررسی و کتاب مورد علاقه خوانده شود

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Cart